Kat valt van trap

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sodeletuut

Berichten: 21322
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Kat valt van trap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 16:33

Hoi hoi,

Wij hebben een kat, die slaapt zo diep, dat ze dus valt. En van een leuning van een bank of stoel is dat niet zo erg, maar ze gaat nou steeds boven aan de trap liggen en valt dan helemaal naar beneden. Ze heeft zich nu al een paar keer bezeerd, en vandaag ze bloed in haar mond van de val. Ik heb haar nu opgesloten want het gebeurde nou vandaag al meerdere keren.
Je zou denken dat ze leert van deze ervaring, maar dat is dus totaal niet zo.

Je komt bovenaan de trap en dan heb je dus een smalle reling waar ze op gaat liggen. De reling is te breed voor een radiatormand (ik dacht, ik hang er gewoon een paar naast elkaar). Heeft iemand een simpele oplossing om een opvang-iets te maken, of om te voorkomen dat ze er op springt? (zonder boren, ivm huurwoning).

Bedankt!

Ghostattack

Berichten: 11313
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 16:40

Hier precies zo'n domme kat in huis. Enige manier was hopen dat ze snel weer een nieuw slaapplekje had gevonden. Ze wisselt om de zoveel tijd van plek namelijk. En inderdaad, ze leren er niet van als ze naar beneden storten. Die van ons ging net zo hard weer terug naar boven om op de reling te liggen :+ Wel geprobeerd om de weg er naartoe te blokkeren, maar dat was ook hopeloos

F_Orumster

Berichten: 15377
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 16:44

Slechte plekken inwrijven/insprayen met voor hen onprettige geurtjes en fijne slaapplekjes creeren? Ik maak vaak ene nieuw slaapplekje dat dan een week in de mode is. Vooral niet te hard je best doen op slaapplekken, het blijven wel katten :D

Wat sneu dat je kat zo hard valt dat ie gewond raakt.

Rebel_Jits

Berichten: 5641
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 17:50

Zet ergens random een kartonnen doos? Dekentje hoeft niet, mag wel.

Needje

Berichten: 19219
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Kat valt van trap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 18:29

Oh bij ons deed een oude kat van ons dat ook. viel elke keer een verdieping naar beneden want lag echt boven het trapgat.
Wij hebben er toen een droogrek opgehangen. Bij ons werkte dat prima.

Anoniem

Re: Kat valt van trap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 18:39

Wordt ze wakker? Onze kat slaapt ook héél graag op de trap en is ook al eens gevallen, in haar val wel wakker geworden maar zich nergens aan vast kunnen grijpen.

Wij hebben de trap heel lelijk laten bekleden met tapijt maar hierdoor heeft ze wel meer grip. Ze is alsnog wel een paar keer gevallen, maar wordt er wakker van en kan zich zo vast grijpen .

Genoeg andere slaapplaatsen trouwens, maar soms heeft ze de fase van op de trap slapen. Dozen zijn not done hier. :+

Karin

Berichten: 65343
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 18:44

Needje schreef:
Oh bij ons deed een oude kat van ons dat ook. viel elke keer een verdieping naar beneden want lag echt boven het trapgat.
Wij hebben er toen een droogrek opgehangen. Bij ons werkte dat prima.

Een droogrek wilde ik ook voorstellen, misschien met een mandje erop? Of zou ze dan van het rek af rollen...

De kat van mijn ouders heeft dat al zolang ik me kan herinneren. Niet omdat hij van de reling zou vallen, maar daar lag hij rustig buiten bereik van de hond. Inmiddels is de hond er al een tijd niet meer, maar het is nog steeds de favoriete plek van de kat op de bovenverdieping.

Sodeletuut

Berichten: 21322
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Kat valt van trap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 20:36

Bedankt voor de tips! Ja ze is echt een dommerd want ze heeft zich echt al een paar keer flink bezeerd.

De trap is bekleed met zacht tapijt maar de hal beneden is steen, dus keihard. En ze ligt precies aan de kant recht boven de vloer.

