Hond extreem angstig als er word geboord

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Hond extreem angstig als er word geboord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-22 12:36

Wij hebben een onzettend lief maar snel overprikkeld Havanzer reutje van 10 jaar, een echt zachtgekookt ei. :+

Hij is altijd wel wat gevoelig geweest voor bepaalde geluiden en word hier snel angstig van. Denk aan vuurverwerk, knallende motoren.

Dan nu het euvel: wij wonen in een apparementen complex en als er 6 appartementen verderop word geboord dan kunnen we het bij ons binnen horen. 1 keer kort boren is al genoeg om er voor te zorgen dat onze hond 3 a 4 uur lang doodsangsten uitstaat. Hij hijgt, trilt, zijn ogen vallen bijna uit zijn kassen en hij heeft geen seconde rust. Het enige wat hem wat rust kan bieden is een wandeling zodat hij uit huis weg is, als het weer tijd is om naar huis te gaan moet ik hem oppakken omdat hij weigert om richting huis te lopen.

We hebben een hele fijne gedragstherapeut bij ons thuis gehad die ons heel veel heeft geleerd waardoor we onze honden nog beter begrijpen en kunnen helpen. Zo is de hond zijn angst voor vuurwerk en ploffende motoren vrijwel geheel weg nu. Maar helaas word de angst voor het boren alleen maar erger en erger. Vaak word er geklopt met een hamer nadat er word geboord, hij raakt nu dus ook geheel overstuur als er alleen maar geklopt word.

Op het moment zijn er twee appartementen waar nieuwe mensen in komen wonen dus het is nu echt kassa. Onze hond begint de dag al licht trillend, hijgend en argwanend. Als er dan ook nog daadwerkelijk geklopt/geboord word is het hek geheel van de dam.

We vinden het zo ontzettend sneu dat ons vrolijke lieve hondje zo ontzettend bang is. De veilige have van thuis is voor hem niet veilig en dit is vreselijk zielig.

Ik hoop eigenlijk dat iemand ooit een soortgelijke situatie mee heeft gemaakt of misschien een trainer weet die ooit voor deze situatie heeft gestaan. Wij hebben totaal geen controle over het boren dus het is zo lastig om hier mee te trainen of er voor te zorgen dat hij er niet meer aan blood word gesteld.

Namens ons en de hond bedankt voor het lezen!

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 12:42

Wat is het advies van de gedragstherapeut geweest en kan je dat ook inzetten voor het boren?

Kan je hond op die momenten worden afgeleid met mentale verrijking? Een snuffelspelletje ofzo? Hoeft niet heel moeilijk te zijn, wij noemen het een 'knaldoos' omdat die kan worden ingezet bij NYE. Een kartonnen doos met propjes inpakpapier erin, gooi er een paar brokjes in en laat je hond maar speuren.

Daar kun je natuurlijk tientallen varienten op bedenken of voor aanschaffen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 12:43

Ach nee wat sneu :(:)
Mijn hond is ook als de dood voor vuurwerk en onweer dus snap heel goed wat je door maakt. Het is vreselijk om ze zo bang te zien en mijn hond blijft er ook lang ik hangen.

Alle trucjes zul je ook wel kennen zoals een thundershirt etc, pilletjes zullen nu niet werken omdat je niet weet wanneer het gebeurt natuurlijk. Enige wat mij een oplossing lijkt is weer contact opnemen met de gedragstherapeut. Angst krijg je niet zo maar zelf opgelost, zeker niet als het diep zit.
Even bespreken met de buren wanneer zij gaan boren en dat proberen af te stemmen met de therapeut.

Trouwens, was hij ook zo angstig voor vuurwerk? Heb je misschien de gegevens van de therapeut nog of via welke methode werkte ze? Ik zo zou graag willen dat mijn hond zonder angst kan wandelen maar het zit zo diep dat ik bang ben dat een training het juist erger maakt maar contact opnemen kan geen kwaad..

Gaabje

Re: Hond extreem angstig als er word geboord

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 13:10

Wat een lastig probleem zeg... Het vervelend is ook dat je hond nu al constant in stressmodus is waardoor leren nog moeilijker wordt. Zoals hierboven gezegd is dit wel echt een taak voor een gedragstherapeut. Je kunt angst zo makkelijk erger maken. En het zal vast gecontroleerd te trainen zijn met geluidsopnames van boren oid, maar dan moet je wel heel goed alle stress-signalen herkennen en op een super laag niveau beginnen.

Om toch de tijd nu door te komen ben ik een beetje out of the box gaan denken en heb ik gegoogled op geluidsdichte benches. Daar zijn wel mogelijkheden voor. Of wellicht een kleine kamer beplakken met geluidsdempend materiaal?

