Honden die elkaar soms letterlijk in de haren vliegen

Moderators: Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja, ynskek, Essie73, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

danielle_x

Honden die elkaar soms letterlijk in de haren vliegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-22 20:48

Wij hebben 2 hondjes, die de laatste tijd elkaar steeds meer in de haren vliegen.

Boeffie een kruising chihuahua x pomeriaan, gecastreerd mannetje van 1 jaar en 8 maanden.
Boeffie heeft m’n vriend al sinds dat hij pup is.

En dan hebben we Jackson een pomeriaan van 1 jaar en 3 maanden, hij is niet gecastreerd.
Jackson hebben we sinds oktober 2021 en weggehaald bij een gezin dat niet meer voor hem kon zorgen. Hij was toen 7 maanden.

In het begin was er niks aan de hand, alleen met eten was Jackson veel sneller en als hij dan in de buurt van Boeffie kwam begon het grommen.

Wat eerst begon met grommen en elkaar aanvliegen zodra er eten in beeld kwam. (denk aan beide een snoepje/stokje geven)
Wordt nu met de dag erger zonder voer in de buurt.

Momenteel hoeven de blikken soms maar te kruizen en verkeerd te staan en de heisa begint.

Wij hebben het idee dat Boeffie jaloers is als Jackson aandacht krijgt en dan vooral wanneer mijn vriend aandacht geeft.

Dit gedrag is sinds een week of 3 a 4 echt meerdere keren op een dag.

Als wij niet in dezelfde ruimte zijn gebeurt dit gedrag niet.

Wanneer er zo’n moment is geweest dat ze elkaar even ‘minder lief’ vonden, zijn ze 3 seconden daarna weer aan het stoeien en lief tegen elkaar aan het doen alsof er niks gebeurt is.

Ik heb al een gedragstherapeut gemaild maar daar helaas nog geen antwoord op.

Wij weten momenteel even niet meer wat we moeten doen. We hebben gedacht aan chemisch castreren van Jackson om te zien of dat evt. verschil gaat maken. En wat niet definitief is maar voor 6 maanden.
Maar we weten niet of we daar goed aan doen.

Zijn er mensen met tips of ervaring?

Dank jullie wel alvast.
Liefs, Daniëlle, Boeffie en Jackson

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door danielle_x op 24-06-22 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 20:53

Zorgen dat ze beiden rustig kunnen eten, niet bij elkaar kunnen komen.
Ook met botjes en zo.

Wij hebben ook 2 honden.
In het begin moest ik ook zorgen dat ze elkaar met rust lieten.
Nu weten ze precies wat ze aan elkaar hebben en wat wel/niet kan en dat geeft al veel rust.

Als ze een kluif krijgen, gaan ze elk op hun eigen kussen liggen.
En pas als ze allebei het op hebben gaan ze op elkaars kussen kijken of er nog wat ligt.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 24-06-22 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

danielle_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-22 20:56

Barbet schreef:
Zorgen dat ze beiden rustig kunnen eten, niet bij elkaar kunnen komen.
Ook met botjes en zo.

Dit doen we inderdaad al, 1 op de gang de ander in de woonkamer.
Sorry vergeten erbij te vermelden.

tanec_meisje

Re: Honden die elkaar soms letterlijk in de haren vliegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 13:22

Het feit dat ze het niet doen als jullie er niet bij zijn geeft al aan dat er verhoudingen in huis waarschijnlijk onduidelijk zijn. Ik zou daar eerst eens naar kijken en aan werken, ook hoe jullie omgaan met de honden, allebei op dezelfde manier, elke hond op dezelfde manier etc.

pateeke

Re: Honden die elkaar soms letterlijk in de haren vliegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 13:37

Je geeft aan dat het gebeurt wanneer de een aandacht krijgt en de ander niet…je zal ze moeten leren dat dan rustig blijven iets positiefs oplevert. En zelf zal je je aandacht moeten verdelen tussen beide honden. Doe je even iets met de een, dan doe je nadien ook iets met de ander. Hierbij kan je ook letten op wie je eerst aandacht geeft: meestal is dat de oudste en degene die er al het langste is.
Plan momentjes in dat je iets doet met de honden apart (quality time, om de beurt).
Geef ze in een aparte ruimte eten als het niet gaat. Wat je ook kan doen is degene die het snelst klaar is eten geven uit een antischrokbak. Van mij mag er gegromd worden als de ander te dicht komt van het eten. Aanvallen mag niet, elkaars bak leeg eten evenmin. Gebeurt het toch dat de een de bak van de ander leeg wil eten, haal ik het weg en krijgt de hond met wiens bak werd leeg gegeten door de ander een nieuwe bak eten, in een aparte ruimte en mij erbij.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie