Wat is er met mijn hond?

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonsparkle
Berichten: 22050
Geregistreerd: 21-03-05

Wat is er met mijn hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-22 12:38

Mijn poedel wordt 13 dus is wel op leeftijd en ik vraag me af of hij nu opeens begint te dementeren of wat er aan de hand is?

Hij loopt normaal altijd los, wijkt niet van mijn zij. Nu heeft hij 3 keer deze week gehad dat hij de verkeerde kant op keek en opeens dacht huh waar is mijn baas? Hij is heel erg aanhankelijk dus begint dan te draven en zoeken. Als ik hem dan roep komt hij opgelucht aangegallopeerd. Maar ik moet hem nu dus toch aan de riem gaan doen of zorgen dat hij altijd voor mij loopt terwijl ik nooit op hem hoefde te letten. Ik vertrouw het niet meer want als hij me een keer echt letterlijk kwijt was vroeger dan sprint hij om me te zoeken. Nu ben ik bang dat hij de verkeerde kant op gaat sprinten als ik het even niet door heb.

Hij heeft het gehad bij een stukje waarbij ik wat verder liep, maar ook toen ik hem van de week uit de auto haalde terwijl de auto recht voor de deur deur stond en ik naar de deur liep, hij keek opzij en ging me zoeken.

Is dit een vorm van dementie oid? Ik vind het ook wel eng dat het nu opeens zo vaak achter elkaar is gebeurd. Hij kent handgebaren en die ziet hij gewoon goed.

Verder is er trouwens niks veranderd

Ladyson

Berichten: 3319
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Wat is er met mijn hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 12:47

Dat kan zo zijn inderdaad, maar het kan ook zijn dat zn zicht achteruit is gegaan

moonsparkle
Berichten: 22050
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-22 12:47

Ladyson schreef:
Dat kan zo zijn inderdaad, maar het kan ook zijn dat zn zicht achteruit is gegaan


Ja ik dacht eerst aan zijn zicht maar hij heeft het wel vanaf ver weg en dichtbij gehad in een week, maar zijn bal kan hij goed volgen en handcommando's ook

8nnemiek

Berichten: 43677
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wat is er met mijn hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 15:31

Kan het dat hij aan één oog heel slecht ziet misschien? Dat hij daardoor met het goede oog je commando's nog kan volgen, maar je kwijt is zodra hij met het goede oog van je weg draait omdat hij dan nog maar de helft ziet?

moonsparkle
Berichten: 22050
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-22 21:52

8nnemiek schreef:
Kan het dat hij aan één oog heel slecht ziet misschien? Dat hij daardoor met het goede oog je commando's nog kan volgen, maar je kwijt is zodra hij met het goede oog van je weg draait omdat hij dan nog maar de helft ziet?


Hm hoe zou ik dat kunnen checken?

Niemand misschien hetzelfde meegemaakt?

Mistie
Berichten: 977
Geregistreerd: 17-03-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Wat is er met mijn hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 22:18

Mijn moeders golden retriever heeft dat ook gehad. Hebben het toen onder de noemer TIA geschaard, gezien hij ook plotseling minder goed op kon staan. Werd na een week of twee weer beter.

Jester_

Berichten: 12320
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 22:24

Of juist slechter horen. Dat hij het geluid van je kwijt raakt. Of geur kan natuurlijk ook

moonsparkle
Berichten: 22050
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-22 22:42

Heb net met behulp van mijn man een oog dicht gehouden en een knuffel laten volgen met zijn ogen dat ging met beide even goed

Horen lijkt geen probleem want juist als hij opeens de verkeerde kant op kijkt en begint te lopen roep ik zijn naam en komt hij opgelucht aan gerent

moonsparkle
Berichten: 22050
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-22 22:45

Mistie schreef:
Mijn moeders golden retriever heeft dat ook gehad. Hebben het toen onder de noemer TIA geschaard, gezien hij ook plotseling minder goed op kon staan. Werd na een week of twee weer beter.


