Hond loopt weg

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nyaleti

Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-04-10

Hond loopt weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-22 22:39

Hoihoi,

Helaas heeft onze hond bedacht dat onder andere de kattenbrokjes van de buren wel erg lekker zijn.
Regelmatig rent ie vrolijk die kant op.. de buren zitten 200m verderop, gelukkig is het een doodlopende weg met weinig verkeer.

Uiteraard hebben we dit besproken met de buren, die zien het probleem niet zo en vinden het wel gezellig als hij even gedag komt zeggen. Volgende keer nogmaals vragen of ze het voer ergens achter kunnen zetten en hem van het erf willen jagen ipv gezellig aanhalen.

Alleen zijn we ook bang dat als daar het voer weg is, hij ergens gaat zoeken (meneer is extreem gefocusseerd op eten).Dan moet hij de andere kant op en een drukke weg oversteken, dode hoeken etc.. doodeng.

We houden hem uiteraard in de gaten of leggen hem aan een longeerlijn vast maar dat is geen oplossing natuurlijk. Hij scharrelt hier graag wat rond op het erf en willen hem ook die beweging / vrijheid geven.

Hoe krijgen wij hem aangeleerd dat hij gewoon op het erf moet blijven?
We hebben hem al 3 jaar en dit is pas sinds een tijdje een issue.

- enkel aan de riem het erf af doen we al
- alles afsluiten met een hekwerk gaat helaas niet gebeuren (ik woon met mijn ouders, niet mijn beslissing).
- alles afsluiten gaat ook niet lukken. Er is een oprit open maar ook verschillende open stukken in de tuin. Hij kruipt door de heg, schiet onder de stroomdraad de wei op en gaat via daar de straat op..
- wel eens stukken afgesloten met breed lint, duwt ie zich gewoon doorheen.. :=

- iemand gaf de tip om hem te laten schrikken met een ballon klappen of een klapper pistooltje. Nu is hij extreem angstig van klappen (één keer vuurwerk en hij zit de hele dag binnen) dus die angst willen we niet triggeren.
- Ook zit je dan met het probleem dat hij het aan ons kan gaan linken. Zowel de angst voor de knal als "alleen als m'n baasje er is, is er een knal. Ik kan gaan als zij er niet is". Verstoppen is lastig omdat hij dus langs verschillende punten de straat op glipt.
- Stroomband is geoppert maar dat is illegaal voor een reden.. het is een angstige hond maar ik zie dat nu helaas toch als iets om te proberen.. Op die manier kunnen we overal waar hij langs glipt draad leggen..

Het valt nu mee omdat hij dus de veilige straat op rent maar daar kan ook een ongeluk gebeuren natuurlijk en ik wil het onder controle hebben voor het van kwaad tot erger gaat..

Het gaat om een Berner Sennen trouwens, flinke hond maar als het om eten gaat kan hij zich overal tussen proppen..

Iemand tips? -O-

Lukasje
Berichten: 11635
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hond loopt weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 22:59

Mmm dat wordt een lastige , de hond heeft succeservaringen gehad.
De buren vragen het eten weg te zetten had ikzelf niet gedaan. Het is jouw hond die jouw erf verlaat. Jij dient ervoor te zorgen dat dit niet gebeurt. In Belgie ben je ook verantwoordelijk wanneer de hond schade aanricht. Ik veronderstel dat dat in Nederland niet anders is? Uiteraard wil je niet dat de hond aangereden wordt, maar evenmin dat hij een ongeval veroorzaakt.
Kan je niet een stuk van de tuin omheinen zodat hij niet ontsnappen kan?

PowerPoef

Berichten: 1212
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Re: Hond loopt weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 23:01

Heel eerlijk zou ik hem dan gewoon aan een lange lijn houden als je er zelf niet bij bent om op te letten. Je vergeeft het jezelf denk ik niet als er toch wat gebeurt.

