Hond van 6 jaar castreren?

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
knaasje
Berichten: 853
Geregistreerd: 26-11-07

Hond van 6 jaar castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 11:14

Hoi,

Afgelopen jaar ben ik met mijn hond naar Amerika verhuisd. Het is een hele lieve hond en doet geen vlieg kwaad alleen lopen we nu tegen het probleem aan dat hij niet gecastreerd is. In Nederland was dit nooit een probleem en kon hij goed samen met andere honden en ook geen vervelend gedrag. Hier blijkt het toch wel iets lastiger. Het is hier meer een regel dat ze gecastreerd worden dus hij is bijna nergens welkom in een pension. Daar breng ik hem liever sowieso niet maar nu blijkt hij ook wel iets te geïnteresseerd in de hond van kennissen van ons en blijft hij vervelend doen. Ze geeft helaas niet aan dat hij moet ophouden. Met wat duidelijkheid van de andere hond luisterde hij voorheen altijd wel.

Nu is mijn vraag of iemand ervaring heeft met het castreren van oudere honden? Hij is nu net 6 geworden en ben bang dat z’n karakter oid veranderd. Want dat hoeft absoluut niet. We willen alleen graag op vakantie en hem ergens makkelijk kunnen brengen. Nu zijn er ook andere opties als iemand in ons huis laten komen om op hem op te passen maar hem castreren maakt het allemaal toch even iets makkelijker… hij kan wel enorm druk/onvermoeibaar/snel overprikkeld zijn in nieuwe situaties en markeert dan veel. Wellicht dat het castreren hem hierbij ook kan helpen?

Ik hoor graag jullie ervaringen/meningen en voordelen/nadelen van het castreren van een oudere hond!

Foto van het boefje
Afbeelding

mag
Berichten: 1605
Geregistreerd: 09-02-06

Re: Hond van 6 jaar castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 11:18

Je kunt ook eerst chemisch castreren om te zien wat het doet.

pluisje88

Berichten: 8261
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 11:20

Mijn ervaring met castreren is dat ze er meestal niet leuker van worden. Ze worden lui, dik en de joligheid gaat eraf. Voor mij geen optie dus ook nooit gekozen voor castreren. Maar dat is persoonlijk. Ik ken genoeg mensen die het wel doen..

Kabayo

Berichten: 14313
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 11:22

Wij hebben een 8 jarige reu die meerdere keren vader is geworden gecastreerd. Hij was te gefocust op het dekken en liep daardoor weg. Ook vreselijk veel in huis plassen en alles markeren.

Hij leefde bij mijn opa en oma. Maar door het overlijden van oma kwam opa even later in het bejaardentehuis. De hond mocht wel mee maar opa kon het uitlaten ook niet altijd meer doen. Daardoor bij ons op de boerderij gekomen.

Het is ons super bevallen. Hij kwam 1x wel wat raar uit de rui. Maar toen was hij hier ook net. Het is nogsteeds de lieve aanhankelijke hond. Enige is dat we beter op het voer moeten letten, want hij komt wel sneller aan.
En nu geen weglopende reu meer die overal tegen aan zeikt :)

Pluisje die ervaring heb ik totaal niet. Vooral ongecastreerde reuen vind ik persoonlijk vaak behoorlijk dominant

knaasje
Berichten: 853
Geregistreerd: 26-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 11:29

pluisje88 schreef:
Mijn ervaring met castreren is dat ze er meestal niet leuker van worden. Ze worden lui, dik en de joligheid gaat eraf. Voor mij geen optie dus ook nooit gekozen voor castreren. Maar dat is persoonlijk. Ik ken genoeg mensen die het wel doen..

Ja, daar ben ik ook wel bang voor. Hij is echt enorm speels en actief en iedereen denk dat het hier nog een puppy is (kennen het ras niet). Zou niet willen dat dat veranderd. Alhoewel in sommige situaties is iets minder actief ook niet erg…. En geloof ook weer niet dat hij super lui zou worden aangezien tollers hele actieve honden zijn

Yipee

Berichten: 1863
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 11:32

Hier een hond van 4 jaar laten castreren. Ervoor ook chemisch gecastreerd maar het werkte weer eens uit en hij kreeg weer last van een druipende pus piemel + ook ineens een hotspot bij zijn scrotum.