Ons huis is ongeveer één grote katten slaapplek, en wij mogen erbij wonen, dus een tekort aan ligplekken is er niet. Maar zij wil altijd op randjes liggen. Haar moeder had dat ook en die viel dus ook altijd. Alleen we hebben nooit eerder een huis gehad met zo'n open trapgat.

Droogrek gaan we zeker proberen! En idd anders iets waardoor ze er niet meer op wil of kan. Meer tips zijn welkom!

ElCid

Berichten: 9287
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Kat valt van trap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 21:33

Een hangmat naast de reling hangen? Klinkt gek maar dan heb je wel in 1 keer een hele grote opvang als ze weer valt. Zeker als je die op meerdere plekken vastmaakt.

Je zou de reling kunnen bekleden met een rubber strip met rubber punten........dan zal ze er ook niet meer gaan liggen, denk ik toch. https://www.allestegenongedierte.nl/pun ... XAQAvD_BwE

Sodeletuut

Berichten: 21322
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 09:47

ElCid schreef:
Een hangmat naast de reling hangen? Klinkt gek maar dan heb je wel in 1 keer een hele grote opvang als ze weer valt. Zeker als je die op meerdere plekken vastmaakt.

Je zou de reling kunnen bekleden met een rubber strip met rubber punten........dan zal ze er ook niet meer gaan liggen, denk ik toch. https://www.allestegenongedierte.nl/pun ... XAQAvD_BwE

Ja dat wilde ik ook graag, maar er zijn geen bevestigingspunten, dus dat maakt het zo lastig om iets vast te zetten.

Die strip is ook nog wel een idee inderdaad!

ElCid

Berichten: 9287
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:33

Sodeletuut schreef:
ElCid schreef:

Ja dat wilde ik ook graag, maar er zijn geen bevestigingspunten, dus dat maakt het zo lastig om iets vast te zetten.


Ja, dan zou je al haken in het hout moeten schroeven ( de gaten kan je bij vertrek uit het huis prima weer opvullen met houtplamuur en even een kwast verf erover; niemand die het ziet ;-) ).
Is het een reling met spijltjes? dan zou je misschien met elastieken iets daaraan vast kunnen maken of met elastieken/ touwtjes om de reling?

Sodeletuut

Berichten: 21322
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 10:52

Het is een dichte reling, maar er zit wel een deurtje aan vast waarmee je de trap kan afsluiten, dus ik heb nu even creatief gedaan met handdoeken :') Eerst maar eens kijken of ze zo niet valt. Ze vond opgesloten zitten niet meer leuk. :(:)

Afbeelding

Prairy
Berichten: 9358
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Kat valt van trap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:55

En aluminium folie er neer leggen?

ElCid

Berichten: 9287
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Kat valt van trap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:22

Succes, katten kennende zijn ze niet zo 1,2, 3 ergens tevreden mee en zullen ze altijd onmogelijk dingen bedenken. Ze heeft met de handdoeken in ieder geval meer houvast en ruimte.

F_Orumster

Berichten: 15377
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:22

Misschien iets creatiefs maken met een aanhangwagennet?

ellepel

Berichten: 47709
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:46

kun je niet met een brede plank of board of whatever juist een slaap plek daar maken?
met paar kleine spijkers timmer je die boven op de trapleuning vast.
ga je verhuizen dan is dat ook zo weer gevuld.
ik zou er denk ik zoiets op maken.

en anders stuk gaas er op, niet mooi,maar dan blijft ze er af

Sodeletuut

Berichten: 21322
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Kat valt van trap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 20:51

Bedankt voor de ideeën! Ze is vandaag niet van de trap gevallen, en heeft de hele dag op dit randje gelegen. Het ziet er niet uit maar ze is tevreden en het lijkt veilig. Mocht dat veranderen dan heb ik veel ideeën gekregen! Bedankt daarvoor!

Iris82

Berichten: 39926
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Kat valt van trap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 21:17

Mocht dit niet werken dan zou ik proppen van dat bruine dikke plakband op de railing plakken (want dat kun je er tenminste weer makkelijk aftrekken) en daar proppen aluminiumfolie aan plakken.