Wat moet ik weten voor ik kippen ga kopen?

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen

Berichten: 12856
Geregistreerd: 27-09-05

Wat moet ik weten voor ik kippen ga kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-22 21:51

Hi :D

Het plan is om binnen nu en een jaar een paar kippen in de tuin te hebben lopen.
Nu weten mijn man en ik helemaal niets over kippen. Gelukkig is er internet en is er veel te lezen over wat ze nodig hebben.

Wat is er nodig? Een nachthok waar ze op stok kunnen en een plek waar ze eieren kunnen leggen. De bedoeling is dat ze verder los in de tuin lopen. Is er na verloop van tijd geen gras meer over of valt dat best mee? Is een omheining van een ruime meter voldoende? Leggen ze het hele jaar eieren of zijn er piek en daal momenten?


Het idee is om 2/3 hennen te hebben lopen. Voornamelijk om de eieren, zit er nog verschil in welk ras je uit kiest wat het leggen van eieren betreft? Eigenlijk wil het oog ook wat en vind ik het ook wel leuk als ze niet heel schuw zijn, maar misschien zit er verschil in aanleg wat het leggen van eieren betreft?
Welk ras raden jullie aan?

Verder ben ik wel benieuwd na jullie ervaringen bijvoorbeeld: Wat viel er tegen/wat had je graag vooraf willen weten?

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Wat moet ik weten voor ik kippen ga kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 22:14

Ooo kippen zijn leuk! Toen wij hier net kwamen wonen hadden we een aanloopkip. Daar hadden we een hok voor gekocht, scharrelde de hele dag door de tuin en luisterde goed naar zijn naam. Helaas overleden maar omdat ik het miste 2 nieuwe kippen gekocht. Lopen los door de tuin en met de schemer gaan ze zelf het hok in. Ik doe ivm eventuele ratten altijd s nachts het luik dicht en vroeg in de ochtend weer open. Qua mest in tuin vind ik het meevallen. Wel kunnen ze er een flinke rotzooi van maken doordat ze altijd scharrelen en met hun poten alles weg schrapen. Maar ach dat neem ik op de koop toe. De vorige kip legde dagelijks een ei, deze ook maar laatste maand wat minder. Nu kan het zijn dat ze ze ook ergens in de tuin neerleggen. Maar deze is zo groot dat ik ze nog niet gevonden heb. Verder luisteren ze goed, als ik ze roep komen ze aangerend.
Dit zijn ze; Afbeelding

Hevonen

Berichten: 5696
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 22:18

Geen idee hoe groot jouw tuin is, we hadden eerst 5 hennen en 1 haan in een omheinde ren van 60 m2, dat bleek eigenlijk wel een beetje klein. Later liepen ze los over onze halve hectare, dat ging prima. Ze gaan zelf het nachthok in. Als ze loslopen heb je wel het risico van roofvogels, vossen en zoals bij ons steenmarters (ze zijn uiteindelijk allemaal gedood, ook de echt grote hennen).

Kippen eten niet alleen gras, maar ook slakken insecten en... jonge plantjes van allerlei aard. Ook bij de buren als je niet oppast.

Ook de hennen maken een hoop lawaai, wisselt wel enigszins per ras.

Wij hebben gemerkt dat de oude rassen gezonder en sterker zijn dan de standaard legkippen.

In de winter leggen kippen niet, tenzij je extra verlichting in het hok aanbrengt. Dat betekent dan weer wel dat ze eerder in hun leven stoppen met leggen en het is zwaarder voor hun gezondheid.

Ik heb van alles gehad, alles legt goed, maar sommige rassen zijn wel heel vaak broeds en dat vind ik best lastig. Ze leggen dan niet en willen alleen maar kuikens.

Een haan is geweldig, hij zorgt voor zijn hennen en beschermt ze, hij zoekt lekkers voor ze en roept ze. Als je geen haan hebt, loop je de kans dat een van de hennen zich als haan gaat gedragen, kraaien, dominant worden en niet meer leggen.
Verder kunnen kippen ook ziek worden, kijk welke dierenarts in je omgeving iets van vogels weet, dat valt vaak tegen.

