Hoe vind ik de eigenaar van een ongechipte kat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Hoe vind ik de eigenaar van een ongechipte kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-22 23:24

Al ruim een jaar komt er met enige regelmaat een leuke, gitzwarte kat mijn tuin in gewandeld. Toen mijn oudste kat (Freek) nog leefde, mepte hij deze kat net zo hard de tuin weer uit.

Freek is er sinds april niet meer, en deze kat voelt zich aardig thuis. Hij/zij kan het goed vinden met mijn twee overige katten (Sjors en Gijs) en vooral de éénjarige Gijs vindt het fan-friggin-tastisch dat er iemand is die met hem wil spelen. Ik kan de kat buiten niet benaderen, en ook niet lokken; zodra ik in de buurt kom is hij/zij weg. Om niet steeds 'kat' te zeggen heb ik het dier Noor gedoopt.

Toen ik op vakantie was maakte mijn katten-oppas een opmerking over 'twee zwarte kontjes die hard naar buiten rende toen ze binnenkwam' maar dat klikte bij mij nog niet zo, ook omdat ik een luik heb wat alleen hoort open te gaan als mijn katten naar binnen willen en verder niet.

Maar afgelopen zondag vroeg mijn broer of ik een nieuwe kat had, en toen ik negatief antwoordde vroeg hij waarom de buurtkat bij mij de trap op loopt. Toen ik ging kijken lag Noor in de vensterbank te chillen. Ik mocht heel voorzichtig in de buurt komen en eventjes aaien. Eerlijk is eerlijk: nu ben ik verliefd.

Ik wil absoluut niet iemand anders' kat inpikken. Dus leende ik een chiplezer van iemand in de buurt, en heb ik vanmorgen met heel veel moeite en voorzichtigheid de kat gescand: geen chip te vinden.
Nu staat Noor dus aangemeld op amivedi, op de plaatselijke facebookgroep voor gevonden en vermiste dieren, en zal ik morgen ook het asiel een mailtje sturen. De moeilijkheid is dat het een gitzwarte kat is, zonder overige kenmerken: lapjeskatten zijn véél herkenbaarder dan dit.

Is er nog een andere manier waarop ik erachter kan komen wie de mensen van deze kat zijn?

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 23:28

Sja, wordt lastig.. Bandje omdoen met een kaartje eraan? :=
Weet niet of ik dat zelf zou durven, dadelijk blijft ie ergens aan hangen.

Flyers ophangen?

De vraag is denk ik hierin; HOE graag wil je die mensen vinden? Hoe ver wil je gaan? :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-22 23:30

Silenna schreef:
Sja, wordt lastig.. Bandje omdoen met een kaartje eraan? :=
Weet niet of ik dat zelf zou durven, dadelijk blijft ie ergens aan hangen.

Flyers ophangen?

De vraag is denk ik hierin; HOE graag wil je die mensen vinden? Hoe ver wil je gaan? :')

Nou ja... ik vind wel dat ik ècht m'n best moet doen voordat ik me een kat toe eigen. Alleen een foto van een gitzwarte kat zegt zo weinig want ze lijken allemaal op elkaar, dus flyers zijn zo moeilijk.

Yummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 23:31

Wellicht dieren ambulance als kat gemakkelijk te vangen is. Die doen hem een speciaal bandje om, mocht die binnen(volgens mij een week?) Nog om zijn hoort de kat nergens, of in ieder geval niet daar in de buurt. Dan kunnen ze hem meenemen, zelf houden valt vast ook te bespreken.

Mijn kat kwam ook altijd binnen bij alle buren in de omgeving en deed of ie thuis was, echter wisten deze dat hij van ons was. Heb je alle buren in de directe omgeving ook al benaderd?

Edit; ik weet niet Hoelang je hier al woont, kan de kat niet van de vorige bewoners en/of vorige buren zijn?
Laatst bijgewerkt door Yummy op 05-07-22 23:34, in het totaal 2 keer bewerkt

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 23:32

Ik heb laatst iets gelezen van een initiatief (dierenbescherming?) Die een bandje omdoen bij de kat. "Deze is daar en daar gevonden, ben je de eigenaar, doe dan een belletje"
Voor zwervende buitenkatten die wel nog thuis komen.

elnienjo

Re: Hoe vind ik de eigenaar van een ongechipte kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 23:36

Een halsband aan doen met een kokertje met briefje met jullie gegevens zodat de eigenaar contact met jullie kan opnemen zodra de kat thuis is geweest.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-22 23:39

Yummy schreef:
Wellicht dieren ambulance als kat gemakkelijk te vangen is. Die doen hem een speciaal bandje om, mocht die binnen(volgens mij een week?) Nog om zijn hoort de kat nergens, of in ieder geval niet daar in de buurt. Dan kunnen ze hem meenemen, zelf houden valt vast ook te bespreken.

