Wie heeft ervaring met jonge eksters?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tazzey

Wie heeft ervaring met jonge eksters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 23:10

Vanavond zaten we film te kijken en buiten hoorde ik een vogeltje krijsen. We zijn gaan kijken en er zat een piepklein ekstertje die werd aangevallen door twee katten. Mijn man heeft het vogeltje in een doosje meegenomen. We hebben de dieren ambulance gebeld maar die kunnen niets doen tot morgenochtend. We hebben een handdoekje in de doos gedaan en op advies van de dieren ambulance een bakje water neergezet en een klein bakje met vogelzaadjes en wormpjes.
Hij is niet gewond geraakt op wat gehavende veren na gelukkig. Laten zitten was geen optie want die katten hadden niets van hem heel gelaten.

Dus voor de nacht blijft hij logeren maar ik heb totaal geen ervaring met vogels. Wat kunnen wij doen om het hem zo comfortabel mogelijk maken? Hij zit dus in een doosje met een handoekje erin. De doos hebben we afgedekt met een dekentje zodat hij rust heeft.

tamary

Re: Wie heeft ervaring met jonge eksters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 23:15

Vogels als eksters zijn net als kippen nachtblind en vrijwel in coma slaap. In een donker doosje zal deze vogel dat ook zijn. Dan is eten bv niet nodig al is met volle krop de nacht in wel zo fijn.

SabriJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 23:17

Tazzey schreef:
Vanavond zaten we film te kijken en buiten hoorde ik een vogeltje krijsen. We zijn gaan kijken en er zat een piepklein ekstertje die werd aangevallen door twee katten. Mijn man heeft het vogeltje in een doosje meegenomen. We hebben de dieren ambulance gebeld maar die kunnen niets doen tot morgenochtend. We hebben een handdoekje in de doos gedaan en op advies van de dieren ambulance een bakje water neergezet en een klein bakje met vogelzaadjes en wormpjes.
Hij is niet gewond geraakt op wat gehavende veren na gelukkig. Laten zitten was geen optie want die katten hadden niets van hem heel gelaten.

Dus voor de nacht blijft hij logeren maar ik heb totaal geen ervaring met vogels. Wat kunnen wij doen om het hem zo comfortabel mogelijk maken? Hij zit dus in een doosje met een handoekje erin. De doos hebben we afgedekt met een dekentje zodat hij rust heeft.

Weet je of hij ook gebeten is door die katten? Zie je een wond? Heeft hij nog donsveerjes en weet je waar de ouderdieren zijn?
Indien niet gewond is het toch het beste het dier morgenvroeg weer vrij te laten en de buurtkatten proberen op te sporen en even uit de buurt te houden, bv vragen of omliggende buren hun kat even binnenhouden.
In het algemeen leren jonge vogels vliegen vanaf de grond, en worden dan nog gevoederd door hun ouders.
Water en eten hoef je niet te geven, je hebt kans dat hij dan juist afkoelt. Zet hem voor nu op een rustige plek in het donker, is hij jong dan beste een kruikje erbij/of flesje warm water bv. Het beste is als zijn ouders hem zelf weer kunnen leren vliegen. Vragen aan de buren of zij even de buurtkatten binnen kunnen houden zolang het nest nog daar zit. Er zullen vast meer dan een eksterjong zijn! Dit kan een aantal dagen duren want ze leren vliegen vanaf de grond. Is het nog piep en dons probeer of je het terug in nest kan zetten.
Hou het jong in de gaten als deze niet gewond is. En kijk of de ouders het dier weer gaan voeren, beste zet je hem morgen bij zonsopgang weer op de plek waar hij zat en hou je een oogje in het zeil. Zo niet , of bij verwondingen, breng je hem zelf liefst zsm naar een vogelopvang.

Zie ook deze info!;
https://dierenambulancedenhaag.nl/een-j ... -wat-nu-2/
En;
https://vogelopvangdewulp.nl/?page_id=4

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 23:28

Ik weet dat er een nest in de boom in de buurt zit, dat nest zit alleen op een meter of 15 hoog dus terugzetten gaat niet. Ik zou niet weten van wie die katten zijn maar die terroriseren hier al een tijdje de boel dus ik heb niet de illusie dat het baasje zich ook maar iets aantrekt van de schade die zijn/haar beesten veroorzaken.
Ik ga hem niet terugzetten want hij wordt echt gegrepen, dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen.

Hij heeft geen wonden, niet zichtbaar in ieder geval. Hij zit nu te slapen in een doosje op een donkere en stille plek. Hij is wel alert en lijkt niet pijnlijk.
Ik ben lichamelijk niet in de gelegenheid om hem buiten te zetten en er een hele dag bij te gaan zitten in de hoop dat moeders langskomt terwijl ik katten weg aan het jagen ben.

Hij wordt morgen door de dieren ambulance opgehaald maar ik wil wel dat hij de nacht comfortabel doorkomt. Ik heb nog nooit vogels gehad want ik ben erg allergisch voor ze dus ik heb ook geen flauw idee wat ze voor zorg nodig hebben.

Bedankt voor de linkjes, ik ga het even lezen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 23:32

Good so far!
Hoe klein is klein, huppelt hij al lekker brutaal rond of zit hij nog vooral stilletjes als een propje?
Als hij echt nog jong is en je toevallig blikvoer in huis hebt voor katten of honden dan zou je dat klein kunnen maken (stukjes van 0,5cm3 zal er wel in passen) en dit aanbieden met een pincet of met je vingers, met je vingers geeft minder risico op schade bij de ekster. Niet dwangvoeren, gewoon aanbieden en kijken of hij wat wil, zo niet dan niet. Dan kan met de wormpjes of zaadjes wellicht ook maar vlees is voor jezelf misschien net wat makkelijker te hanteren. Vlees gaat er hier doorgaans ook beter in als zaadjes.
Wat betreft water zou je voorzichtig wat langs zijn snaveltje kunnen druppelen, zodat hij het zelf met zijn tong van zijn snavel af kan likken.
Waarschijnlijk wil hij nu vooral slapen want het is vogelbedtijd maar als hij nog jong en nog niet zelfstandig eet dan zou ik morgen in de ochtend wel even in de gaten houden. Als hij echt nog klein is zou ik uit gaan van 30/45 mins tussen de voerbeurten in, tenzij hij gilt om meer.
Als je in de buurt woont mag je ook hem naar mij brengen, ik werk bij een vogelopvang. Regio rijnmond/westland

Als het dier gepakt is door katten zou ik niet zelf beoordelen of die wel of geen medische zorg nodig heeft, maar dat aan de opvang over laten.

SabriJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 23:33

Ja lees de linkjes! Dan weet je wat je het beste kunt doen.

Suc6!

En wat Telpeta zegt kun je ook proberen als je het aandurft. Zeker morgen op tijd omdat het vroeg licht is..en de ouders zouden het jong anders morgen weer gaan voeren. Deze wachten nu waar hun kuiken is.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 23:42

Telpeva,
Ik heb alleen cavia’s dus geen kattenvoer in huis. Het vogeltje heeft net wel wat gedronken maar zit verder alleen te slapen. Hij huppelt wel wat rond als hij wakker is, ik durf je niet te zeggen hoe oud hij is, het feit dat ik weet dat het een ekster is vind ik al indrukwekkend van mezelf. :')
Ik woon helaas niet bij je in de buurt.
Of hij gewond is ga ik niet beoordelen, ik ben geen dierenarts ik kan alleen zien dat hij geen zichtbare wonden heeft.
We houden hem in de gaten en hopen dat hij snel wordt opgehaald. Paarden en cavia’s kan ik prima verzorgen maar vogels niet.
Ik las ook dat ze rauw gehakt mogen eten? Dat heb ik wel in huis dus dat zou ik kunnen aanbieden morgenochtend.
Die frummel moet gewoon morgen zsm naar de opvang zodat hij in kundige handen is.

