Konijntje laten cremeren of begraven?

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MoppieFilou

Berichten: 4965
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Konijntje laten cremeren of begraven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-22 14:20

Ik heb helaas gisteren mijn konijntje moeten laten inslapen, en nu twijfel ik heel erg of ik hem wil begraven of laten cremeren. Mijn eerste idee was meteen cremeren, omdat je hem dan nog echt bij je hebt, er een kettinkje van kan laten maken en hem kan meenemen als je verhuist. Heb dan ook een afspraak staan voor morgen, maar nu begin ik heel erg te twijfelen. Wat mij vooral tegenhoudt qua cremeren is het feit dat hij niet "intact" blijft. Als je hem begraaft ook niet natuurlijk, maar gewoon het idee dat je hem er bij wijze van spreken elk moment weer uit kan halen en dat het dan gewoon nog een konijntje is. En het feit dat je hem als je hem in een doos ofzo begraaft later nog altijd kan laten cremeren, omgekeerd gaat niet natuurlijk. Vind het vooral een vreselijk idee om dat mooie konijntje in een oven te moeten steken waardoor er niks meer van over blijft. Maar langs de andere kant vind ik het ook geen fijn idee dat hij alleen in de koude, donkere en natte aarde onder de grond zit, en daar dan maar moet liggen rotten en opgegeten wordt door insecten. Vind vooral het definitieve van cremeren zo eng. Zijn er Bokkers die hun ervaringen en mening hierover willen delen? Ik weet dat je op je eigen gevoel moet voortgaan maar ik weet het momenteel gewoon echt niet..

tamary

Berichten: 29438
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Konijntje laten cremeren of begraven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 14:23

Konijn is een holendier, die voelt zich veilig in een vrij krap holletje waar niks bij hem kan om ze er uit te peuteren. Zou zeggen begraven dus.

Britta31

Berichten: 13332
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 14:24

Wij begraven onze huisdieren.Ons hondje is 17 geworden en ligt in de tuin.Begraven in haar dekentje.Op haar grafje heb ik een hondenbeeldje gezet.Ik zie het grafje elke dag.

Petpa

Berichten: 2009
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 14:28

Ik heb vorig jaar ontzettend getwijfeld of ik mijn hond zou laten begraven of cremeren.
Zijn plek in de tuin was voor mij de juiste plek, desondanks heb ik hem laten cremeren vanuit de gedachte dat hij altijd met mij mee verhuist

En ik heb een (wellicht lugubere) gedachte. Als ik kom te overlijden wil ik de as van mijn hond bij mij in de kist om voor eeuwig samen te zijn.

Sterkte met het verlies van je konijntje en je keuze!

Maanon_
Berichten: 1145
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 14:29

Ach wat sneu, sterkte met het verlies van je konijntje :(:)

Wij hebben twee weken geleden onze hond in moeten slapen. Daarbij ook de keuze gemaakt om haar te cremeren. We hebben een mooie urn uitgezocht en inmiddels is ze weer thuis. Op de plek waar ze graag was; bij ons in de woonkamer.

Voor mij persoonlijk voelt het fijn haar in huis te hebben. Mocht ik verhuizen, kan ze ook mee. Maar het is vooral heel persoonlijk. Hoewel ik het af zou raden hem op te graven als je hem eenmaal begraven hebt, gezien de eventuele staat van ontbinding.

Daphne__
Berichten: 12583
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 14:30

Hier altijd onze huisdieren begraven, tot onze kat heel plots overleed en ik dacht ineens: Ik wil hem cremeren..

Het idee van helemaal weg zijn vond ik ook wel naar, maargoed, in de grond blijft er ook weinig van over. Vond het uiteindelijk heel fijn om hem op de kast te kunnen zetten met een kaarsje en er vanaf de bank naar te kunnen kijken, ipv in de achtertuin..

Ondertussen onze Bordercollie ook laten cremeren. Dit zijn hun urnen:

Afbeelding

Janine1990

Berichten: 44016
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 14:32

tamary schreef:
Konijn is een holendier, die voelt zich veilig in een vrij krap holletje waar niks bij hem kan om ze er uit te peuteren. Zou zeggen begraven dus.


