Voedster steeds banger voor ram (konijnen)

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diane_

Berichten: 2002
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Voedster steeds banger voor ram (konijnen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-22 22:54

Dag allemaal,

Ik ben benieuwd naar de adviezen van Bokkers. Mijn konijnen - een gecastreerde ram (3 jaar geloof ik) en mijn voedster (7 jaar) - zitten al samen vanaf het moment dat hij een jong konijn was. Dat ging prima, maar is in de loop van de tijd steeds wat minder geworden.

Altijd als ze eten krijgen, gaat hij achter haar aan. In zulke mate dat zij gewoon bang voor hem is. Als hij alleen al op haar af huppelt rent ze weg. Ze durft ook nauwelijks te eten, probeert het steeds minder. Ook voor mensen is ze altijd vrij bang geweest (ik heb haar opgevangen omdat ze alleen maar beet en krabte, was puur angst. Gaat nu wel een stuk beter). Eerder zaten ze tussendoor wel nog gezellig samen, maar ook dat wordt minder. Ze hebben altijd hooi en krijgen 1 of 2 keer per dag wat groenvoer en in de avond brokjes. Wonen in een ren van 8m2 met hok en graafgedeelte. Als ik het voer verspreid, gaat hij toch altijd bij haar kijken. Hij vindt het ook gewoon leuk om dan hard achter haar aan te rennen, terwijl het haar duidelijk bang maakt. Dat doet hij overigens ook vaak als er geen voer in het spel is. Ik heb nu de ren gesplitst, maar dat is ook niet de oplossing, want ik wil dat ze lekker samen leven.

Wat zouden jullie doen? Zijn ze gewoon geen match meer? Moet ik nieuwe maatjes zoeken voor allebei of zou er een manier zijn hun relatie een nieuwe ‘start’ te geven? Ik heb al jarenlang konijnen, maar zoiets niet eerder gehad.

Amber_anne

Berichten: 7050
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Voedster steeds banger voor ram (konijnen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 23:00

Ik heb zelf een soortgelijk iets.

Mijn voedster is ontzettend bang voor alles en mijn ram is redelijk dominant. Dat resulteerde dus ook in jagen tijdens het voeren, op dat moment zaten ze in een ren van 3x3. Het hooi eten was geen probleem gelukkig.

Helaas is de ram van ons andere koppel in april overleden en hebben we dus besloten de voedster erbij te doen. We hebben nu dus 2 voedsters en 1 ram in een ren van 6x3.

Ik merk dat de ram niet meer weet wie hij moet opjagen en het is ook te groot om echt te jagen. Hij raakt afgeleid door de obstakels en de ruimte. Het jagen is nu dus ook helemaal over.

Als je de ruimte hebt zou ik dus de ren vergroten en een voedster erbij laten koppelen om de aandacht af te leiden.

tamary

Berichten: 29436
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Voedster steeds banger voor ram (konijnen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 00:36

Normaal zet je voedster bij ram in zijn hok omdat voedster anders ram haar hok uit timmert. Je kan gokken op ram week of 2 ergens anders te zetten en kijken of voedster meer lef heeft als het haar plekje is waar de ram in terug komt, maar het is een gok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 00:37

tamary schreef:
Normaal zet je voedster bij ram in zijn hok omdat voedster anders ram haar hok uit timmert. Je kan gokken op ram week of 2 ergens anders te zetten en kijken of voedster meer lef heeft als het haar plekje is waar de ram in terug komt, maar het is een gok.


Meestal zet je ze eerst samen op neutraal terrein...

tamary

Berichten: 29436
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 01:06

Mindim schreef:
tamary schreef:
Normaal zet je voedster bij ram in zijn hok omdat voedster anders ram haar hok uit timmert. Je kan gokken op ram week of 2 ergens anders te zetten en kijken of voedster meer lef heeft als het haar plekje is waar de ram in terug komt, maar het is een gok.


Meestal zet je ze eerst samen op neutraal terrein...

Als je die hebt en het is geen garantie. Voedster is territoriaal en mocht zij haar plek moeten gaan delen is ook eerst neutraal terrein geen garantie. Ram die plekje moet delen met voedster geeft veel betere kansen. Iets met instinct qua voedsel beschikbaarheid voor jongen. Die kunnen nl nog niet zover van het nest voor eerste tijd zelf eten, dus als daar geen eten is door andere konijntjes is dat een probleem. Ram echter kan geen nakomelingen verwekken als die voedsters weg zou jagen. Castratie veranderd niks aan die basis, dus gebruik dat voor koppelen of hier proberen voedster meer zelfvertrouwen te geven en grenzen te stellen aan ram.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 01:17

tamary schreef:
Mindim schreef:

Meestal zet je ze eerst samen op neutraal terrein...

Als je die hebt en het is geen garantie. Voedster is territoriaal en mocht zij haar plek moeten gaan delen is ook eerst neutraal terrein geen garantie. Ram die plekje moet delen met voedster geeft veel betere kansen. Iets met instinct qua voedsel beschikbaarheid voor jongen. Die kunnen nl nog niet zover van het nest voor eerste tijd zelf eten, dus als daar geen eten is door andere konijntjes is dat een probleem. Ram echter kan geen nakomelingen verwekken als die voedsters weg zou jagen. Castratie veranderd niks aan die basis, dus gebruik dat voor koppelen of hier proberen voedster meer zelfvertrouwen te geven en grenzen te stellen aan ram.



Neutraal terrein is zo gemaakt en garanties zijn er nooit. Ik zou echter nooit een konijn in het territorium van een ander zetten. Koppelen doe je op neutraal terrein en is het geen match, dan moet je verder zoeken.

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: Voedster steeds banger voor ram (konijnen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 01:42

Ik zie het wel vaker als konijnen jong bij gezet worden, daarom koppelen wij altijd vanaf 6 maanden, maar soms ook later. Je kan dan beter zien of ze goed overeen komen.
Voernijd is nog niet zo'n probleem, als de ander er goed mee om kan gaan en buitenom het voer gewoon goed is. Die konijnen ook maar 1x per dag voeren, natuurlijk wel onbeperkt hooi.
Het klinkt alsof het ook nooit echt een goede match is geweest en dan is het denk ik lastig om die twee weer bij elkaar te gaan voegen.

Mizora

Berichten: 18204
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 07:53

tamary schreef:
Normaal zet je voedster bij ram in zijn hok omdat voedster anders ram haar hok uit timmert. Je kan gokken op ram week of 2 ergens anders te zetten en kijken of voedster meer lef heeft als het haar plekje is waar de ram in terug komt, maar het is een gok.


Met een intacte ram werkt dat inderdaad zo, met een castraat blijkt dat anders te zijn ben ik achtergekomen. Uiteindelijk op neutraal terrein wel gelukt, maar dat waren verder qua konijnen een zeer goede match.

Ik zou in dit geval kijken of je de castraat kan ruilen bij de konijnenopvang en de voedster daar zelf een partner te laten kiezen. Daar zijn ze vaak heel handig met koppelen en passende matches maken.

In mijn geval was de voedster overleden en werd er aan mij om een leenvoedster gevraagd. Ik had nog een voedster die met pensioen mocht die een passend karakter had.

Diane_

Berichten: 2002
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-22 10:01

Amber_anne: dank voor je reactie! Dat lijkt me voor dit koppel wellicht ook een passende oplossing ja. Ik was al van plan ze wellicht te verhuizen waardoor ze dubbel zoveel ruimte krijgen.

Tamary: bedankt voor het meedenken. Ik denk dat het hooguit tijdelijk zou helpen en dat ze in de loop van de tijd weer in het oude gedrag zouden vervallen allebei.

Faniek: tot een jaar geleden ging het eigenlijk prima, hooguit een keer een knor tijdens etenstijd. Lagen de hele dag tegen elkaar aan te chillen haha. Het heeft zich het laatste jaar meer ontwikkeld.

Mizora: ze gaan allebei niet weg. De castraat is ook super lief, dus die wil ik niet wegdoen haha. Maar ik zou wel voor allebei een nieuwe partner kunnen uitzoeken als het nodig is inderdaad. Heb de ruimte voor 2 verblijven.

Bedankt allemaal voor jullie reactie! :-)

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: Voedster steeds banger voor ram (konijnen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 10:29

Ah het is dus wel echt een goed koppel geweest. Het kan ook zijn dat ze wat onder de leden heeft wat hij aanvoelt. Je ziet het niet vaak in koppels qua verstoten, meer in groepen, maar het kan wel.
Is zij ook gecastreerd of alleen hij?

Diane_

Berichten: 2002
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-22 10:43

Faniek schreef:
Ah het is dus wel echt een goed koppel geweest. Het kan ook zijn dat ze wat onder de leden heeft wat hij aanvoelt. Je ziet het niet vaak in koppels qua verstoten, meer in groepen, maar het kan wel.
Is zij ook gecastreerd of alleen hij?


Typisch dat je het zegt. Nu ze alleen zit valt me namelijk op dat ze überhaupt niet zoveel eet. Daardoor schoot het ook door mij heen dat ze misschien wel ziek is.

Zij is ook gecastreerd ja, dus baarmoederhalskanker oid kan ze niet hebben. Ze is behoorlijk angstig en ik kan haar niet zomaar oppakken, dat maakt het lastig haar te controleren. Maar als het moet kan het wel natuurlijk. Dan maar even in de houdgreep.

xYaartje
Berichten: 1505
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 11:33

Als ze niet veel eet zou een bezoekje aan de dierenarts een goede zijn (wel een met ervaring/kennis en verstand van konijnen). Al is het maar voor de zekerheid om uit te sluiten dat er wat mis is met haar. Ze horen wel goed en genoeg te blijven eten. Dan zou ik zelfs morgen nog bellen bij wijze van. Liever op tijd er bij zijn bij een konijn dan net te laat.

Zo begon 1 van de 2 hier wat meer te drinken. Nog niet bij stil gestaan dat er wat aan de hand was. Tot ze tot een week geleden ineens in paniek en stress door het hok vloog.
Achteraf gezien was het meer drinken een voor teken van e.cuniculi. Is herstellende gelukkig.

SparkYY_8

Berichten: 395
Geregistreerd: 02-01-17

Re: Voedster steeds banger voor ram (konijnen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 13:06

Jaagt de ram alleen achter haar aan als ze eten krijgen of ook op andere momenten?

Diane_

Berichten: 2002
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-22 21:48

xYaartje: nu lette ik er vandaag extra op en eet ze weer normaal natuurlijk, haha. Ik houd het goed in de gaten en ga anders langs de dierenarts met haar. Helaas vaak zat midden in de nacht met een konijn bij de dierenarts gezeten omdat ze de brokjes niet aten. Daar let ik zeker op.
Fijn dat jouw konijn weer herstellende is, beterschap met haar!

SparkYY_8: hij jaagt alleen als ze eten krijgen, of als hij denkt dat ze eten krijgen. Maar heeft hij bijvoorbeeld zijn dagelijkse gekke 5 minuten, dan denkt zij dus ook dat hij achter haar aan gaat. Dus peert ze hem ook. Ze is continu alert als ze samen zitten.

SparkYY_8

Berichten: 395
Geregistreerd: 02-01-17

Re: Voedster steeds banger voor ram (konijnen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 21:52

Is de voedster geholpen?

Amber_anne

Berichten: 7050
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Voedster steeds banger voor ram (konijnen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 22:16

Geen rust krijgen is natuurlijk wel heel vervelend voor het konijn

Als je toch besluit te koppelen heb in hele goede ervaring met Kaatje keutel in Lelystad. De konijnen zitten in de achtertuin en er hing een camera waar ze mijn stress dame goed in de gaten hield.

Ik ben toen met de vraag gekomen om drie konijnen te koppelen en als dat niet ging om twee koppels te maken. Dat was allemaal mogelijk en ze neemt ruim de tijd voor je

xYaartje
Berichten: 1505
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 22:24

Diane_ schreef:
xYaartje: nu lette ik er vandaag extra op en eet ze weer normaal natuurlijk, haha. Ik houd het goed in de gaten en ga anders langs de dierenarts met haar. Helaas vaak zat midden in de nacht met een konijn bij de dierenarts gezeten omdat ze de brokjes niet aten. Daar let ik zeker op.
Fijn dat jouw konijn weer herstellende is, beterschap met haar!

SparkYY_8: hij jaagt alleen als ze eten krijgen, of als hij denkt dat ze eten krijgen. Maar heeft hij bijvoorbeeld zijn dagelijkse gekke 5 minuten, dan denkt zij dus ook dat hij achter haar aan gaat. Dus peert ze hem ook. Ze is continu alert als ze samen zitten.

