Hond heeft kapotte oren door vliegen

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yenni
Berichten: 5494
Geregistreerd: 01-07-14

Hond heeft kapotte oren door vliegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-22 19:09

Hallo,
Sinds een tijdje hebben wij een herplaatser welke als wij de hele dag werken zijn naar een hele kleinschalige kennel gaat.

We hebben weinig winter gehad waardoor er heel veel vliegen zitten die natuurlijk ook op het voer ect af komen.

De vliegen bijten in de oren van onze hond waardoor hij kleine wondjes krijgt. Ik maak ze iedere dag goed schoon en vet ze daarna in met uierzalf, hij laat dit allemaal goed toe en lijkt er niet erg pijn aan te hebben.

Hebbem jullie hier tips voor?

speurneusc

Berichten: 5595
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 19:31

afdekken met iets, hoe meer wondjes hoe meer vliegen dan nog meer wondjes...etc..

gebeurt dat bij de kennel? zeggen dat ze meer aan hun hygiene moeten werken, bestaan kennel schoonmaakmiddelen voor die vliegen weren.

Femia
Berichten: 334
Geregistreerd: 15-01-10

Re: Hond heeft kapotte oren door vliegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 19:33

Is het een hond uit het buitenland?Weet je zeker dat het door vliegen komt en geen leishmania is?

mika11

Berichten: 11316
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Hond heeft kapotte oren door vliegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 19:37

Het lijkt me raar dat bij een kleinschalige hondenkennel zoveel vliegen zouden zitten.
Staat er dan de hele dag voer open en bloot?
Het zou niet nodig zijn, zoveel overlast van vliegen, als er hygiënisch wordt gewerkt.

Hebben de andere honden daar ook die problemen?
Als jouw hond de enige is, zou je kunnen nagaan of de gezondheid van je hond optimaal is?

Nyaleti

Berichten: 6838
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Hond heeft kapotte oren door vliegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 19:48

Hmm no offense maar dan zou het echt een smerige kennel moeten zijn. Tuurlijk zitten nu overal vliegen maar dat het zo erg is dat je hond er wondjes van krijgt heb ik eigenlijk nog nooit gehoord (als paraveterinair zijnde) :=

Ik zou er toch even mee langs de dierenarts gaan of het niet wat anders kan zijn.
Of het door ze komt of niet, vliegen maken de wondes alleen maar erger.

Hannanas
Berichten: 13341
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Hond heeft kapotte oren door vliegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 20:46

Lijkt me stug dat het door vliegen komt, ik dacht ook meteen aan leishmania.

kimmie261

Berichten: 19368
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Hond heeft kapotte oren door vliegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 20:59

Een van mijn honden had dat ook, altijd aan de randjes van zijn oren zaten vliegen, die prikte hem en dan ging het bloeden en kwamen er meer vliegen op af, zo vervelend, ik deed er met zo'n antivlieg roller overheen gaan als we naar buiten gingen of als hij in de tuin lag, dan bleven de vliegen er vanaf...

Sabri

Berichten: 1529
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 21:02

Even een dierenarts bezoekje inplannen. Dit kan zeker ook iets anders zijn en dan wil je dat neem ik aan graag weten!

Nicje87

Berichten: 9896
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 21:15

Femia schreef:
Is het een hond uit het buitenland?Weet je zeker dat het door vliegen komt en geen leishmania is?



Hier moet ik ook aan denken.

tengeltje11
Berichten: 7277
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 22:04

Kan helemaal hoor! Wij hebben 2 witte Duitse doggen gehad en die hun oren werden opgevreten door de vliegen en die zitten zelfs niet in een kennel, lopen vrij op het erf, zitten buiten in de schaduw als wij buiten bezig zijn, maar dat was genoeg voor open oren.

Hier hielp hertshoornspray.
Het stinkt zo vreselijk dat je huis daarna helemaal naar dat spul stinkt(want de honden komen natuurlijk binnen met dat spul dan op hun oren), maar hielp heel goed.(alleen vonden de honden wat zelf niet fijn, maar liever enkele seconden iets niet fijn en daarna amper nog vliegen, dan letterlijk opgegeten worden door vliegen van zodra ze buiten komen….

-Namiro-

Berichten: 2108
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 22:05

Mijn herder had hier vorige zomer ook ineens last van. Eerder nog nooit en deze zomer (afkloppen!!) gelukkig ook niet.

Ik hield het ook goed vet door er vaseline op te smeren zodat de vliegen er niet meer bij konden. Meer kun je denk ik niet doen.

Anoniem

Re: Hond heeft kapotte oren door vliegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 23:14

Groene klei opsmeren

Hannanas
Berichten: 13341
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 00:24

tengeltje11 schreef:
Kan helemaal hoor! Wij hebben 2 witte Duitse doggen gehad en die hun oren werden opgevreten door de vliegen en die zitten zelfs niet in een kennel, lopen vrij op het erf, zitten buiten in de schaduw als wij buiten bezig zijn, maar dat was genoeg voor open oren.

Hier hielp hertshoornspray.
Het stinkt zo vreselijk dat je huis daarna helemaal naar dat spul stinkt(want de honden komen natuurlijk binnen met dat spul dan op hun oren), maar hielp heel goed.(alleen vonden de honden wat zelf niet fijn, maar liever enkele seconden iets niet fijn en daarna amper nog vliegen, dan letterlijk opgegeten worden door vliegen van zodra ze buiten komen….


Lijkt me geen goed idee. Honden ruiken zo veel sterker dan ons, reken maar dat je honden daar heel lang last van hebben. Uren ipv secondes.

Captain

Berichten: 21800
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Hond heeft kapotte oren door vliegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 05:24

De stalhond hier heeft dat ook in de zomer, heel sneu!

dierenfan
Berichten: 10088
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 05:53

-Namiro- schreef:
Mijn herder had hier vorige zomer ook ineens last van. Eerder nog nooit en deze zomer (afkloppen!!) gelukkig ook niet.

Ik hield het ook goed vet door er vaseline op te smeren zodat de vliegen er niet meer bij konden. Meer kun je denk ik niet doen.


Alstublieft leer het af vaseline te strijken!
Vaseline dekt idd af maar dan ook echt af. Als dat in de zon komt dan veroorzaakt vaseline nare brandwonden onder de plekken waar vaseline op zit omdat warmte niet weg kan. Gebruik gerust honingzalf maar absoluut niet vaseline in combinatie met zon

-Namiro-

Berichten: 2108
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 07:06

dierenfan schreef:
-Namiro- schreef:
Mijn herder had hier vorige zomer ook ineens last van. Eerder nog nooit en deze zomer (afkloppen!!) gelukkig ook niet.

Ik hield het ook goed vet door er vaseline op te smeren zodat de vliegen er niet meer bij konden. Meer kun je denk ik niet doen.


Alstublieft leer het af vaseline te strijken!
Vaseline dekt idd af maar dan ook echt af. Als dat in de zon komt dan veroorzaakt vaseline nare brandwonden onder de plekken waar vaseline op zit omdat warmte niet weg kan. Gebruik gerust honingzalf maar absoluut niet vaseline in combinatie met zon


Dank voor de tip!

Yenni
Berichten: 5494
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-22 07:28

Oke, een hoop reacties en aannamens.
Het is geen hond uit het buitenland. Het is een herder van 10 jaar van een oudere man. De kennel is zeer kleinschalig en we kennen de mensen goed. Omdat ik niet wil dat de hond de hele dag alleen thuis is als wij beide tot 5 werken gaat hij daar naar toe. Wij wonen in een omgeving met veel paarden en boeren bedrijven en daar zitten nu eenmaal veel vliegen. Ook in de tuin hebben wij er al last van.
Er hebben meerdere honden daar last van de vliegen. Dat heeft niet met hygiene te maken maar voornamelijk met onze woonomgeving.

Honingzalf en groene klei ga ik proberen! Dankjewel voor de tip!

kiki1976

Berichten: 17039
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 07:59

Om vliegen weg te houden kan je ook Tedax gebruiken, dit middel is ook geschikt voor honden (en mensen en paarden).
Moeten de oren natuurlijk wel eerst hersteld zijn.

Sommige gebieden zijn de vliegen echt enorm. Tante van mijn man woont in een klein dorpje. Daar zit hemelsbreed een km een koeienbedrijf. Je wilt echt niet weten wat voor vliegen overlast ze ieder jaar hebben. Ze kunnen geen raam of deur openzetten want het ziet zwart van de vliegen binnen (en bij alle buren ook).

scrabbel

Berichten: 1016
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Hond heeft kapotte oren door vliegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 09:26

Geen idee of het helpt, want heb dit zelf niet eerder gezien. Waar ik aan moest denken zijn de vlooien pipetten die vaak gegeven worden als honden mee gaan naar het buitenland. Deze werken ook tegen zandvliegen. Misschien dat"normale" vliegen er ook deels door geweerd worden.

Mousmous
Berichten: 1512
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 09:52

Hier onze Akita die er ook elk jaar last van heeft. De vliegen hebben op de punten van de oren schijnbaar makkelijk bloed te pakken. Ik spuit veerust op de punten. Of soms wat olijfolie, onze akita heeft veel haar op haar oren en krijgt er geen brandplekken van. Ligt ook altijd in de schaduw. En soms gebruik ik acederm (niet meer te koop geloof ik) . Ook voor een hotspot, dat werkt super goed.

AnnemiekvM

Berichten: 8288
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Hond heeft kapotte oren door vliegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 10:44

Tedax zou best kunnen werken. En ook heel geschikt voor honden. Heeft niet een hele sterke geur en toch weert het vliegen.

Letsdunit

Berichten: 7800
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Hond heeft kapotte oren door vliegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 10:50

Onze Beaucerons zijn ook altijd de pineut, Advantix helpt redelijk tegen stalvliegen en verder de eerder opgenoemde vliegensprays.

speurneusc

Berichten: 5595
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 13:43

Yenni schreef:
Oke, een hoop reacties en aannamens.
Het is geen hond uit het buitenland. Het is een herder van 10 jaar van een oudere man. De kennel is zeer kleinschalig en we kennen de mensen goed. Omdat ik niet wil dat de hond de hele dag alleen thuis is als wij beide tot 5 werken gaat hij daar naar toe. Wij wonen in een omgeving met veel paarden en boeren bedrijven en daar zitten nu eenmaal veel vliegen. Ook in de tuin hebben wij er al last van.
Er hebben meerdere honden daar last van de vliegen. Dat heeft niet met hygiene te maken maar voornamelijk met onze woonomgeving.

Honingzalf en groene klei ga ik proberen! Dankjewel voor de tip!


goede kennelreiniger en goede hygiene weren vliegen af

Gaabje
Berichten: 1023
Geregistreerd: 22-03-09

Re: Hond heeft kapotte oren door vliegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 14:22

Ik heb geen aanvullende tips voor je, maar ik las de titel echt compleet verkeerd :o
Dacht dat het gehoor van de hond beschadigd was door vliegen met een vliegtuig :') :')

Pandora2
Berichten: 20194
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 14:42

Hier ook één van de herders die er altijd last van had.
Ik gebruikte gewoon het vliegenspul van de paarden of zo'n rollertje. Werkte prima.