Welke kleine hond verhaart niet?

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
idylle
Berichten: 5867
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Welke kleine hond verhaart niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-22 16:04

Hoi,

Ik heb een super lief hondje, maar hij begint wat ouder te worden en wat kleine ouderdomskwaaltjes te krijgen. Nu wil ik vast bedenken wat voor ras ik zou willen mocht de onze komen te overlijden.

Ik heb 2 'harde eisen' het moet een klein hondje zijn en de voornaamste hij mag niet verharen aangezien ik zwarte werkkleding heb en dit met de huidige hond echt een drama is, voornamelijk in de rui periode. Dat wil ik met een volgende hond dus niet weer.

Wie heeft er tips en of ervaring met bepaalde rassen?

Solleke_Noah

Berichten: 11166
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Welke kleine hond verhaart niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:05

Een kleine poedel lijkt me dan wel geschikt? Heb zelf alleen ervaring met koningspoedels, dat zijn echt tophonden.

Eilandje

Berichten: 2835
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:10

Idd een poedel!
Wij hebben een middenslag poedel (volgens mijn man ook een kleine hond :') ), maar er zijn ook toy- en dwergpoedels.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:11

Poedel idd. Ik heb een middenslagpoedel.

Met bij dwergjes op dat je bij een goede fokker koopt. Sommige fokken maar en dan hebben de dwergjes soms dwerggroei ook. Ex kennissen hebben dit aan de hand gehad.

Maltheser zou ook niet echt ruien, bichon frise ook niet.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 25-07-22 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Hhilde

Berichten: 7600
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:11

Een poedel. Ze zijn echt niet zo tuttig als de meesten denken, maar onwijs vrolijke, grappige en stoere honden :)

Needje

Berichten: 19219
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:11

Google:
Kleine honden die niet verharen:
Poedel. Deze komen in kleine, maar ook in grote formaten voor.
Maltezer.
Bichon frise.
Chinese crested.
Coton de Tuléar.
Havanezer.
oliebol Tzu.
Yorkshire terrier.

MissJG

Berichten: 399
Geregistreerd: 28-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:12

Chinese naakthond. Moet uiteraard wel je ding zijn :))

Maaaarije

Berichten: 1781
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:12

Geen enkele hond verhaart helemaal niet.
Maar je moet dus opzoek naar een hond met een knipvacht.
Dan kom je inderdaad uit bij een (kleine) Poedel, Yorkshire terrier, Maltezer, Bichon frise of Havanezer. Die richting zul je dan uit moeten kijken.

Josien_

Berichten: 9120
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:12

Ik wilde zeggen een speelgoed hond, maar dat is misschien een beetje flauw :D .
Zou dan inderdaad voor een dwergpoedel gaan.

Suzanne F.

Berichten: 50066
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Welke kleine hond verhaart niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:18

Een Maltezer.

Pandora2
Berichten: 19993
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:19

Of een Schnauzer. Middenslag of dwerg. Die verharen ook zo goed als niet.
Wel leuke karaktertjes }>

idylle
Berichten: 5867
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-22 16:20

Maaaarije schreef:
Geen enkele hond verhaart helemaal niet.
Maar je moet dus opzoek naar een hond met een knipvacht.
Dan kom je inderdaad uit bij een (kleine) Poedel, Yorkshire terrier, Maltezer, Bichon frise of Havanezer. Die richting zul je dan uit moeten kijken.


Af en toe een haartje is ook zeker geen probleem en dagelijks borstelen ook niet. Alleen als mijn huidige hond nu komt knuffelen als ik thuis kom, zit ik echt onder de plakhaartjes en dat is verre van handig :+ zeker in de rui periode is het een ramp, daar is niet tegenaan te borstelen jammer genoeg.