Dit vind ik een mooie gedachte!

TS, ik snap je idee van begraven in een doos of kistje. Echter moet je er met dergelijke kleine herbivoren rekening mee houden dat er binnen 2 jaar amper meer iets op te graven valt.
Als je per se iets bij je wilt houden, dan is cremeren waarschijnlijk je beste optie op de lange termijn.

Veel sterkte met het verlies!

MoppieFilou

Berichten: 4965
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-22 14:33

Dankjewel voor de ervaringen.

Ik neig nu denk ik iets meer naar begraven, (ondanks dat het niet mag) zou ik hem dan net als mijn vorige konijn in een degelijk kistje begraven. In dat geval kan ik hem later altijd weer opgraven (zonder dat ik dat kistje zelf open moet maken) en laten cremeren wat er nog van over blijft als ik dat zou willen, al zijn het maar de beenderen bij wijze van spreken.

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Konijntje laten cremeren of begraven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 14:48

Je kunt, als je hem nu gekoeld bewaard hebt, ook nog op laten zetten. Of de huid laten villen en looien. Dan kun je hem nog vasthouden. Als je hem nu begraaft dan valt er binnekort niets meer vast te houden behalve het kistje als je hem opgraaft en met cremeren al helemaal niet.
Geen idee wat de kosten daarvan zouden zijn maar voor dit soort kleine dieren is opzetten wel een optie. Kennissen hebben dat met hun hagedis gedaan en die staat nu in de woonkamer.

purny

Berichten: 27750
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Konijntje laten cremeren of begraven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 15:04

Ik zou voor cremeren gaan. Zo kan je haar altijd meenemen mocht je ergens anders gaan wonen.
Ik heb zelf mijn kat in laten slapen vandeweek en ik ga haar zaterdag ophalen. Ze komt weer naar mijn huis toe

Prairy
Berichten: 9358
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Konijntje laten cremeren of begraven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 15:07

Ik heb altijd alles begraven, maar ben ook al een paar keer verhuisd. Mijn laatst overleden kat hebben we laten cremeren, mijn man wilde hem absoluut niet begraven en ik vind het eigenlijk wel fijn dat hij nog mee kan naar een nieuw huis. Zodra zijn vriendinnetje ooit ook overlijdt kunnen we ze samen uit strooien, of in een mooie urn doen.

maessie

Berichten: 5814
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Konijntje laten cremeren of begraven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 15:30

Je zou ook nog kunnen overwegen om wat haren te bewaren en in hars te laten gieten oid, en het konijntje te begraven. Dan hou je nog wel wat bij je. Sterkte!

manumol

Berichten: 685
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 15:31

Raar idee misschien, maar, je kunt je konijntje ook invriezen. Gewoon thuis. Dan kun je er rustig over nadenken wat je wil. Sterkte met het verlies xxx

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Konijntje laten cremeren of begraven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 15:37

Ik heb mijn dieren gecremeerd omdat ze altijd bij mij blijven. Zo zou je ook het urn kunnen begraven in de tuin en een plekje maken voor ze maar ook altijd nog eruit halen.

MoppieFilou

Berichten: 4965
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-22 16:02

Dankjewel iedereen voor de tips en sterktewensen!

Sas_Mon schreef:
Je kunt, als je hem nu gekoeld bewaard hebt, ook nog op laten zetten. Of de huid laten villen en looien. Dan kun je hem nog vasthouden. Als je hem nu begraaft dan valt er binnekort niets meer vast te houden behalve het kistje als je hem opgraaft en met cremeren al helemaal niet.
Geen idee wat de kosten daarvan zouden zijn maar voor dit soort kleine dieren is opzetten wel een optie. Kennissen hebben dat met hun hagedis gedaan en die staat nu in de woonkamer.