Mijn kat kwam ook altijd binnen bij alle buren in de omgeving en deed of ie thuis was, echter wisten deze dat hij van ons was. Heb je alle buren in de directe omgeving ook al benaderd?

Edit; ik weet niet Hoelang je hier al woont, kan de kat niet van de vorige bewoners en/of vorige buren zijn?

Ik woon hier nu 2,5 jaar, en ik weet heel zeker dat hij niet van een van mijn directe buren is. In mijn rijtje ben ik de enige die buitenkatten heeft, en van de aangrenzende tuinen ken ik alle huisdieren.

Ik zal eens gaan kijken naar een bandje met een kokertje idd, dat is een goed idee :D . Hopelijk accepteert Noor het, want katten die geen bandjes gewend zijn kunnen het wel heel eng vinden.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 23:42

Een kat heeft personeel, geen baas. En sommige hebben een hele staf :+ .
Wanneer de kat goed verzorgd is, mag je er vanuit gaan dat de kat al een huisje heeft.
De kat van een ouder familielid blijft ook regelmatig een dag weg, om vervolgens weer gezellig thuis te komen. Ze zou het dier ontzettend missen, mocht iemand de kat in huis nemen. Het is geen binnenkat, dus opsluiten is geen optie.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-22 23:43

senna21 schreef:
Een kat heeft personeel, geen baas. En sommige hebben een hele staf :+ .
Wanneer de kat goed verzorgd is, mag je er vanuit gaan dat de kat al een huisje heeft.
De kat van een ouder familielid blijft ook regelmatig een dag weg, om vervolgens weer gezellig thuis te komen. Ze zou het dier ontzettend missen, mocht iemand de kat in huis nemen. Het is geen binnenkat, dus opsluiten is geen optie.

Als de kat goed verzorgd zou zijn, dan zou ik er niet eens over denken. Maar de kat is behoorlijk dun (heupen en schouders steken uit, bij aanraken kun je de ribben en rug voelen), en daarom maak ik me toch wel zorgen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 23:45

Inderdaad een bandje en anders een oproepje in de wijkkrant of wat flyers ophangen?

En hoe goed is je chipreader? Anders de chip door de dierenarts of Dierenambulance laten uitlezen? Niet alle readers pakken alle chips. Maar goed, veel katten zijn ook niet gechipt natuurlijk

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 23:46

Ik denk dat een bandje met kokertje ook de snelste optie is, zeker als jij niet (bewust) voert zal Noor nog naar huis gaan om te eten.

Als een van onze katten binnen zou komen met een halsband die ik niet om had gedaan zou ik vreemd kijken en even op onderzoek uit gaan.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 23:49

Ik heb bijna hetzelfde gehad, er kwam hier een kater aanlopen die onder de wonden zat van het vechten. Ik ben met de kat naar de dierenarts gegaan om te kijken of deze gechipt was, helaas was hij niet gechipt, hij ongecastreerd, had hij vlooien en een ontzettend slecht gebit. Ik heb deze kat op Facebook gezet en ik kreeg een reactie van iemand uit de buurt, die mij kon vertellen dat deze kat al lang zwerft maar wel een baas heeft.
Ik heb de baas een bericht gedaan op Facebook, gemeld dat de kat een antibioticakuur van mij zou krijgen dat ik hem had ontwormd en ontvlooid.
Helaas wilden deze mensen dat ik de kat weer losliet Ik heb dit ook gedaan nadat de antibioticakuur klaar was.
Het liefst had ik de kat zelf gehouden om hem te laten castreren en zijn tanden te laten doen, zodat hij zijn oude dag hier thuis kon slijten.
Nu zag ik de kat van de week weer, nog steeds niet gecastreerd en compleet onder de wondjes. Ik werd daar erg verdrietig van.