Kleinere rassen kunnen goed vliegen, die hou je niet achter 1 meter gaas. Onze sliepen op een gegeven moment in een boom. Elke avond waren we een hele tijd bezig om ze alle 12 eruit te halen en in het nachthok te zetten, want het was toen echt veel te koud buiten.

Zorg dat je kippen zandbaden kunnen nemen, bescherm ze tegen roofdieren (katten zijn gewoonlijk geen probleem, honden wel (we hebben heel wat kippen verloren door ontsnapte honden van buurtgenoten, die kwamen gewoon door of over de hekken het erf op)... en zoals gezegd, vossen, roofvogels, en steenmarters, en soms grote ratten.

Zorg voor altijd schoon water, goed eten (legkorrel en gemengd graan bijvoorbeeld en grit voor de maag). Af en toe vitamines etc. Let op veerluis, wormen en andere parasieten.

Op Facebook is een 'Kippen 2.0'-pagina, met veel nuttige info.

pillow
Berichten: 7902
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 22:24


Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen

Berichten: 12856
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-22 22:26

Leuk dito! Dat je roept en ze aan komen rennen is ook wel een beetje het beeld wat ik in mijn hoofd heb :D

Bedankt voor de uitgebreide post Hevonen. Het zou hier gaan om zo'n 80-100m2. Roofdieren ben ik mij van bewust maar ik heb de cavia's en konijnen ook los lopen en dat is tot nu toe altijd goed gegaan :). Lawaai is niet erg, de buren wonen een stukje verder weg.

Wat zijn dan bijvoorbeeld oude rassen?

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen

Berichten: 12856
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-22 22:27


tamary

Berichten: 29438
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 22:33

1. Alles houdt van kip (incl. kip). goede bescherming tegen roofdieren is dus belangrijk.
2. kippenvoer trekt ratten aan, voer ze in een trapbak of afgewogen 1-2x/dag afhankelijk van of ze los kunnen.
3. Kip is omnivoor, deel dierlijk eiwit/vet is nodig om ze gezond te houden. Bij scharrelen in de zomer vangen ze genoeg insecten om dat af te dekken, maar in de winter/opgesloten zal jij dat moeten verstrekken. Garvo heeft bv een compleet voer incl. vlokreeftjes en ook grit (kleine steentjes voor de maag die werken als soort tanden) en kalk (geef trouwens ook los kalk bij (schelpenkalk bv zak 10kg is nu iets van 4.50 welkoop eigen merk), want hoewel de hennen veel kalk nodig hebben, de eventuele haan die er van mee-eet niet. Voer is daar dus op afgestemd.
Geef een voer zoals garvo dat gemengd is trouwens niet in een trapbak oid, kippen willen dan enkel het lekkerste rijkste (de vlokreeftjes) en zullen de rest er uit gooien om er bij te kunnen. Dan heb je rattenfeest en duur voer verspilt. Gebruik het om afgepaste hoeveelheden te geven of ipv ander graan dat als strooivoer verkocht wordt.

Scharrelen = krabbelen met poten en dus grond omschoffelen, kost je eigenlijk alle begroeing vroeg of laat. Hoe groter hoe sneller het stuk is, hoe meer dieren idem. Met veren aan de poten zou minder slopen/schoffelen, maar die veren worden heel snel vies bij nattigheid en maakt kalkpoten behandelen (en op tijd zien) een ramp.

Mijn eisen (destijds en nog steeds al ben ik nu hopelijk tijdelijk kiploos) :
Kale poten, kleine kammen, kleurtjes (makkelijker uit elkaar te houden wie wie is), enkele broeds is handig, zo'n 180 eieren per jaar, rond de 1kg (dus grotere kriel), maar zoveel ruimte hand ik niet en los lopen was roofdieren voeren. Haan is er later bijgekomen voor rust in het toom, maar dat is lastig als je buren hebt. Veel beginnen te kraaien als het licht begint te worden (rond de 45 min voor! zonsopkomst.) en een goed donker hok is geen garantie.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Wat moet ik weten voor ik kippen ga kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 22:36

Zet het hok pal in de zon en een eventuele ren in de schaduw, dat scheelt kippenvlooien. (want die wil je niet)

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen

Berichten: 12856
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-22 22:37

tamary, dat is één van de redenen om het misschien niet te doen: Wat blijft er over van het grasveld?

