Kat in de zomer vaak lang weg

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xSiep

Berichten: 3699
Geregistreerd: 25-12-06
Woonplaats: Vilnius, Litouwen

Kat in de zomer vaak lang weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 08:43

Hoi allemaal,

Ik wilde jullie even om advies vragen.

Wij hebben 2 katten (vrouwtjes), Moka van 4 jaar en Murphy van 2 jaar. We wonen (in Litouwen) naast een groot bos in een klein dorpje zonder grote wegen. De buren zitten op 2/300 meter afstand. Moka hebben we 4 jaar geleden met +/- 7 weken gevonden, gedumpt bij een container. Sinds dat ze 1 jaar is gaat ze naar buiten en is het echt een buiten kat geworden.

Extra note: Haar (vermoedelijke) moeder en alle katten die in de buurt wonen van waar we haar gevonden hebben zijn half wilde katten die alleen bij huis komen om te eten en verder in de schuur en buiten leven.

Afbeelding

Moka is verder buiten erg aanhankelijk, maar binnen voelt ze zich niet 100% op haar gemak, ze komt binnen om te slapen soms en te eten, als dat gedaan is wil ze gelijk weer naar buiten. Behalve als het vriest of hard regent dan :+

We hebben een groot terras met dak en daarin een hoog hokje voor haar, zodat ze altijd droog en beschut kan slapen als wij er niet zijn om haar binnen te laten.

We hebben een GPS voor haar, die we 2 jaar lang om gehad hebben, dus ik weet hoe ver ze soms van huis weggaat, gerust 800 meter. En dat is dan een dagtrip.

Maar nu komt het punt, ze gaat in de zomer steeds langer weg van huis. 2 jaar geleden 3 dagen max, vorig jaar 2 keer een week lang. En nu is ze net terug en was ze 17 dagen weg -O-. Ze komt terug helemaal gezond, alleen een stuk lichter. Even bij eten en slapen en dan wil ze al weer naar buiten. Meestal is ze daarna een paar weken elke dag wel even thuis voor het eten, totdat ze weer vetgemest is voor de volgende 'kampeertrip'.

Nu had ik haar 5 dagen geleden op alle relevante facebook groepen gezet en uren gezocht in het bos, maar ze kan dus echt overal zijn en het bos is zeer dichtbegroeid. Maar als ik haar 2 keer per jaar zo op facebook blijf zetten nemen de buren het ook niet meer echt serieus :+

De GPS hadden we trouwens niet meer om, omdat deze na 2/3 dagen de batterij leeg heeft en we op dat moment nog niet bezorgd zijn, heeft het weinig nut meer. Ze heeft wel een (veiligheids)halsbandje met naam en nummer om.

Nu kan ik deze wel weer om doen, maar wat dan als de batterij bijna leeg is na 2/3 dagen? Steeds bos ingaan en haar ophalen? Of gewoon denken, ze red zich wel en geen zorgen meer maken, erop vertrouwen dat ze wel weer terugkomt?

Ik merk dat iedereen om mij heen het heel gek vindt dat ze zolang weg is. Voor Moka lijkt het normaalste zaak van de wereld :D

Wat zouden jullie doen? Kennen jullie ook katten die zolang weg zijn zonder dat er echt iets aan de hand is?

Autumnn

Berichten: 8268
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Kat in de zomer vaak lang weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:52

Dit had ik kunnen schrijven :D onze kat is er ook zo 1. Die is zo 2,3 maanden weg. In het begin stad en land afgeweest, flyers opgehangen, elke avonden rondjes gelopen, aangemeld op Amivedi, weet ik veel. Maar meneer komt altijd weer terug (soms wat eerder, soms wat later) en we laten het nu zo. Als we hem binnen houden springt hij letterlijk tegen de muren op. Als hij binnen is is het een huis- en schootkat ten top :Y)
We maken ons er nu niet meer zo druk over. Sterker nog, tijdens onze vakantie paar jaar geleden verbleef hij bij mijn ouders zo’n 10 km verderop. In de laatste week is hij ontsnapt en naar huis teruggelopen :D