Dus als hij geen baasje blijkt te hebben, houd hem dan maar lekker bij.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 23:55

LaPluche schreef:
Ik heb bijna hetzelfde gehad, er kwam hier een kater aanlopen die onder de wonden zat van het vechten. Ik ben met de kat naar de dierenarts gegaan om te kijken of deze gechipt was, helaas was hij niet gechipt, hij ongecastreerd, had hij vlooien en een ontzettend slecht gebit. Ik heb deze kat op Facebook gezet en ik kreeg een reactie van iemand uit de buurt, die mij kon vertellen dat deze kat al lang zwerft maar wel een baas heeft.
Ik heb de baas een bericht gedaan op Facebook, gemeld dat de kat een antibioticakuur van mij zou krijgen dat ik hem had ontwormd en ontvlooid.
Helaas wilden deze mensen dat ik de kat weer losliet Ik heb dit ook gedaan nadat de antibioticakuur klaar was.
Het liefst had ik de kat zelf gehouden om hem te laten castreren en zijn tanden te laten doen, zodat hij zijn oude dag hier thuis kon slijten.
Nu zag ik de kat van de week weer, nog steeds niet gecastreerd en compleet onder de wondjes. Ik werd daar erg verdrietig van.

Dus als hij geen baasje blijkt te hebben, houd hem dan maar lekker bij.

Wat je kan doen is voor zo’n dier de dierenpolitie inschakelen of de Dierenambulance hem op laten halen. Want dit riekt naar verwaarlozing, en daar hoort door de instanties op ingegrepen te worden na melding.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 00:09

Hou ‘m gewoon lekker. Laat hem gewoon buiten lopen. Zoveel katten hebben meer dan 1 baasje.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-22 00:50

Facebook heeft zijn werk gedaan: de eigenaar van de kat is gevonden. Noor blijkt Smokey te eten, twee keer per dag natvoer te krijgen èn altijd brokken te hebben, dus de eigenaar snapt niet waarom hij bij mij komt eten.

Gelukkig hebben we even een positief gesprekje gehad, en vinden ze het prima als hun kat bij mij komt chillen, dus ik kan lekker achterover gaan zitten nu ik weet dat hij een goed thuis heeft.

janderegelaa schreef:
Hou ‘m gewoon lekker. Laat hem gewoon buiten lopen. Zoveel katten hebben meer dan één baasje.

Dat is voor meerdere redenen een heel slecht idee. Ik zou het dier laten chippen, laten enten, ontvlooien etc. Als zij vervolgens ook enten en ontvlooien krijgt dat dier veel te hoge dosissen binnen van al die stoffen.
Daarnaast; als er ooit iets gebeurd en ik neem hem mee naar de dierenarts zitten zijn 'andere' eigenaren in de rats. Dat zou ik ook niet willen met mijn twee fluffy huisgenootjes.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 04:21

Goed dat je zo hebt gehandeld! Baasje bekend en jullie weten van beide zijde hoe en wat.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 07:01

Vjestagirl schreef:
Facebook heeft zijn werk gedaan: de eigenaar van de kat is gevonden. Noor blijkt Smokey te eten, twee keer per dag natvoer te krijgen èn altijd brokken te hebben, dus de eigenaar snapt niet waarom hij bij mij komt eten.

Gelukkig hebben we even een positief gesprekje gehad, en vinden ze het prima als hun kat bij mij komt chillen, dus ik kan lekker achterover gaan zitten nu ik weet dat hij een goed thuis heeft.

janderegelaa schreef:
Hou ‘m gewoon lekker. Laat hem gewoon buiten lopen. Zoveel katten hebben meer dan één baasje.

Dat is voor meerdere redenen een heel slecht idee. Ik zou het dier laten chippen, laten enten, ontvlooien etc. Als zij vervolgens ook enten en ontvlooien krijgt dat dier veel te hoge dosissen binnen van al die stoffen.
Daarnaast; als er ooit iets gebeurd en ik neem hem mee naar de dierenarts zitten zijn 'andere' eigenaren in de rats. Dat zou ik ook niet willen met mijn twee fluffy huisgenootjes.

Fijn dat je de eigenaar gevonden hebt en lief van jou hoe je dit hebt aangepakt.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 12:49

Oh wat fijn! En top dat je zo goed oplet! Veel mensen laten zulke dieren maar een beetje aan hun lot over.