hoe krijg ik mijn kat weer op de bak?

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sandra_H

Berichten: 2734
Geregistreerd: 14-04-01

hoe krijg ik mijn kat weer op de bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 16:23

Mijn kat (ca 20 jaar, zwaar op leeftijd dus) heeft last gehad van verstopping. Na 2x een klysma en laxeermiddel begon de boel weer door te lopen, maar nu wil hij niet meer op de bak poepen, waarschijnlijk omdat het hem eerder veel pijn heeft gedaan. Dus nu legt hij het voor de bak neer, of onder de stoel waar manlief zit als hij achter z'n computer zit :D Snap ik best, en het is geen wereldprobleem, maar lekker is anders dus als er iemand tips heeft om 'm weer op de bak te krijgen (plassen doet hij er gewoon wel netjes dus dat is het niet) graag :+
Kap eraf of erop maakt in elk geval niet uit. Een geschikte andere plek voor z'n bak heb ik niet, dan moet hij te dicht bij de plek waar hij ook slaapt (bij het raam/de cv, zn favoriete slaapplaats).

Maddy_Paola

Berichten: 1351
Geregistreerd: 19-04-17

Re: hoe krijg ik mijn kat weer op de bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 16:39

Ander grit proberen? Eventueel in heel lage schaal zonder opstap en dan een paar op de plekken waar hij nu poept, kan er ook verschillende neerzetten met allemaal ander soort vulling zodat hij kan kiezen, desnoods 1 met gewoon zand echt zodat ie kan graven, heel veel succes ermee in ieder geval, konden ze dan maar praten

Dees

Berichten: 19030
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 16:40

Hele andere, nieuwe bak kopen. Andere kleur, andere geur, ander grit erin.
De associatie doorbreken.

Sandra_H

Berichten: 2734
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 17:10

Ja inderdaad de associatie met pijn moet gebroken worden. Was net blij met z'n ouwelulleseniorenbak (lage in/uitstap) met lichtgewicht (cats best) grit -O-

ellepel

Berichten: 47710
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 17:23

leg er anders even van die puppy training pads voor?
als hij het daar op doet,kun je die na verloop van tijd in de bak leggen.
of haal helemaal het grit uit de bak en leg die pads er in?

Emj_23
Berichten: 1254
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 17:26

Als je nu normaal grit gebruikt, probeer eens de kattenbak vulling van Almo Nature. Ruikt naar zaagsel, en mijn stresspoes gebruikt dat het liefst. Het is heel erg lichtgewicht en gaat gelukkig (goedkoop is anders) lang mee. Dat als aanvulling op mijn voorgangers, andere bak, andere plek, heel ander grit.

AnnemiekvM

Berichten: 8260
Geregistreerd: 17-07-03

Re: hoe krijg ik mijn kat weer op de bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 17:28

De bak eerst schoonmaken met Chloor. Mijn katten vinden die geur fantastish en maken nog net geen ruzie wie het eerst op de schone bak mag.

ASF
Berichten: 92
Geregistreerd: 22-01-13

Re: hoe krijg ik mijn kat weer op de bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 18:19

Ik heb de bak verplaatst naar de plek waar hij het er het meest naast deed. Heel handig is het niet, maar nu gaat hij er wel weer op!

Sandra_H

Berichten: 2734
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 21:25

ellepel schreef:
leg er anders even van die puppy training pads voor?
als hij het daar op doet,kun je die na verloop van tijd in de bak leggen.
of haal helemaal het grit uit de bak en leg die pads er in?


oh dat is een hele goeie!! En praktisch het best uitvoerbaar zeg maar. Die heb ik toevallig bij de action zien liggen, ga ik morgen gelijk even halen :)

edit: en schoonmaken met chloor, check! ga ik ook morgen even doen.

en @ASF: dat gaat 'm niet worden. De bak staat (al zolang ik hem en zijn inmiddels overleden broer heb) onder de trap die middenin de woonkamer uitkomt. Poep ligt dus precies in de loop van voor naar achter, en dus ook voor de onderste trede, maar als de trainingspads en de chloor niet werken.....

Sabri

Berichten: 1478
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 22:23

Twee bakken neerzetten. Mijn kat plast in de een en poept graag in de andere bak. Liefst een open bak.
Ik heb goede ervaring met schep en schoon grit van AH