Vers vlees voeren geeft wormen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

maralyn

Vers vlees voeren geeft wormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-22 11:32

Gezien dit in een ander topic naar voren komt, ben ik wel heel benieuwd naar deze discussie.

Zelf ben ik daar onervaren in. Dus van mij zul je geen stellingen voor of tegen krijgen.

Maar ik ben ontzettend nieuwsgierig hierover.

Flink discussiëren mag!
Maar... Blijf lief voor elkaar en lekker op het onderwerp.

Onderzoeken graag in links vertonen, indien deze aanwezig zijn.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Esther

Re: Vers vlees voeren geeft wormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 11:38

Geen onderzoek, wel ervaring.
Twee honden, altijd kvv gehad, jarenlang (10 jaar) geen wormenkuur nodig gehad met mestonderzoek vastgesteld.
Toch een keer een wormenkuur gegeven voor de zekerheid, er kwamen geen wormen uit.

Nu een jonge hond van een half jaar oud, afgespeend op kvv en krijgt nog steeds kvv. Maandelijks een wormenkuur gegeven omdat pups gevoeliger zijn voor wormen, nog geen worm gezien.

Sprakeloos

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 11:44

Mijn hond eet inmiddels ruim 11 jaar vers vlees en heeft nog nooit wormen gehad. Ontwormen doe ik dus ook nooit.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 11:51

Waarom zouden wormeitjes via het vlees van (neem ik aan) koeien, schapen, kippen en een vis hier en daar, komen? Wormeitjes komen over het algemeen binnen via -door poep van andere honden/katten - besmette grond en/of evt het eten van een rat/muis die de eitjes binnen heeft gekregen.

Dat wormeitjes in het vlees van een koe terecht zouden kunnen komen is een vreemde gedachte...

Ik vermoed dus dat er geen enkel onderzoek te vinden is dat aantoont dat het risico hierop uberhaupt bestaat.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 11:54

black_kelpie schreef:
Mijn hond eet inmiddels ruim 11 jaar vers vlees en heeft nog nooit wormen gehad. Ontwormen doe ik dus ook nooit.

Hier hetzelfde :j

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 11:56

Ibbel schreef:
Waarom zouden wormeitjes via het vlees van (neem ik aan) koeien, schapen, kippen en een vis hier en daar, komen? Wormeitjes komen over het algemeen binnen via -door poep van andere honden/katten - besmette grond en/of evt het eten van een rat/muis die de eitjes binnen heeft gekregen.

Dat wormeitjes in het vlees van een koe terecht zouden kunnen komen is een vreemde gedachte...

Ik vermoed dus dat er geen enkel onderzoek te vinden is dat aantoont dat het risico hierop uberhaupt bestaat.

Dat denk ik ook. Ook kvv producenten dienen zich aan hygiëne regels te houden, anders kunnen ze boel wel sluiten.

En juist honden die vers eten hebben zuurder maagzuur waardoor 'boosdoeners' van buiten beter gedood worden.

Als mens krijg je toch ook geen wormen van een rauwe biefstuk eten?

Bron: https://www.voerwijzer.com/is-rauw-voeren-echt-zo-gevaarlijk-een-reactie-op-argumenten-van-de-dierenarts/
Citaat:
Kvv en wormen
Volgens de dierenkliniek: “De kans op besmetting met trichinella, lintworm, neemt toe. Bovendien: de wormeieren die de hond na het eten van rauw vlees kan uitscheiden, kunnen bij de mens duidelijke complicaties geven…. Deze wormeieren zitten behalve in de ontlasting ook in de vacht van de hond!”