Hem aan zijn lot overlaten kon ik echt niet. Hij werd van twee kanten opgejaagd, ze sprongen boven op hem. Beestje is nu ook doodmoe. Arm ding.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 23:45

Sabri schreef:

Suc6!

En wat Telpeta zegt kun je ook proberen als je het aandurft. Zeker morgen op tijd omdat het vroeg licht is..en de ouders zouden het jong anders morgen weer gaan voeren. Deze wachten nu waar hun kuiken is.

Ik heb hem niet in huis gehaald omdat ik zo graag een vogel wil. ;) Ik ben rete allergisch voor ze maar ik heb echt even geen andere mogelijkheid. Ik woon aan een enorm park/bos waar het stikt van de vogels. Ik ben lichamelijk niet in staat om op zoek te gaan naar ouders. Hoe graag ik dat ook zou willen.

Het is sneu voor de kleine frutsel en de ouders maar ik kan niet anders dan hem nu veilig houden en zorgen dat die snert katten hem niet te pakken krijgen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 23:57

Je doet het goed +:)+
Rauw gehakt durf ik niets over te zeggen, daar heb ik zelf geen ervaring mee. Het is familie van de kraai, kauw, raaf, vlaamse gaai etc. En hun voeding komt overeen met die soorten, als ze vlees kunnen krijgen dan vinden ze dat lekker maar zo niet dat eten ze ook wel zaadjes, ze hebben niet per se vlees nodig om te overleven.

Als het al een beetje kan lopen, huppelen, springen dan schat ik hem op een leeftijd dat hij net wel net niet oud genoeg is om het nest te verlaten, dat verhoogt zijn kans al goed, dat is fijn. Dan zijn ze soms toch al net wat slim en bijdehand om te begrijpen dat ze ook zonder hulp kunnen eten en dergelijke.

Weet je of het de schilfers zijn waar je allergisch voor bent? Je hebt kans dat hij wel schifters verliest op zo'n leeftijd, misschien even vragen of iemand anders morgen de handdoek en doos kan schoonmaken als je daar gevoelig voor bent, als je dat zo uitklopt dan kan het behoorlijk dwarrelen als een vogel net zo'n moment heeft dat die veertjes groeien

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-22 00:07

Volgens mij waren het de schilfers inderdaad. Ik heb net al mijn medicijnen in moeten nemen want ik word gewoon echt benauwd ervan.

Fijn om te horen dat het zijn kansen verhoogd gezien zijn leeftijd. Hij probeerde ook weg te hupsen van de katten.
Hij zat aanvankelijk te krijsen in de doos maar als snel vond hij het handdoekje wel fijn en viel al snel in slaap. Hij lijkt ook rustig te ademen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 00:30

Tazzey schreef:
Volgens mij waren het de schilfers inderdaad. Ik heb net al mijn medicijnen in moeten nemen want ik word gewoon echt benauwd ervan.

Fijn om te horen dat het zijn kansen verhoogd gezien zijn leeftijd. Hij probeerde ook weg te hupsen van de katten.
Hij zat aanvankelijk te krijsen in de doos maar als snel vond hij het handdoekje wel fijn en viel al snel in slaap. Hij lijkt ook rustig te ademen.

Rustig ademen, en ook het zelf willen drinken zie ik als een goed teken :j als hij niet gewond is geraakt door de katten dan zijn zijn kansen prima!

SabriJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 09:20

Tazzey schreef:
Sabri schreef:

Suc6!

Ik heb hem niet in huis gehaald omdat ik zo graag een vogel wil. ;) Ik ben rete allergisch voor ze maar ik heb echt even geen andere mogelijkheid. Ik woon aan een enorm park/bos waar het stikt van de vogels. Ik ben lichamelijk niet in staat om op zoek te gaan naar ouders. Hoe graag ik dat ook zou willen.

Het is sneu voor de kleine frutsel en de ouders maar ik kan niet anders dan hem nu veilig houden en zorgen dat die snert katten hem niet te pakken krijgen.

