Ervaring gevraagd, niet ingedaalde ballen hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Ervaring gevraagd, niet ingedaalde ballen hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-22 20:22

Onze hond is 3.
Heel waaks op eigen terrein. Heel waaks.
Buiten het terrein heel fijn. Luistert fijn. Sociaal naar andere honden.
Hij lijkt stoer maar is hij niet.
Kan soms weg schrikken bij het aanraken van zijn achterhand. Wat wij niet makkelijk kunnen verklaren.

Verder is hij speels. Rent veel. Eet goed. Fijn in de vacht. Kortom blije happy hond.

Nu is het zo dat beide ballen niet zijn ingedaald. Heel soms zie ik ze een beetje maar meestal niet.

Nu zegt de ene Da niet castreren de ander altijd laten doen bij niet ingedaalde ballen.
Maar wij. Zijn zo bang voor dat hij onzeker word.

Nu hadden we pas dat hij een dag heel ziek is geweest. Echt pijn. Reden niet gevonden.
Maar de nieuwe dierenarts in de praktijk had het direct over pijn door koude verschil in de buikholte.
En daar zou ook zijn gedrag van komen bij het schrikkerige gedrag bij het aanraken van de achterhand.

Nu kan ik niets over pijn vinden.
Ja bij een gedraaide bal. Maar dat is het niet natuurlijk.

Er staat wel veel over gedrag. Zoals juist heel erg gefocust zijn op teefjes enz.
Maar dat is hij dus niet.

Hebben jullie ooit gehoord van niet ingedaalde ballen en daardoor ongemak.
Of algemeen ervaring bij honden die geen ingedaalde ballen hadden.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Hennos

Re: Ervaring gevraagd, niet ingedaalde ballen hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 20:27

Verara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 20:54

Mijn herder van 7 heeft 1 niet ingedaalde bal.
Bij hem zit de binnenbal zo’n beetje achter zijn nier.
Dat is bepaald middels een echo, hij had prostaatproblemen en bij de echo en punctie hebben ze gelijk zijn bal even opgesnord.

Ik laat vooralsnog niets opereren.
Ik houd de buitenbal, zijn tepels en dergelijke in de gaten.
Hij heeft nooit ongemak aangegeven aan zijn binnenbal.
:+ Volgens de DA zou hij een loeidominant monster worden. Valt nogal mee.

Ik zou sowieso de locatie van zijn ballen laten bepalen voordat ik over castratie zou nadenken, in jouw geval.
Bij pijn aan de achterhand zijn (binnen)ballen niet het eerste waar ik aan denk, en ook niet het tweede.

Wat voor hond is het?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-22 20:59

Of het pijn is.. Denk het niet.
Maar omdat die ene da er zo over begon. Dan ga je er ineens anders over denken.
Soms lijkt het er meer op dat hij niet weet dat zijn kont ook nog bestaat :+
Rare schrik reactie. En dan ziet hij je hand en reageert dan van.. Ooh jij. Oké.

Het is een RotHerder :D
Rottweiler x Hollandse Herder.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 31-07-22 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 21:00

Niet ingedaalde testikels kunnen tumoren worden. Net als bij paarden. Ik zou dat niet willen gokken.

Gave hond trouwens.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-22 21:03

Jan,
Dat is ook een ding wat we in ons achterhoofd houden.
Maar dierenartsen reageren daar dus wisselend over.
Vanaf een jaar of 6 elk jaar een keer echo maken. Andere zegt idd castreren.

En thanks

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 21:05

Mijn herder heeft 1 zichtbare bal. Waar die andere is is onduidelijk maar we hebben er ook nooit naar gezocht. Hij is 5 jaar en heeft nergens last van dus de dierenars gaf aan dat we hem in de gaten moesten houden maar zonder problemen was er ook geen aanleiding om op zoek te gaan naar bal nr 2. Hij is sociaal en lief met andere honden dus last van extra hormonen heeft hij duidelijk niet. Ondanks samenwonen met een intacte teef. Last van zijn achterhand heeft hij nog nooit gehad. Hij heeft zoizo nooit wat. Het is gewoon een lieve brave gezonde hond.

Ik zou bij problemen in achterhand eerder aan bekkenproblemen denken. Geen problemen met poepen of een raar loopje? Is er wel eens een rontgenfoto gemaakt van dat gebied?

Ik maak mijn eigen leren items en repareer ook en geef les aan mensen met problemen met hun paard rond Amersfoort.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 21:06

Is de prostaat volledig rustig? En is zijn achterkantje al door de rontgen gegaan?

Niet banketstaaf maar poetsen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-22 21:10

Nee nooit mank, stijf, raar loopje.