Cholwell

Berichten: 71
Geregistreerd: 22-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:53

Als Moka problemen heeft met de situatie verandert het snel. Kennelijk is voor haar de balans goed zo.
Maak je je zorgen of heb je een andere behoefte rondom je kat?

xSiep

Berichten: 3699
Geregistreerd: 25-12-06
Woonplaats: Vilnius, Litouwen

Re: Kat in de zomer vaak lang weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 10:09

@ Autumnn: Fijn om te horen dat er meerdere van zulke katten zijn :D 3 maanden is wel echt lang. Jij zoekt dan dus ook niet meer?

@Cholwell: Ja ik denk dat het voor haar inderdaad zo helemaal goed is. Ik maak me inderdaad wel wat zorgen omdat hier wel veel vossen zitten enzo, maar er zitten ook veel katten en dat gaat al jaren gewoon goed.

Het is denk ik meer dat ik me schuldig voel als ik niet zou zoeken, terwijl ik ook wel weet dat 1 km dichtgegroeid bos doorzoeken niet te doen is. Ze is ook wel echt ver weg denk ik, anders zou ze vast even thuis komen om te eten.

En de vraag gps om of niet. Dan moet ik haar wel na 2/3 dagen elke keer ophalen, anders heeft het geen zin zonder batterij. Is ook wat zinloos als ze het gewoon lekker naar haar zin heeft in het bos.

Het is meer een schuld kwestie denk ik, dat het lijkt alsof we slecht voor haar zorgen en niet van haar houden als we het geen probleem vinden dat ze weken weg is :+

Napie

Berichten: 9081
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Kat in de zomer vaak lang weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 10:17

Is een AirTag niet iets. Die gaan volgens mij langer mee en zenden ook niet continu uit maar enkel als je de locatie zoekt

Cholwell

Berichten: 71
Geregistreerd: 22-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 10:22

Een vos pakt niet zomaar een kat. Het risico op letsel is te groot (maar weinig zo snel als een kat) en daar zijn wilde dieren heel scherp op. De kat op haar beurt zoekt ook voortdurend veiligheid en dat is kennelijk niet alleen rond jouw huis.

Kabayo

Berichten: 14354
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Kat in de zomer vaak lang weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 10:26

Andere vraag, is ze geholpen?

Zo te lezen is haar hele familie wild en vrij. Wellicht zit het wat in het aard van het beestje om gewoon weg te zijn

Kayley95

Berichten: 176
Geregistreerd: 25-02-22

Re: Kat in de zomer vaak lang weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 10:39

Mijn kat is ook zo, wel geen vrouwtje maar een gecastreerde kater. Het begon bij hem het zelfde als bij jou, eerst 1 dag, toen 3 dagen en nu soms dik een week a 1,5. Ik maakte mij er heel erg druk om eerst, ook op fb overal aanmelden, rond bellen in de buurt, in de buurtapp mensen vragen op te letten. Maar 1 ding is een voordeel aan mijn kat, die durft de weg niet over. Hij schiet bij ons dan over de schutting zo door naar het park. Ik maak mijn eigen er simpel weg niet meer druk om. Hij heeft een chip die aangemeld is, als ze die uitlezen kunnen zij mij altijd bellen. Hij is ook bekend nu tegenwoordig in de buurt, dus mocht iemand hem vinden weten ze mij tot nu toe altijd wel te vinden.

Je kunt er gewoon weinig aan doen, het zit gewoon in haar instinct. Als ze altijd veilig terug komt en wat vermagerd alleen is, zou ik het laten. Wat wij ook hebben is een automatisch kattenluik voor onze Gerry. Deze gaat open op lezen van de chip. Dus geen andere vreemde katten kunnen in je huis komen. Hij heeft bij ons dus altijd toegang om naar binnen te komen.

