Welk vlees/brok voor kat om aan te komen?

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
absque_dubio

Berichten: 7896
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Welk vlees/brok voor kat om aan te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-22 23:37

De meeste katten hebben overgewicht.
Daar hebben wij er ook een van.

Echter hebben wij ook een kat die zo kieskeurig is met eten. Opzich heeft ze nu een prima gewicht. Maar aangezien ze geen reserves heeft en wij volgende maand op vakantie gaan (= stress) zoek ik iets om haar nog wel wat in gewicht te laten aankomen.
We hebben meerdere merken voer geprobeerd, van (duurdere) graanvrij voer maar ook pure one en royal canin. Blikvoer met hele kippenharten erin, verschillende soorten blikvoer en smaken voor katten, voor kittens, vers vlees compleet uit de diepvries, blikvoer in gelei, noem het maar. Ze blijft niet bepaald happig op voedsel.
Natvoer/blikvoer heb ik maar een beetje opgegeven. Ze likt graag de gelei eraf en verder laat ze het staan.
Rauwe kip, gekookte kip, stukjes ham (broodbeleg) of stukjes kalkoenfilet (broodbeleg) eet ze opzich wel graag. Iets als spek (/bacon) eet ze niet.

Iemand een idee om haar over te halen het eten echt lekker te vinden en net even dat beetje extra aan te eten?
We hebben nu op ons lijstje zalm (vers en rauw?) en tonijn uit blik (op waterbasis) om te proberen.
Maar we overwegen inmiddels ook whiskas/Felix om haar wat voedsel gerichter te krijgen.

Tips zijn welkom mbt droogvoer (brok), natvoer, maar ook vers.

tamary

Berichten: 29436
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Welk vlees/brok voor kat om aan te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 23:46

Dat speciale herstelvoer a/d van hills een optie?

Dees

Berichten: 19030
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Welk vlees/brok voor kat om aan te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 23:56

Poezenpudding al eens geprobeerd? Is geen totale voeding maar als ze het lekker vinden, helpt het wel om weer war dikker te worden.

eilleen333

Berichten: 12878
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 00:33

Die van mij is ook erg kieskeurig en eet alleen Orijen. Ik wil evt wel een zakje opsturen om te proberen?

Hoe oud is ze?

rowindie
Berichten: 607
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 04:44

Wat voor brok krijgt ze? Je zou iniedergeval hills a/d kunnen proberen. Dat lusten eigenlijk alle katten wel.

Flux

Berichten: 2524
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Welk vlees/brok voor kat om aan te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 06:44

Had je brokjes in gelei? Die van mij is ook een ster in alleen de gelei oplikken. Heb je paté of mousse geprobeert?

gaucho

Berichten: 9754
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 07:20

Mijn vorige kat was ook zeer kieskeurig met natvoer, hij at eigenlijk alleen tonijn mousse of paté, helemaal naturel.

Sem_
Berichten: 7794
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Welk vlees/brok voor kat om aan te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 08:25

Als je kat vooral van het vloeibare gedeelte houdt, misschien juist de "soup" varianten?

Wij geven onze kat ook 1x per dag een liquid snack (Miamor koop ik vaak bij Zooplus, zijn ten minste betaalbaar).

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Welk vlees/brok voor kat om aan te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 09:10

Hier is iedereen gek op gesneden runderhart, pens en dat soort dingen. Verkoopt de biologische slager in bakjes.

Ook op van die diepvriesrollen van de dierenwinkel met biologisch vlees.

Vis werkt Idd wel heel goed voor eten maar of ze echt aankomen van dit soort voer weet ik niet

Nyaleti

Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Welk vlees/brok voor kat om aan te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 09:55

Enige wat ik kan adviseren is Hills A/D, dat krijgen zieke, verzwakte dieren en werkt echt super. Ik ken geen enkele kat die dit laat staan.

Andere tip; is het een knuffelkont? Ga er anders eens mee zitten terwijl je haar eten geeft. Brokjes aangeven, beetje natvoer op je vinger.. met wat TLC eten ze graag :)

Esther

Berichten: 4158
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Welk vlees/brok voor kat om aan te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 09:57

Wat (zalm)olie over het voer doen?
Ik heb geen verstand van katten maar olie over het eten werkt iig bij honden, paarden en mensen.

rowindie
Berichten: 607
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 09:58

Nyaleti schreef:
Enige wat ik kan adviseren is Hills A/D, dat krijgen zieke, verzwakte dieren en werkt echt super. Ik ken geen enkele kat die dit laat staan.


Dat dus! Wij gaven t altijd aan de zwakke kittens die we via t asiel binnen kregen.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 10:03

Wij hebben 1 moeilijke eter en 1 makkelijke eter.

Beide heb ik ze op een mix van Purizon en Wild freedom brokken met 1/5 deel sterilisatie brok van concept for life.