Hij heeft verder geen problemen met de achterhand als zo'n rare schrikreactie. En dat heeft hij best vaak en dat is raar.
En het maakt niet uit of je dan bij de staart aanraakt of meer naar de flank. Links rechts maakt ook niet.

Verder geen röntgen.
Puur omdat hij nooit mankt oid .

Als pas 1 dag onverklaarbare pijn.
Maar er is geen reden gevonden.
Pijnstillers hielpen toen.
Prostaat leek toen ook rustig. Plaste ook normaal.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 22:00

Hier een herder met 1 ingedaalde bal, de ander is als pup zijnde wel voelbaar geweest in de lies maar nooit verder gekomen.

Onze dierenarts (overigens ook nog da van de link die Hennos deelt) adviseert vanaf +/- 3 jaar jaarlijks een echo te maken. Zo heb je een beginpunt en kunnen ze goed in de gaten houden of er verandering in de niet ingedaalde bal zit.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 23:31

Was de pijn toen ook duidelijk aan zijn achterhand? Ik zou even een foto trekken van zijn heupen, rug en staart aanzet en hem dan gelijk castreren als hij toch gesedeert is.
Net zoals Jan zegt, geen binnenballen laten zitten.

Onzekerheid na castratie ben ik bij een 3 jarige reu niet heel bang voor.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 01:54

Ik zou ook eens een foto maken. En/of een goede fysio oid de pijn echt laten lokaliseren. En vanuit daar verder zoeken.

Je zou chemische castratie kunnen proberen om te kijken wat dit bij zijn gedrag doet.

Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.specialmuchi.nl - Instagram: @specialmuchi

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-22 07:15

Pijn was achter, maar niet perse hoogte van rug/bekken.
Hij wilde toen absoluut niet liggen, alleen maar zitten. (zegt iemand dat iets?)
Verder hijgen, braken, niets eten.
Hij keek wel steeds richting zijn piemel, (die is toen schoongemaakt of er geen aar in zat) maar dat kan natuurlijk ook gerust zijn darmen zijn waar hij naar keek.
Maar ontlasting was ook prima.

Castratie is bij hem waarschijnlijk niet zo'n simpele als uiteraard bij ingedaalde ballen, daarom naar mijn idee niet iets wat je even doet. En ik hier dus ook dat advies van de echo heb gekregen.

Fysio gaat hem niet worden, ook onderzoek door de DA gaat niet erg gemakkelijk.
Hij wil moeilijk vreemde aan zijn lijf.
Al heb ik nu wel een andere naam van een DA door gekregen die veel waak en verdedigingshonden doet ipv chiwawa's.
Want het ging allemaal nog al klungelig het onderzoek toen, maar goed dat wilde ik verder niet aanhalen omdat het daar niet over ging.

Ik lees nu ook mee in het andere topic over castratie en gedragsverandering oudere hond.
En dat klinkt toch wel positief.
Hij is ook lief naar ons gesteriliseerde teefje, dat moet uiteraard ook zo blijven.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 07:19

Mijn hond had dit ook en is wel gecastreerd, 2 keer chemisch en toen echt zijn ballen er af. Het was zwaarder dan een normale castratie maar zijn gedrag is echt beter geworden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-22 07:23

Wat had hij dan voor gedrag Marleen?
Want hier is het gedrag prima naar ons en andere honden.
Mensen mogen niet zomaar aan hem zitten. Wel in de buurt komen zoals de club.
Ook op de club was hij fijn.
Er waren daar diverse honden die echt wel fel waren naar elkaar toe waar hij dan als vredeshond tussen in moest staan. :+
Met oefening als dat de baasjes uit zicht gaan oid.
Met wandelen kijkt hij ook niet naar andere honden of mensen. Dus wat dat betreft wil ik ook niet dat er wat veranderd.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 08:37

Hier ook eentje die echt niets moet hebben van de DA. Maar onze fysio kan alles met haar. Overigens hebben we ook een DA die alles met haar kan. Maar van de meeste moet ze niets hebben.

Maar ik denk dat je toch wel moet zoeken naar een oorzaak/oplossing ook omdat niet ingedaalde ballen opzich geen probleem zijn maar wel goed gecontroleerd moeten worden en blijven. Je geeft aan dat hij ergens pijn had.
Maar juist ook moeilijk doen op aanrakingen zou mij niets verbazen dat hij last van zn lijf heeft. Dus dan zou ik denken aan kijken of je niet iets kan met een fysio die met hem klikt. Ook als dat betekend dat je meerdere sessies hebt waar ie alleen maar aan hem/haar kan wennen.

