Hond trekt onwijs aan de lijn, tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Hond trekt onwijs aan de lijn, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-22 20:45

Hallo,

Sinds 5 weken hebben wij (vriend en ik) een reu van 10 jaar. Het is een grote hond en het gezin waar die vandaan komt werd hij vrij opgevoed.
Hij liep daar altijd aan een flexlijn. Ik wil ontspannen kunnen wandelen zonder getrek.
Ik gebruik een vaste lijn ipv de flex lijn. Dat gaat al beter dan de andere lijn maar als ie wil trekt ie mij overal naar toe. Ik word er gek van. Ik wandel niet ontspannen en daardoor de hond ook niet. Merk dat we minder snel met elkaar mee willen voor een fijne wandeling. Ik ben de strenge en mijn vriend de omkoper eigenlijk.
Ik heb al een online curcus gevolgd, advies gevraagd aan kennissen en vrienden met veel verschillende rassen maar alle tips lijken niet te helpen.
Andere lijn, kortere lijn, werken met voer, werken met correcties, werken met zn bal...
Tips?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 20:54

Ohhhh dat is ook heel irritant. Ik ken 2 methodes, hoe het 10-20 jaar geleden ging en hoe het nu gaat.

De traditionele: continu hoeken van 90 of 180 graden maken zodat hij zich op jou moet focussen, en korte krachtige 'ruk' aan de riem geven als hij hierbij toch een bocht mist. Mijn ervaring is dat dit bij alle honden werkt. Zodra de hond trekt, dus hup ferm omdraaien en de andere kant oplopen. Het is alleen niet echt meer van 2022, maar aangezien eerdere tips je dus niet hebben geholpen..

De 2022 variant: Stilstaan als je hond trekt. Trekken betekent niet wandelen, niet trekken betekent wandelen. Vergt wel even wat geduld dus..

Chubby

Re: Hond trekt onwijs aan de lijn, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 20:57

Waarom wil je niet met een flexlijn lopen? De hond is dat al 10 jaar zo gewend (zijn héle leven he) en het geeft jullie rust als hij binnen die ruimte zijn plan trekt (pun intended). Ik zou dat toch eens heroverwegen om al die wederzijdse frustraties te voorkomen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 20:59

Enige tip die ik kan geven is naar cursus gaan. Dus geen online cursus.

De hond moet gewoon opletten op wat jij doet. Overigens nooit gaan rukken aan de riem. Tenzij je wilt dat de nek kapot gaat.
Hetgene wat je wilt is aandacht. Daar moet je op trainen. Dat doe je vaak met koekjes of een blije energieke stem. Scherpe wendingen helpen inderdaad ook, ga dan niet rukken. Zeg de naam van de hond en maak de wending. Sta je dan op een pootje is dat even jammer, maar de hond moet opletten. Als je geen aandacht hebt doet ie zijn ding en dus ook trekken.

Maar een cursus kan je precies helpen hoe je dat doet

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 21:00

Lekker de laatste tijd dat die heeft met een flexilijn lopen :)
Wat fijn dat jullie een oudere hond een fijn huisje hebben gegeven <3

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 21:03

TS zegt toch juist dat de vaste lijn beter gaat dan de flexlijn? Of lees ik nu scheel :=

Citaat:
Ik gebruik een vaste lijn ipv de flex lijn. Dat gaat al beter dan de andere lijn (...)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 21:05

Ladyson schreef:
Ohhhh dat is ook heel irritant. Ik ken 2 methodes, hoe het 10-20 jaar geleden ging en hoe het nu gaat.

De traditionele: continu hoeken van 90 of 180 graden maken zodat hij zich op jou moet focussen, en korte krachtige 'ruk' aan de riem geven als hij hierbij toch een bocht mist. Mijn ervaring is dat dit bij alle honden werkt. Zodra de hond trekt, dus hup ferm omdraaien en de andere kant oplopen. Het is alleen niet echt meer van 2022, maar aangezien eerdere tips je dus niet hebben geholpen..

De 2022 variant: Stilstaan als je hond trekt. Trekken betekent niet wandelen, niet trekken betekent wandelen. Vergt wel even wat geduld dus..

Ik kan je zeggen dat de 2022 variant niet bij alle honden werkt, iig niet bij de mijne.
Eerste fase: hond blijft ook stilstaan met z'n gewicht in de lijn, staan we daar eeuwen prachtig standbeeld te zijn.
2de fase: hond heeft door dat hij naar mij moet kijken en komen om weer verder te gaan. Dus elke keer ik stilstond kwam hij vliegensvlug naar mij om nog vliegendervlugger uit de startblokken te schieten zodra mijn grote teen aanstalten maakte om naar voren te gaan. Elke keer m'n schouder half uit de kom.