Zelf vroeger een middelslag poedel gehad, maar dat ras trekt mij niet zo. Heb het liefst een langharige hond die op zijn minst om de ogen en bek niet wit is :Y) dan krijgen ze van die vieze bruine strepen :o

Shih tzu wilde ik eerst heel erg graag, maar mijn buren hebben een lhasa apso en die heeft het erg benauwd met warm weer vermoed door de korte snuit, dus daar ben ik toch van terug gekomen. Dus ben opzoek naar iets vergelijkbaars liefst met lange vacht en geen wit om de ogen.

Ginny135
Berichten: 314
Geregistreerd: 02-08-16

Re: Welke kleine hond verhaart niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:22

Onze Yorkshire terrier verhaarde eigenlijk niet

Mizora

Berichten: 18204
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:27

Een langharige hond met snor/baard verhaart nauwelijks tot niet. Wees daarbij wel alert dat het echt langharig moet zijn, want geschoren ruwharen worden ook wollig, maar verharen vaak wel. Een shetland sheepdog (sheltie) valt dus af, want wel lang haar, maar geen snor. En deze verhaart dus. Net als een langharige teckel (geen snor) of een ruwharige teckel (geen lang haar).

En hoe klein is klein? Wil je maximaal 5kg, maximaal 10kg, maximaal 15kg? En wat wil je met je hond gaan doen?

Poedels (toy-, dwerg-, middenslag-),
leeuwhondje,
tibetaanse terrier (is een kleine herder, geen terrier, ondanks dat de naam anders doet vermoeden),
Puli (hongaarse herder; wegen ook maar 10kg, je kunt ze ook prima scheren. Lang en uitgekamd is geen optie. Het is scheren of dreads),
bedlington terrier (als je van het terriër-karakter houdt),
yorkshire terrier,
de naakthondenrassen
- mexicaanse naakthond
- peruaanse naakthond
- american hairless terrier
- chinese crested/chinese naakthond
en uiteraard de typische gezelschapshondjes:
- bichon frise,
- bolognezer,
- Coton de Tuléar,
- havanezer,
- lhasa apso,
- maltezer
- shih-tzu.

Let erop dat een deel van deze gezelschapshondjes oosterse karakters hebben en dat moet je wel liggen (ik kan er persoonlijk niet mee omgaan).

Erna_

Berichten: 8834
Geregistreerd: 03-04-08
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:29

Pandora2 schreef:
Of een Schnauzer. Middenslag of dwerg. Die verharen ook zo goed als niet.
Wel leuke karaktertjes }>

Ja, een dwergschnauzer! Hartstikke lief, lekker eigenwijs en luisteren goed (als ze niet iets anders belangrijker vinden :D )

Maaaarije

Berichten: 1781
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:30

idylle schreef:
Maaaarije schreef:
Geen enkele hond verhaart helemaal niet.
Maar je moet dus opzoek naar een hond met een knipvacht.
Dan kom je inderdaad uit bij een (kleine) Poedel, Yorkshire terrier, Maltezer, Bichon frise of Havanezer. Die richting zul je dan uit moeten kijken.


Af en toe een haartje is ook zeker geen probleem en dagelijks borstelen ook niet. Alleen als mijn huidige hond nu komt knuffelen als ik thuis kom, zit ik echt onder de plakhaartjes en dat is verre van handig :+ zeker in de rui periode is het een ramp, daar is niet tegenaan te borstelen jammer genoeg.

Zelf vroeger een middelslag poedel gehad, maar dat ras trekt mij niet zo. Heb het liefst een langharige hond die op zijn minst om de ogen en bek niet wit is :Y) dan krijgen ze van die vieze bruine strepen :o

Shih tzu wilde ik eerst heel erg graag, maar mijn buren hebben een lhasa apso en die heeft het erg benauwd met warm weer vermoed door de korte snuit, dus daar ben ik toch van terug gekomen. Dus ben opzoek naar iets vergelijkbaars liefst met lange vacht en geen wit om de ogen.



Dan valt inderdaad een deel al af.
Havanezer is er wel in meerdere kleuren, de Yorkshire Terriër is bruin in het gezicht.