Dit klopt niet. Er zijn inmiddels onderzoeken gedaan naar het risico op wormbesmetting door het eten van rauw vlees, en daaruit blijkt dat er geen vergroot risico is op een wormbesmetting wanneer het vlees ingevroren is geweest. Als we specifiek kijken naar Trichinella; dit kan volgens de NVWA voorkomen in rauw varkensvlees (voeren we niet), rauw paardenvlees (voeren we wel), rauwe carnivoren uit het wild, zoals vossen (voeren we niet) rauw wilde zwijnenvlees (voeren we niet), maar is in Nederland heel erg zeldzaam. Nu halen sommige kvv-fabrikanten ook wel paardenvlees uit andere landen, wat een groter risico geeft. Minimaal dan 3 weken invriezen op -15 graden doodt de wormen. Een uitzondering is de Trichinella Nativa, die voorkomt in ijsberen, arctische vos en walrussen. Maar die voeren we niet. Volgens het RIVM komt de ziekte die trichinella veroorzaakt bijna niet voor bij mensen in Nederland, en in de trichinella-gevallen is de “vermoedelijke herkomst van de besmetting bijna altijd gelegen in een land waar Trichinella nog endemisch voorkomt”. Andere wormen komen wel voor, maar het vermoeden is juist dat dit op rauwe vleesvoeding minder zou zijn dan op brok, doordat het maagzuur zuurder is. E
Laatst bijgewerkt door Esther op 23-07-22 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Sprakeloos

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:00

Ibbel schreef:

Precies dat maakt dat ik dit zo'n bizarre fabel vindt.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:28

Esther schreef:

Jazeker wel. Rauw gehakt ook. Vroeger werd er nog weleens gesnoept van het rauwe gehakt voordat er ballen van werden gedraaid en daar kreeg je zeker wel wormen van.

Zal even googlen of ik er iets over kan vinden.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-22 12:36

Oeps... Ik heb al een aantal kilo's gehakt in mn leven opgesnoept.

En filet American!?

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:39

maralyn schreef:
Oeps... Ik heb al een aantal kilo's gehakt in mn leven opgesnoept.

En filet American!?

Ook.
Ik heb het net even opgezocht en ik durf spontaan geen filet American meer te eten. Rauw gehakt at ik toch al niet. Wel rosbief maar dat is gegrild dacht ik. Ga ik nog even snel opzoeken.
Brrrr, alleen het idee al. Al lijkt me een lintwormpje soms wel handig, je schijnt er snel van af te vallen. :Y)

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:55

dan ook geen ongewassen groente en fruit eten!
daar kan ook eitjes op zitten.

verder staat op google zat info
en je kunt ook een wormenkuurtje nemen dan ben je er af.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 13:33

Maar ligt dat niet ook aan de hygiëne tijdens bereiding en / of "reis" tot aan de daadwerkelijke consumptie?
Ik kan me voorstellen dat rauw vlees dat even staat besmet kan worden. Maar vlees dat op de juiste manier wordt geproduceert, verpakt, vervoerd en uiteindelijk behandeld door de consument, zou niet besmet mogen zijn met wormen.
Mijn hond krijgt het direct vanuit de koelkast in zijn bak en eet het direct op, laat niks staan.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

ApoCowlypsee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 13:52

Kan een hond via vers vlees besmet raken? Ja!! Tuurlijk kán het wel. Dat honden alleen via feces geïnfecteerd kunnen raken is niet waar. Meerdere wormen en ze binnenkrijgen via vlees, en daarom is rauw vlees ook een extra risicofactor voor deze parasieten.

Als voorbeeld, lintworm: Echinococcus Granulosus. (Levenscyclus+info: https://www.cdc.gov/parasites/echinococcosis/biology.html) Tevens een gevaar voor de mens. En alhoewel mensen, maar ook bv schapen, besmet raken via eitjes in de feces (waar het zich ontwikkelt als blaasworm en dat kan vervelend zijn. Honden kunnen besmet raken door het eten van besmet slachtvlees, waar deze blaasjes in zitten. De vossenlintworm kom je nog wel eens tegen in limburg en groningen, en nog wat gebieden in Belgie. (En buitenland, Duitsland, Frankrijk, enz)
Ook Taenia soorten lintwormen krijgt de hond binnen door het eten van besmet vlees.
Kwa lintwormen was de meest voorkomende echter Dipylidium Caninum, meen ik. (Info+Levenscyclus: https://www.cdc.gov/dpdx/dipylidium/index.html) Vooral hier neergezet als voorbeeld dat het niet alleen via feces gaat, niet zo zeer een voorbeeld dat het via vlees kan. Dit gaat namelijk via het per ongeluk innemen van vlooien. Ook een vorm van vers vlees, maar waarschijnlijk niet helemaal wat er bedoeld wordt. En die is voor ons als mens niet heel gevaarlijk, en volwassen honden krijgen vooral bij hele grote infecties klachten.

