Goldendoodle geschikt om mee te nemen met buitenritten?

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ingrid_92

Berichten: 2845
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Goldendoodle geschikt om mee te nemen met buitenritten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 22:12

Ik ben voorzichtig weer aan het oriënteren op de aanschaf van een hond (niet a la minute, kan ook best nog 2 jaar duren). Mijn vorige hond, een foxterriër, heb ik inmiddels 7 jaar geleden in moeten laten slapen. Ik vind verschillende rassen en ook vuilnisbakjes leuk, maar aangezien ik de hond ook in wil gaan zetten met kinderen (ik werk in de jeugdhulpverlening en zet dieren in bij mijn begeleidingen) gaat mijn voorkeur uit naar een hond waarbij de kans minimaal is dat kinderen er allergisch voor zijn. Ook heb ik wel eens nichtjes/neefjes te logeren met astma/allergieën, dus vandaar dat de keuze uit gaat naar een Goldendoodle (uiteraard van een betrouwbare fokker).

De hond zal op den duur ook mee gaan naar de paarden, omdat ik mijn eigen bedrijfje heb met paarden (die ik ook inzet voor kinderen met een hulpvraag). Het lijkt mij ideaal als ik de hond ook mee kan nemen op buitenritten (in mijn vrije tijd, dus zonder kinderen).
Zijn er mensen met een doodle die deze ook meenemen naast het paard op buitenrit? Hoe bevalt dit? Houden ze dit goed vol? Zijn deze honden een beetje 'geschikt' om mee te nemen op buitenrit?

Alles valt en staat natuurlijk met een goede training, daar ben ik me ten zeerste van bewust. Maar hoe staat het over het algemeen met het uithoudingsvermogen van dit soort honden? Zouden ze een buitenrit van bijv. 15 km mee moeten kunnen lopen afwisselend met stap, draf en een klein galopje? Of is dat aan deze honden niet echt besteed (uiteraard ook pas als ze wat ouder zijn, niet als pup ;) )

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

troi
Berichten: 17136
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Goldendoodle geschikt om mee te nemen met buitenritten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 22:55

Wat jij beschrijft kan elke gezonde hond van die maat makkelijk. Vraag is of de hond/ het ras gezond is. Daar zou ik me in verdiepen.

snorkel1986

Berichten: 3168
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Goldendoodle geschikt om mee te nemen met buitenritten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 23:07

Euh.. het is een jacht hond.. van oorsprong

en idd elke gemiddelde hond zou dat moeten kunnen

eilleen333

Berichten: 12914
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 23:34

Elke hond (met een beetje maat) moet dat kunnen. Kijk, een teckel heeft dan wel heel korte pootjes ;)

Maar het is lastig om een “goeie” doodle te vinden. Door de populariteit is er een hoop misgegaan in de fok.
Ik zie ontzettend veel allergieën, niet van de mensen, maar bij de dieren zelf. Veel oor problemen door de enorme hoeveelheid oorbaar en de vacht is hemel op aarde voor de grasaren. Ook enorm veel voedsel allergieën die zich uiten in probleem met de huid en het maag-darm kanaal.
Daarnaast zijn er veel dieren met moeilijke karakters. Poedels zijn niet perse makkelijk, en dat gaat nog wel eens mis.

Het zijn in de basis hartstikke leuke honden, maar er kleven ook wel nadelen aan de doodle kruisingen.

Ingrid_92

Berichten: 2845
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 23:51

eilleen333 schreef:
Elke hond (met een beetje maat) moet dat kunnen. Kijk, een teckel heeft dan wel heel korte pootjes ;)

Maar het is lastig om een “goeie” doodle te vinden. Door de populariteit is er een hoop misgegaan in de fok.
Ik zie ontzettend veel allergieën, niet van de mensen, maar bij de dieren zelf. Veel oor problemen door de enorme hoeveelheid oorbaar en de vacht is hemel op aarde voor de grasaren. Ook enorm veel voedsel allergieën die zich uiten in probleem met de huid en het maag-darm kanaal.
Daarnaast zijn er veel dieren met moeilijke karakters. Poedels zijn niet perse makkelijk, en dat gaat nog wel eens mis.

Het zijn in de basis hartstikke leuke honden, maar er kleven ook wel nadelen aan de doodle kruisingen.


Goed om te weten inderdaad. Ik ben daarom ook niet overhaast op zoek, juist om dit soort problemen te voorkomen. Mijn draadhaar foxterriër had ook last van allergieën/jeuk. Gelukkig wel weten in te perken, waardoor ze er weinig last van had. Heb het idee dat honden met dit soort (krul)vachten daar sneller last van hebben.