Kabayo

Berichten: 14313
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 23:03

Ik heb een boerderij dus heel veel erf. Nadat ik mijn hond van de snelweg af hebben moeten halen rondom stroom gezet. Gewoon van de weide doorgetrokken. Daarna nooit meer een hond van het erf af gehad. Een tikkie is 'zielig' maar dat liever dan een platte hond.

annepaardoes

Berichten: 7204
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Re: Hond loopt weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 23:18

Laag stroomdraadje langs het erf? Praktisch haalbaar en houdt veel honden prima achter. hoeft vaak niet eens heel hoog te zijn. De associatie is genoeg. Bij de oprit kun je gewoon met een haak werken

TheWelsh

Berichten: 1600
Geregistreerd: 19-10-09

Re: Hond loopt weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 23:27

Hier in de straat ook een erf met een stroomdraadje op een paar cm hoogte. Hun herder (en hun vorige ook) blijft er mooi achter. Hij hangt zodanig laag dat de auto's er gewoon overheen kunnen rijden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 111423
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hond loopt weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 00:09

Tja, het is jullie eigen verantwoording, dus als de buren het voer nergens anders willen zetten of het geen probleem vinden, zul je hem toch vast moeten leggen aan een lijn.
Ook ivm idd een aanrijding die hij kan veroorzaken. Je vergeeft het jezelf nooit als zoiets gebeurd. Dus voor zijn eigen veiligheid zou ik dit risico niet meer nemen.

GabberGill

Berichten: 6219
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Hond loopt weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 00:48

Vind het ergens wel apart dat je je buren vraagt voorzorgsmaatregelen te nemen voor jouw hond terwijl er nog een hoop oplossingen vanuit jezelf kunnen komen.

mvdende

Berichten: 5835
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Hond loopt weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 01:04

Tracker erom hangen. Tractive heeft de optie virtuele omheining, dan krijg je een melding op je telefoon op het moment dat ie over de virtuele lijn gaat. Dan kan je als eigenaar direct ingrijpen en hem terug halen vóórdat ie verder van huis is weggelopen.

Je kan een hond prima leren dat er grenzen zijn waar hij/ Zij achter moet blijven.

Nu is een tuinpoort van 90cm breed natuurlijk makkelijker aan te leren dan tientallen meters, maar met voldoende training zal het best mogelijk zijn.

Hier mag de hond niet de poort uit zonder toestemming. Hij luistert er redelijk naar, als in, nèt 20cm over de drempel gaan staan. Hij blijft vervolgens wél staan, maar moet hem regelmatig even herinneren dat de drempel de grens is en niet 20 cm na de drempel.

Dees

Berichten: 19030
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Hond loopt weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 01:06

Wij hebben de hond achter een elektrische omheining. De Petsafe Catfence. Werkt goed, voor zowel katten als hond.

Happy_Hippie

Berichten: 885
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Re: Hond loopt weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 03:33

wat ik ook veel zie maar niet weet of het werkt en uberhaupt nog de te koop is.
Een lijn die je rond de grens legt gewoon laag en dan heeft de hond een halsband om wanneer die over/op het draad komt krijgt hij een schokje (zelfde eigenlijk als het stroomdraad op de grond) alleen heb ik al wel eens gezien dat ze er gewoon overheen springen :+

Eloya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Hond loopt weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 04:31

Wij hebben schapennet om de tuin, niet eens zo hoog, maar hier hebben we kortstondig stroom op gehad, en nu heeft onze grote hond er goed respect voor. Valt ook niet zo op.

Buren hebben idd een "onzichtbaar" hek met een halsband en die hond krijgt een licht schokje als die over de onzichtbare lijn gaat. werkt daar ook goed.

Nagini
Berichten: 11286
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Hond loopt weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 06:01

Invisible fence aanleggen, dan krijgt ie een tikkie als ie de dicht bij de omheining komt.

IndianSu

Berichten: 228
Geregistreerd: 23-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 06:58

Invisible fence idd, werkt bij de meeste honden erg goed. De band gaat piepen als de hond vlakbij de grens komt, als hij er overheen gaat krijgt hij een schokje. De meeste honden hebben maar 1 of 2 schokjes nodig om te begrijpen wat die piepjes betekenen :+ Voelt misschien een beetje naar, maar een overreden hond is veel erger. En altijd vast leggen is gewoon niet praktisch.

Memories

Berichten: 2648
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Hond loopt weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 07:07

Ook ik ga voor de invisible fence. Dan zit je niet met het issue dat ie zich door gewone stroomdraden heen buffelt. Ja, hij heeft dan wel een corrigerende halsband aan maar ze leren echt als een speer waar de grens ligt en dat ze daar niet overheen horen te gaan. Als dat geen optie is dan hond alleen onder direct toezicht buiten. Anders kan je erop wachten dat dit een keer gruwelijk mis gaat.

CupCakes_

Berichten: 3486
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 07:18

Ik heb ook een angstige hond. Ik ben veel bij vrienden van ons aangezien hun hond goed klikt met die van mij. En daar hebben ze ook een onzichtbare omheining met een stroomdschokje. Het is zeker even trainen en met vele kleine stapjes, maar nu blijft hij wel op het erf in plaats van dat hij aan de wandel gaat.
En hij heeft geloof ik nu drie keer een schok gehad op het laagste niveau. Hierna laat hij het wel om bij die draad in de buurt te komen.

