Hond heeft diabetes, ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Hond heeft diabetes, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 11:56

Ik vond niet meteen een gelijkaardig recent topic dus daarom maak ik er zelf eentje.

Wij merkte dat onze 10-jarige middenslag keeshond de laatste tijd wat opgezwollen stond en redelijk sloom was, dus voor de zekerheid toch maar naar de dierenarts gegaan en bloed laten prikken, toen is er suikerziekte vastgesteld. We hebben hem dan daarna ook laten testen op cushing, maar dat is uitgesloten. Helaas is hij van enkel wat slomer naar doodziek gegaan op een week tijd. Vrijdag braken en diarree, terug naar de dierenarts, waarschijnlijk een maag en darminfectie erbovenop, antibiotica gekregen en iets tegen het braken, maar sindsdien constipatie en is hij echt doodmoe. Gisteren weer naar de dierenarts geweest en insuline opgestart. Hij krijgt nu twee injecties per dag op een vast tijdstip maar hij is op dit moment echt ziek. Hij drinkt ontzettend veel, plast in huis, slaapt heel de dag, weinig eetlust en een zware ademhaling/puffen.

Ik weet dat de prognose van suikerziekte niet zo goed is en hij waarschijnlijk nu ook gewoon nog eens ziek is erbovenop, maar ik wou toch eens weten of er hier mensen ervaring mee hebben, hoe het bij jullie allemaal gegaan is en wat voor een leven hondjes met diabetes nog kunnen hebben?

loriene

Re: Hond heeft diabetes, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 12:27

Hier een duitse herder met suikerziekte gehad.
Met hoeveel insuline is gestart dan?
Onze hond heeft nog jaren een normaal leven gehad.
Wij moesten ons aanpassen want eten en daarna de insuline geven.
Altijd op een vast tijdstip.
Hond is niet dood gegaan aan suikerziekte maar aan iets anders.
Wanneer je de juiste hoeveelheid insuline te pakken hebt is het weer een normale hond in zijn gedrag.
Tot die tijd veel bloed prikken om te kijken of de hoeveelheid insuline goed is.
Wij testen in het begin elke week,en dan de insuline weer aanpassen.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 13:09

Weet je zeker dat het alleen de diabetes is waarom je hond zo ziek is? Niet een hart- en/of longprobleem? Dat laatste vooral vanwege het zware ademhalen.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 13:11

Mijn zus heeft een kleinere hond met diabetes. Dat uitte zich wel veel eerder dan pas op 10 jaar, ik heloof dat de hond een jaar of 4 was toen ze het merkten. In het begin is het instellen lastig geweest maar toen dat eenmaal goed was heeft de hond er nooit meer last van gehad.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 14:06

Een slechte prognose? Diabetes is juist heel goed behandelbaar (mits het dier goed is in te stellen en je de regelmaat wilt aanhouden met spuiten).
Mijn kat heeft diabetes gehad (kat is er niet meer, ongerelateerde problemen), en dat ging prima voor jaren.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 14:51

Century schreef:
Een slechte prognose? Diabetes is juist heel goed behandelbaar (mits het dier goed is in te stellen en je de regelmaat wilt aanhouden met spuiten).
Mijn kat heeft diabetes gehad (kat is er niet meer, ongerelateerde problemen), en dat ging prima voor jaren.

Hier idemdito en dier zelfs in remissie nu. Met koolhydraat vrij voer en insuline knappen ze rap op en heb je kans dat je kunt afbouwen.

Misschien speelt er wat anders? Sowieso nu de ontstekingen? Hopelijk knapt ze op.

Je kunt thuis gemakkelijk zelf de Glucosewaardes meten en bijhouden. Hoeveel insuline spuiten jullie nu? En ze heeft wel medicatie voor haar ziek zijn nu denk ik?

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 15:24

Hier ook goede ervaringen met diabetes bij een hond. Dier is uiteindelijk overleden aan een melkkliertumor, maar de diabetes was prima mee te dealen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 15:58

Gezien je nu gestart bent met insuline: testen jullie zelf de suiker? Dit is belangrijk om zelf te doen, zo kan je goed zijn suikers in de gaten houden en ingrijpen wanneer deze te laag is.

Ik heb een kat met diabetes, hij is bijna 17 n heft al ruim 4 jaar diabetes. Er is prima mee te leven :)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-22 17:03

Binnen een kleine twee weken moet hij een dag ter observatie naar de dierenarts, dan gaan ze ook de suiker checken en leverwaarden etc terug controleren. Hij krijgt idd altijd eerst eten en dan insuline telkens op hetzelfde tijdstip, tweemaal per dag. Dierenarts was niet zo positief over de prognose, vooral omdat het volgens haar echt heel stipt moet zijn wanneer hij de insuline krijgt, bijna tot op de minuut.

Silvia: hij zou erbovenop nog een maag en darminfectie hebben, daarvoor krijgt hij op dit moment nog antibiotica. Hij is sinds vandaag wel wat beter, maar nog steeds heel sloom en veel slapen.

Muiz: Onze hond heeft vrijwel nooit ergens last van gehad en wij gingen regelmatig naar de dierenarts voor controle en inentingen, volgens mij komt het wel vaker pas voor op latere leeftijd.