Wat een geluk dat dit wel snel herstelde. Qua beweging lijkt hij verder goed het is echt een soort van gedrag wat we niet herkennen

marleen_usar

Berichten: 24781
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 00:23

Zon licht en staar gaan niet samen, lijkt staar had mijn hond ook.

Grit

Berichten: 6157
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 06:32

Ik herken het bij onze oudere hond, bij hem is het mijn inziens toch een combi van verminderde zicht en gehoor. Thuis speelt het niet, maar dan is de focus anders. Buiten snuffelt hij wat, lijkt mij dan ineens 'kwijt' te zijn en moet mij dan echt weer in het vizier krijgen. Hij hoort mij dan ook niet altijd meteen. Ik let er nu op dat ik pas doorloop als hij niet ergens anders mee bezig is.

moonsparkle
Berichten: 22050
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-22 07:40

marleen_usar schreef:
Zon licht en staar gaan niet samen, lijkt staar had mijn hond ook.


Maar dan zou hij misschien ook moeite hebben met handcommando's buiten of zijn bal moeilijker kunnen volgen? Of hoeft dat helemaal niet zo te zijn.

Ik vind het vooral wel erg dat het opeens zo vaak is in een week, niet dat het geleidelijk vaker is maar echt bijna elke wandeling een keer :(

marleen_usar

Berichten: 24781
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:08

Nee het volgen van coomando,s dat is anders, zo’n licht zorgt er voor dat ze dan echt opeens heel veel minder zien. Mijn hond maakt geen traanvocht aan dus draagt hij in de zon een zonnebril. Hij kan ook weinig zien als de zon schijnt.

Silvia

Berichten: 3276
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:59

Grit schreef:
Ik herken het bij onze oudere hond, bij hem is het mijn inziens toch een combi van verminderde zicht en gehoor. Thuis speelt het niet, maar dan is de focus anders. Buiten snuffelt hij wat, lijkt mij dan ineens 'kwijt' te zijn en moet mij dan echt weer in het vizier krijgen. Hij hoort mij dan ook niet altijd meteen. Ik let er nu op dat ik pas doorloop als hij niet ergens anders mee bezig is.


Bovenstaand herken ik ook bij mijn hond op leeftijd.
TS: Ik hoefde ook nooit op te letten, mijn hond volgde mij toch wel. Totdat ze opeens, net als jouw hond, mij kwijt was en in paniek de verkeerde kant op rende. Ik was ook bang dat ze aan het dementeren was of zo maar dat was niet zo. Net als Grit let ik nu beter op en loop ik pas verder als ik weet dat ze ziet waar ik ben. Ze is al behoorlijk doof maar hoort het gelukkig wel als ik in mijn handen klap.

moonsparkle
Berichten: 22050
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-22 08:18

Het topic was een tijdje terug, maar nu afgelopen nacht wou hij niet gaan slapen, hij bleef voor de deur zitten/staan. Ik dacht misschien moet hij uit maar daarna deed hij het weer,hij bleef onrustig. Mijn man is op de bank gaan slapen en toen pas ging de hond ook rustig naar bed. Voorheen was het na het avond uitlaten dat hij gelijk zijn mand in ging... Ik hoop dat dit eenmalig toeval is geweest

BonteLisa

Berichten: 1068
Geregistreerd: 01-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 08:59

Klinkt als staar. Mijn mentaal sterke maar oude hond kwam ook altijd bij de verkeerde baasjes uit. Snuffelde een keer en dacht ‘ nope’. Ze liep ook vaak tegen dingen aan.

Edit: je laatste bericht klinkt wel als wat dementie. Hopelijk is t eenmalig maar het hoort allemaal bij de leeftijd helaas.

dierenfan
Berichten: 9861
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Wat is er met mijn hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 09:03

Je kan cholodin gaan geven. Onze husky heeft daar nog een paar mooie jaren door gehad.