De moeilijke eter (die dus ook snel te dun is) krijgt elke dag soep van Cosmo.
De makkelijke eter (sneller te dik) lust alleen Whiskas natvoer, die probeer ik dus buiten te hebben als ik natvoer geef en krijgt dus 1x per week een beetje.

Ik heb heel erg moeten puzzelen waar ze het beste op gingen (Hills ging voor onze moeilijke eter dus echt niet). Inmidels lopen ze hier 3 jaar super op, beide sinds dit jaar netjes op gewicht. De moeilijk is dit altijd al geweest in de 3 jaar. De makkelijke had helaas een extra eethuisje er bij, maar die mensen zijn verhuisd (overig voerden de mensen hem niet bewust, maar terroriseerde hij de buurkatten 's nachts en at hun brokjes op).

lnvdh
Berichten: 964
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 10:13

hier ook een magere kat met nierproblemen. Moest eigenlijk nierdieet en medicijnen maar dat dieet was een drama. Het dier woog op een gegeven moment net aan 2 kilo. ik stond op het punt om haar in te laten slapen maar wilde nog een ding proberen en dat was geven wat ze wilde. ik begon met duurder vlees van Royal canon etc maar dat was al snel ervan weglopen. Nu krijgt ze supermarkt merken als gourmet en sheeba en ik weet dat die veel zouter zijn en eigenlijk niet geschikt voor mijn kat maar die eet ze tenminste op en ze kwam weer aan in gewicht. Inmiddels zijn we twee jaar verder en stopt ze ook helaas met dit eten dus wij staan op het punt de keuze te maken haar te laten gaan ( ze is 18).De dierenarts gaf destijds aan dat het kwestie van dagen/ weken was/ maar heeft ze het toch nog ruim vier jaar volgehouden na de diagnose nierinsufficientie


hills ad ga ik ook nog even proberen hopelijk vind ze dat lekker. kan je dat bij de dierenspeciaalzaak halen?

Amber_anne

Berichten: 7050
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Welk vlees/brok voor kat om aan te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 10:23

Nog niet genoemd maar heb je katten melk al geprobeerd?

absque_dubio

Berichten: 7896
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Welk vlees/brok voor kat om aan te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 11:47

Wat fijn alle reacties!!!

Paté en mousse geprobeerd, verschillende merken/smaken.
We hebben op dit moment aan brok Purizon, Iams, Royal Canin en Smilla staan.
Ze laat het eten niet volledig staan, maar na een paar brokjes vind ze het wel weer prima.
Ze is 5 jaar. Slaapt elke nacht tegen mij aan in bed. Maar ze neemt, naast een enkel snoepje of een stukje ham geen eten van mij aan.

Aangezien ik net weer een kast vol heb ingeslagen bij zooplus wat ze dus niet echt eet, ga ik eerst even de andere tips hier proberen.
Hills voer ga ik testen. Ik ga kijken waar ik zalmolie kan vinden. Ik ga kijken naar wat runderhart etc. oh en kattenmelk en iets van supermarktvoedsel.

maralyn

Berichten: 10530
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Welk vlees/brok voor kat om aan te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 12:02

Hoe ziet de kat er verder uit? Naast het feit dat ze wat dun is?
Qua vacht...??

absque_dubio

Berichten: 7896
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 12:16

Ze lag net te slapen dus de foto’s werden niks
Afbeelding

Foto’s van april
Afbeelding
Afbeelding

Het is een ragdollmix dus een wat dikkere vacht. In mijn ogen ziet ze eruit als een 1 jarige kat ipv een 5 jarige kat.

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Welk vlees/brok voor kat om aan te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 13:19

Als ze graag speelt: brokjes door de kamer gooien, dat doen wij weleens en dat vinden ze fantastisch
Dan wordt ook alles opgegeten want zelf gevangen
(Maar die zijn sowieso goed op gewicht te houden)

maralyn

Berichten: 10530
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 15:12

Heb je toevallig al eens een bloedje getrokken??

Slechte eters en afvallen kan natuurlijk duiden op nier problemen.

Toevallig heb ik een zelfde kleurvariant. En ook mega kieskeurig in eten.
Ook zij is behoorlijk slank.
Enige wat mij helpt is een hogere eiwit en vetwaarden te hebben.

Helaas blieft zij ook geen vers vlees en natvoer mondjes maat.
Speciale kattenmelk loopt ze voor weg. :')

Mouse wel ze wel eten... Dus ik probeer stiekem dan kvv en mouse wat te mengen.

