Verwantschap vraag kippen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Verwantschap vraag kippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 15:41

Allereerst, inteelt bij kippen is anders dan bij bv paarden of honden en beïnvloed doorgaans alleen de vruchtbaarheid.

Mijn project komt voort uit liefde en is niet bedoeld voor verkoop.

Mijn allerliefste haan Ukkie is een paar maanden geleden overleden.
Ik heb van hem nog 3 kleinzonen en 3 kleindochters.
Ook heb ik zijn volle broer Sjaak. Van Sjaak heb ik twee kuikens. De moeder van de kuikens is Saar, zij is een volle zus van Ukkie en Sjaak. Deze kuikens zijn neefjes van Ukkie.

Nu wil ik met deze lijn verder in combinatie met een verse lijn.
Mijn vraag is, welke kip zit genetisch het dichtst bij Ukkie?
Qya kleuren weet ik genoeg, maar qua verwantschap loop ik even vast.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 16:26

Leuk vraagstuk!

Even simpel gezegd: Ukkie en Saar zijn broer en zus en delen ongeveer 50% van hun DNA (ofwel van de variatie in hun DNA). Hetzelfde geldt voor Ukkie en Sjaak. De kuikens hebben van beide ouders weer 50% mee, wat in dit geval betekent dat ze gemiddeld ook weer rond de 50% uitkomen - het enige verschil is dat ik verwacht dat de variatie groter is. Dus stel dat je 50 broers en zussen hebt, dan zit alles vrij dicht rond die 50%. Als je naar de volgende generatie kijkt verwacht ik dat je een iets grotere range krijgt maar nog altijd met een gemiddelde van 50%.

Kortom, het maakt allemaal niet zo heel veel uit met welke kip(pen) je verder gaat, gemiddeld genomen zullen de kuikens daarvan 25% DNA met Ukkie delen :)

tamary

Re: Verwantschap vraag kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 16:31

Aanleg doet veel, rest is ook stuk voer en investering mens vanaf kuiken. Je zal geen kant en klare Ukkie 2.0 fokken zonder te investeren in opvoeding kuiken. Begin dus met nagaan hoe en wat qua aanpak Ukkie vanaf uit het ei waardoor hij je lieveling geworden is.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 22:32

tamary schreef:
Aanleg doet veel, rest is ook stuk voer en investering mens vanaf kuiken. Je zal geen kant en klare Ukkie 2.0 fokken zonder te investeren in opvoeding kuiken. Begin dus met nagaan hoe en wat qua aanpak Ukkie vanaf uit het ei waardoor hij je lieveling geworden is.

Daar gaat het ook niet om. Geen enkele kip kan Ukkie vervangen. Ik wil alleen zijn lijn voortzetten en dan met de meeste genotypische kenmerken.
Ukkie kwam met zes weken in huis wonen nadat zijn moeder hem gescalpeerd had. Later heeft hij een poot amputatie gehad vanwege een kapotte pees.
Hij heeft bijna drie jaar in huis gewoond