Ik wilde jullie even om advies vragen.
Wij hebben 2 katten (vrouwtjes), Moka van 4 jaar en Murphy van 2 jaar. We wonen (in Litouwen) naast een groot bos in een klein dorpje zonder grote wegen. De buren zitten op 2/300 meter afstand. Moka hebben we 4 jaar geleden met +/- 7 weken gevonden, gedumpt bij een container. Sinds dat ze 1 jaar is gaat ze naar buiten en is het echt een buiten kat geworden.
Extra note: Haar (vermoedelijke) moeder en alle katten die in de buurt wonen van waar we haar gevonden hebben zijn half wilde katten die alleen bij huis komen om te eten en verder in de schuur en buiten leven.

Moka is verder buiten erg aanhankelijk, maar binnen voelt ze zich niet 100% op haar gemak, ze komt binnen om te slapen soms en te eten, als dat gedaan is wil ze gelijk weer naar buiten. Behalve als het vriest of hard regent dan

We hebben een groot terras met dak en daarin een hoog hokje voor haar, zodat ze altijd droog en beschut kan slapen als wij er niet zijn om haar binnen te laten.
We hebben een GPS voor haar, die we 2 jaar lang om gehad hebben, dus ik weet hoe ver ze soms van huis weggaat, gerust 800 meter. En dat is dan een dagtrip.
Maar nu komt het punt, ze gaat in de zomer steeds langer weg van huis. 2 jaar geleden 3 dagen max, vorig jaar 2 keer een week lang. En nu is ze net terug en was ze 17 dagen weg

Nu had ik haar 5 dagen geleden op alle relevante facebook groepen gezet en uren gezocht in het bos, maar ze kan dus echt overal zijn en het bos is zeer dichtbegroeid. Maar als ik haar 2 keer per jaar zo op facebook blijf zetten nemen de buren het ook niet meer echt serieus

De GPS hadden we trouwens niet meer om, omdat deze na 2/3 dagen de batterij leeg heeft en we op dat moment nog niet bezorgd zijn, heeft het weinig nut meer. Ze heeft wel een (veiligheids)halsbandje met naam en nummer om.
Nu kan ik deze wel weer om doen, maar wat dan als de batterij bijna leeg is na 2/3 dagen? Steeds bos ingaan en haar ophalen? Of gewoon denken, ze red zich wel en geen zorgen meer maken, erop vertrouwen dat ze wel weer terugkomt?
Ik merk dat iedereen om mij heen het heel gek vindt dat ze zolang weg is. Voor Moka lijkt het normaalste zaak van de wereld

Wat zouden jullie doen? Kennen jullie ook katten die zolang weg zijn zonder dat er echt iets aan de hand is?