Misschien eens informeren bij Shih Tzu fokkers? Een boel rassen worden tegenwoordig weer met meer snuit gefokt, ik weet niet of dat voor dit ras ook geldt.
Zou hierbij wel echt kijken waar je heen gaat, er worden veel kruisingen verkocht als… en dan heb je nog een hond die verhaart

Nog een optie om een volledig zwarte hond te kiezen ivm je werkkleding? :+

Pandora2
Berichten: 19993
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:31

Erna_ schreef:
Pandora2 schreef:
Of een Schnauzer. Middenslag of dwerg. Die verharen ook zo goed als niet.
Wel leuke karaktertjes }>

Ja, een dwergschnauzer! Hartstikke lief, lekker eigenwijs en luisteren goed (als ze niet iets anders belangrijker vinden :D )


:') Precies dat laatste :D

KDonna
Berichten: 132
Geregistreerd: 25-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:32

Wij hadden een Biewer, die verharen ook nauwelijks. Af een toe een plukje maar geen irritante losse haartjes. En een leuk karakter!

superpony
Berichten: 25413
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:38

Wij hebben een dwergpoedel gehad en was een ideale hond, maar niet voor iedereen.

We hebben een zwarte oliebol*York*Malthezer gehad en dat was echt ideaal. Geen korte snuit en verhaarde niet. Maar vachtje moet je wel bijhouden. Zeer makkelijk hondje.

Wij hebben 2 mops*JR, kortharig, De zwarte laat amper haren los en de fawn wel en die zie je ook, maar zijn korte periodes. Voer heeft ook invloed.
Maar korte snuit en nu 7,5 maar topfit en niet benauwd. In de ergste hitte laten we ze niet bewegen, maar de border collie ook niet.
Leuke hondjes, maar niet de makkelijkste.

Mijn moeder heeft een pekinees*lhaso apso*oliebol en ook korte snuit, maar geen last. Ideaal vachtje, maar gaat wel erg snel klitten, dus wordt kort gehouden. Erg makkelijk en aanhankelijk hondje ook.

Is het geen mogelijkheid om je kleding te wisselen voor je naar huis gaat of als je net thuis komt?

Tooske

Berichten: 6554
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Welke kleine hond verhaart niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:40

Cairn terrier?

Pandora2
Berichten: 19993
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:56

Om in de terriers te blijven, de Schotse terrier is ook een leuke ! :D

Fosco
Berichten: 1462
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:56

Wellicht is een ruwharige teckel of ander ras met plukvacht ook interessant? Die verharen een heel stuk minder dan de meeste hondenrassen. Anders is een Poedeltje of Tibetaanse terrier oid inderdaad erg leuk!

Stripe000
Berichten: 598
Geregistreerd: 02-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 17:00

Kijk eens naar een bolonka swetna dan wel raszuivere .
Vriendin van me heeft er een en is echt een schatje!
Kan uren mee wandelen , super cute uiterlijk en handzaam firmaatje.

Zelf heb ik een mini Labradoodle ook een super leuk dier , 9 kilo
Dat is wellicht te groot voor je?

Foto van mijn doodle
Van de bolonka heb ik helaas geen foto maar is te Googlelen.

Afbeelding

Amber_anne

Berichten: 7050
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 17:04

Een Boomer verhaart ook niet en kan zwart zijn bij de ogen

Alle boomers die ik ken zijn super makkelijke hondjes. Ze krijgen ook een stuk beter adem dan een shih-tzu

moonsparkle
Berichten: 22049
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 17:38

Amber_anne schreef:
Een Boomer verhaart ook niet en kan zwart zijn bij de ogen

Alle boomers die ik ken zijn super makkelijke hondjes. Ze krijgen ook een stuk beter adem dan een shih-tzu


Een boomer is een kruising tussen verschillende kleine rassen, je hebt dus geen garantie dat je er niet allergisch voor bent