Tieneke

Berichten: 22002
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Goldendoodle geschikt om mee te nemen met buitenritten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 00:11

(Spaanse) waterhonden verliezen ook geen haar, sterke rassen en worden qua uiterlijk wel eens verward met een Doodle ;-)

Véél gezonder dan de gemiddelde Doodle, vaak goedkoper, zelfde voordelen qua vacht, wel soms lange wachtlijsten...

senna21

Berichten: 12394
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Goldendoodle geschikt om mee te nemen met buitenritten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 00:41

Doodles hebben hele goede vacht verzorging nodig. Vandaag een voorbeeld gezien van hoe mis dat kan gaan. Arme dier had hele plakkaten in plaats van een vacht.

Ingrid_92

Berichten: 2845
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-22 00:48

senna21 schreef:
Doodles hebben hele goede vacht verzorging nodig. Vandaag een voorbeeld gezien van hoe mis dat kan gaan. Arme dier had hele plakkaten in plaats van een vacht.

Dat zal vergelijkbaar zijn met de draadhaar foxterriër. Die moest ook met regelmaat naar de trimmer naast goede vachtverzorging van mijn kant om de vacht mooi te houden :)

Spaanse Waterhond is idd ook nog een optie, evenals de Portugese Waterhond.

Borisje

Berichten: 5470
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Hilvercity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 07:30

Dat zou een doodle makkelijk moeten kunnen, in principe moet elke gezond gebouwde hond met een goede conditie wel een buitenrit mee kunnen. Qua trainbaarheid en loslopen zou ik echter niet voor een hond gaan met giga jachtinstinct.
Echter, voor je eigen portomonnee zou ik niet voor een doodle gaan. Er zijn nog zoveel net zo leuke, lieve rassen naar dan zonder de extreme gezondheidsproblemen, moeilijke vachtverzorging en absurde aanschafprijs (en soms heel moeilijk karakter).

Ingrid_92 schreef:
senna21 schreef:
Doodles hebben hele goede vacht verzorging nodig. Vandaag een voorbeeld gezien van hoe mis dat kan gaan. Arme dier had hele plakkaten in plaats van een vacht.

Dat zal vergelijkbaar zijn met de draadhaar foxterriër. Die moest ook met regelmaat naar de trimmer naast goede vachtverzorging van mijn kant om de vacht mooi te houden :)

Spaanse Waterhond is idd ook nog een optie, evenals de Portugese Waterhond.


Dit valt dan denk wel tegen, want een doodle moet je echt wel zeker wekelijks helemaal doorkammen, anders gaan de vacht dicht op de huid vervilten. De vacht verschilt nogal eens maar als ik trimmers mag geloven is het meestal een ramp. :+

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 34150
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Onder de rook van Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 07:37

Ik zou zeker als en met kinderen werkt niet voor een Doodle gaan, die zijn vaak instabieler dan een echte rashond.

Ik heb zelf wel eens op een doodle (kruising labrador) gepast en naast dat deze gedragsproblemen had kon deze wel makkelijk 10km wandelen. Maar dat moet elke gezonde hond van dat formaat kunnen.

Nagini
Berichten: 11290
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 07:51

eilleen333 schreef:
Elke hond (met een beetje maat) moet dat kunnen. Kijk, een teckel heeft dan wel heel korte pootjes ;)

Maar het is lastig om een “goeie” doodle te vinden. Door de populariteit is er een hoop misgegaan in de fok.
Ik zie ontzettend veel allergieën, niet van de mensen, maar bij de dieren zelf. Veel oor problemen door de enorme hoeveelheid oorbaar en de vacht is hemel op aarde voor de grasaren. Ook enorm veel voedsel allergieën die zich uiten in probleem met de huid en het maag-darm kanaal.
Daarnaast zijn er veel dieren met moeilijke karakters. Poedels zijn niet perse makkelijk, en dat gaat nog wel eens mis.

Het zijn in de basis hartstikke leuke honden, maar er kleven ook wel nadelen aan de doodle kruisingen.


Ben het hier wel mee eens. Ik kom zelf ook vernamelijk de hyperactieve en ietwat onzekere doodles tegen die vaak problemen hebben met alleen thuis zijn, veel blaffen en ook gevoelige magen hebben.
Geldt zowel voor de labradoodle als de goldendoodle.

dierenfan
Berichten: 10088
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Goldendoodle geschikt om mee te nemen met buitenritten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 07:58

Ik zou gaan voor volwassen herplaatser en uitzoeken op karakter. Elke hind moet het aan kunnen namelijk mits karakter geschikt is. Ik zie bijvoorbeeld zat herders het doen maar mijn herder is absoluut totaal ongeschikt helaas. Veel terriers kun je het echter weer niet vragen terwijl mijn terrier er weer mega prefect hondje voor is.

