Geiten registreren I&R en UBN enzo.

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mysa

Berichten: 10719
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Geiten registreren I&R en UBN enzo.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-22 11:45

Wie kan checken of ik het zo goed begrijp:
Binnenkort komen er twee geiten mijn overgebleven pony gezelschap houden.
Geiten zijn nog maar een maand of twee en nog niet geregistreerd.

Ik zie bij RVO een lijst met bedrijven waar je oormerken kunt kopen en als ik het goed begrijp, registreert zo'n bedrijf die chipnummers meteen in de I&R?
Dus dan moet ik bij dat bedrijf geslacht/geboortedatum doorgeven?
Of pas als ik ze bijschrijf op UBN? Ik heb sinds kort een UBN voor de pony, daar kunnen de geiten dam bij op?

Alvast bedankt!

KittyDylan

Berichten: 8925
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 11:49

Voor geiten betaal je wel jaarlijks een bedrag.
We hebben recentelijk zelf oormerken aangevraagd, we moesten bij bestellen ons UBN invullen en later stonden deze als vrije oormerken in mijn.rvo.
Maar doet de fokker van de geiten dat niet?

mysa

Berichten: 10719
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Geiten registreren I&R en UBN enzo.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-22 11:56

Nee, hij vroeg me dat zelf te doen. Vind ik ook niet erg maar heb het nooit eerder aan de hand gehad dus vroeg me af hoe en wat.

mino1
Berichten: 371
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: Geiten registreren I&R en UBN enzo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 12:18

De fokker moet er voor zorgen dat de geiten oormerken krijgen en registreren.
Zonder oormerken mogen ze het bedrijf (fokker)niet verlaten .Dus dat is niet jouw werk maar de fokker.

Jorex

Berichten: 10082
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Geiten registreren I&R en UBN enzo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 12:31

Sowieso vervangen geiten ook niet de behoefte van een paard aan een soortgenoot. Waarom kies je voor geiten en niet voor een pony erbij?

AmyJamess

Berichten: 2153
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Geiten registreren I&R en UBN enzo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 12:44

Officieel hoort de fokker ze al oornummers te geven. Je mag eigenlijk geen dieren vervoeren als ze geen oornummer hebben.

mysa

Berichten: 10719
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-22 12:52

Jorex schreef:
Sowieso vervangen geiten ook niet de behoefte van een paard aan een soortgenoot. Waarom kies je voor geiten en niet voor een pony erbij?


Omdat mijn paard 26 is en ik 61. Bovendien heeft paard ppid. Dus stokoud zal ze niet worden. En dan blijf ik weer met 1 paard zitten..

Edit: huidige paard was al gezelschapspaard. Paard dat onlangs is overleden was ook al gezelschapspaard voor het paard daarvoor. Dus ooit moet je gewoon stoppen.
Laatst bijgewerkt door mysa op 10-07-22 13:01, in het totaal 2 keer bewerkt

mysa

Berichten: 10719
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-22 12:54

AmyJamess schreef:
Officieel hoort de fokker ze al oornummers te geven. Je mag eigenlijk geen dieren vervoeren als ze geen oornummer hebben.


Oké. Hij woont hier vlakbij dus echt transport kun je het niet noemen. Ze komen lopen. Maar zal vragen of hij ze vast wil aanmelden en ik ze dan overschrijf.

nowylover

Berichten: 907
Geregistreerd: 13-12-08
Woonplaats: Oosterwolde GLD

Re: Geiten registreren I&R en UBN enzo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 13:08

Fokker moet ze oornummers in doen en aanmelden op zijn UBN. Vervolgens kunnen ze verplaatst worden en kunnen jij ze aanmelden op jou UBN of hij schrijft ze over naar die van jou zodat jij ze kan bevestigen.

AmyJamess

Berichten: 2153
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 13:10

Als je niet (ver) gaat vervoeren kun je ze zelf een oornummer inschieten. Als de fokker dat niet wil doen ga ik er haast van uit dat hij geen enkel dier genummerd heeft en geen UBN.

Misschien iemand uit je omgeving die ervaring heeft met registreren en je kan helpen?

OleJon
Berichten: 2543
Geregistreerd: 04-07-14

Re: Geiten registreren I&R en UBN enzo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 13:16

Je kunt ook als weidemaatje aanbieden of een pensionplek.
Geitjes ter vervanging als soortgenoot, is paardonvriendelijk

rowindie
Berichten: 607
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 13:16

De fokker hoort dit te doen en heel officieel gezien moeten ze de oormerken al in hebben als ze naar jou toe gaan. Ze gaan van zijn ubn naar jouw ubn dus is het wel degelijk transport.

