Wat heeft mijn kat?

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oskarrino
Berichten: 871
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Wat heeft mijn kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 09:29

Om te beginnen: kat staat onder behandeling van de DA, ik zoek ervaringen of iemand dit herkent en ons kan helpen.

Zora is een 1 jarige poes die een tijd geleden een zwelling bij het oor kreeg, bobbelig en ook korsten erop. Leek er niet aan te krabben. We zijn naar de dierenarts gegaan, die wist ook niet precies wat het was. Zie hier de foto;

Afbeelding

Ze kreeg een antibiotica kuur mee en moest minder gaan worden. Na een paar dagen nam de zwelling af, maar bleef het een raar plekje. Weer naar de DA en weer een antibiotica kuur. Ondertussen dat beestje zwaar aan de diarree en diarreeremmers mee... Mocht dit niet helpen, dan een biopt en verder onderzoek.

Kortom de laatste dagen is dit helemaal uitgespreid over haar gezichtje. Haar hele oren zitten onder, haar wenkbrauwen en rondom de ogen. Het wordt kalig en korsten. Ik zie haar nu vanmorgen voor het eerst krabben, die korsten jeuken ook natuurlijk.

Zojuist naar de dierenarts en daar blijft ze ook een paar uur. Ze gaan een biopt nemen en een schimmelkweek. Ze denkt aan iets auto-immuuns? Had ze van de week bij een hondje gezien begreep ik.

Wat is het? Heeft iemand een kat met iets auto immuuns en dezelfde klachten? Allergie? Maar het spreid zich uit.... Allergie kan erger worden natuurlijk maar ontstaat dat ook zo snel? Waarschijnlijk moet ze aan de prednison en ik wil dat eigenlijk niet, vind dat echt troep.



Ik heb geen foto van vandaag, alleen van het begin... Iemand die het herkent? Verder is ze trouwens gezond, eet en drinkt goed. Slaapt wel veel.

Sasqiua

Berichten: 1338
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:43

Ze krapt niet zeg je?

Anders zou ik echt denken aan een allergische reactie op voeding. Een van onze buurtkatten heeft dat ook. Die was eerst ook gewoon "gezond". Die heeft een reactie op eiwitten in het voer.

Komt de kat uit het buitenland? Leishmania misschien?

Beterschap in ieder geval!

axel_1997

Berichten: 1897
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:47

De DA zal ongetwijfeld wijzer zijn. Maar bij bobbelige gezwollen huid en korsten denk ik aan kattenacne. Alleen blijft dat normaal beperkt tot de kin, borst en andere plekjes met veel geurklieren. ik heb nog nooit gehoord dat het op de oren terecht komt. Inspecteer haar kin even. Kattenacne herken je aan zwarte korreltjes in de vacht onder de kin.

Oskarrino
Berichten: 871
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 09:57

Sasqiua schreef:
Ze krapt niet zeg je?

Anders zou ik echt denken aan een allergische reactie op voeding. Een van onze buurtkatten heeft dat ook. Die was eerst ook gewoon "gezond". Die heeft een reactie op eiwitten in het voer.

Komt de kat uit het buitenland? Leishmania misschien?

Beterschap in ieder geval!


Nee ze krabt niet... We gaan nog wat dingen uitsluiten en anders maar hypoallergeen voeding proberen

Oskarrino
Berichten: 871
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 09:58

axel_1997 schreef:
De DA zal ongetwijfeld wijzer zijn. Maar bij bobbelige gezwollen huid en korsten denk ik aan kattenacne. Alleen blijft dat normaal beperkt tot de kin, borst en andere plekjes met veel geurklieren. ik heb nog nooit gehoord dat het op de oren terecht komt. Inspecteer haar kin even. Kattenacne herken je aan zwarte korreltjes in de vacht onder de kin.


Krijgen ze vaak van voerbakjes toch? Wij hebben stenen bakjes. Als ze vanmiddag weer thuis is zal ik even kijken!

axel_1997

Berichten: 1897
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Wat heeft mijn kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 10:00

Klopt plastic voerbakjes vergroten de kans. RVS wordt meestal geadviseerd om de kans te beperken.

Oskarrino
Berichten: 871
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: Wat heeft mijn kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-22 17:40

Dit is vandaag;
Afbeelding

Voor diegene wie het interessant vinden; het is een schimmelinfectie.... De officiƫle uitslag is er nog niet, maar de lamp van de DA kleurde intens op :(

Kortom; ook besmettelijk voor onze andere kat en waarschijnlijk ook voor onszelf ook.... Veel het huis schoonmaken.