Ohhh dat is altijd zo met ze _O- . Hopen maar dat ze nu gewoon goed blijft eten dan! En anders gewoon dreigen dat ze naar de dierenarts moet. Helpt meestal wel :D .
Hopelijk vind je een juiste oplossing voor je ram en voedster! Zou toch fijn zijn als ze op den duur weer samen kunnen. Evt zou je stichting Flappus nog kunnen benaderen voor tips. Heb daar hele fijne ervaring mee.

Zo ook ooit gehad. Konijn dat ik had gehad (leeft helaas niet meer) at de brokken niet/at niet meer. Afspraak gemaakt bij de DA. Tegen dat we naar de afspraak moesten at ze natuurlijk weer en eenmaal bij de DA huppelde ze vrolijk door de behandelkamer rond alsof er niets aan de hand was _O- .
Dank je wel! E.Cuniculi is een rot ziekte, maar Katara vecht hard genoeg en boekt elke dag vooruitgang *\o/* . Inmiddels vanmorgen en begin van de avond bericht van de oppas gekregen dat ze haar brokjes weer eet en voorzichtig aan hooi begint te knabbelen (krijgt dwangvoer uiteraard en medicatie) *\o/* .

Diane_

Berichten: 2002
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: Voedster steeds banger voor ram (konijnen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-22 12:39

SparkYY_8: ja.

Amber_anne: bedankt voor de tip! Ik heb ruime koppelervaring, maar wel net minder tijd nu. Ga even bekijken wat ik doe.

xYaartje: bedankt voor de tips!
Haha, maar toch beter zo dan andersom :-)
Fijn, ze komt er vast bovenop!

petitparis

Berichten: 16011
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Voedster steeds banger voor ram (konijnen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 12:47

Zou het leeftijdsverschil ook niet meespelen? Kan me best inbeelden dat de ram veel meer energie en nood heeft om te rennen en spelen en dan is de suggestie om er een 2de voedster bij te zetten misschien een goede oplossing.

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 14:13

Hok anders inrichten?
Met tunneltjes, hoekjes en verstopplekjes?

Ik heb 2 koppels konijnen die apart van elkaar leven.

1 koppeltje heeft ook altijd dat geren en geruzie als ik met voer kom.
Hij zit met name haar als een grommende tijger dan achterna. ( maar zij kan ook voor roofdier spelen)
Opgelost door ze echt los van elkaar eten te geven, de ram eet beneden uit de voerbak en de voedster krijgt wat brokjes boven op het nachthok. (gevoerd wordt in de nachtren, en daar zijn ook allemaal klim en verstophoekjes. - ze hebben daarnaast ook de beschikking over een buitenren_
Zo kan de voedster rustig eten, als haar brokjes op zijn, komt ze overigens naar beneden en dan eten ze samen gezellig verder. (ik leg altijd maar een klein deel van het voer op het dak)

De rest van de tijd zijn ze samen echt een tut aan stelletje dat het liefst de hele dag tegen elkaar aan geplakt zit. Alleen tijdens etenstijd 2 grommende tijgers.

Apart voeren moet dan ook echt op 2 heel verschillende plekken zijn, echt op afstand van elkaar en een beetje uit elkaars zicht.
(vanaf het dak kan zij goed naar beneden kijken, maar hij ziet niet wat zij te eten heeft)
En heel af en toe zijn de rollen omgedraaid, dan eet hij op het dak en zij beneden.

Als ik takken voer (wilg of druif) krijgen ze elk een eigen tak.

Ik denk dat je nu eerst moet werken om er een harmonieus koppeltje van te maken.
Zoals in dit topic al eerder werd voorgesteld: zet ze eens apart en ga ze dan opnieuw koppelen.
Op neutraal terrein.

Diane_

Berichten: 2002
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: Voedster steeds banger voor ram (konijnen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 10:04

Bedankt voor jullie reacties. Ze komen binnenkort sowieso in een dubbel zo grote ren te zitten, deze kan ik inderdaad ook extra afwisselend inrichten. En anders denk ik dat een voedster erbij inderdaad een goed idee zal zijn.