Geiten kan je gewoon op het ubn nummer van je pony zetten maar je moet wel aangeven dat je naast paarden ook geiten houdt. Zo heb ik een ubn voor pony’s en schapen :) Ik heb nog 1 lam rondlopen die haar oormerken nog in moet en die is ook nog niet geregistreerd. Moet binnen 6 maanden na geboorte gedaan zijn. Fokker meld haar aan en doet de afvoermelding naar mijn ubn. Ik bevestig die melding in mijn lijst en dan staat ze bij mn stallijst.

mysa

Berichten: 10719
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-22 13:18

Hij heeft wel een UBN en zijn oudere geiten zijn ook gewoon aangemeld.
Het is nu vanwege persoonlijke omstandigheden even wat lastig voor hem. Maar bedankt voor de input!

mysa

Berichten: 10719
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-22 13:20

OleJon schreef:
Je kunt ook als weidemaatje aanbieden of een pensionplek.
Geitjes ter vervanging als soortgenoot, is paardonvriendelijk


Ik bied haar niet aan, mag niet op gras en heeft intensieve verzorging en strict voerbeleid. Wel geprobeerd om een maatje hier te zetten maar is zes keer uiteindelijk niet gelukt.

rowindie
Berichten: 607
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 13:21

mysa schreef:
Hij heeft wel een UBN en zijn oudere geiten zijn ook gewoon aangemeld.
Het is nu vanwege persoonlijke omstandigheden even wat lastig voor hem. Maar bedankt voor de input!


Heeft hij geen oormerken liggen? Dan is het gewoon een kwestie van registreren en overzetten :o Zal misschien 5 minuten werk zijn.. Zorg wel dat je het netjes volgens de regels doet want t kan je anders heel wat gezeik geven. Ooit een bok “gered” van de slacht en die was nooit geregistreerd.. Uiteindelijk hebben ze maar gewoon een geboortemelding gedaan bij een geiten bedrijf terwijl die geit al dik 2 jaar oud was. Na een week overgeschreven op een ander ubn waar hij daadwerkelijk liep. Maar als je controle krijgt ben je in dat geval de klos :')

mysa

Berichten: 10719
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Geiten registreren I&R en UBN enzo.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-22 13:25

Dank je wel, ik neem het mee en overleg nog even met hem.

KittyDylan

Berichten: 8925
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 13:37

meganvr schreef:
mysa schreef:
Hij heeft wel een UBN en zijn oudere geiten zijn ook gewoon aangemeld.
Het is nu vanwege persoonlijke omstandigheden even wat lastig voor hem. Maar bedankt voor de input!


Heeft hij geen oormerken liggen? Dan is het gewoon een kwestie van registreren en overzetten :o Zal misschien 5 minuten werk zijn.. Zorg wel dat je het netjes volgens de regels doet want t kan je anders heel wat gezeik geven. Ooit een bok “gered” van de slacht en die was nooit geregistreerd.. Uiteindelijk hebben ze maar gewoon een geboortemelding gedaan bij een geiten bedrijf terwijl die geit al dik 2 jaar oud was. Na een week overgeschreven op een ander ubn waar hij daadwerkelijk liep. Maar als je controle krijgt ben je in dat geval de klos :')


Ik heb 2 bokjes afgelopen week naar een handelaar gedaan en die gaf aan dat ze eigenlijk niet zo moeilijk deden, helemaal niet bij particulieren.
In ieder geval met het niet inschieten niet.
Heb zelf nog 2 lammeren die wel oormerken hebben maar ze krijgen die niet in. Een volwassen geit die beide merken kwijt is, heb ik wel vervanging voor maar krijgt ze ook niet meer in. Ik ken mijn eigen geiten uit elkaar en hun individuele nummers.

rowindie
Berichten: 607
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 13:44

Dat geloof ik best ja. Maar t zal niet de eerste keer zijn dat er gezeik van komt :+ Gewoon zorgen dat je ze netjes geregistreerd hebt en meldingen maakt wanneer nodig. Je hoort wel vaker dat ze de oormerken gewoon los erbij hebben. Hobbymatig is dat wel wat makkelijker als bedrijfsmatig natuurlijk haha.

Ik vind die oormerken sowieso ondingen. 1 van mijn schapen had na een dag al haar oormerken in maar zijn te laag geplaatst waardoor ze nu rondloopt met “flaporen”. Opzich geen drama maar niet heel fijn voor t schaap zelf.. Ik mag ze niet opnieuw schieten omdat je niet 2 gaten in 1 oor mag hebben. Ander oormerk kan ik erin zetten maar moet in t zelfde gat. Bovendien zorgen die oormerken vaak ook nog voor ontstekingen in t begin.

tamary

Berichten: 29436
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Geiten registreren I&R en UBN enzo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 13:51

Ontstekingen van oormerken nooit gehad, maar ik spray die dingen flink in met ontsmettingsmiddel als blauwspray of clausan als ze in de tang zitten om er in te knijpen.
Zou wel nog kleinere merkjes willen hebben die in 1 strook door lopen, nu zijn het 2 flapjes met een breekbaar "draadje" er tussen en dan zit het uiteinde makkelijk te dicht bij de bovenste ooghoek voor mijn gevoel.
Nu met meer wolven activiteiten zou ik alles wel netjes in de merken willen hebben ivm vergoedingen en bewijs dat ze bestonden.

Fokker moet hier inderdaad de dieren zelf oormerken en dan overzetten naar jouw UBN of even zijn UBN nummer doorgeven als hij de oormerken aangemeld heeft, dat jij ze aanmeld bij jouw als aanvoer. Maar de I&R website op zal hij toch echt even moeten.