Kookaburra

Berichten: 5642
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 10:45

Onze poes is ook gerust een paar maanden weg. Boerderijkat, die gezellig langs de buurt wandelt en weet waar ze eten kan vinden bij andere boerderijen. Buren maken er geen probleem van, en wij ook niet.
Gaat ook langs het festivalterrein als er een evenement is. Want tja, eten (snack etc) en aandacht :+

Als ze thuiskomt is ze ook hier weer een paar maanden. We laten haar mooi gaan zolang er geen overlast is.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2500
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 10:58

Ooit had ik ook zo'n kat, een gecastreerde kater. Het was eerst altijd een gevecht om hem naar binnen te krijgen (ze kwamen bij mij alleen overdag buiten). Daar maakte hij een spelletje van, hij vond het gewéldig om steeds te doen alsof hij nu toch echt naar binnen wilde komen om vervolgens keihard weg te rennen als ik kwam. En 's zomers was ik hem dan ook vaak kwijt. Hij kwam altijd wel terug, maar soms zag ik hem een hele dag niet, soms drie dagen niet.

Als ik dan een rondje ging wandelen en fluit (daar reageren mijn katten op, die weten dat ze dan moeten komen) en ik verder weg van huis ging, kwam hij uiteindelijk wel altijd naar me toe. Wij woonde op een gegeven moment ook aan het einde van de straat waar een camping aan zat, en toen ben ik hem ook daar nog eens tegen gekomen. Waarschijnlijk werd hij daar ook gevoerd. Nu had hij toen geen speciaal dieet, dus kon dat wel. Maar ik heb er nu 2 die gevoeligheden hebben waarvan ik écht niet zou willen dat mensen ze voeren zonder mijn weten, want dan kunnen ze weer naar de DA of kan het zelfs te laat zijn voor ze.

Zelf vind ik het geen fijn idee. Je hebt totaal geen toezicht op ze, en het is maar gokken of ze dit keer wél terugkomen (want ja, het is nu altijd goed gegaan, maar zoals ik het zie, kun je het daar niet van nemen; het kan namelijk ook niet goed gaan). Geen idee met wie of wat ze in aanraking zijn geweest, wat ze hebben uitgespookt, wáár ze zijn geweest, of ze überhaupt nog leven, of ze wel terug kunnen komen (kat van stal is bijv. een keer in een auto door iemand meegenomen). Ook heeft hij als jonkie een keer opgesloten gezeten in de garage van de buren. Was ook niet helemaal fijn geweest als we daar niet achter waren gekomen, want daar had hij geen eten, water of niks.

Nu is hij 10 jaar oud en inmiddels al bijna 3 jaar een binnenkat. Ja, het duurt even voor ze er aan wennen. Al mijn katten zijn opgegroeid met de optie om naar buiten te gaan en zijn nu al jaren binnen. En sommige zullen in het begin zeker weten uitgesproken zijn.

Maar zoals ik het zie, kunnen heel veel katten eraan wennen. Het is alleen veel meer werk als je ze binnen houdt. Want eerder konden ze zich buiten zelf vermaken, en nu is het aan mij of mijn vriend om te zorgen dat ze genoeg stimulus hebben.

Wel zou ik het nooit meer anders willen, en ook mijn katten zijn hartstikke happy. Ze komen nu wel buiten, maar aan de hand en hopelijk in de toekomst met een eigen catio, maar dan wel een redelijk formaat. En laten het gewoon weten of ze wel of geen zin hebben om naar buiten te gaan. Met erg warme of koude dagen denken ze bijvoorbeeld, ja doei, amehoela. Ze vinden de airco wel lekker. Of ga zelf maar wandelen in de sneeuw. :+

Sindsdien vind ik ze ook veel gezonder, vacht is altijd goed, ze zijn altijd goed op gewicht (wel moet ik ze in beweging houden om niet teveel aan te komen), heb ik sindsdien eigenlijk ook geen last van vlooien meer gehad; ondanks dat ik ze wel nog nu en dan een vlooienband omdoe, en ook veel minder last van wormen. Ze zijn sindsdien ook zelden niet zo lekker meer, wat ik voorheen wel had. Ik kan ze goed in de gaten houden, of er wel of niet iets veranderd in gedrag, eetpatroon etc. Daardoor kan ik vaak ook veel sneller naar de DA mocht er dan toch iets zijn.

