steppen met je hond of paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

steppen met je hond of paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 22:54

Ik ben om. Na een jaar erover nadenken ( kost geld, kost ruimte in de schuur) ben ik er klaar mee.

Ik wil een step ^) ^)

Is er nog iemand die met de hond (of paard) stept en welk merk heb je? Over welke ondergronden rij je?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 10:06

Deze vind ik echt heel gaaf, maar is wel peperduur!

Afbeelding

Het gewone model, maar ik weet niet of deze ook door de bossen kan?
Afbeelding

En de dogatti:
Afbeelding

Meloen

Re: steppen met je hond of paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:24

Juist.. hmm... met je paard en/of hond steppen?
Ik weet niet wat ik mij er precies bij voor moet stellen.
Met het huidig beeld wat ik heb, zie ik er het nu nog niet van in..

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 10:34

Dagmar_k schreef:
Juist.. hmm... met je paard en/of hond steppen?
Ik weet niet wat ik mij er precies bij voor moet stellen.
Met het huidig beeld wat ik heb, zie ik er het nu nog niet van in..

Als je kunt fietsen met je dier, kun je ook steppen. Al dan niet in combinatie met een stang eraan, of een heupgordel om.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:37

Ik heb met mn pony gestept. Maar ik gebruikte gewoon de oude step van mn neefje. Met mn hond zou ik het ook wel willen gaan doen, je komt dan het dichts bij de natuurlijke loop snelheid van je hond heb ik gelezen. Maar ik heb dus een step waar je alleen mee op de weg kan.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 10:40

TinkerTreas schreef:
Ik heb met mn pony gestept. Maar ik gebruikte gewoon de oude step van mn neefje. Met mn hond zou ik het ook wel willen gaan doen, je komt dan het dichts bij de natuurlijke loop snelheid van je hond heb ik gelezen. Maar ik heb dus een step waar je alleen mee op de weg kan.

Leuk dat jij ook enthousiast bent! :D

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:40

ik vind het wel interessant, heb ook wel gefiets met een paard, maar dat vind ik toch een beetje "eng", maar geen of een step in de praktijk wel werkt.

voor mn hond hoef ik niet zo nodig een step, al ben ik ook al eens met de fiets onderuit gegaan...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 10:41

siskeh schreef:
ik vind het wel interessant, heb ook wel gefiets met een paard, maar dat vind ik toch een beetje "eng", maar geen of een step in de praktijk wel werkt.

voor mn hond hoef ik niet zo nodig een step, al ben ik ook al eens met de fiets onderuit gegaan...

Wat is er eng aan fietsen met je paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:43

Antheman schreef:
siskeh schreef:

Wat is er eng aan fietsen met je paard?

Dat je omver ligt als je paard schrikt ;)
Met de hond lijkt me wel leuk, en die sleept me ook niet zomaar mee :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 10:46

Blijheid: voorbereiden is het halve werk. Dus eerst oefenen zonder fiets of step.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:47

je fietst met 1 hand aan het stuur, en in je andere hand je paard. mocht je paard dan een stap opzij springen, en jouw arm even meerukt, dan lig je toch wel met je neus op de grond... vind ik best eng :+
ik fiets dan ook alleen met súper brave paarden :P (na veelvuldig oefenen op het terrein thuis)

van een step kan je dan nog snel afspringen, denk dat je dan een minder harde smak maakt :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:48

Natuurlijk :)
Maar dan nog, er kan altijd iets gebeuren, dat hoeft helemaal niet aan je paard te liggen (denk aan struikelen, of onhandige medeweggebruikers). Je hebt gewoon niks in te brengen als ze wel struikelen oid, want je ligt heel snel op de grond.
Mijn pony luisterde geweldig, ook aan de hand, maar toch vind ik fietsen met paard veel te gevaarlijk, heb al veel te veel ongelukken daarmee gehoord.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-08-09 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:48

je kan vrij snel opgetrokken worden, en dan vind ik die fiets nogal in de weg zitten...
ook als je mee gaat als begeleiding op een buitenrit en je moet een paard begeleiden omdat het nogal vervelend is werken fietsen toch niet zo heel goed in de praktijk...

@blijheid: idd...
ik heb met een heel lief paard gefietst, maar toen wel langs een paar paarden liepen en ze haar hoofd die kant opdraaide en langzamer ging lag ik al bijna in de bosjes... en dan heb je meteen een afdruk van de trappers in je enkels staan

@TS: nou echt niet... hoe wil je dat voorbereiden?
zolang als het goed gaat wil het wel, maar met onverwachte situatie's kan je gewoon niks met een fiets...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 10:49

Mijn paard was 2 en zo groen als gras en heb ik naast de fiets verkeersmak gemaakt.

Hoe ik moet steppen met een paard, weet ik nog niet. DD, hoe stel jij dat voor? 1 hand aan het stuur? Want op de step heb je veel meer 2 handen voor evenwicht nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:51

@Antheman: Ik zeg ook niet dat het gegarandeerd fout gaat, ik zeg dat ik het een te groot risico vind omdat ik al zoveel ongelukken heb gehoord van mensen die fietsen met een paard (of zelfs shetlander). Bijna allemaal hele brave paarden die een keer struikelen, of iemand die plotseling moet remmen/uitwijken en z'n paard niet meer vast kan houden.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:54

ik fiets met mn paard , ik denk dat steppen alleen maar onhandiger is . als je paard aan de hand wandelen braaf kan dan fiets je zo met je paard weg.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:56

er zijn trouwens ook steps waar je wel een zadel hebt, dan heb je meer het loopfiets idee, dat lijkt mij wel wat..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:16

Leuk dat er wat reacties komen :)
Ik zou ook graag met een paard langs de weg konditie opbouwen op lange lijnen, maar helaas is deze ook niet 100% 'braaf'. Ik voel er dus ook weinig voor om te gaan fietsen, té risikovol.
Steppen zóu dus een optie kunnen zijn, maar zoals al is opgemerkt twijfelde ik ook aan de stabiliteit als je dit met één hand moet doen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 14:34

DubbelDun schreef:
Leuk dat er wat reacties komen :)
Ik zou ook graag met een paard langs de weg konditie opbouwen op lange lijnen, maar helaas is deze ook niet 100% 'braaf'. Ik voel er dus ook weinig voor om te gaan fietsen, té risikovol.
Steppen zóu dus een optie kunnen zijn, maar zoals al is opgemerkt twijfelde ik ook aan de stabiliteit als je dit met één hand moet doen.

Ik durf zelf wel met 1 hand met paard te steppen. Ik kan me best voorstellen dat een heupband, zoals je die gebruikt bij de hond, ook an gebruiken. Maar als hij dan aan de kletter gaat, wordt je wel meegesleurd.

Steppen lijkt me met de honden echt reuze leuk. Lekker door het bos crossen met dat ding en de honden erachteraan. *D

cheeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 12:18

Fietsen met paard of hond... Brrr vind het maar een eng idee zo op de weg. Steppen doe ik ook altijd met de hond, houd ons en hun lekker fit... Ze vinden het heerlijk, lekker rennen naast de baas :P

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 16:04

haha, lol, ik heb een paarse gevonden!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:22

Nog beter als rose :+

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 19:46

DubbelDun schreef:
Nog beter als rose :+

1 exemplaar van..... *D

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:52

Wij hebben ook een kickbike (step) wij gebruiken hem heel intensief om onze honden
te trainen.
Wij hebben er een stang voor (trekstang met veer) en onze honden lopen er voor en trekken ons dan voor,
dit is voor opbouw conditie en spieren.
Het is echt heel leuk om te doen alleen moet je wel eerst goed oefenen en zorgen dat je hond niet voor de band gaat lopen,
en dat hij niet ergens achter aan wil als hij iets ziet.
ALs je er eentje wilt hebben maar ze te duur vindt kan je is op marktplaats kijken staan soms hele goeie op, wat je ook kan doen is informeren bij bedrijven die ze verhuren en vragen of hun nog 2e hands verkopen.
Als je nog vragen hebt pb maar

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 20:08

humpy1 schreef:
Wij hebben ook een kickbike (step) wij gebruiken hem heel intensief om onze honden
te trainen.

Hoi,

Goed om te horen. Welk model heb jij?
Er zijn een aantal verhuurbedrijven die hun verhuursteps regelamtig verkopen. Had ik ook gezien. Maar ze verkopen meestal alleen het gewone model, terwijl mijn voorkeur nu naar de cross uitgaat.