Katten vechten plots met elkaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Katten vechten plots met elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 16:31

Even achtergrond informatie.. we hebben 3 katten thuis.
Poespoes, poes, kruising burmees/birmaan van ruim 2 jaar.
Catcat, poes, een HTK uit een asiel van ruim 2 jaar.
Bibi, poes, een HTK uit een asiel van bijna 2 jaar.

Sinds een kleine 2 maanden zit Poespoes constant achter Catcat aan. Van de een op de andere dag is het drama. Soms loopt Poespoes alleen langs en begint Catcat al te blazen want die ziet het al aankomen..

Net zie ik Poespoes weer achter Catcat aanzitten en haar de bosjes in jagen. Vannacht werden we ook al weer wakker van gejank op zolder.

Ik sta op het punt Poespoes op MP te zetten want we zijn er helemaal klaar mee. Het is zielig voor Catcat, en ondanks dat we gek zijn op Poespoes is zij makkelijker te herplaatsen, en wil ik Catcat niet weer terug doen naar het asiel. :(:)

We hebben Feliway Friends opgehangen op de kamer waar ze de meeste tijd doorbrengen maar dit lijkt geen verschil te maken. Ze kunnen overigens prima naast elkaar eten, en slapen ook in dezelfde kamer.

Is er nog iets wat we kunnen proberen? :)

Poespoes en Catcat toen het nog dikke mik was..

Afbeelding

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 16:39

Wat vervelend -O- Is er de afgelopen 2 maanden iets veranderd in huis of in de gezinssamenstelling waardoor er misschien ruzie ontstaan is? Het kunnen ook echt de kleine dingen zijn, bijvoorbeeld een nieuw speeltje of voer.

edit

Ik zou een herintroductie gaan doen. De katten elkaar een paar weken niet aan elkaar laten zien en dan opnieuw introduceren. Maar daar moet je wel zin in hebben en de ruimte voor kunnen hebben.

Captain

Re: Katten vechten plots met elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 16:41

We hebben een bench en een ren in huis geplaatst, maar daar hebben ze beide 1x aan geroken en dat was het. Verder niets veranderd. We zijn daarna nog op vakantie geweest en daarna een pup in huis gekregen, maar dat gedrag was al voordat dit allemaal gebeurde..

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 16:43

Meestal is een verandering in huis de reden. Hoe lang zitten de katten al samen?
Ben je minder thuis, krijgen ze minder aandacht, nieuwe meubels, andere geuren, buurkatten die in de tuin komen, kattenbak van plek verander, andere voerbakjes?
Gebeurt het op vaste momenten? Dan kun je kijken wat er vooraf gaat.
Het kan echt door en kleine verandering komen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 16:44

Ik zou een gedragsdeskundige inschakelen die kijkt naar het hele plaatje. Ik heb er goede ervaringen mee. En zet je kat alsjeblieft niet op marktplaats daar komen niet de meest betrouwbare mensen op af...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 17:08

De katten kennen elkaar ruim een jaar, altijd dikke mik geweest! Toen ze begonnen te vechten was het enige wat veranderd was dat er een bench en ren in huis stonden.
Kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit het getriggered heeft? Ze zijn niet vaak beneden. Ze zijn of buiten of in de slaapkamer om te slapen.

Verder niets veranderd.. Ik zal eens opletten of het op vaste momenten gebeurt.

Gedragsdeskundige zie ik niet zitten. Poespoes is geen probleem maar Catcat hebben we als zwerfkat uit het asiel gehaald, die is doodsbang voor ieder ander persoon dan wij. :+ Dan zit ze op zolder in een hoekje verscholen, lijkt me niet heel nuttig dan?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 17:12

Geen dierenartsbezoek of aandoening/medicatie waardoor hun geur of reukvermogen is veranderd?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 17:13

Maureen95 schreef:
Ik zou een herintroductie gaan doen. De katten elkaar een paar weken niet aan elkaar laten zien en dan opnieuw introduceren. Maar daar moet je wel zin in hebben en de ruimte voor kunnen hebben.