Als je linkjes goed leest kan je lezen dat het ook niet nodig is een heel park af te zoeken naar of er oudervogels zijn :)
Dit omdat de ouders weten waar hun kuikens zijn en deze nog een aantal dagen voeren vanaf de grond.
Je hebt grote kans dat er nog meer kuikens zitten..
Beste zet je deze als ze bv weer op dezelfde plek belanden waar de katten komen ze op een hogere plek
En mocht je directe buren hebben met katten is het ook fijn voor de vogels als er nog kuikens zitten dit te zeggen zodat ze evt hun kat een paar dagen binnenhouden.
Een jong op voorhand van straat redden omdat er katten lopen is echt een no go. Dit kun je vergelijken met alle jonge kinderen alvast van straat halen en van hun ouders scheiden want deze kunnen anders ook een ongeluk krijgen! De opvang hier in de grote stad zou dan ook overstromen..en onnodig veel vogels worden onnodig weggehaald. Het is ook de natuur, al is een huiskat natuurlijk niet echt zoals de natuur bedoeld is, dit omdat deze veelal brokken krijgen en niet enkel zwakke vogels pakken om het op te eten..
Alleen een uitzondering is wel zodra een kat een vogel te pakken heeft gehad! In dat geval is het wel beter dat het dier naar een vogelopvang gaat. Dit omdat beten van katten tot ontstekingen kunnen leiden.
En mbt je allergie, het is beter om ook niet steeds in de doos te kijken. Zeker snachts heeft zo een vogel het meest baat bij rust want iedere keer dat je dan kijkt en de doos opent krijgt hij ook stress.
Voor een evt volgende keer, zet de doos niet in je huis maar bv buiten in een schuurtje/balkon/galerij of badkamer. Dan heb je ook minder last van hoesten etc!

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-22 09:40

De vogel werd gegrepen door katten. Er liepen twee katten om hem heen die hem continu aan het meppen en bijten waren. Ik doe dit niet voor de lol. Ik had volgens jou dus dit vogeltje lekker moeten laten zitten? Ik kan je precies vertellen hoe dat was afgelopen.
Ik vind het een beetje vervelend dat ik dit moet blijven uitleggen.

Ik heb direct de dieren ambulance gebeld en die hadden vanmorgen pas een auto beschikbaar. Ik ben lichamelijk niet in staat om het diertje zelf weg te brengen. Ik kan niet in een boom klimmen om hem hogerop te zetten. Ik ben al blij als ik 50 meter kan lopen zonder te vallen.

De vogel stond hier op een donkere plek en we hebben pas vanmorgen gekeken of hij nog leefde en iets wilde eten.
Je berichten zijn redelijk veroordelend terwijl je er niet bij geweest bent en de situatie hier niet kent. Ik heb je al een paar keer uitgelegd dat het vogeltje gegrepen werd door katten.

Dus nogmaals: ik heb geen random kuiken uit het veld gevist, het werd aangevallen door twee katten. Had ik het laten zitten was het lunch geweest voor die katten. Ik kán het niet op een hogere plaats terugzetten en het in de gaten houden. Ik heb hulp gezocht maar ik kan niet toveren. En het beestje wordt hier met rust gelaten tot er hulp is. Meer kan ik niet doen.

@Telpeva,
Hij is de nacht heel goed doorgekomen. Hij heeft ook al wat gegeten. De zadenmix van de dierenbescherming voor roodborstjes valt goed in de smaak. Hij heeft ook al wat water op.
Ze komen hem zo ophalen en dan gaat hij naar het vogelhospitaal.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 10:06

Wat fijn dat hij er nog is en dat hij lekker heeft gedronken en gegeten! <3

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-22 11:21

Het vogeltje is opgehaald. De medewerkers van de dierenambulance gaf aan dat we correct hebben gehandeld. Hij gaat naar het vogelhospitaal en zal daar de juiste zorg krijgen.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 11:53

Goed gehandeld TS
Alles gedaan wat je kon ondanks je allergie en andere "beperkingen", is gewoon top van je.