Andere optie om mee te starten is een roesje geven; rug en achterhand op de foto zetten incl knieen. Etc en dan eens goed laten voelen en kijken naar die ballen.
T is een beetje kip-ei verhaal. Want als hij last heeft van zn lijf en daar wat apart op kan reageren dan kan t wel zijn dat t oplost als ie weer goed in zn velletje zit. Maarja daar kom je alleen door te behandelen.
Misschien in overleg op pijnstillers zetten, langduriger en kijken of hij dan veranderd in gedrag. Ik denk dat ik met een roesje zou beginnen en dan uitgebreid onderzoeken en foto’s maken.

En met de DA chemische castratie overleggen. Of dat kan/mag met niet ingedaalde ballen.

Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.specialmuchi.nl - Instagram: @specialmuchi

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 09:21

Onze teckel had 1 niet ingedaald balletje.
Op zijn 12e begon die te groeien en hebben we hem laten castreren.
Hij was altijd al gefixeerd op eten en dat werd nog erger. Verder geen gedrag veranderingen.

Hij heeft er verder nooit last van gehad. Het kan natuurlijk dat jullie hond er wel last van heeft maar heb eerder het idee dat er een ander probleem is bij jullie hond.

Een goede cooling-down is de warming-up voor de volgende dag

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-22 09:34

Wel bijzonder dat die DA dus meteen begon over die balletjes en ongemak van koude verschil wat onaangenaam kan zijn. Want al zitten ze in het lijf was er toch temperatuurverschil volgens hem.
En daardoor ook zijn manier van schrikken bij de achterhand.
Maar ik had hier nooit van gehoord, krijg dat ook niet gevonden bij google en jullie reacties komt ook daar niets in naar voren.

Wat het die ene dag is geweest is dus nog steeds een raadsel.
Hij lijkt nu verder ook geen pijn te hebben.
Rent, vliegt, speelt.
Op de club, die helaas nu voorbij is, was hoog zijn lievelingsspelletje. Dan vond hij het heel moeilijk om op het commando te wachten en je hoefde maar een keer naar "hoog" te kijken en hij vloog er over :D
Dat strookt dan ook niet echt met pijn.
Ook daar nooit van de instructeurs een opmerking gekregen van hij loopt raar of zo.

Ik was wel van plan om in de vakantie van mijn vriend een keer samen naar de DA te gaan die we aangereikt hebben gekregen als een die iig goed om kan gaan met grotere honden.
Eens kijken wat hij zegt. Of hij denkt dat röntgen zinvol zijn en hoe hij in castratie staat.
En of hij zich kan vinden in het verhaal van bovenstaande DA.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 11:50

DuoPenoti hij was buiten heel fel naar andere honden en dat veranderde positief na de chemische castratie. Mijn dochter heeft een Roemeense pup en de dierenarts castreerd niet vaak meer vanwege het gedrag.
Een onzekere pup heeft namelijk zijn ballen nodig om minder onzeker te worden. Als je die castreerd kan het zijn dat hij onzeker blijft.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-22 11:51

En dat is dus waarom ik niet zit te wachten op castratie.
Hij is super fijn buiten, valt nergens naar uit.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 12:35

Als je niet wilt dat het gedrag veranderd e je weet niet of de ballen het probleem zijn zou ik die ballen voor nu lekker laten zitten en een goede DA vragen dir achterhand eens compleet te onderzoeken. Herders hebben vaak spondylose, artrose HD etc aan de achterhand dus dat zou ik eerst uit willen sluiten. Een probleem met prikkelverwerking in de ruggegraad klinkt logischer in dit geval dan een ballenissue. Herder van een vriend kon van de een op de andere dag zijn achterhand niet meer gebruiken. Viel gewoon om. Dierenarts heeft hem open gemaakt en hij bleek vol met tumoren te zitten. 1 drukte op de zenuwen in de wervelkolom en daardoor gingen de signalen verloren maar er zaten zo veel tumoren dat de hond ter plekke ingeslapen is.

Ik maak mijn eigen leren items en repareer ook en geef les aan mensen met problemen met hun paard rond Amersfoort.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 16:24

Het klinkt me echt als zijn prostaat eigenlijk. Is daar een echo van gemaakt? Desnoods mri buikholte?

Niet banketstaaf maar poetsen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-22 16:47

Nee niet gedaan.
Volgens da was dat toen niet aan de orde.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 05:43

Absoluut castreren. 1 x een cane corso reu meegemaakt waarbij de binnenbal getordeerd was. Door de stuwing was ie inmiddels zo groot als een voetbal was geworden. Hond heeft de ok op t nippertje overleefd. Eigenaren hadden daarvoor nooit iets raars gemerkt aan m.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie