Hond heeft gat gebeten in andere hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Hond heeft gat gebeten in andere hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-22 17:44

Pfff, ik moet even mn verhaal kwijt want ik ben enorm geschrokken vandaag.
Ik zal even bij het begin beginnen.
Mowgli is een gecastreerde reu van 8 jaar, hij komt uit het asiel in Spanje. Hier heeft hij ongeveer een maand gezeten, maar hij kon absoluut niet aarden. Het was veel te druk en te massaal voor hem.
Hij is nu bijna 4 weken hier, tot nu toe een ontzettend lieve knuffel. Wat timide, maar hij kruipt steeds meer uit zijn schulp. Tot nu toe erg rustig en beleeft naar andere honden. En hij gaat vanaf het eerste moment perfect met onze honden samen.

Het wandelen bouwen we steeds meer op en we laten hem voorzichtig met nieuwe plaatsen kennis maken. Hij luistert alleen als het hem uit komt (niet dus), heeft aardig wat jacht instinct, en tot nu toe niet heel gevoelig voor voer beloning.

Vanmiddag was hij voor de 2e keer op strand. De eerste keer vond hij het enorm spannend, nu ging het al veel beter. Onze andere 2 honden waren er ook bij, die liepen los en Mowgli aan een 5 meter lijn. Hij heeft een paar keer gesnuffeld met een paar loslopende honden.
Toen kwam er een kleine doodle aan, alle 3 de honden gingen er naartoe. Op het oog een rustig en beleefd hondje. En (voor mij) van de een op het andere moment grijpt Mowgli die doodle in zijn nek en laat niet meer los.
Mijn eerste reactie was om hem bij zijn tuig en zijn nekvel te pakken. En het bazinnetje van de doodle gaf hem een klap op zijn kop met de riem waarna hij los liet.

De schade leek mee te vallen, maar de doodle had wel een gat in zijn nek. Ze zou thuis even rustig kijken hoe het eruit ziet en of er nog meer plekken zijn en of er een dierenarts nodig is (iets met haar en zand en stress). Dus dat hoor ik nog.

Ik liep daarna gelijk met veel spanning natuurlijk. Ik ben even boven tegen de duinen gaan zitten om tot rust te komen (ik ben niet heel stress bestendig en stond ook te shaken). Daarna rustig terug gelopen. Gelukkig was het erg rustig en zijn we geen andere honden meer tegen gekomen.

Maar ik zit gelijk te denken:"wat nu?"
Ik wil dit nooit meer meemaken. Moet ik hem vanaf nu niet meer meenemen naar losloop gebieden, of zal ik hem aan een muilkorf laten wennen....
Ik moet alles eerst even goed laten bezinken. En even raad vragen aan mijn trainer waar ik met mijn andere hond speur training volg, die is ook gedragstherapeut.

Het monster toen we nog ontspannen liepen

Afbeelding

En met onze andere 2 honden

Afbeelding

KimD

Re: Hond heeft gat gebeten in andere hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 17:58

En dat is precies de reden waarom niet iedere hond gered moet worden. Je weet niet wat zo'n hond heeft meegemaakt en wat hem wel of niet triggert.

De hond is er net vier weken, waarom zit die hond niet bij een opvang waar dit soort gedrag onderschept wordt? Want als dit gedrag naar boven komt nu hij iets uit zijn schulp begint te kruipen kan het zomaar zijn dat dit gedrag alleen nog maar verergert.

Ik zou persoonlijk contact opnemen met de instantie waar hij vandaan komt voor advies en hoe verder, de schade aan de hond is een verzekeringskosten maar het kan vooral mentaal flinke gevolgen hebben waar een eigenaar niet op zit te wachten en een behoorlijke tijd (al dan niet levenslang) last van kan hebben. Sowieso zou ik hem muilkorven uit eigen veiligheid, dan kun je ontspannen beoordelen of dit gedrag nog vaker voorkomt want als jij als een brok spanning gaat wandelen gaat het sowieso mis, daar kun je geld op inzetten.

Het is erg rot dat het gebeurt is maar stel je vooral open voor het andere baasje zonder in de verdediging te gaan en handel het netjes af. Voor jezelf, het is gebeurt en je kunt er niks meer aan veranderen, alleen nog maar voorkomen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 17:59

Meid, ik kan me de schrik en de twijfel helemaal voorstellen.

Ik heb te weinig verstand van hondengedrag om dit te duiden.

Maar hoe veilig zijn je andere honden?

Verara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 18:02

Is het de bedoeling dat deze hond bij je blijft?

Ik zou een muilkorf aanwennen.
Niet omdat ik meteen een nieuw bijtincident verwacht met deze info, maar omdat het rust geeft. Voor jou en daardoor ook voor hem.

Een maand in Nederland is nog erg kort. Dit soort dingen kan aan de ene kant nog onzekerheid zijn, van alle nieuwigheid.
Maar het kan ook zijn dat dit “erin” zit en hij zich zekerder begint te voelen bij jou en in de roedel.
Zonder de hond daadwerkelijk te zien valt daar zo niets over te zeggen.

Lijkt de hond het op zulke wandelingen naar zijn zin te hebben? Of laat hij veel stress zien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 18:07

In welke hoedanigheid is de hond bij jullie?
Verder kan je verwachten dat hij niet luistert, vrij normaal voor een buitenlander. Kan ook wel even duren. Andere honden zijn normaliter concurrentie, vreemde honden helemaal. Uit welke situatie komt hij?
Persoonlijk had ik hem nu nog niet mee naar het strand genomen en zekers nog niet in een opwindende situatie op een vreemde plek. Dan kan dit gebeuren en dat wil je juist niet.
Inschattingsfout van jouw kant lijkt me.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 18:22

Ik sluit me in dit geval bij Mindim aan.
Soms gaan signalen voor ons veel te snel of te subtiel om in te kunnen grijpen.
Sowieso laat ik nooit honden aangelijnd snuffelen/spelen/kennismaken/whatever met loslopende honden. Óf allemaal los óf allemaal vast.
Ik denk dat jouw hond zich op een of andere manier bedreigd heeft gevoeld. Het dier heeft nogal wat meegemaakt en is nog maar kort bij jullie en ik vermoed dat het prikkelemmertje overvol zat.

Zou het allemaal veel rustiger opbouwen nog. En als je echt angst hebt, kun je hem een muilkorf aanleren. Houdt er wel rekening mee dat hij zichzelf dan ook niet meer kan verdedigen.

Verder vind ik het echt wel super dat je hem geadopteerd? hebt! +:)+

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-22 18:22

KimD schreef:
En dat is precies de reden waarom niet iedere hond gered moet worden. Je weet niet wat zo'n hond heeft meegemaakt en wat hem wel of niet triggert.

De hond is er net vier weken, waarom zit die hond niet bij een opvang waar dit soort gedrag onderschept wordt? Want als dit gedrag naar boven komt nu hij iets uit zijn schulp begint te kruipen kan het zomaar zijn dat dit gedrag alleen nog maar verergert.

Ik zou persoonlijk contact opnemen met de instantie waar hij vandaan komt voor advies en hoe verder, de schade aan de hond is een verzekeringskosten maar het kan vooral mentaal flinke gevolgen hebben waar een eigenaar niet op zit te wachten en een behoorlijke tijd (al dan niet levenslang) last van kan hebben. Sowieso zou ik hem muilkorven uit eigen veiligheid, dan kun je ontspannen beoordelen of dit gedrag nog vaker voorkomt want als jij als een brok spanning gaat wandelen gaat het sowieso mis, daar kun je geld op inzetten.

Het is erg rot dat het gebeurt is maar stel je vooral open voor het andere baasje zonder in de verdediging te gaan en handel het netjes af. Voor jezelf, het is gebeurt en je kunt er niks meer aan veranderen, alleen nog maar voorkomen.

Bedankt voor je reactie.

In het asiel heeft Mowgli absoluut geen probleem gedrag vertoont, anders had hij nooit naar Nederland gekomen. Maar hij was wel erg gestrest en timide. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat de vorige eigenaar niet helemaal eerlijk is geweest bij het afstand doen.
Hij was bij mij in opvang, maar we hebben van de week besloten om hem te houden.

Ik zal inderdaad sowieso ook contact opnemen met de stichting. Even afwachten wat zij zeggen.

Ik ben niet in de verdediging gegaan hoor bij het andere baasje. Ik vind het echt super rot dat dit gebeurt is. En de onkosten worden uiteraard gewoon vergoed.
En ik hoop inderdaad dat zowel zij als haar hond hier geen last van houden.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-22 18:31

Mindim schreef:
In welke hoedanigheid is de hond bij jullie?
Verder kan je verwachten dat hij niet luistert, vrij normaal voor een buitenlander. Kan ook wel even duren. Andere honden zijn normaliter concurrentie, vreemde honden helemaal. Uit welke situatie komt hij?
Persoonlijk had ik hem nu nog niet mee naar het strand genomen en zekers nog niet in een opwindende situatie op een vreemde plek. Dan kan dit gebeuren en dat wil je juist niet.
Inschattingsfout van jouw kant lijkt me.

Hij is hier in opvang gekomen. Maar we hebben van de week besloten om hem te houden.

Ik verwacht ook helemaal niet dat hij al luistert, maar ik schreef het erbij om een beetje een beeld te schetsen wat voor type hond het is.
Sommige honden zijn al heel snel heel baasgericht in de opvang. Hij totaal niet, hij gaat het liefst zijn neus achterna :D

Ik heb hem eigenlijk bewust naar dit honden strand meegenomen omdat het heel rustig is.
Vorige keer vond hij het heel spannend, vooral de zee. Maar nu was hij veel meer ontspannen en heeft hij ook lekker door de zee gelopen.
Maar het kan inderdaad een inschattingsfout van mij zijn.

Hij heeft trouwens van pup af aan bij een baas gewoond en is afgestaan omdat ze naar een huis gingen verhuizen waar geen honden toegestaan zijn.
Je merkt aan hem dat hij duidelijk gewend is om in huis te leven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 18:36

Muilkorven, zolang hij niet luistert naar jou en je niet weet wat hij in andere situaties doet. En toch meenemen naar een cursus oid zodat je de triggers gaat herkennen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-22 18:39

Myfairytale schreef:
Ik sluit me in dit geval bij Mindim aan.
Soms gaan signalen voor ons veel te snel of te subtiel om in te kunnen grijpen.
Sowieso laat ik nooit honden aangelijnd snuffelen/spelen/kennismaken/whatever met loslopende honden. Óf allemaal los óf allemaal vast.
Ik denk dat jouw hond zich op een of andere manier bedreigd heeft gevoeld. Het dier heeft nogal wat meegemaakt en is nog maar kort bij jullie en ik vermoed dat het prikkelemmertje overvol zat.

Zou het allemaal veel rustiger opbouwen nog. En als je echt angst hebt, kun je hem een muilkorf aanleren. Houdt er wel rekening mee dat hij zichzelf dan ook niet meer kan verdedigen.

Verder vind ik het echt wel super dat je hem geadopteerd? hebt! +:)+

Over het algemeen ben ik het ermee eens om aangelijnde honden niet te laten snuffelen. Maar in een losloopgebied vind ik dit lastiger.

Mijn andere hond kan wegens jacht instinct bijna nergens los en loopt dan vaak aan een lange lijn in duin bijvoorbeeld.
Je kunt helaas niet voorkomen dat er dan loslopende honden naar haar toekomen, omdat veel eigenaren ze niet terug roepen.

In dit geval met Mowgli kan het natuurlijk heel goed zijn dat hij zich bedreigd heeft gevoeld aan de lijn. En mijn andere honden liepen erbij, wat de reactie mogelijk verergert heeft.

Voorlopig zal ik hem niet meer meenemen naar een losloopgebied.
Maar ik denk dat Mowgli een hond is die in de toekomst ook moelijk los gaat kunnen. Dus daar moet ik wel wat mee.
Gaat hij helemaal niet meer mee naar losloopgebied, gaan we kijken of het te trainen valt, gaan we hem aan een muilkorf laten wennen.....

Ik moet het allemaal even laten bezinken ;)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-22 18:41

bigone schreef:
Muilkorven, zolang hij niet luistert naar jou en je niet weet wat hij in andere situaties doet. En toch meenemen naar een cursus oid zodat je de triggers gaat herkennen.

Ik ga sowieso even contact opnemen met mijn trainer. Ik denk namelijk dat Mowgli geen type is om in een groep te gaan trainen. Maar er zijn natuurlijk veel mogelijkheden.
Dus dat ga ik even bespreken.

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 18:57

Ach wat rot dat dit is gebeurd.

Ik zal hem wel gaan muilkorven, het geeft jou misschien rust. en het is ook veiligheid naar andere honden toe.
Maar het voordeel van een muilkorf is ook dat mensen automatisch meer afstand gaan houden van jouw hond. Dus ook een loslopende hond terug gaan roepen.
Waarschijnlijk heeft hij meer ruimte om zich heen nodig.
Een geel lintje aan de riem kan ook alleen dat snappen veel mensen niet.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 19:02

Kan me goed voorstellen dat je zo geschrokken bent. Hoop dat de hond weinig schade heeft, maar het probleem zit daarna meestal vooral mentaal.

Mijn hondje is in een losloopgebied 2 keer out of the blue aangevallen waarbij beide honden echt een sprint trokken en gelijk aanvielen. Sindsdien is mijn hond bang van honden die op hem afstuiven wat zich uit in achter mij verstoppen of hij geeft uit angst zelf een snauw. Ook ik ben sinds de aanvallen bang voor honden die op hem af sprinten ik vind het echt heel naar want ik durf niet meer met hem in een losloopgebied te komen terwijl hij super goed kan loslopen, zelf nooit zomaar naar andere honden zou gaan en niet van mijn zij wijkt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 19:20

Het strand kan heel veel spanning geven hier ook meegemaakt daarom ga ik niet meer.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-22 19:26

Net te horen gekregen dat hij toch 3 gaten heeft :(

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 19:35

marleen_usar schreef:
Het strand kan heel veel spanning geven hier ook meegemaakt daarom ga ik niet meer.

Ja, en grote kans op loslopende honden tegenkomen...
Ik zou de hond in de eerste plaats gaan wennen aan een muilkorf, dat is ook handig als je iets moet doen aan de hond, wat letterlijk dicht op de huid komt; borstelen, poten nakijken op grasaren. enz enz..

Wat balen van die 3 gaten zeg, dat was echt een flinke beet, geen waarschuwingssnap die ietsje te hard was...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 19:45

TinkerTreas schreef:

Dat was uiteraard te verwachten, ik denk dat de hond onder narcose geschoren en behandeld is? Gezien jouw omschrijving van de situatie zullen er ook nog wel kneuzingen naar boven komen zodra de hond geschoren en behandeld is.

Ik zou heel goed overwegen wat je gaat doen met en voor de hond, áls dit nog eens gebeurt en beide incidenten worden gelinkt aan deze hond heb je de poppen aan het dansen...

Edit: Het kan altijd gebeuren dat honden (ernstige) schade maken maar bij herplaatsers zou ik zeker meer erop bedacht zijn, die zijn veel meer onvoorspelbaar dan een hond die je vanaf pup hebt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 20:29

Na 4 weken al naar het strand gaan is echt veel te vroeg, zo.n hond moet je dingen aanbieden in kleine stapjes. Wij zijn gastgezin voor buitenlandse oudjes, en het kost je echt heel veel tijd masr overhaast niks want dan kan het fout gaan.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-22 20:49

Ik heb altijd buitenlandse herplaatsers gehad en deze hond heeft tot nu toe heel weinig spanning laten zien.
We hebben het altijd per hond aangekeken wat we wel en niet kunnen doen.
Veel honden lopen juist liever op een rustig strand als in een drukke woonwijk.
Maar goed, in dit geval heb ik het verkeerd ingeschat. Dat kan helaas ook gebeuren. Ik zal er in ieder geval voor zorgen dat dit niet nog eens gebeurt.

Ik heb in ieder geval een muilkorf besteld, daar gaan we mee oefenen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-22 20:52

KimD schreef:
TinkerTreas schreef:

Dat was uiteraard te verwachten, ik denk dat de hond onder narcose geschoren en behandeld is? Gezien jouw omschrijving van de situatie zullen er ook nog wel kneuzingen naar boven komen zodra de hond geschoren en behandeld is.

Ik zou heel goed overwegen wat je gaat doen met en voor de hond, áls dit nog eens gebeurt en beide incidenten worden gelinkt aan deze hond heb je de poppen aan het dansen...

Edit: Het kan altijd gebeuren dat honden (ernstige) schade maken maar bij herplaatsers zou ik zeker meer erop bedacht zijn, die zijn veel meer onvoorspelbaar dan een hond die je vanaf pup hebt.

Ze is er nog niet mee naar de dierenarts geweest. Ze heeft een afspraak voor morgen gemaakt.
Dat zou mijn keuze niet zijn geweest, maar goed het is niet mijn hond.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 20:56

Tja, dan heb je een hond van 8 jaar ook nog.
Die zijn toch wat moeilijker gewend dan een hond onder de twee.

Als je het lastig vind loslopende honden te weren van jouw hond, heb je helaas voor nu niets te zoeken bij het strand.

Verder ben ik het met KimD eens, niet alle honden kunnen gered worden.

Ik zou er echt dikke vraagtekens bij zetten hoor dat een 8 jarige hond herplaatst word naar NL omdat ze gaan verhuizen naar waar een hond niet mag.

Het is niet alsof alle honden in Spanje een rotleven hebben hoor. In tegendeel zag ik echt heel goed opgeleide honden etc toen ik in Spanje was een paar weken geleden. Van rashond tot mengelmoes.

Dus ik vind het moeilijk voor te stellen dat een brave 8 jarige hond niet herplaatst kon worden in Spanje zelf.
En dan direct gezegd word door de stichting oh hij vind het te moeilijk in asiel ga maar gelijk een huis in.

Stichtingen hebben er een handje aan om verhalen mooier te maken dan ze zijn, om meer honden te herplaatsen zodat ze kunnen zeggen “kijk hebben er weer een herplaatst” en ondertussen bij een familie die helemaal niet past of crowdfundings te doen voor DA kosten voor honden die beter af zijn met een spuitje.
Heb mijn buik vol ervan.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-22 21:04

Nagini schreef:
Tja, dan heb je een hond van 8 jaar ook nog.
Die zijn toch wat moeilijker gewend dan een hond onder de twee.

Als je het lastig vind loslopende honden te weren van jouw hond, heb je helaas voor nu niets te zoeken bij het strand.

Verder ben ik het met KimD eens, niet alle honden kunnen gered worden.

Ik zou er echt dikke vraagtekens bij zetten hoor dat een 8 jarige hond herplaatst word naar NL omdat ze gaan verhuizen naar waar een hond niet mag.

Het is niet alsof alle honden in Spanje een rotleven hebben hoor. In tegendeel zag ik echt heel goed opgeleide honden etc toen ik in Spanje was een paar weken geleden. Van rashond tot mengelmoes.

Dus ik vind het moeilijk voor te stellen dat een brave 8 jarige hond niet herplaatst kon worden in Spanje zelf.
En dan direct gezegd word door de stichting oh hij vind het te moeilijk in asiel ga maar gelijk een huis in.

Stichtingen hebben er een handje aan om verhalen mooier te maken dan ze zijn, om meer honden te herplaatsen zodat ze kunnen zeggen “kijk hebben er weer een herplaatst” en ondertussen bij een familie die helemaal niet past of crowdfundings te doen voor DA kosten voor honden die beter af zijn met een spuitje.
Heb mijn buik vol ervan.

Ik geloof niet dat je weet hoe alles precies gegaan is. En hoe de stichting werkt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 21:17

Niet iedere stichting werkt zo hoor, ik hele andere ervaringen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 21:25

Ik sluit me aan bij Nagini.

Verder absoluut muilkorven.
Jij wil dit niet meer mee maken. Maar een ander hoeft dit ook niet mee te maken met jou hond toch ;)

Je weet nu dat hij gaten maakt en voorkomen is beter dan genezen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 21:29

TinkerTreas schreef:
KimD schreef:

Ze is er nog niet mee naar de dierenarts geweest. Ze heeft een afspraak voor morgen gemaakt.
Dat zou mijn keuze niet zijn geweest, maar goed het is niet mijn hond.

Heb je dat zwart op wit want dat zorgt voor extra kosten die dan eigenlijk weer onnodig zijn. Als ze morgen pas naar de DA gaat en de hond moet dan gehecht worden moeten de wonden veel groter gemaakt worden dan ze in eerste instantie zijn omdat ze moeten hechten met 'verse huid'.