Kat braakt bloed

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Peuk

Kat braakt bloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-22 17:31

Sinds een week of 4/5 heb ik een kat uit het asiel in huis. Beestje is 10 jaar oud, dus de eventuele ouderdomskwalen voelde ik wel aankomen. Maar sinds ze er is gaat het echt niet oké met als dieptepunt dat ze nu bloed braakt.

Het begon met diarree maar dit vond ik geen directe aanleiding om naar de dierenarts te gaan. Stress na verhuizen leek me logisch en ik ben gewisseld van voer. Echter kwam er later ook overgeven/borrelbuik/winderigheid bij en dit hield langer dan 5 dagen aan (standaard in de ochtend lag er braaksel, donkerbruin met onverteerde brokjes). Naar de dierenarts geweest voor de klachten. Medicatie meegekregen voor maagzuur en tegen misselijkheid en Royal Canin sensitivity control voer. Dit ging een dag of 3 goed en toen kwam er braaksel aan te pas met bloed. Dezelfde dag weer naar de dierenarts. Daar is een röntgenfoto gemaakt. Er is ‘iets’ met de darmen want die zagen er afwijkend uit, maar waar het aan lag kon ze niet vertellen, dus een doorverwijzing naar het dierenziekenhuis voor een echo + eventueel bloedonderzoek. Omdat er bij het braaksel ook harde stengels gras/riet zaten wilde ik het even afwachten hoe het verder ging want dat kon ook een verklaring zijn voor het bloed. Tevens wilde ik ook eerst het asiel spreken om te horen of zij deze klachten herkenden. ‘Nee’ was het antwoord. Beestje heeft in deze periode na het laatste bezoek aan de dierenarts geen diarree meer gehad of over overgegeven, tot vandaag. Direct het dierenziekenhuis gebeld maar die gaven aan dat het geen spoed is en dat ik morgen terug kan bellen. Tevens kwam ik gisteren thuis en had zij opeens een dichtgeknepen oog. Ik heb dit oog nu een aantal keer schoon gemaakt met een wattenschijfje met gekookt water. Het lijkt nu beter te gaan. Haar vacht is ook niet optimaal (dit was in het asiel al het geval) en ze blijft maar verharen. Dit ging de afgelopen dagen ook beter, maar is nu weer erger geworden.

Uiteraard ga ik dat morgen direct bellen, maar nu heb ik wel lichtelijke paniek wat mijn beestje mankeert.

Heeft iemand hier ervaring mee? En is een echo voldoende of is bloedonderzoek ook nodig? Kunnen deze klachten ook aan de voerwisseling liggen (aangezien het toen is begonnen)?

Memories

Re: Kat braakt bloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 17:40

Ach wat sneu voor de kat. Ben je plotsklaps van voer gewisseld? De ene kat kan het beter hebben dan de andere maar langzame voerwisseling is altijd aan te raden. Het kan ook zijn dat ze zoveel gekotst heeft van de voerwisseling dat er van binnen iets is gaan irriteren wat nu elke keer vers bloed geeft. Dat ze daar vervolgens ook qua weerstand een klap van heeft gehad waardoor ze nu ook met andere dingetjes kwakkelt.

Als het mijn kat was geweest had ik het wel verder uit laten pluizen bij de dierenarts, het kan de voerwisseling zijn die uit de hand is gelopen maar voor hetzelfde geld zijn het symptomen van een flinke onderliggende kwaal.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 17:47

Ach arm ding :(:)
Voor jou ook complimenten dat je open staat om haar te onderzoeken! Dit is natuurlijk niet iets waar je vanuit gaat als je net een kat hebt.

Ik kan zo niet veel tips geven behalve dat een echo een goede stap is (logischer dan een röntgen, jammer dat ze niet direct een echo hebben gedaan :o )
Persoonlijk zou ik ook een bloedonderzoek laten doen. Zeker als je zegt dat haar vacht niet lekker is, dat icm haar leeftijd doet een belletje rinkelen op nierproblemen. Dat komt vaak uit een bloedonderzoek.

Misschien kun je voorstellen om eerst óf een echo, óf een bloedonderzoek te doen en op de hand daarvan het volgende doen?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 17:50

Ik wil je als eerste sterkte wensen ts

Is de diarree wel helemaal over gegaan? Anders ook een ontlasting onderzoek doen

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 19:09

Ik zou meteen de dierenarts bellen, al is het maar voor advies. Heb mijn hele (lange) leven al (veel) katten, maar vind dit wel alarmerend klinken. Bel gewoon voor advies. Sterkte!

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-22 12:45

Bedankt voor de reacties. Aanstaande woensdag wordt er een echo gemaakt en als het nodig is aanvullend bloedonderzoek. Afwachten dus.

Vanochtend had ze weer gebraakt. ;( Gelukkig zat er dit keer geen bloed bij.

Diarree heeft ze niet meer. Dat ziet er goed uit. Ze eet en drinkt wel goed. Ze is wel minder levendig dan eerst. Toen rende ze (circa 2 minuten per dag :+ ) ook nog wel door de kamer.

Ik heb ondertussen wel contact met het asiel en hoop dat zij wat willen tegemoet komen in de kosten. We gaan het zien.