Ik zeg altijd maar het zit er wel of niet in plus goede begeleiding en opvoeding. Echter als het er niet in zit heb je totaal geen garantie dat je met opvoeding en begeleiding het wel voor elkaar gaat krijgen. Als het dus echt een moeten is en je geen risico wil nemen kies dan voor een volwassen herplaatser waarvan dat karakter deel bekend is en vast staat.

ivy_power89

Berichten: 6067
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Goldendoodle geschikt om mee te nemen met buitenritten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 09:12

Ik zou elke doodle soort mijden. Wij hebben een dierenspeciaalzaak en de hoeveelheid doodles die voedselallergieen of intoleranties hebben is schrikbarend.

Elke hond van middel tot groot formaat kan mee op buitenrit zolang het goed en netjes is opgebouwd. En een persoon die allergisch is voor een hond is dat niet per definitie voor de haren maar voor de huidschilfers die vaak in fijnstof zit.

Castellon

Berichten: 1805
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 09:52

Al een 'echte' poedel overwogen?
De vooroordelen zijn nog altijd zo groot, maar echt, ik heb nog nooit zo'n lieve en makkelijke hond gehad als onze koningspoedel.
Hij let enorm op je en met minimale training kent hij voldoende. Ik omschrijf het bewust zo omdat hij vooral meedraait hier met het dagelijks leven op onze berg; hij loopt gewoon overal mee naar toe en doet mee met wat we doen.

Het is trouwens inderdaad een jachthond en het stikt hier van de konijnen en andere wilde dieren, maar dat gaat prima. Hij trekt soms een sprintje maar wil ik dat liever niet, doet hij het niet. Paarden is hij leuk mee, mijn jonge paard speelt met hem.

Qua looks kun je alle kanten op met ze trouwens; wil je ze trimmen a la doodle kan dat gewoon. Die van ons is in de zomer helemaal glad, en in de winter noemen we hem een Castellaanse berghond :D

Hij wordt trouwens regelmatig aangezien voor Spaanse waterhond (die zie je veel hier), maar is toch echt een stuk groter en staat hoger op de poten.

Vachtonderhoud vind ik meevallen. Trimmen doe ik zelf. Het is, heel eerlijk, best een klus, maar verder is het met zo'n simpele coupe als wij doen dan ook weer meteen klaar voor een periode. Als ik hem met langer haar laat lopen is het uiteraard meer borstelwerk.



Afbeelding


Afbeelding

Jayney

Berichten: 848
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 10:08

Voormalig trimmer hier. Om even wat illusies over de doodle uit de wereld te helpen. Veel mensen realiseren zich niet dat deze honden hele wisselende vachten hebben wat niet raar is met de kruisingen tussen vachten die ze maken.

Niet allergisch is ook niet helemaal waar, het hangt af waar iemand allergisch voor is, zijn het de haren of de huidschilfers. Krulvachten zoals poedels en waterhonden verharen inderdaad vrijwel niet. Dit komt door de type groeicyclus van hun vacht. Daarbij houden ze alles vast in die vachten, als jij allergisch bent en je gaat zo een hond borstelen of blazen met waterblazer zou ik dat in een open ruimte doen, want dan komt alles eruit (viezigheid, haar, huidschilfers etc).

Ik heb vreselijk veel doodles in de salon gehad elke variatie erop wel, van labradoodle, goldendoodle, cockapoo tot yorkipoo. Kan je vertellen dat geen 1 dezelfde vacht had. Sommige meer fleece andere meer krul en andere hadden een ondervacht en kan je vertellen dat die laatste vreselijk verharen en vreselijk moeilijk te onderhouden zijn. Vacht verzorging van een Fox terrier is absoluut niet te vergelijken met dat van doodle vachten. Geloof mij die doodle vachten heb je veel meer onderhoud zelf aan als baas.

Ook in doodle zie je vaak erg verstoord gedrag omdat er vaak een mix is gemaakt tussen hele verschillende rassen. Vaak nerveus en ook best veel onbetrouwbaar. Tuurlijk zijn er ook leuke en goed gelukte met krulvachten.

Daarnaast zijn de gevoelig voor allergieën zoals iemand hierboven ook al omschreef.