Spoelwormen komen relatief(!) vaker voor. Toxocaris Canis bijvoorbeeld: (https://www.cdc.gov/dpdx/toxocariasis/index.html < Deze behandeld Canis & Catis tegelijk) Hier kan het inderdaad via de feces uitgescheiden eitjes opgenomen worden. Echter, het kan ook in bepaalde prooidieren terecht komen en honden kunnen geïnfecteerd raken door het opeten van dat vlees.

Het kan dus zéker wel. Misschien bij nog enkele andere parasieten, maar voor het gemak houd ik het bij deze.

Maar het gaat er natuurlijk om hoe groot die kans is.
Daarvoor moet je de prevalentie weten, en eigenlijk ook de kans van transmissie bij het eten ervan maar dat is erg specifiek en zal ik dus gewoon verwaarlozen.

Toxocara Canis komt voor bij 4,6% van de honden. Vrij weinig als je bedenkt dat dit bij de vos zo'n 60% is. (https://magazines.rivm.nl/2018/02/infectieziekten-bulletin/toxocara-infecties-bij-mens-en-dier
Echt onderzoeken van prevalentie bij vers/rauw vs brokken vind ik zo snel niet. Een prevalentie van 4,6% zou ik niet hoog noemen (al ben ik geen expert). En belangrijker zou ik het vinden hoevaak de parasiet vervolgens in slachtdieren wordt gevonden. Het geeft wel aan dat de kans aanwezig blijft dat een hond die eitjes uitscheidt, een prooidier die opeet, besmet raakt, een andere hond dat prooidier rauw gevoerd krijgt en zo larven binnenkrijgt. Een kans die waarschijnlijk kleiner was als die hond brokken had gegeten, waar het vlees in het productieproces vaak al verhit wordt.

Echinococcus Granulosus komt hier gelukkig weinig voor. Willen we natuurlijk graag zo houden! In het zuiden (Zuid Frankrijk, Spanje, Italië, Griekenland, enz) komt het vaker voor. Vlees uit dit soort landen wat niet streng gecontroleerd is op aanwezigheid van bv de blaaswormen in het vlees, kán een risico vormen, neem ik aan.
Echinococcus multilocularis komt in limburg voor en dus delen van belgie en verder. Deze zijn voor de mens ook wel gevaarlijk.
(Bron 'waar komt het voor': Rapport wormbestrijding Esccap mei 2021. Is een PDF dus een linkje lukt me niet, maar vind je zo met zelf googlen. Is overigens sowieso interessant om door te nemen als je de richtlijnen wil weten)

In veel westerse landen zijn we vrij ver in voedselveiligheid, en vlees/dierlijke bijproducten wat gebruikt wordt als petfood moet ook geschikt zijn voor humane consumptie. (Alleen Categorie-3 materiaal) Wel is het zo dat je ook wil voorkomen dat áls de parasiet toch per ongeluk het vlees binnenkomt, het je hond kan besmetten. Dit is gelukkig doenbaar.
Als het vlees lang is gevroren (-20 graden bv) vermindert het risico al. Dit is iets wat iemand met een gemiddelde vriezer zelf al kan doen, en een vleesbedrijf kan dit ook doen. Ook het goed verhitten van vers vlees verminderd het risico, echter voer je dan dus niet meer rauw. Bij bewerkte brokken is dit overigens meestal allemaal gebeurd.

Het esccap raad daarnaast aan om regelmatig fecesonderzoek te doen of te ontwormen, vaker bij honden met een verhoogd risico, zoals die rauw gevoerd worden.