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-22 13:17

Walkure schreef:
Wat is het advies van de gedragstherapeut geweest en kan je dat ook inzetten voor het boren?

Kan je hond op die momenten worden afgeleid met mentale verrijking? Een snuffelspelletje ofzo? Hoeft niet heel moeilijk te zijn, wij noemen het een 'knaldoos' omdat die kan worden ingezet bij NYE. Een kartonnen doos met propjes inpakpapier erin, gooi er een paar brokjes in en laat je hond maar speuren.

Het is niet heel makkelijk uit te leggen maar het advies van de gedragstherapeut kwam er eigenlijk op neer dat we veel meer naar onze honden moesten gaan kijken en luisteren. We hebben veel geleerd over lichaamstaal en hoe we ons hier weer op aan konden passen. Verder was het heel belangrijk dat ons hondje genoeg rust kreeg en we hem zouden helpen om rust te krijgen. Een dier wat veel stress heeft staat op spanning en we moesten gaan leren hoe we die spanning af konden laten vloeien zodat hij weer beter om kon gaan met de stressvolle momenten.
We hebben dus niets specifiek getrain maar er voor gezorgd dat hij meer op zijn gemak was in het algemeen wat zich direct heeft vertaal naar 98% angstvermindering qua vuurwerk en motor ploffen.
Helaas heeft dit alles qua boren geen effect gehad en kon de gedragstherapeut ook moeilijk zeggen hoe we hier mee verder konden.

Snuffelspelltjes ed gebruiken wij inderdaad veel na de lessen van de gedragstherapeut. Het helpt hem normaal goed door stressvolle situaties heen of om stress af te vloeien maar helaas is de hond geheel onbereikbaar na het boren.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-22 13:24

Nyaleti schreef:
Mijn hond is ook als de dood voor vuurwerk en onweer dus snap heel goed wat je door maakt. Het is vreselijk om ze zo bang te zien en mijn hond blijft er ook lang ik hangen.

Alle trucjes zul je ook wel kennen zoals een thundershirt etc, pilletjes zullen nu niet werken omdat je niet weet wanneer het gebeurt natuurlijk. Enige wat mij een oplossing lijkt is weer contact opnemen met de gedragstherapeut. Angst krijg je niet zo maar zelf opgelost, zeker niet als het diep zit.
Even bespreken met de buren wanneer zij gaan boren en dat proberen af te stemmen met de therapeut.

Trouwens, was hij ook zo angstig voor vuurwerk? Heb je misschien de gegevens van de therapeut nog of via welke methode werkte ze? Ik zo zou graag willen dat mijn hond zonder angst kan wandelen maar het zit zo diep dat ik bang ben dat een training het juist erger maakt maar contact opnemen kan geen kwaad..

Thundershirt deed helaas heel weinig voor onze hond. We hebben er toen de tijd een geprobeerd voor het vuurwwerk, ik ben bang dat dat hier voor dus ook weinig uit gaat halen.
En heel eerlijk ik zit er wel aan te denken om de dierenarts een keer te gaan contacten met het probleem. Ik ben geen fan van medicatie maar dit is haast geen doen zo.. Maar het is net wat je zegt, we weten niet wanneer het gaan beginnen dus het is lastig in gebruik.

In mijn vorige reactie is te lezen dat de huidige gedragstherapeut ons helaas niet verder lijkt te kunnen helpen.

Ja vuurwerk was voor onze hond exact het zelfde laken in pak en wij zijn zo blij dat dat nu zo goed gaat! Wij hebben overigens niet direct met het vuurwerk getraind. Als je wil mag je me een pb sturen dan kan ik je wat meer vertellen over hoe het bij ons is gegaan.
Ik ga even de naam van onze therapeut zoeken voor je, hij werkte onderandere met de methode van Turid Rugaas.
Zo rot he als je beestje zo vreselijke bang is. :(:)

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-22 13:32

Gaabje schreef:
Wat een lastig probleem zeg... Het vervelend is ook dat je hond nu al constant in stressmodus is waardoor leren nog moeilijker wordt. Zoals hierboven gezegd is dit wel echt een taak voor een gedragstherapeut. Je kunt angst zo makkelijk erger maken. En het zal vast gecontroleerd te trainen zijn met geluidsopnames van boren oid, maar dan moet je wel heel goed alle stress-signalen herkennen en op een super laag niveau beginnen.

Om toch de tijd nu door te komen ben ik een beetje out of the box gaan denken en heb ik gegoogled op geluidsdichte benches. Daar zijn wel mogelijkheden voor. Of wellicht een kleine kamer beplakken met geluidsdempend materiaal?