Katten zijn lastig. :')

absque_dubio

Berichten: 7896
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 15:19

We hebben eens een poging gedaan om bloed te prikken. Vorig jaar.
Na een uur ben ik met kat naar huis gegaan en is er geen bloed afgenomen. :o
Ze is natuurlijk vrij klein, en ondanks in een kleed rollen etc lukte het met 3 man absoluut niet om bloed af te nemen.
Ik kon haar daar laten zodat ze het later nog eens zouden proberen, maar kat was al zo over de zeik dat ik haar mee naar huis heb genomen.
Aangezien ze verder niet ziek oogt vond ik het de stress niet waard. :(:)
Ik sta ook open om speciaal voer voor nierproblemen te proberen.

Ja katten zijn echt lastig! Wat geef jij aan voer aan jouw kat?
We hebben ook nog een Siamees, die is echt moddervet. :') Die staat inmiddels op ‘dieetbrokjes’ in een anti schrokbak.

Het lastige is dat ze dus opzich wel ‘alles’ eet, maar naar mijn zin net te weinig. Ik hoop iets te vinden waar ze dusdanig gek op is dat ze er meer van eet. :+

Amber_anne

Berichten: 7050
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Welk vlees/brok voor kat om aan te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 15:23

Ik zou zeker geen nier voer proberen als er niet zeker is of ze nier problemen hebben

Mijn ragdoll is trouwens ook super kieskeurig met natvoer

Ferera

Berichten: 459
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 15:25

Onze kat is mooi aangekomen door de Royal Canin active life outdoor 7+ brokken. Hij is ook een heel kieskeurige eter maar deze brokjes lust hij graag en er zit net wat meer in qua energiegehalte dan reguliere brok.

Misty12

Berichten: 7068
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 15:34

Onze oude poes ( 14,5 jaar) was ook erg afgevallen. Op aanraden van een dierenarts heb ik Specific intensive support c/f opgezocht. Ze hebben kuipjes natvoer ( in-w) en blikjes een soort van dikke kippensoep ( in-l). Dit laatste is redelijk vloeibaar en ook te gebruiken als sonde-voeding. Ik weet niet of ze er dikker van geworden is, maar in ieder geval niet magerder. En voor een kat die ooit bijna 6 kg woog en nu nu net iets meer als 3 kg , vind ik dat al genoeg. Er zitten meer voedingsstoffen in als gewoon voer. Nu eet ze weer redelijk gewoon en is ze weer levendiger dan dat ze 2 maanden geleden was.

maralyn

Berichten: 10530
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 20:09

absque_dubio schreef:
We hebben eens een poging gedaan om bloed te prikken. Vorig jaar.
Na een uur ben ik met kat naar huis gegaan en is er geen bloed afgenomen. :o
Ze is natuurlijk vrij klein, en ondanks in een kleed rollen etc lukte het met 3 man absoluut niet om bloed af te nemen.
Ik kon haar daar laten zodat ze het later nog eens zouden proberen, maar kat was al zo over de zeik dat ik haar mee naar huis heb genomen.
Aangezien ze verder niet ziek oogt vond ik het de stress niet waard. :(:)
Ik sta ook open om speciaal voer voor nierproblemen te proberen.

Ja katten zijn echt lastig! Wat geef jij aan voer aan jouw kat?
We hebben ook nog een Siamees, die is echt moddervet. :') Die staat inmiddels op ‘dieetbrokjes’ in een anti schrokbak.

Het lastige is dat ze dus opzich wel ‘alles’ eet, maar naar mijn zin net te weinig. Ik hoop iets te vinden waar ze dusdanig gek op is dat ze er meer van eet. :+


Ik zelf voer heel veel verschillende merken, omdat Madame het anders niet blieft.

Purizon xxl
Smilla xxl
Perfect fit.

Eigenlijk alles wat aardig in eiwit en vet zit. En in sensibele of xxl brokken zit dat meer.

Nier dieet brokjes zou ik niet zomaar doen. Zitten lager in hoog verteerbare eiwitten maar hoger in koolhydraten.

Wel heb ik een grappig verhaal.

Een vriendin van mij, haar twee katers gingen al jaren niet goed. Kwakkelen, slecht in de vacht.
Lichte nier waarden werden zichtbaar. Na alle merken geprobeerd te hebben, was er niets wat zij wilden eten.

Ze heeft mij toen gevraagd, wat ik zou doen.

Zij zitten op een kvv dieet.
En dat klinkt een beetje gek...
Maar dat heeft gewerkt.

Animonda carny, kvv voor kat en van dat supermarkt rommel (voor de gewenning) was echt voor die katers de uitkomst.

Maar ook voor de super te dikke poes!

Alle drie nu mooi op gewicht en de waarden stabiel.

Haar dierenarts zei tegen haar.
"Zo door blijven gaan, dit werkt voor jullie kat."

Moraal van het verhaal.

Ik zou dit proberen... En langzaam uitbreiden.
Eventueel met hoogwaardige brokjes er bij, hoog in eiwit, hoog in vetjes.