Belangrijk om te weten, 1e generatie (dus directe kruising) heeft nooit een krulvacht je krijgt dan eigenlijk altijd een ruwhaar of hele rare mix vacht. Je zult dan dus moeten zoeken naar heel wat verdere generaties, fun fact uit dna testen blijken de verdere generaties weer voor gros poedel te zijn :j

Heel eerlijk zou ik dus eerder opzoek gaan naar poedel of een van de waterhonden (zijn veel verschillende types) dan weet je zeker wat je hebt aan vacht. Houdt rekening de portugees heeft verschillende vacht types ook krul maar ook meer sluik/krullend en dit zijn toch weer anders.

edit: zoals bericht boven mij zegt korte coupe is vaak goed bij te houden dan heb je er niet zoveel werk aan als wanneer je ze in vol model wilt of zoals veel doodle eigenaren in ''teddybeer model''
Laatst bijgewerkt door Jayney op 27-07-22 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

menfanaat
Berichten: 63
Geregistreerd: 07-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 10:14

Ik heb u een PB gestuurd.

Goof

Berichten: 29918
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Goldendoodle geschikt om mee te nemen met buitenritten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 10:39

Van welk soort doodlekruising dan ook heb ik geen verstand.
Maar als mijn chihuahua moeiteloos 15 km mee kan lopen, kan iedere andere (goedgebouwde en) fysiek gezonde hond dat ook.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Goldendoodle geschikt om mee te nemen met buitenritten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 17:37

Betrouwbare fokker en goldendoodle gaan al niet samen in één zin. Ik zou bij elke soort doodle ver weg blijven maar gewoon voor een rashond gaan. Bijvoorbeeld een poedel, dan heb je ook zekerheid qua vacht, met een doodle is dat een grote gok.

Elke gezonde hond kan 15km lopen. Je zit meer met de gehoorzaamheid vanaf je paard, dat is een deels een kwestie van instinct en deels een kwestie van opvoeding.

Nynkster

Berichten: 5345
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 17:40

Waarom koop je geen echte poedel?
Doodle is echt een hype… ze hebben echt niet perse voordelen ten opzichte van andere rassen.

Kies wel juist, ga bij fokkers op bezoek en laat je informeren. Geteste ouders voor heupen en andere afwijkingen.

Ik denk dat veel honden bij je doel passen. En zou daarom persoonlijk niet een doodle kiezen.

dierenfan
Berichten: 10088
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Goldendoodle geschikt om mee te nemen met buitenritten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 20:19

Ik ben overigens allergisch voor honden. Ik was veel allergischer voor mijn boxers dan voor onze husky's. Mijn labrador x rottweiler was helemaal heftig terwijl mijn stok en langhaar herder eigenlijk geen probleem geven. Mijn Duitse jacht terrier x labrador geeft weer wel iets meer problemen qua allergie maar uiteindelijk zijn nu de paarden het ergste haha

Ingrid_92

Berichten: 2845
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 21:49

Bedankt voor alle reacties.
Qua vachtverzorging is een krulvacht geen probleem. Mijn foxterriër kamde ik ook altijd wekelijks en bracht ik ook een aantal keren per jaar naar de trimster.
Op mijn werk (hulpverlening met assistentie van dieren) zetten we ook o.a. doodles in, dus ik ben niet geheel onbekend met het ras. Mijn vraag was daarom echt gericht op het meenemen op buitenrit en mensen die daar wellicht al ervaring mee hadden.
Opties liggen nog open hoor, het zou bij wijze van spreke ook nog een Portugse Waterhond worden :)

_Mir
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 22:09

eilleen333 schreef:
Elke hond (met een beetje maat) moet dat kunnen. Kijk, een teckel heeft dan wel heel korte pootjes ;)

Maar het is lastig om een “goeie” doodle te vinden. Door de populariteit is er een hoop misgegaan in de fok.
Ik zie ontzettend veel allergieën, niet van de mensen, maar bij de dieren zelf. Veel oor problemen door de enorme hoeveelheid oorbaar en de vacht is hemel op aarde voor de grasaren. Ook enorm veel voedsel allergieën die zich uiten in probleem met de huid en het maag-darm kanaal.
Daarnaast zijn er veel dieren met moeilijke karakters. Poedels zijn niet perse makkelijk, en dat gaat nog wel eens mis.

Het zijn in de basis hartstikke leuke honden, maar er kleven ook wel nadelen aan de doodle kruisingen.