Ik sta helemaal open voor het trainen met geluidsopnames maar ik vraag me af of dit het zelfde gaat zijn voor hem. Wij wonen in een nieuwbouwwijk waar veel gebouwd word en als er daar geboord word dan vind hij het wel oke. Iets wat spannend maar niet noemenswaardig. Om de een of andere reden is het boor geluid heel heftig voor hem als het 'door de muren heen gaat'.

En ja alles komt nu nog 10x harder binnen bij hem omdat hij al zo vreselijk gestrest is. Ik heb ook niet de illusie dat we hem om dit moment iets kunnen gaan leren, we zijn vooral opzoek naar een oplossing voor de toekomst. :D

Grappig genoeg hebben wij ook wel eens naar zo een bench zitten kijken. Ford heeft er toen ooit een prototype gemaakt wat er echt geweldig uit zag maar helaas is deze nooit uitgekomen.
Ik zal ook eens even gaan googelen voor het bench idee, bedankt voor de tip! Dat zou in iedergeval een fijne korte termijn oplossing kunnen zijn.
Helaas hebben we geen extra kamer in ons appartement anders had ik die graag geluidsdicht gemaakt voor hem.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 13:36

zelf gaan boren en hameren en daar een heel feestje van maken, samen met honden die er nix om geven

hondje laten spelen met anderen wel in afgesloten ruimte, met boormachine geluid maken op grote afstand, andere honden reageren niet. dan weer stapje dichterbij etc.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 13:36

zelf gaan boren en hameren en daar een heel feestje van maken, samen met honden die er nix om geven

hondje laten spelen met anderen wel in afgesloten ruimte, met boormachine geluid maken op grote afstand, andere honden reageren niet. dan weer stapje dichterbij etc.

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 13:40

Wispeltuur schreef:
Walkure schreef:

Het is niet heel makkelijk uit te leggen maar het advies van de gedragstherapeut kwam er eigenlijk op neer dat we veel meer naar onze honden moesten gaan kijken en luisteren. We hebben veel geleerd over lichaamstaal en hoe we ons hier weer op aan konden passen. Verder was het heel belangrijk dat ons hondje genoeg rust kreeg en we hem zouden helpen om rust te krijgen. Een dier wat veel stress heeft staat op spanning en we moesten gaan leren hoe we die spanning af konden laten vloeien zodat hij weer beter om kon gaan met de stressvolle momenten.
We hebben dus niets specifiek getrain maar er voor gezorgd dat hij meer op zijn gemak was in het algemeen wat zich direct heeft vertaal naar 98% angstvermindering qua vuurwerk en motor ploffen.
Helaas heeft dit alles qua boren geen effect gehad en kon de gedragstherapeut ook moeilijk zeggen hoe we hier mee verder konden.

Snuffelspelltjes ed gebruiken wij inderdaad veel na de lessen van de gedragstherapeut. Het helpt hem normaal goed door stressvolle situaties heen of om stress af te vloeien maar helaas is de hond geheel onbereikbaar na het boren.

Misschien heb je wat aan de fb pagina van monique bladder,doet ie anders nooit. Zij heeft verschillende artikelen geschreven over angst, geeft (online) training. Ze heeft ook een fijn boek geschreven help je hond bij angst.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 14:02

Wispeltuur schreef:
Nyaleti schreef:

Thundershirt deed helaas heel weinig voor onze hond. We hebben er toen de tijd een geprobeerd voor het vuurwwerk, ik ben bang dat dat hier voor dus ook weinig uit gaat halen.
En heel eerlijk ik zit er wel aan te denken om de dierenarts een keer te gaan contacten met het probleem. Ik ben geen fan van medicatie maar dit is haast geen doen zo.. Maar het is net wat je zegt, we weten niet wanneer het gaan beginnen dus het is lastig in gebruik.

In mijn vorige reactie is te lezen dat de huidige gedragstherapeut ons helaas niet verder lijkt te kunnen helpen.

Ja vuurwerk was voor onze hond exact het zelfde laken in pak en wij zijn zo blij dat dat nu zo goed gaat! Wij hebben overigens niet direct met het vuurwerk getraind. Als je wil mag je me een pb sturen dan kan ik je wat meer vertellen over hoe het bij ons is gegaan.
Ik ga even de naam van onze therapeut zoeken voor je, hij werkte onderandere met de methode van Turid Rugaas.
Zo rot he als je beestje zo vreselijke bang is. :(:)

Ik heb alleen even deze reactie gelezen, misschien zeg ik nu wat dubbel op..
Je kan Zylkene proberen. Dit is vrij te verkoop en kun je veilig een langdurige tijd gebruiken. Het is geen wondermiddel maar het helpt ze om de stress sneller los te laten.
Het duurt helaas wel een tijdje voor het werkt maar heeft hier wat geholpen met de vuurwerk angst.
Ook zou je een Adaptil verdamper of halsband of Bach rescue druppels kunnen proberen. Beide is homeopathische dus ook veilig voor langer gebruik.
Again, geen wondermiddel maar dat is er helaas ook niet voor angst.