Ik zie nu je edit: dit is in principe wel mogelijk, we kunnen de zolder afsluiten. Maar daar is het nu wel erg warm en ik vind het wel heel sneu want dan moet er 1 dus constant opgesloten zitten en mag niet naar buiten? Want elkaar ruiken lijkt me dan ook al niet wenselijk?

Geen dierenartsbezoek gehad en ook geen medicatie gelukkig!

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 17:29

Misschien dan juist tijd om ze een keer goed door te laten lichten bij een DA? Zal niet de eerste keer zijn dat ik zie dat een kat een (verborgen) medisch probleem heeft als er 2 uit het niets mot met elkaar hebben.

En anders idd scheiden en herintroduceren. Maar zoals gezegd daar moet je idd wel aan willen werken want dat kan weken of maanden duren.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 17:32

Ik heb voor mijn katten zelfs een kattendeskundige langs gehad. Mijn ene kat is ook als de dood voor vreemde mensen. De deskundige heeft verder ook niets met de katten gedaan. Zolang jij je kat goed kan omschrijven qua gedrag hoeft ze je katten helemaal niet perse te zien. Mijn katten heb ik ook opnieuw geïntroduceerd incl het aantal weken apart houden. Bij mij heeft het helaas niet gewerkt. Als laatste redmiddel heb ik beide katten naar een pension gebracht voor een week. Erg stress vol voor beide katten maar dit was de enige optie die ik nog had. Ik had zelf al maanden stress van die twee :+

Mocht het koppelen niet werken dan kan je ze eventueel als laatste optie ergens heenbrengen. Ik heb ze naar een pension gebracht waar ze een week in een groep met andere katten hebben geleefd. Het topic daarover staat in mijn onderschrift.

Door de nieuwe omgeving hebben ze een soort reset gehad waardoor ze nu prima met elkaar overweg kunnen. Ze waren niet de beste vrienden maar vechten deden ze niet meer. En nu zijn ze sinds deze week echt aan het bonden. Dus erg blij met de keuze die ik gemaakt heb :D

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 17:34

Voordat je een herintroductie doet zou ik echt een gedragsdeskundige laten komen. Contacteer er eens een en leg de situatie uit en kijk wat ze als advies geeft.

De dierenarts is ook geen slecht idee

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 17:36

Ze vechten alleen met elkaar, met Bibi hebben ze beide geen problemen. Dat zou dan ook anders moeten zijn als het iets medisch is lijkt me?

Zal eens googlen voor een gedragsdeskundige..

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 17:39

Mocht je een fijne zoeken dan kan ik die via pb geven.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 17:52

Hier heb ik dat probleem als ik de kater hier te weinig te doen geef. Vorm van spelagressie die hij richt op de poes. Hier moet ik dus veel met de kater doen anders gaat het fout (zijn wel binnenkatten dus moet extra mijn best doen) hij is gewoon niet leuk als hij zich verveelt.

Kan ook zijn dat er bij de poes die gepakt word het medisch toch niet helemaal lekker zit (hoef je zelf niet eens echt te merken katten zijn meesters in pijn verbergen) waar de andere kat op reageerd. Dus als dit gedrag plotseling is ontstaan kan het zeker geen kwaad om eens langs de dierenarts te gaan voor een check.
Hoeft trouwens niet dat ze dan ook ruzie heeft met de andere kat. Niet alle katten reageren hetzelfde op een "zwak dier" net zoals mensen verschillend op een situatie reageren doen katten dat ook

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 18:29

Captain schreef:
Maureen95 schreef:

Ik zie nu je edit: dit is in principe wel mogelijk, we kunnen de zolder afsluiten. Maar daar is het nu wel erg warm en ik vind het wel heel sneu want dan moet er 1 dus constant opgesloten zitten en mag niet naar buiten? Want elkaar ruiken lijkt me dan ook al niet wenselijk?

Geen dierenartsbezoek gehad en ook geen medicatie gelukkig!

