Afgelopen jaar ben ik met mijn hond naar Amerika verhuisd. Het is een hele lieve hond en doet geen vlieg kwaad alleen lopen we nu tegen het probleem aan dat hij niet gecastreerd is. In Nederland was dit nooit een probleem en kon hij goed samen met andere honden en ook geen vervelend gedrag. Hier blijkt het toch wel iets lastiger. Het is hier meer een regel dat ze gecastreerd worden dus hij is bijna nergens welkom in een pension. Daar breng ik hem liever sowieso niet maar nu blijkt hij ook wel iets te geïnteresseerd in de hond van kennissen van ons en blijft hij vervelend doen. Ze geeft helaas niet aan dat hij moet ophouden. Met wat duidelijkheid van de andere hond luisterde hij voorheen altijd wel.
Nu is mijn vraag of iemand ervaring heeft met het castreren van oudere honden? Hij is nu net 6 geworden en ben bang dat z’n karakter oid veranderd. Want dat hoeft absoluut niet. We willen alleen graag op vakantie en hem ergens makkelijk kunnen brengen. Nu zijn er ook andere opties als iemand in ons huis laten komen om op hem op te passen maar hem castreren maakt het allemaal toch even iets makkelijker… hij kan wel enorm druk/onvermoeibaar/snel overprikkeld zijn in nieuwe situaties en markeert dan veel. Wellicht dat het castreren hem hierbij ook kan helpen?
Ik hoor graag jullie ervaringen/meningen en voordelen/nadelen van het castreren van een oudere hond!
Foto van het boefje