Mijn teckel ging ook regelmatig mee, maar alleen bij stapritjes natuurlijk. :D

candalisa

Berichten: 3481
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 22:11

Jayney schreef:
Voormalig trimmer hier. Om even wat illusies over de doodle uit de wereld te helpen. Veel mensen realiseren zich niet dat deze honden hele wisselende vachten hebben wat niet raar is met de kruisingen tussen vachten die ze maken.

Niet allergisch is ook niet helemaal waar, het hangt af waar iemand allergisch voor is, zijn het de haren of de huidschilfers. Krulvachten zoals poedels en waterhonden verharen inderdaad vrijwel niet. Dit komt door de type groeicyclus van hun vacht. Daarbij houden ze alles vast in die vachten, als jij allergisch bent en je gaat zo een hond borstelen of blazen met waterblazer zou ik dat in een open ruimte doen, want dan komt alles eruit (viezigheid, haar, huidschilfers etc).

Ik heb vreselijk veel doodles in de salon gehad elke variatie erop wel, van labradoodle, goldendoodle, cockapoo tot yorkipoo. Kan je vertellen dat geen 1 dezelfde vacht had. Sommige meer fleece andere meer krul en andere hadden een ondervacht en kan je vertellen dat die laatste vreselijk verharen en vreselijk moeilijk te onderhouden zijn. Vacht verzorging van een Fox terrier is absoluut niet te vergelijken met dat van doodle vachten. Geloof mij die doodle vachten heb je veel meer onderhoud zelf aan als baas.

Ook in doodle zie je vaak erg verstoord gedrag omdat er vaak een mix is gemaakt tussen hele verschillende rassen. Vaak nerveus en ook best veel onbetrouwbaar. Tuurlijk zijn er ook leuke en goed gelukte met krulvachten.

Daarnaast zijn de gevoelig voor allergieën zoals iemand hierboven ook al omschreef.

Belangrijk om te weten, 1e generatie (dus directe kruising) heeft nooit een krulvacht je krijgt dan eigenlijk altijd een ruwhaar of hele rare mix vacht. Je zult dan dus moeten zoeken naar heel wat verdere generaties, fun fact uit dna testen blijken de verdere generaties weer voor gros poedel te zijn :j

Heel eerlijk zou ik dus eerder opzoek gaan naar poedel of een van de waterhonden (zijn veel verschillende types) dan weet je zeker wat je hebt aan vacht. Houdt rekening de portugees heeft verschillende vacht types ook krul maar ook meer sluik/krullend en dit zijn toch weer anders.

edit: zoals bericht boven mij zegt korte coupe is vaak goed bij te houden dan heb je er niet zoveel werk aan als wanneer je ze in vol model wilt of zoals veel doodle eigenaren in ''teddybeer model''

Niks aan toe te voegen!

Als gedragsdeskundige zo vaak doodles met problemen gehad.

Vind het ook geen ideaal ras bij paarden

Mallow

Berichten: 4698
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: Goldendoodle geschikt om mee te nemen met buitenritten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 22:24

Ik sluit me aan bij bovenstaande :)

Kijk eens naar een Barbet! Uiteraard is alles dier en karakter afhankelijk maar dit schijnen de meeste vriendelijke waterhonden te zijn.

eilleen333

Berichten: 12914
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 22:27

_Mir schreef:
eilleen333 schreef:
Elke hond (met een beetje maat) moet dat kunnen. Kijk, een teckel heeft dan wel heel korte pootjes ;)

Maar het is lastig om een “goeie” doodle te vinden. Door de populariteit is er een hoop misgegaan in de fok.
Ik zie ontzettend veel allergieën, niet van de mensen, maar bij de dieren zelf. Veel oor problemen door de enorme hoeveelheid oorbaar en de vacht is hemel op aarde voor de grasaren. Ook enorm veel voedsel allergieën die zich uiten in probleem met de huid en het maag-darm kanaal.
Daarnaast zijn er veel dieren met moeilijke karakters. Poedels zijn niet perse makkelijk, en dat gaat nog wel eens mis.

Het zijn in de basis hartstikke leuke honden, maar er kleven ook wel nadelen aan de doodle kruisingen.


Mijn teckel ging ook regelmatig mee, maar alleen bij stapritjes natuurlijk. :D


Ja, het kan ook prima natuurlijk. Alleen zou ik zelf een maatje groter nemen als dit je bewuste doel is. Maar in principe moet elke gezonde hond enkele kilometers per dag kunnen afleggen. En garantie heb je nooit, elke hond kan wat krijgen waardoor het niet kan. Of ze vinden er geen zak aan, kan ook nog