We waren er wel klaar mee dus ballen eraf. Hond is nog steeds hetzelfde, niks van gemerkt in gedrag. Nog steeds even jollig, vrolijk en druk.

Dennenboom

Berichten: 725
Geregistreerd: 05-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 11:32

Wij hebben onze hond op 3 jarige leeftijd laten castreren omdat hij het territorium ging afbaken toen we een kindje kregen. Hij is wel rustiger (was adhd) geworden, maar benaderd andere honden veel rustiger en groeit van lucht :+ Wij zouden het zo weer doen

Renee1991

Berichten: 6034
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Hond van 6 jaar castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 11:39

Ja, mijn Stabij is op z'n zesde gecastreerd uit medische noodzaak. Voor wat betreft karakter of dominantie was het totaal niet nodig, maar zijn prostaat was vergroot en drukte, als ik het goed onthouden heb, tegen zijn bekken waardoor hij pijn had en alsnog gecastreerd moest worden.
Mijn hond is er totaal niet van veranderd. Niet onzekerder, of wat dan ook. Enige verandering is dat hij wat zwaarder is geworden en zijn vacht minder glanst.

xmarliez

Berichten: 4108
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 11:59

Hier ook alleen maar positieve ervaringen met op latere leeftijd castreren. Wij hebben alleen maar herplaatsers dus al een aantal keer moeten castreren op dit soort leeftijden. Nog nooit (negatief) verschil gemerkt in karakter.

Goof

Berichten: 29428
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 12:07

pluisje88 schreef:
Mijn ervaring met castreren is dat ze er meestal niet leuker van worden. Ze worden lui, dik en de joligheid gaat eraf. Voor mij geen optie dus ook nooit gekozen voor castreren. Maar dat is persoonlijk. Ik ken genoeg mensen die het wel doen..


Hier een labrador die gecastreerd is toen hij 3 was.
Nooit dik geworden, niet luier dan hij al was en nog steeds vrolijk en speels.
En een chihuahua die gecastreerd is toen hij 5 was. Ook die is niet dik, niet lui en nog steeds superspeels.
In dat opzicht dus echt niets veranderd en bovenstaande is dus zeker geen feit.

TS ik zou inderdaad eerst chemisch castreren en kijken wat het verschil is.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Hond van 6 jaar castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 12:25

Mijn poedel was 6 ook gecastreerd. Niet dikker, niet luier en nog steeds een spring in het veld.

moonsparkle
Berichten: 22049
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 12:33

Hier ook een die met 5/6 gecastreerd is, hij werd vooral wat liever naar andere honden en daar was het ook om te doen. Pas rond die leeftijd begon hij namelijk te patsen richting andere reutjes. Verder niks veranderd.

Femia
Berichten: 332
Geregistreerd: 15-01-10

Re: Hond van 6 jaar castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 12:42

Mijn hond ook rond die leeftijd gecastreerd. Wilde ineens alles en iedereen dekken waar een druppel bloed te vinden was. Had een andere hond een schrammetje, hup, erop af. Dit werd echt vervelend. Na de castratie is dit gedrag helemaal weg, hij is nog net zo lief, aanhankelijk en speels als ervoor. Wel krijgt hij minder eten, omdat hij anders dik gaat worden.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Hond van 6 jaar castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 13:38

Onze vorige hond ook op 7 jarige leeftijd laten castreren.
Geen problemen mee gehad.
Ook niet dikker geworden gewoon beetje minder voeren

Ik wilde hem ook niet laten castreren maar hij kreeg interesse in mn kind toen ze ging kruipen toen was het zo bekeken }>

boyca
Berichten: 1105
Geregistreerd: 14-12-11

Re: Hond van 6 jaar castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 14:08

Wij hebben onze eerste pas op 5,5 jaar laten casteren daar hij toen ineens interesse ging tonen voor het andere geslacht. Eerst chemisch idd om te kijken of zijn karakter wel hetzelfde bleef en dat deed dus na een half jaar echt laten casteren en wij hadden hierdoor juist onze hond weer terug die met ons wilde spelen en niet de hele tijd met zijn neus over de grond liep op zoek naar wat leuke dames. Succes met je besluit

speurneusc

Berichten: 5489
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 14:11

karakter zit niet in de ballen gelukkig, hormonen en de daarbij komende problemen wel.

atilla

Berichten: 665
Geregistreerd: 06-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 14:41

Mijn hond was vanwege medische redenen op zijn 12e gecastreerd. Geen veranderingen gemerkt. Het gedrag zit er op die leeftijd ook al ingesleten.
Wellicht dat hij minder naar loopse vrouwtjes toe ging trekken maar dat kon ik nooit goed merken als hij bij mij was in mijn appartement omdat hij ze daar gewoon niet rook.
Bij mijn ouders zat hij dan veel aan de poort te kijken als er een loopse teef was.

