Ik zal even bij het begin beginnen.
Mowgli is een gecastreerde reu van 8 jaar, hij komt uit het asiel in Spanje. Hier heeft hij ongeveer een maand gezeten, maar hij kon absoluut niet aarden. Het was veel te druk en te massaal voor hem.
Hij is nu bijna 4 weken hier, tot nu toe een ontzettend lieve knuffel. Wat timide, maar hij kruipt steeds meer uit zijn schulp. Tot nu toe erg rustig en beleeft naar andere honden. En hij gaat vanaf het eerste moment perfect met onze honden samen.
Het wandelen bouwen we steeds meer op en we laten hem voorzichtig met nieuwe plaatsen kennis maken. Hij luistert alleen als het hem uit komt (niet dus), heeft aardig wat jacht instinct, en tot nu toe niet heel gevoelig voor voer beloning.
Vanmiddag was hij voor de 2e keer op strand. De eerste keer vond hij het enorm spannend, nu ging het al veel beter. Onze andere 2 honden waren er ook bij, die liepen los en Mowgli aan een 5 meter lijn. Hij heeft een paar keer gesnuffeld met een paar loslopende honden.
Toen kwam er een kleine doodle aan, alle 3 de honden gingen er naartoe. Op het oog een rustig en beleefd hondje. En (voor mij) van de een op het andere moment grijpt Mowgli die doodle in zijn nek en laat niet meer los.
Mijn eerste reactie was om hem bij zijn tuig en zijn nekvel te pakken. En het bazinnetje van de doodle gaf hem een klap op zijn kop met de riem waarna hij los liet.
De schade leek mee te vallen, maar de doodle had wel een gat in zijn nek. Ze zou thuis even rustig kijken hoe het eruit ziet en of er nog meer plekken zijn en of er een dierenarts nodig is (iets met haar en zand en stress). Dus dat hoor ik nog.
Ik liep daarna gelijk met veel spanning natuurlijk. Ik ben even boven tegen de duinen gaan zitten om tot rust te komen (ik ben niet heel stress bestendig en stond ook te shaken). Daarna rustig terug gelopen. Gelukkig was het erg rustig en zijn we geen andere honden meer tegen gekomen.
Maar ik zit gelijk te denken:"wat nu?"
Ik wil dit nooit meer meemaken. Moet ik hem vanaf nu niet meer meenemen naar losloop gebieden, of zal ik hem aan een muilkorf laten wennen....
Ik moet alles eerst even goed laten bezinken. En even raad vragen aan mijn trainer waar ik met mijn andere hond speur training volg, die is ook gedragstherapeut.
Het monster toen we nog ontspannen liepen

En met onze andere 2 honden