Ja, het is tegenwoordig illegaal. En mensen vinden het zielig. Maar als je het goed traint krijgen ze alleen in het begin een schok. Daarna draaien ze al om als ze de trilling voelen.

Een tracker omhangen is een idee. Maar dan ben je áltijd te laat met de hond terug halen en heeft hij weer een succes ervaring erbij. Dat lijkt mij niet zo'n slimme optie. Ik heb een tracker omhangen voor de zekerheid, zodat ik kan zien áls hij er vandoor schiet waar hij is.

chinou

Berichten: 793
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 07:54

Ook een invisible fence is verboden te gebruiken net als een stroomband. Gebruik van stroom bij een hond is een misdrijf zelfs.

Enige oplossing is geen gelegenheid bieden door een deel van de tuin/erf hoog genoeg af te zetten. Afbeelding

Prairy
Berichten: 9358
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Hond loopt weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 07:58

Iemand verderop in het dorp heeft een stroomdraad op de grond gelegd (dus met wat stroom erop), bij de uitgang, met een flinke plas water. Zodra de honden dus in het water stapten kregen ze een schok. Paar keer en klaar. Draadje ligt er nu voor de sier, je kunt er gewoon overheen rijden met de auto en de honden gaan er niet meer overheen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Berichten: 78861
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 08:04

Hier werken ze veel met stroomdraadjes daar waar geen hekken zijn. Paar lijntjes over de oprit bijvoorbeeld, op een paar cm hoogte, heb je zelf geen last van en kun je ook zo overheen rijden.
En anders toch echt een lange lijn of een stuk afzetten waar de hond wel vrij kan rondlopen.

LaPluche

Berichten: 2057
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 08:06

Een mooie grote kennel voor hem maken?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Hond loopt weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 08:47

Ondanks stroomband verboden is... Het betreft een berner sennen die hebben een dikke vacht. Heeft een stroomband dan wel effect of isoleert de dikke vacht de schock?

Eatshay
Berichten: 695
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Hond loopt weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 08:50

Hier blijven de honden heel keurig achter het stroomdraadje. Gewoon paar centimeter boven de grond, verbinden aan je schrikdraad. Eerste half jaar heeft het verbonden gezeten, toen is het eens om een of andere reden los geweest en nooit meer vast gegaan. Maar de honden weten exact tot waar ze mogen. Werkt feilloos, zowel voor de grote als de kleine.

Wdj

Berichten: 481
Geregistreerd: 26-04-13
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 08:53

TS, wat soort advies verwacht je eigenlijk? Niet vervelend bedoeld hoor, maar in je openingspost lees ik allemaal dingen die niet kunnen.
Omheinen kan niet
Safe fence mag niet
Hond vastleggen vergeet je
Maar je gunt hem wel zijn vrijheid

Dan is het antwoord toch simpel:
Werken aan je vergeetachtigheid :)
Je hond opvoeden (bijvoorbeeld met behulp van een goede trainer).

Maar dat laatste is lastig omdat je hond succes heeft gehad vanwege het voer bij de buren.
Neem alsjeblieft je verantwoordelijkheid dus of leg m vast, of zorg toch voor een stuk omheind terrein. Je wilt toch niet dat je hond aangereden wordt, of dat bv iemand door je hond schrikt en bijvoorbeeld zelf tegen een boom rijdt?

Succes!

luuntje

Berichten: 14110
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Hond loopt weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 09:00

Bruut gezegd, jullie hond dus jullie probleem.
Je wil niet dat de hond aangereden wordt off dat een persoon verongelukt of schade heeft door jullie hond.
En buren hoeven niks. Jullie hond moet daar wegblijven.

Of aan de slag met tips die hieboven staan, of hond wegdoen.

Prairy
Berichten: 9358
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Hond loopt weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 09:39

Vind trouwens wel dat je er lekker makkelijk over denkt, dat de buren het maar op moeten lossen. Als je mijn buren was geweest had je je hond in het asiel kunnen gaan ophalen. Wat nou als hij straks hun kat op hun terrein ziet lopen en de kat pakt?

Jouw hond, jouw probleem. Als hij niet los kan lopen, dan moet je hem dus vast leggen of een andere oplossing bedenken. En anders geen hond nemen.