Bedankt verder! Het voeren vraagt dus nog best wel even wat aandacht om dat goed uit te zoeken en op de juiste momenten te geven.
Een haan zijn we sowieso niet van plan.

Century

Berichten: 6078
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 22:41

mrie schreef:
Zet het hok pal in de zon en een eventuele ren in de schaduw, dat scheelt kippenvlooien. (want die wil je niet)


Je bedoelt denk ik bloedluis? :) Ik zou oppassen met een hok pal in de zon, dat kan heel snel heel warm worden. Bloedluis voorkomen is wel heel belangrijk inderdaad, of op z'n minst in toom houden. Irritant spul.

Het topic dat genoemd is, is een mooie om mee te starten, en daar kan je ook al je vragen kwijt.
Ik heb zelf op het moment 8 kippen, 3 grote kuikens en 10 kleinere kuikens lopen, van verschillende rassen. Bij mij lopen ze los op een groot stuk (900m2), dat krijgen ze echt niet omgeploegd. :)

Mizora

Berichten: 18204
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Wat moet ik weten voor ik kippen ga kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 22:57

Minimaal 3 hennen (haan telt niet mee). 2 is veel lawaaiiger en in zijn geheel lastiger. 3 leghennen geven je het eerste jaar zo'n 18 eieren per week. Daarna is de richtlijn ieder jaar een ei per kip per week minder.

BusyMissy

Berichten: 1010
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Midden Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 23:05

Mjetterd schreef:
tamary, dat is één van de redenen om het misschien niet te doen: Wat blijft er over van het grasveld?

Bedankt verder! Het voeren vraagt dus nog best wel even wat aandacht om dat goed uit te zoeken en op de juiste momenten te geven.
Een haan zijn we sowieso niet van plan.


Ik denk dat je het gras wel kunt vergeten op termijn. Ik heb 4 bruine legkippen nu op 70m2 lopen en daar is alle gras weg. Er staan nog wel bomen en struiken en daar scharrelen ze continu tussen, alles is echt helemaal omgeploegd. En een stuk van 2x zo groot is in een mum van tijd hetzelfde vrees ik (waar het bij jou dan op teneer zou komen). In de zomer red je het waarschijnlijk wel een tijdje met het gras, maar wanneer het in de winter niet meer groeit en het wat natter wordt gaat het hard.

Ik had ze eerst ook in de hele tuin lopen op 300m2 gras maar dat werd een soort survival terrein met mega molshopen en kuilen in het gras, dus nu hebben ze het achterste stuk van de tuin gekregen, dan blijft de rest netjes.

Ze zijn wel echt keileuk en er is er 1 die altijd over het hek fladdert, is bij mij overigens maar 80cm hoog.
We hebben ze natgespoten met water uit de tuinslang als ze eruit kwamen en 3 vinden dat zo verschrikkelijk dat ze er nu keurig achter blijven (behalve als ik een keer uitslaap en ze honger hebben). Nummer 4 tikt s ochtends tegen de tuindeuren om mijn aandacht te vragen, loopt dan met voeren met mij mee naar de ren en blijft er dan de rest van de dag weer keurig in.

Nynkex01
Berichten: 1138
Geregistreerd: 05-07-21

Re: Wat moet ik weten voor ik kippen ga kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 00:41

Kippen zijn geweldig! Wij hebben zelf een Rennes met binnenhok aan elkaar vast en ze mogen een paar uur per dag los in de tuin, scheelt poep en omgeploegd gras. Bovendien verstoppen ze hun eieren op deze manier niet in de tuin. Ik heb ze wel pas los gelaten toen ze een tijdje bij ons waren en het hok goed kenden, heb ook eens kippen gelijk na aankoop losgelaten en die kon ik ‘s avonds uit de bomen vissen omdat ze hun hok niet meer konden vinden :) heb zelf drie zijdehoenders, die zijn echt mega schattig en heel makkelijk tam te maken, maar geen hele goede leggers.