Ja, veel katten zullen het doen en ook niet makkelijk zijn om de transitie door te maken, maar wel denk ik dat het zou kunnen mocht je dat willen.

En ook een airtag lijkt me geen verkeerd plan. Ik zou in ieder geval niet meer willen dat ik geen toezicht meer heb op mijn lieve kindertjes.

Morrie

Berichten: 22452
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Kat in de zomer vaak lang weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:02

ik heb zo'n stalkat gehad, soms weken weg, maar kwam altijd weer terug. Nu is hij 11 jaar oud en woont bij de buurstal (ik ben gestopt met paarden 4 jaar geleden) en is erg honkvast geworden.
Mijn kat had ook een bandje om met mijn tel.nr. en ik heb hem diverse keren op kunnen halen, ver van stal. Hij heeft ook wel eens een gps om gehad en dan zag ik dat hij wel in de buurt was, maar gewoon niet kwam.
Maar mijne is dus op latere leeftijd honkvast geworden.

Autumnn

Berichten: 8268
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:48

Ja tuurlijk wel als we bijvoorbeeld een rondje lopen, en soms zie ik hem ook lopen. Dan komt hij ff kroelen maar zodra we hem willen pakken rent hij weg :Y) maar zoeken doen we niet meer. Hij komt toch wel weer thuis.
Een tag willen we eigenlijk ook, maar ik vind ze nog te groot voor een kat en daarnaast is hij ook geen bandje gewend.
Dit was gisteren, na een maand weer thuis :) Afbeelding

xSiep

Berichten: 3699
Geregistreerd: 25-12-06
Woonplaats: Vilnius, Litouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 11:57

Ze is geholpen inderdaad!

princequillo schreef:
KNIP

Zelf vind ik het geen fijn idee. Je hebt totaal geen toezicht op ze, en het is maar gokken of ze dit keer wél terugkomen (want ja, het is nu altijd goed gegaan, maar zoals ik het zie, kun je het daar niet van nemen; het kan namelijk ook niet goed gaan). Geen idee met wie of wat ze in aanraking zijn geweest, wat ze hebben uitgespookt, wáár ze zijn geweest, of ze überhaupt nog leven, of ze wel terug kunnen komen (kat van stal is bijv. een keer in een auto door iemand meegenomen). Ook heeft hij als jonkie een keer opgesloten gezeten in de garage van de buren. Was ook niet helemaal fijn geweest als we daar niet achter waren gekomen, want daar had hij geen eten, water of niks.

KNIP


Dit ook inderdaad!
Gelukkig komt ze niet echt bij de buren in de buurt, ze is met name in het bos. Ik zou nu echt wel een paar honderd euro geven om te weten waar ze allemaal is geweest. Maarja dat gaat niet helaas.

Binnen houden vind ik nu nog niet echt een optie. Ze is zoo blij buiten, echt een andere kat buiten vs binnen. Maar wel iets om over na te denken. Onze andere kat komt ook niet buiten (die zou zichzelf ook niet redden, echt een sukkeltje :D ).

Airtag heb ik naar gekeken, maar die heeft andere telefoons in de buurt nodig en als ze in het bos is dan is ze heel snel al 500 meter van andere mensen weg. En hier wonen sowieso weinig mensen die dan ook net hetzelfde type telefoon moeten hebben.

Fijn om te horen dat er toch wel meerdere katten zijn die dit gedrag vertonen :)