Ik denk overigens wel dat rauw voeren dus meer risico's meebrengt, voor je dier maar ook voor mensen. Niet alleen kwa wormen, maar ook bacteriele infecties. Maar je er goed in verdiepen en de juiste voorzorgsmaatregelen nemen maakt veilig rauw voeren gewoon mogelijk en de kans op wormen zou ik dan zelf niet groot genoeg vinden om te zeggen dat iedereen ermee moet stoppen. Ik zou het echter ook niet aan de grote massa aanraden gezien mensen over het algemeen slecht zijn in het opvolgen van instructies en als zo'n iemand dan net pech heeft en wel besmet vlees in huis heeft... Brokken voeren geeft daarnaast gewoon een stuk gemak mee, en het 'bewijs' dat brokken voeren slecht is en vers vlees zoveel beter vind ik niet heel overtuigend.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 13:57

Suzanne F. schreef:
Esther schreef:

Jazeker wel. Rauw gehakt ook. Vroeger werd er nog weleens gesnoept van het rauwe gehakt voordat er ballen van werden gedraaid en daar kreeg je zeker wel wormen van.

Zeer zeker ja! Ik ben al heel lang vegetarier maar als kind opgegroeid in een vleesetend gezin,en daar was heel goed bekend dat je van rauw vlees wormen kon krijgen.Vooral lintwormen, op de lagere school was er ooit een meisje waar tijdens de les ineens een lange lintworm uit haar achterwerk kwam,die ze er zo uittrok! Dat was toen betrekkelijk normaal.Eind jaren-50 vorige eeuw.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 14:08

Als je ervan uitgaat dat de KVV die in NL verkrijgbaar is de restanten van humaan slachtvee zijn, is de kans dat dáár eitjes inzitten verrekte klein. Honden die af en toe een rat of muis vangen en opvreten, ja, dat is het soort prooidier waar eitjes in kunnen zitten. Maar rund/geit/kip/paard/vis KVV? Van voor humane consumptie gefokte dieren? Lijkt me zeer stug.

Bacteriën (en zeker als gevolg van slecht hygiene thuis): ja, dat is een risico.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 14:48

Ik voer zolang ik honden heb vers, en dat gaat zo vanaf de begin jaren '80, pupjes doe ik netjes ontwormen maar als ze groot zijn eigenlijk nooit meer, uit genomen mestonderzoeken zijn ook nog nooit wormen gevonden, en tja, krijgen brokkenhonden dan nooit wormen? Ik geloof er niets van dat vers vlees ( wat van dezelfde koe/schaap/paard enz komt wat wij zelf opeten) wormen veroorzaken, en al zou dat het doen, dan zou ik dus meer ontwormen maar nooit overgaan naar brokken.. dan maar extra maatregel tegen evt wormen, maar goed, dat is tot nog toe niet nodig gebleken..

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 16:16

Ik voer ook vers vlees aan kat en hond. Al jaren.
Als je je hond/kat kent en je bent een oplettend baasje, is er niks aan de hand. Ja zo nu en dan een wormenkuurtje geven, helemaal als ze stiekum stront vreten van hond, kat of zelfs vogels.
Net zoiets als opeens luis hebben bij je paarden, doe je weinig tegen, maar een oplettend baasje is er eerder vanaf mochten ze het krijgen. Ben er zelf niet helemaal van overtuigd dat het door het vlees zou komen, maar ergens allert op zijn is beter dan straks zeggen “ ik wist t niet”.
Zo laat ik mijn honden nooit drinken uit bv een waterbak bij de dierenzaak. Of zoals vanmorgen een valkenblik met brokjes… leuk, maar als er 1 met giardia geweest is, kan je een probleem krijgen. Mensen staan vaak niet stil bij zulke dingen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 16:52

Denk dat wij mensen op stal meer risico lopen dan honden die vers vlees eten. Ik ontworm mezelf wel eens :)

Niet banketstaaf maar poetsen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 17:26

Suzanne F. schreef:
Esther schreef:

Dat was volgens mij vroeger zo, nu hebben slagers vriezers die erg diep gaan en dat doodt de eitjes. Dus het vlees wat je dagdagelijks overal kan kopen, is gewoon veilig.
Zelfs als je zwanger bent en toxoplasmose negatief bent, mag je eigenlijk zo goed als alle prépare en ander rauw vlees eten omdat dit bijna overal op heel diepe -temperatuur ingevroren wordt en daardoor wordt het veilig. Mijn zus is slager en die wist heel goed dat het vlees in hun slagerij diep genoeg gevroren wordt en gyn beaamde dit en zij heeft bv ook haar hele zwangerschap alles qua rauw vlees blijven eten(maar meestal heb je daar geen 100% zekerheid over in bv een winkel en doe je het niet, maar is normaal behoorlijk standaard, dus ook wormeneieren gaan daarmee dood.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 17:28

Hannanas schreef:
Denk dat wij mensen op stal meer risico lopen dan honden die vers vlees eten. Ik ontworm mezelf wel eens :)

Tamelijk zinloze excercitie. De wormen die in paarden leven, kunnen niet in mensen (over-)leven.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 17:57

Maar wel vanuit het werken in de wei, met aarde, mest en vliegen, vaak honden en katten.

Niet banketstaaf maar poetsen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 18:04

Tetanus is het enige gezondheidsrisico wat je serieus loopt bij het werken met paarden. En daar hou je je vaccinaties voor bij, mag ik hopen.
Zolang je je handen niet aflikt als je in de grond gewerkt hebt loop je weinig risico.

En als je de standaard 'aarsmadenmiddeltjes' van de drogist slikt: dat heeft al helemaal weinig zin. Daar zit mebedazol is, en vrijwel alle spoel- en lintwormen zijn resistent tegen de 'dazolen'.

Áls je al iets zou willen nemen zal je aan de ivermectine moeten, en dat krijg je alleen op recept, voor zover ik weet. En ik denk niet dat preventief ontwormen nou per se iets is dat we als mens zouden moeten willen. Daar hebben we met de paarden al genoeg ellende van gehad.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 18:24

Ibbel schreef:
Tetanus is het enige gezondheidsrisico wat je serieus loopt bij het werken met paarden. En daar hou je je vaccinaties voor bij, mag ik hopen.
Zolang je je handen niet aflikt als je in de grond gewerkt hebt loop je weinig risico.

En als je de standaard 'aarsmadenmiddeltjes' van de drogist slikt: dat heeft al helemaal weinig zin. Daar zit mebedazol is, en vrijwel alle spoel- en lintwormen zijn resistent tegen de 'dazolen'.

Áls je al iets zou willen nemen zal je aan de ivermectine moeten, en dat krijg je alleen op recept, voor zover ik weet. En ik denk niet dat preventief ontwormen nou per se iets is dat we als mens zouden moeten willen. Daar hebben we met de paarden al genoeg ellende van gehad.

Aarsmaden krijg je van andere mensen.Als kind (Alweer de jaren -50!) had ik die ook geregeld ,die kreeg je door te spelen in de zandbak met andere kinderen.Die gingen weg door het eten van rauwe worteltjes.Daar zit een stof in waar ze niet tegen kunnen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 18:29

Al 20 jaar honden, vers vlees en brokken.
Nooit last gehad dat ze wormen kregen.
Het helpt ook als je zelf hygiënisch werkt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 18:44

Utrecht heeft juist een groot onderzoek gedaan naar wormen bij vers gevoerde honden. Daar kwam onofficieel uit dat dat helemaal niet waar was. Ik weet alleen niet of de resultaten al officieel bekend zijn gemaakt. Maar ze zijn het juist speciaal gaan onderzoeken.

Hier qua eigen ervaring ook nog nooit honden met wormen en altijd vers gevoerd. Qua bacteriën waar wij ziek van worden ook niet gelukkig, maar bepaalde dingen kunnen bij brok ook alsnog voor komen terwijl die als veilig alternatief aangedragen worden, wat ze ook niet altijd zijn.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?