Tooske

Berichten: 6554
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Hond van 6 jaar castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 15:30

Ik zou het ook gewoon lekker laten doen. Opletten met voeren, voor de rest veranderd er vaak weinig.

KimD

Berichten: 20614
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Hond van 6 jaar castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 15:37

Over het castreren ga ik niet uitwijden, ik antwoord puur op je vraag en qua leeftijd kan dit prima. Zes jaar is absoluut geen oudere hond voor dit soort honden, de meeste honden komen dan in de bloei van hun leven, dus ja, dat kan makkelijk!

pillow
Berichten: 7902
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 16:14

Omdat wij vaak een teef te logeren kregen, is mijn Stabij x Wetterhoun ook op zijn 6e gecastreerd. Geen enkele verandering in karakter opgemerkt en ook niet dikker geworden.

Jennyxx

Berichten: 3055
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 16:22

Hier ook op wat latere leeftijd laten castreren ivm steeds terugkerende pus. Helaas is hij wel rustiger geworden, onzeker en hij kan nog maar 1/3 eten van wat hij vroeger at. Ook is zijn vacht een echte castratenvacht geworden. Het pus is gelukkig wel weg gebleven en hij blijft wat minder lang buiten snuffelen.

MissYvette4u

Berichten: 2996
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 16:48

Onze eerste hond op 9 jarige leeftijd moeten castreren vanwege vergrote prostaat. Eerst chemisch geprobeerd maar na half jaar uitgewerkt en had gelijk weer vergrote prostaat. De enige verandering was zijn gewicht, gedrag bleef hetzelfde. Zowel bij chemisch als definitief

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 17:39

Zoals hier al gezegd; Kan je de kennel vragen of bvb chemisch castreren voldoende is? Dan kan je zo al kijken of zijn drang verminderd en het een paar maanden aankijken. Indien het dan niet minderd, heeft castreren zelf ook weinig nut qua gedrag.
Maar zo bespaar je jezelf wel geld uit en je hond de stress van de sedatie. :)
Sommige honden blijven na castratie ook rijden namelijk. Of ze doen het alleen bij bepaalde honden en niet eens perse omdat die ander loops is.

Als het verder ook vnl voor het pension is, zou je het wel kunnen overwegen.
Opzich geen probleem op deze leeftijd maar ze raden het af, want hoe ouder de hond, hoe meer aanslag van de sedatie op het lichaam.
Castreren is ook aan te raden ivm eventuele latere prostaatproblemen en/of een druipende piemel.

sasja0705
Berichten: 2194
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Hond van 6 jaar castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 18:14

Mijn Tervueren was 7 en had ook problemen met de prostaat.
Hij was voor die tijd al supersociaal en nu (hij wordt 11) nig steeds.
Zijn karakter is absoluut niet veranderd.
Enige : heb de halve Langhaar-Belgen-wereld over mij heen gekregen en alle hebben en verschrikkelijk lelijke vacht voorspelt: niet dus. Ook dat is niet veranderd.
Ons nu 9 jarige Groenendaelerteef (ook 2e-handsje, 2 jaar geleden overgenomen) moest 3 maanden geleden gecastreerd worden wegens baarmoeder.
Die was voor die tijd een bitch en nu ook nog. En ook hetzelfde qua vacht: niets veranderd

mika11

Berichten: 11251
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Hond van 6 jaar castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 18:26

Mijn vorige hondje was al 8 toen hij werd gecastreerd (medisch)
En hij is niets veranderd, behalve dat hij wat makkelijker werd.
En hij is zelfs nog bijna 18 jaar geworden :)
Ook bleef hij even energiek, slank en speels als altijd, daar had de castratie niets aan veranderd.