Anoniem

Re: Wat moet ik weten voor ik kippen ga kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 02:09

Wij hadden zijdehoenders, geweldige beestjes. Ik herken er niet in dat het geen goede leggers zouden zijn, wij hadden vrijwel iedere dag van iedere hen een ei.
Ook nooit last gehad van kalkpoten gelukkig. Eentje praatte terug als je wat tegen haar zei, was zo schattig! Dan keek ze je aan en begon wat te kakelen.

Lucia88

Berichten: 598
Geregistreerd: 06-06-15

Re: Wat moet ik weten voor ik kippen ga kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 06:10

Leuk!
We hebben al een paar kippen en nu zijn we bezig om er nog 2 te gaan adopteren van de stichting 'red een legkip'. Zij geven super veel goed advies, vind ik, en het is ook nog eens een goed doel! Wie weet ook wat voor jou?

Marcella

Berichten: 37393
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 22:15

Nou mijn Sussex grootslag gaan ook gewoon over een meter heen met gemak. _O-

Vandaag nog bijna plat gegaan door een kip die mij takelde. :+

Speirs

Berichten: 1696
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 23:47

Lucia88 schreef:
Leuk!
We hebben al een paar kippen en nu zijn we bezig om er nog 2 te gaan adopteren van de stichting 'red een legkip'. Zij geven super veel goed advies, vind ik, en het is ook nog eens een goed doel! Wie weet ook wat voor jou?

Wat leuk! Wij hebben hier ook onze kipjes vandaan. Ik vond het prachtig om ze te zien opbloeien.

En inderdaad ontzettend betrokken en kundige mensen. Ik krijg momenteel allerlei kippen aangeboden omdat er net twee zijn overleden maar ik neem mooi weer en ex legkipje <3

Qua wat je echt moet weten: preventief rode bloedluis bestrijden! Wat een ellende als je dat hebt zeg.
En ik zou alvast op zoek gaan naar een dierenarts die ook wat van kippen weet, daar zit echt enorm verschil in.

Lucia88

Berichten: 598
Geregistreerd: 06-06-15

Re: Wat moet ik weten voor ik kippen ga kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 08:25

Leuk Speirs!
Kan niet wachten tot ze er zijn, hopelijk begin augustus!

JustMe8484
Berichten: 1951
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Wat moet ik weten voor ik kippen ga kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 08:48

Hou ook rekening mee dat je je kippen in bepaalde regio's nog moet afschermen ivm vogelgriep. Dat betekent dat je moet zorgen dat de kippen niet in aanraking komen met ontlasting van wilde vogels.
Veel hobbyhouders weten niet dat dit ook voor hen geldt.

Suzanne F.

Berichten: 50071
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Wat moet ik weten voor ik kippen ga kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 08:57

Kippenvlooien bestaan ook. Is niet hetzelfde als bloedluis.
Ik vind persoonlijk het werk en de stank die je ervan hebt niet opwegen tegen het plezier en de eitjes maar dat is persoonlijk. Het is goed dat je er zo goed over nadenkt van te voren en waar je rekening mee moet houden. Je stukje gras zal er aan gaan. Je kan beter een ren hebben aan het hok vast of als ze eruit kunnen dat ze een erf hebben om op te scharrelen.

Olympia96

Berichten: 3313
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 09:09

Kippies zijn zo leuk!!
Zorg dat je zeker weet dat je hennetjes krijgt. Wij bleken de jackpot met hanen te hebben (6/6!). Niet leuk.

Verder vind ik kippen veel kwetsbaarder dan ik dacht. Nu gaat het goed bij ons, maar er zijn er ook twee plots overleden.

Wij hebben geen tuinslopers (misschien wel te veel tuin om dat te kunnen doen, ze lopen in ons pp voor de paarden). Maar er schijnt qua ras veel verschil in te zitten. Sommigen maken een bruine vlakte van de tuin.

Zorg idd voor een goed hok dat geen naden heeft waar bloedluis in kan zitten.

Onze hebben maken meer lawaai dan de haan overigens. Als er een ei gelegd is dan schreeuwen ze alles bij elkaar :-)
Het zijn hele handige vuilnisbakjes. Ze eten alle restjes op. Twee van de zes bij ons komen op schoot zitten uit zichzelf. Zo cute.

Pas op voor de bruine poep. Die is ZO VIES. En zelfs dat is een understatement haha.

Hier liggen er drie in elkaar
Afbeelding

Hier helpen ze met de stal uitmesten (soort van)

Afbeelding

En dit is m’n lievelings kip Muis

Afbeelding

Sakura789

Berichten: 2835
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 09:19

Mjetterd schreef:
tamary, dat is één van de redenen om het misschien niet te doen: Wat blijft er over van het grasveld?

Bedankt verder! Het voeren vraagt dus nog best wel even wat aandacht om dat goed uit te zoeken en op de juiste momenten te geven.
Een haan zijn we sowieso niet van plan.


Wij hadden een grote ren met gaas en lieten dan dagelijks de kippen een paar uur in de tuin/om huis. Dit waren wel krielkippen. Dus niet permanent buiten los rondlopen. We hadden een compostbak waar je de onderkant van omhoog kon schuiven, dat was altijd feest voor de kippen.

Alleen met krielkippen krijg je wel weer kleine eitjes. Wij hadden Sebrights, ik vond het ook lieve, knappe en sterke kippen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42556
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 09:25

Kippen maken een pleurisherrie. En ik vind ze echt ontzettend gemeen :\. En ze hebben toch wel veel ruimte nodig, anders gaan ze zich vervelen.

Ze zijn wel efficiente opruimers, slim en komen idd als je ze roept.

Oh, en koop een goede vliegenvanger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 09:37

Als je gras over wilt houden, kies dan voor een grote ren (zal grasloos worden) en laat ze af en toe los. Dan blijft je grasmat heel (helemaal als je ernaast een border hebt, ze scharrelen en krabbelen dan liever daar in de grond tussen de planten).

Die ren zou ik sowieso aanraden, want met een beetje pech moet je ze van oktober tm mei afschermen wegens vogelgriep. Maak de ren sowieso helemaal dicht inclusief afdak. Dan zit je goed voor de afschermplicht, hou je roofdieren buiten en komen ze ook met regen hun nachthok uit.

Mijn ervaring: als je voldoende ruimte biedt dan stinken ze niet. We hebben hier pal onder de woonkamer een groep van 15 hennen en 1 haan. En 10 meter verder een groep van 3 hanen en 8 hennen. Qui geluid, ik vind het gezellig en ze staan niet heel de dag door te roepen.

Hang naast de ren een vliegenval, dat scheelt. Want je trekt wel vliegen aan. Ruim het voer goed op, dat voorkomt muizen en ratten.

Een legkip zal de meeste eieren geven, maar een stop houden ze altijd wel een keer. En het zal minder worden als ze ouder zijn. Als je een leuk ras ziet, zoek dan even of ze snel broeds zijn. Hoe tam een kip is, hangt ook grotendeels af van de opvoeding. Vanaf kuiken in de hand maakt heel tam. Maar meelwormen doen wonderen. Hier springt de meest schuwe kip voor meelwormen op schoot.

Als je ervoor kiest: minstens 3 kippen en zorg dat je hok geen kieren bevat waar bloedluis graag in schuilt. Af en toe het hok inkalken en die ellende zal je voor zijn. Krijgen ze kalkpoten: dopen in bv zonnebloemolie.

Als je graag veel eieren eet.. begin met 3 kippen en schaf na een jaar of 2 nog wat nieuwe aan. Begint groepje 1 dan minder te leggen door de leeftijd, vangt groepje 2 dat op.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42556
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Wat moet ik weten voor ik kippen ga kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 09:50

Oh, en gooi een scheut appelazijn door het water. Voorkomt algengroei en is super gezond voor de kippen.