Eksters zijn slimme dieren, zouden die TS blijven herkennen als het diertje terug in de buurt wordt vrij gelaten?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 12:30

Wirobelgje schreef:
Goed gehandeld TS
Alles gedaan wat je kon ondanks je allergie en andere "beperkingen", is gewoon top van je.

Eksters zijn slimme dieren, zouden die TS blijven herkennen als het diertje terug in de buurt wordt vrij gelaten?

Ze zijn wel heel slim maar of ze zo slim zijn weet ik eigenlijk niet, dat denk ik eigenlijk niet. Kraaien zeker weten wel (en grotere corvids neem ik aan ook), die zijn echt verschrikkelijk leuk, slim en bijdehand. De eksters merk ik minder van, die zijn nog net een slagje kleiner en die zijn alleen aanhankelijk wanneer ze nog jong zijn. Maar kraaien... man, als ik door het bos loop waar we ze vrij laten dan word ik begroet vanuit de bomen en gestalkt, ze blijven ook roepen totdat ik iets terug zeg tegen ze. Met één kauw heb ik dat ook gehad dat ik zeker wist dat hij mij herkende (let wel, 1 kauw, ik heb er zeker 100+ in handen gehad sinds ik dit werk doe). Eksters heb ik daar nog niet op betrapt, maar we krijgen wel minder eksters binnen in vergelijking met kauwen en kraaien dus zeg nooit nooit.

Wanneer je jonge eksters en kraaien los hebt lopen dan gaan ze ook echt op ontdekking, ze komen zo op je zitten, aan je haren trekken, je veters los trekken, in je tenen pikken... heel nieuwsgierig en slim, ze gaan echt op ontdekkingstocht om dingen te onderzoeken, de intelligentie is duidelijk hoger als bij (bijvoorbeeld) duiven, eenden, mussen etc. die doen dat allemaal niet. Kraaien hebben dat enorm, eksters wat minder, kauwen nog weer minder. Ik zou nog graag wel eens een raaf mee willen maken, dat lijkt mij echt hilarisch

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-22 12:34

Wat leuk om te lezen. Ik vind het ook echt leuke vogels. Van kraaien weet ik dat ze heel brutaal kunnen zijn. Vroeger thuis kwamen ze vaak in de tuin en als je dan de ramen aan het zemen was kwam de kraai de spons uit de emmer jatten. :D

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-22 12:36

Wirobelgje schreef:
Goed gehandeld TS

Thanks! Ik heb gedaan wat ik kon en waarvan ik dacht dat het goed was. Gelukkig is hij op zijn plek nu.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 12:46

Leuk dat het beestje het overleefd heeft dankzij je goede zorgen !
Krijgt hij/zij ook een nummertje zodat je 'm online kan volgen ?

Ik heb zo al een paar jonge gewonde zwaluwen gehad en naar de vogelopvang gebracht. Die kregen dan een nummer en weken later kon je dan op de '' track and trace '' zien wanneer en waar ze vrijgelaten zijn :D

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 12:54

Ik vind eksters helemaal geen leuke vogels 8-)

Als ik hier in de tuin weer de paniek roepen hoor van de merels of meesjes weet ik dat de ekster in de buurt zit om de nesten leeg te roven. Het gaat door merg en been.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-22 12:55

Pandora2 schreef:
Leuk dat het beestje het overleefd heeft dankzij je goede zorgen !
Krijgt hij/zij ook een nummertje zodat je 'm online kan volgen ?

Ik heb zo al een paar jonge gewonde zwaluwen gehad en naar de vogelopvang gebracht. Die kregen dan een nummer en weken later kon je dan op de '' track and trace '' zien wanneer en waar ze vrijgelaten zijn :D

Oh dat weet ik eigenlijk niet. Ik kan ze altijd eens mailen met die vraag. Dat zou ik wel leuk vinden.
Tof dat jij de zwaluwen kon volgen, altijd leuk om te zien hoe het met de beestjes gaat.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 14:09

Ja echt heel erg leuk. Zit je op den duur elke dag dat nummertje te checken om te zien of het beestje het redt en wanneer ze hem kunnen vrijlaten :D