Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ibbel schreef:Waarom zouden wormeitjes via het vlees van (neem ik aan) koeien, schapen, kippen en een vis hier en daar, komen? Wormeitjes komen over het algemeen binnen via -door poep van andere honden/katten - besmette grond en/of evt het eten van een rat/muis die de eitjes binnen heeft gekregen.
Dat wormeitjes in het vlees van een koe terecht zouden kunnen komen is een vreemde gedachte...
Ik vermoed dus dat er geen enkel onderzoek te vinden is dat aantoont dat het risico hierop uberhaupt bestaat.
Citaat:Kvv en wormen
Volgens de dierenkliniek: “De kans op besmetting met trichinella, lintworm, neemt toe. Bovendien: de wormeieren die de hond na het eten van rauw vlees kan uitscheiden, kunnen bij de mens duidelijke complicaties geven…. Deze wormeieren zitten behalve in de ontlasting ook in de vacht van de hond!”
Dit klopt niet. Er zijn inmiddels onderzoeken gedaan naar het risico op wormbesmetting door het eten van rauw vlees, en daaruit blijkt dat er geen vergroot risico is op een wormbesmetting wanneer het vlees ingevroren is geweest. Als we specifiek kijken naar Trichinella; dit kan volgens de NVWA voorkomen in rauw varkensvlees (voeren we niet), rauw paardenvlees (voeren we wel), rauwe carnivoren uit het wild, zoals vossen (voeren we niet) rauw wilde zwijnenvlees (voeren we niet), maar is in Nederland heel erg zeldzaam. Nu halen sommige kvv-fabrikanten ook wel paardenvlees uit andere landen, wat een groter risico geeft. Minimaal dan 3 weken invriezen op -15 graden doodt de wormen. Een uitzondering is de Trichinella Nativa, die voorkomt in ijsberen, arctische vos en walrussen. Maar die voeren we niet. Volgens het RIVM komt de ziekte die trichinella veroorzaakt bijna niet voor bij mensen in Nederland, en in de trichinella-gevallen is de “vermoedelijke herkomst van de besmetting bijna altijd gelegen in een land waar Trichinella nog endemisch voorkomt”. Andere wormen komen wel voor, maar het vermoeden is juist dat dit op rauwe vleesvoeding minder zou zijn dan op brok, doordat het maagzuur zuurder is. E
Ibbel schreef:Waarom zouden wormeitjes via het vlees van (neem ik aan) koeien, schapen, kippen en een vis hier en daar, komen? Wormeitjes komen over het algemeen binnen via -door poep van andere honden/katten - besmette grond en/of evt het eten van een rat/muis die de eitjes binnen heeft gekregen.
Dat wormeitjes in het vlees van een koe terecht zouden kunnen komen is een vreemde gedachte...
Ik vermoed dus dat er geen enkel onderzoek te vinden is dat aantoont dat het risico hierop uberhaupt bestaat.
Esther schreef:Als mens krijg je toch ook geen wormen van een rauwe biefstuk eten?
maralyn schreef:Oeps... Ik heb al een aantal kilo's gehakt in mn leven opgesnoept.
En filet American!?
Suzanne F. schreef:Esther schreef:Als mens krijg je toch ook geen wormen van een rauwe biefstuk eten?
Jazeker wel. Rauw gehakt ook. Vroeger werd er nog weleens gesnoept van het rauwe gehakt voordat er ballen van werden gedraaid en daar kreeg je zeker wel wormen van.
Zal even googlen of ik er iets over kan vinden.
Suzanne F. schreef:Esther schreef:Als mens krijg je toch ook geen wormen van een rauwe biefstuk eten?
Jazeker wel. Rauw gehakt ook. Vroeger werd er nog weleens gesnoept van het rauwe gehakt voordat er ballen van werden gedraaid en daar kreeg je zeker wel wormen van.
Zal even googlen of ik er iets over kan vinden.
Ibbel schreef:Tetanus is het enige gezondheidsrisico wat je serieus loopt bij het werken met paarden. En daar hou je je vaccinaties voor bij, mag ik hopen.
Zolang je je handen niet aflikt als je in de grond gewerkt hebt loop je weinig risico.
En als je de standaard 'aarsmadenmiddeltjes' van de drogist slikt: dat heeft al helemaal weinig zin. Daar zit mebedazol is, en vrijwel alle spoel- en lintwormen zijn resistent tegen de 'dazolen'.
Áls je al iets zou willen nemen zal je aan de ivermectine moeten, en dat krijg je alleen op recept, voor zover ik weet. En ik denk niet dat preventief ontwormen nou per se iets is dat we als mens zouden moeten willen. Daar hebben we met de paarden al genoeg ellende van gehad.
Gebruikers op dit forum: caro_spir, DotBot, IASCrawler, ReneeMonty, xYaartje en 45 bezoekers