Bij dit soort zaken kun je dus heel goed advies krijgen van een gedragsdeskundige, ik had ook een kat die heel bang was en zich niet liet zien en 1 'normale '. Ze heeft ons toen enorm goed geholpen door dat zulke mensen kijken naar het totaalplaatje, dus ook leefomgeving, hoe je huis ingericht is enz.enz.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 08:12

Als het altijd in dezelfde ruimte gebeurt, kun je ook nog kijken of het helpt om in die ruimte een extra horizontale krabmogelijkheid aan te bieden. Met krabben kunnen ze stress ontladen. En een extra verstopplek of iets waar ze de hoogte (>10 cm) in kunnen.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 08:44

Ik zou eerst een medische check doen (zat problemen komen voort uit medische issues) en als dat allemaal ok is er een gedragsdeskundige bij halen. Die kan observeren en dan goede tips geven. Het internet staat vol tips, maar als je net niet het goede eruit pikt blijf je bezig en hoe meer ze vechten, hoe kleiner de kans wordt dat het goedkomt.

Desondanks een vervelend probleem! Hoop dat het goed gaat komen :j

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 08:55

Lastig zeg, wij hebben een kat en een poes. Zijn broer en zus van elkaar en beide inmiddels 4 jaar.

Ik merk wel dat ze een keer in de zoveel tijd wat meer mot met elkaar hebben. Wat mij opvalt is dat het 9 van de 10 keer de poes is die toch iets uitdaagt en dan vervolgens loopt te grommen en krijsen omdat de kater reageert. De andere keer van de 10 is het toch echt de kater die "jaagt" en niet van ophouden weten. Nu zijn die van mij makkelijk te stoppen met een knip van de vingers of even streng hun naam zeggen.

Als tip van mij: Kijk of je kunt achterhalen/observeren wat de trigger is. Is het echt poespoes die begint of heeft catcat vooraf al iets getriggerd?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 12:17

Heel vervelend! Ik zou ook een therapeut erbij halen en gelijk beginnen met voedselverrijking. Iets te doen hebben helpt echt.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 12:23

Oja, als toevoeging op mijn bericht;
Zorg in de tussentijd iig voor voldoende bronnen in huis. Dus minstens 4 eetplekken, minstens 4 kattenbakken etc etc. Ook als het voorheen wel goed ging met minder. Dan hebben ze iig daar geen concurrentie om :).

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 14:16

We hadden 4 kattenbakken maar ze gaan alle 3 naar buiten dus die staan maar te staan. :+
Meer voer/water plaatsen maken is een goeie, we hebben inmiddels ook de krabpaal verplaatst naar een meer toegankelijke ruimte.

Poespoes kwam vanochtend binnen en ging gelijk boven achter Catcat aan en nu liggen ze zo te slapen:
Afbeelding

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 14:22

de Bench en ren, zijn die nieuw of 2e hands? (ivm geur misschien van een vreemde kat/ hond/ ander dier).
Wel lastig. Ik heb 11 jaar lang 2 katten gehad, die 11 jaar lang een hekel aan elkaar gehad hebben. Dus ik weet hoeveel stress het geeft (zowel bij de dieren, als bij jezelf). 1 van mijn katten is zo'n 1,5 maand geleden plots overleden, en nu is het gewoon rustig, en ik moet zeggen, dat is echt fijn.

Ik zou idd de oorzaak proberen achterhalen, zeker omdat ze wel altijd samen hebben gekund.......

Succes ermee, want het is echt vervelend als katten niet samen kunnen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 19:06

Hoe gaat het nu? :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-22 09:45

Ik zei toevallig gisteren tegen mijn vriend dat ze al een paar dagen niet meer gevochten hebben met elkaar. Eigenlijk sinds ik de krabpaal verplaatst heb.

In de tussentijd hebben we Catcat ook nog meegenomen naar de dierenarts, gewoon voor een check maar er was niets te vinden dus dat is fijn!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 19:42

Fijn om te horen!