Dus ik ben bij de traditionele methode gebleven, iets aangepaste versie: hond trekt=ik loop achteruit terwijl ik hem roep. Dat werd hij wel vrij snel zat dus het trekken werd minder.
Heb ik ook gebruikt om hem aan de voet te leren lopen. Niet aan de voet= weer achteruit.

Al loopt hij eigenlijk 90% van de tijd los, heb je dat trekprobleem niet :+ . En ook los werkt het achteruitlopen om hem sneller te laten komen of dichter aan de voet te laten lopen.

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 21:47

Misschien heb je wat aan de filmpjes van Hondenschool.Online. Hij werkt met een clicker. Monique bladder heeft een eigen Facebook pagina en heeft verschillende blogs geschreven oa over trekken, zij werkt op hondvriendelijke wijze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 22:01

Waarom zo een oude hond nog iets anders willen leren. Heeft het zijn hele leven zo gedaan. Hup flex er aan, hond ontspannen en jij dan ook.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 22:07

Sowieso zullen jij en je vriend goede afspraken moeten maken over de aanpak. Anders wordt het sowieso niets, wat je ook probeert.
Een hond die aan een flexlijn trekt is nog lastiger dan aan een gewone korte lijn, dus 'doen zoals hij gewend is' lijkt me niet fijn. Ook niet voor de hond en z'n nek/ademhaling.

Dus: samen met vriend naar cursus, en beide vasthouden aan de afspraken. Welke methode je ook gaat gebruiken.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 22:27

Ladyson schreef:

Daar gaat nog wel eea aan vooraf.
Les 1 is dat je de aandacht moet kunnen vragen van de hond in alle situaties. Dat is gelijk het moeilijkste deel vooral als de hond hele andere plannen heeft.
Heb je aandacht dan blijf je aandacht vragen terwijl jij achteruit loopt en de hond meevraagt.
Lukt dan draai jij je om na een stukje achteruit lopen terwijl de hond de aandacht bij jou houdt.
Gaat je hond andere dingen doen, dan loop jij weer achteruit de andere kant op dan de hond onderwijl aandacht vragend.
Lukt dat dan koppel je er een commando aan, bijv. volg. Leer ook een commando als hij wel mag gaan snuffelen of laat hem los als hij zijn eigen ding mag gaan doen.
Het volgen kun je wat laten versloffen zolang je hond wel met een losse lijn mee blijft lopen.
Dan heb je een keer een stadium dat stilstaan er voor zorgt dat je hond weer bij je komt, op het moment dat je weer gaat lopen moet je wel de aandacht van de hond bij je houden en belonen voor het bij je blijven lopen.
Je zult het leven lang weer eens bij een vroegere stap moeten beginnen voordat je (sneller) weer in het laatste stadium bent.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 22:46

Om wat voor hond gaat t? Ik zou ook prive begeleiding aan huis adviseren!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 23:08

Ik zou op zoek gaan naar een goede hondenschool. Waar woon je in de omgeving? Wellicht hebben bokkers tips qua scholen.

Een goede hondenschool traint wat mij betreft;
- zonder slipketting (waarmee ik niet wil zeggen dat een goede hondenschool nooit corrigeert);
- met een klikker;
- met voedselbeloning in de zin van het normale voer (dus geen bifi worstjes, parmezaanse kaas, frikandellen etc)

Alle honden die ik bij mijn hondenschool heb gezien, konden na de basiscursus fijn volgen zonder trekken. Voor de baas was het ook leuk en leerzaam.
Zeker bij een oudere hond zou ik niet zelf gaan aankloten, hij weet immers al 10 jaar niet wat de bedoeling is en dat moet hij eerst leren voor dat je iets kan corrigeren.

Succes!!

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 23:55

Je hebt de hond 5 weken, dat is nog niet zo lang en hij moet nog leren dat jij zijn focus wordt.
Dit doe door jezelf interessanter te maken dan de omgeving. Is hij voergericht? Of op speeltjes? Er zijn verschillende 'games' te vinden die je dagelijks met je hond kan doen om de band te vergroten. Zoek eens op Absolute Dogs, Perfect Recall, Sexier rhan a squirrel..

Ook moet je even nagaan of wat je wilt wel realistisch is. Hoe lang is de vaste lijn? 1m? Of 3m? Voor mij is ontspannen wandelen wel vrijheid voor de hond. Wachten qls die snuffelt, soms eens teruglopen en ze lopen zeker niet strak langs me. Soms wat naar voor, soms wat achter. Af en toe zelfs spanning op de lijn maar tot een bepaald punt.

Het haaks omdraaien gebruik ik enkel voorbhet commando Volg. Maar dat is strak aan het been lopen en niet haalbaar voor een hele wandeling