Wij maken ons vooral zorgen omdat hij idd nu heel pips is en omdat we weten van mensen dat we kennen die ook een hond met diabetes hebben dat hij redelijk snel blind geworden is. Maar ik ben blij om te horen dat er hier wel veel goede ervaringen zijn in de mate van het mogelijke.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 17:13

Stipt op de minuut hoeft normaal gesproken niet hoor. Maar je moet geen uren gaan afwijken, nee. Dus het is wel echt een aanpassing. Meer voor de baas dan voor de hond.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 18:55

Stipt hoeft idd niet zo, max een half uur eerder of later kan echt geen kwaad. Echter moet hij eerst goed worden ingesteld, dus dan is precies mikken ook het beste plan.
Ik zou toch proberen hem zelf te leren testen, zo kan je een paar dagen achter elkaar op het zelfde moment, wanneer hij zijn laagste punt heeft, testen en krijg je veel beter in beeld hoe hij zit. Met daarbij, testen bij de dierenarts is niet ideaal, stress doet de waardes stijgen, wat kan betekenen dat hij te veel insuline krijgt en hij thuis een hypo krijgt.

Er komt even veel op je af bij zo'n diagnose, maar eenmaal goed op de rit, dan is het je dagindeling er op afstemmen :)

Maar dan moet ie wel eerst opknappen

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 19:30

CalipsoLover schreef:
Wij maken ons vooral zorgen omdat hij idd nu heel pips is en omdat we weten van mensen dat we kennen die ook een hond met diabetes hebben dat hij redelijk snel blind geworden is. Maar ik ben blij om te horen dat er hier wel veel goede ervaringen zijn in de mate van het mogelijke.

Onze hond werd inderdaad ook blind/slechtziend, maar redde zich daar ook prima mee. Ze was al oud, dus in hoeverre het gewoon de leeftijd was, weet ik niet.
Ik zou die dag observatie afwachten (dat duurt nog lang trouwens, twee weken..) en proberen de diabetes onder controle te krijgen. De rest komt later wel.
Wat met diabetes belangrijk is, is om goed te managen wat ze binnenkrijgt op een dag. Zo voorkom je grote schommelingen in de bloedsuikerspiegel.
Wij hadden altijd een rolletje dextro in huis liggen, mocht ze een hypo krijgen. Gelukkig nooit nodig gehad.
Laatst bijgewerkt door amber15 op 27-07-22 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 19:30

Wij hebben 8 maand reserve tijd gehad, wij kregen hem niet ingesteld op de insuline. 2x per dag spuiten, speciaal voer ed ed. Uiteindelijk in moeten laten slapen, hij kreeg een enorme bult ter hoogte van zn lever die fors groeide. Ook dronk hij weer 5 liter water op een dag ed. Hij is even stabiel geweest maar waarschijnlijk had hij toch een tumor.... Overigs een labrador kruising van bijna 11 jr oud

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 20:49

Muiz schreef:
Mijn zus heeft een kleinere hond met diabetes. Dat uitte zich wel veel eerder dan pas op 10 jaar, ik heloof dat de hond een jaar of 4 was toen ze het merkten. In het begin is het instellen lastig geweest maar toen dat eenmaal goed was heeft de hond er nooit meer last van gehad.

Dat is ook de ervaring van een bekende van me, hondje is zonder problemen oud geworden.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-22 14:32

Deze week had mijn paard een accident gehad op de weide en was de dierenarts later dan ze zei, waardoor we al een half uurtje te laat waren met de insuline... Gebeurt gelukkig niet vaak, maar kan dus wel gewoon eens voorvallen.

Onze eigen dierenarts is met vakantie, waardoor we nu haar collega hadden. Denk dat het daarom nog even duurt voor hij ter observatie naar daar kan.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 14:38

Eens voorvallen is niet erg. Maar je moet er wel echt rekening mee gaan houden. Het is meer aanpassen voor de baas dan het dier.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 17:41

Ik heb een kat gehad met diabetes én ik heb het zelf ook inmiddels 9 jaar. Het is echt heel belangrijk dat je zelf leert zijn waardes te meten, hier pas je namelijk de hoeveelheden insuline (en voer) op aan. Het komt echt niet op een minuut, ook niet op het en kwartier, maar enige regelmaat is belangrijk. Je zou kunnen overwegen (eenmalig) een freestyle Libre sensor aan te schaffen en deze te plaatsen, blijft dan twee weken zitten, wel zorgen dat de hond hem er niet af kan krijgen, en dan krijg je een mooie grafiek die je kan helpen om hem goed in te stellen. Als je vragen hebt, stuur gerust een privé bericht!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 17:59

Hier ook een kat gehad met diabetes, ik vond het niet veel gedoe hoor. Zorg dat je zelf een glucosemeter aanschaft en zorgt dat je de rand waardes weet. Zorg voor goede voeding met weinig koolhydraten en leer prikken. Meer dan dat en een beetje aanpassing in je schema. Leer wat mensen om je heen prikken voor als je een keertje weg moet en je bent klaar.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 09:32

Hier ook voorstander van zelf meten. Mocht de hond stress hebben bij de dierenarts, dan vallen de waardes hoger uit. Begrijp ik het goed dat je nu 2 weken insuline gaat spuiten en dan pas kijkt of je het goed doet?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-22 15:07

Ik heb geen idee hoe het precies in zijn werk gaat, ik woon zelf niet meer thuis dus het is mijn moeder die de insuline spuit. Wist dat hij gewoon volgende week ter observatie naar daar gaat, dierenarts is nu op vakantie.
Hij doet het sinds gisteren gelukkig wel weer wat beter!