Ik kwam laatst voer tegen dat angstige honden ondersteunt. Geloof dat het door de Omega kwam maar weet het niet meer zeker. Ga hier zelf ook even meer over opzoeken. Kan het wel terug koppelen naar je als je wilt :)

Ik stuur je een PB, dankjewel :)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 14:26

al dat soort "middeltjes" verdoven de wil om te reageren, maar niet de oorzaak van de angst, de hond heeft van binnen nog steeds angst maar kan daarbij niet reageren, dus is toch zaak om daarmee om te passen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 14:51

speurneusc schreef:
al dat soort "middeltjes" verdoven de wil om te reageren, maar niet de oorzaak van de angst, de hond heeft van binnen nog steeds angst maar kan daarbij niet reageren, dus is toch zaak om daarmee om te passen.

Dat fabeltje is al lang de wereld uit geholpen. Jaren terug was een middel wat dat deed, ik kom even niet op de naam, maar dat is al lang van de markt af en de producten die ik hier boven noem zijn echt helemaal veilig.

Er is nog een middel die je enkel via de dierenarts en na flink overleg mee kan krijgen, wat een risico geeft op bepaalde bijwerkingen maar dat krijg je écht niet zo maar mee.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 14:56

Vetranquil is de naam. Wordt nog steeds wel voorgeschreven hoor, maar steeds meer dierenartsen kiezen tegenwoordig voor alternatieven.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 18:21

hond leert er nix van als je hem tijdelijk "uitschakelt" en dat kan je alleen helpen wanneer je weet dat er geboord gaat worden, bij onverwachtse boringen, geluiden, is het leed al geschied en ben je te laat.

Wanneer je je hond positief vertrouwd maakt met dat soort geluiden, maken onverwachtse geluiden ook niet meer uit en hoef je geen middeltjes meer kant en klaar bij de hand te hebben.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 18:26

Ik weet niet of het in deze situatie ook werkt maar de hond van mijn ouders krijgt EMDR omdat hij ooit door wielrenners van de sokken is gereden :+

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 18:50

speurneusc schreef:
hond leert er nix van als je hem tijdelijk "uitschakelt" en dat kan je alleen helpen wanneer je weet dat er geboord gaat worden, bij onverwachtse boringen, geluiden, is het leed al geschied en ben je te laat.

Wanneer je je hond positief vertrouwd maakt met dat soort geluiden, maken onverwachtse geluiden ook niet meer uit en hoef je geen middeltjes meer kant en klaar bij de hand te hebben.

Ja goh, dat zou ik ook wel willen voor mijn hond. Maar hoe ga je dat voor elkaar krijgen? Het gaat hier om echte angst hé, niet 'hij vind het wat spannend'.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 19:37

speurneusc schreef:

Eventueel heb ik een hond ter beschikking die sociaal is en bomproof, bouwt graag een feestje tijdens "enge" dingen. ;)

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 20:13

Misschien wat extreem maar het proberen waard? :
Je zou in alle brievenbussen in je appcomplex (of in ieder geval vd nieuwe bewoners) een briefje kunnen doen waarin je jouw situatie uitlegt en vraagt of ze jou willen laten weten wanneer ze gaan boren zodat je je toch enigzins kunt voorbereiden en erna handelen.

Ons teefje werd door de jaren heen steeds gevoeliger voor harde geluiden zoals paarden die tegen n stalwand trappen, boren, hameren, schreeuwende valkparkiet etc. Het is inmiddels verminderd door feestjes vdie geluiden te maken maar helemaal weg is het niet. Wij zitten in zo'n situatie dat ze zich kan verwijderen vh geluid, jouw situatie is een stuk lastiger.

Sterkte en succes, ik hoop dat je n oplossing vindt! :(:)

naomi_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 22:04

Ach wat onwijs rot zeg! Onze Maltezer van 6 jaar heeft het ook zo erg, gelukkig is ze over de angst van scooters en motoren heen, maar zodra er ook maar 1 tel geboord werd bij ons in de flat dan kon ze uren onrustig blijven en gaan wiebelen. Echt niks wat hielp. Gelukkig nu een plek voor mijzelf in een tussenwoning dus van alle onvoorspelbaarheid af, maar wat een ellende om je hondje zo te zien…

Ik kan je helaas niet helpen aan een oplossing, maar ik hoop dat je die gaat vinden zodat het wat dragelijker wordt!