Dat is inderdaad zowat de enige optie om hem echt nog te kunnen vasthouden, maar ik vind het echt luguber. Dat is dus geen optie voor mij.


maessie schreef:
Je zou ook nog kunnen overwegen om wat haren te bewaren en in hars te laten gieten oid, en het konijntje te begraven. Dan hou je nog wel wat bij je. Sterkte!


Haren heb ik al afgeknipt inderdaad, dat heb ik bij de vorige ook gedaan.


manumol schreef:
Raar idee misschien, maar, je kunt je konijntje ook invriezen. Gewoon thuis. Dan kun je er rustig over nadenken wat je wil. Sterkte met het verlies xxx


Daar heb ik ook al aan gedacht maar ik vind het echt geen fijn idee om hem in de vriezer te steken. Dan kan ik hem beter (niet al te diep in een stevig kistje) begraven, moest ik me dan toch nog bedenken kan ik hem nog altijd terughalen.


candalisa schreef:
Ik heb mijn dieren gecremeerd omdat ze altijd bij mij blijven. Zo zou je ook het urn kunnen begraven in de tuin en een plekje maken voor ze maar ook altijd nog eruit halen.


Dat was ik ook aan het denken, cremeren en dan een deel begraven om toch een mooi plekje te kunnen maken voor hem in de tuin, en dan een deel bij me houden. Maar het is het cremeren zelf dat me een beetje tegenhoudt.


Ik heb besloten om een mooi kistje dat niet (snel) vergaat voor hem uit te zoeken en hem op een mooie plek te begraven. Kan ik er bloemetjes op planten. Dan blijft hij ook gewoon dicht bij mij in zijn eigen vertrouwde tuin. Ik vind cremeren voorlopig echt te definitief, en ook het idee dat er dan geen konijn maar enkel nog wat as meer overblijft vind ik niet fijn. Ik kan nog altijd het kistje weer opgraven moest ik verhuizen of hem toch willen laten cremeren. Dat gaat waarschijnlijk niet gebeuren maar het idee dat het kan stelt me wel gerust.

Kidde
Berichten: 3549
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 16:11

Sterke nog met het verlies! Ik kan geen tips geven verder. Maar ik heb vroeger met klei een pootafdruk gemaakt. Misschien heb je er nog wat aan.

Amber_anne

Berichten: 7050
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Konijntje laten cremeren of begraven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 16:24

Sterkte met het verlies

Wij hebben in april helaas de keuze moeten maken. Wij hebben gekozen voor cremeren en daarbij pootafdrukken in gips te laten nemen.
Wij gaan voor de konijnen een gezamenlijke urn maken net als we voor de cavia's hebben gedaan

daffieduck83

Berichten: 1753
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: Konijntje laten cremeren of begraven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 16:30

Veel sterkte. Twee konijnen liggen bij mijn ouders in de tuin begraven. Vorig jaar overleed een van mijn konijnen tijdens de sneeuw en vorstperiode waardoor begraven in de tuin niet ging, die heb ik toen laten cremeren, want achterlaten bij de dierenarts of in een kadaverbak op het afvalstation kon ik niet over mijn hart verkrijgen. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik schrok van de rekening.

Zebrastreep

Berichten: 10066
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 16:36

Veel sterkte met het verlies van je geliefde huisdier.

Ik heb vooral in mijn leven tot nu toe veel cavia's gehad en altijd begraven in de tuin. Ook ligt onze vorige Jack Russel in de tuin begraven.

Alleen nu lopen we er tegen aan dat we de tuin volledig willen verbouwen inclusief veranda / uitbouw aan het huis. Daarbij gaan we gok ik mijn vorige cavia weer tegen komen. De cavia vindt ik niet zo heel erg , maar de hond kom ik toch liever niet tegen dat zou ik dan weer vervelend vinden.

Ik heb nu twee cavia's die al hun hele leven samen zijn ( het zijn broertjes) en ik heb besloten om ze beide te laten cremeren zodat ze altijd samen zijn. Ik wil niet meer het risico nemen dat we over 10 jaar weer eens de tuin gaan verbouwen en we steeds huisdieren tegen gaan komen. Ook het idee dat ze dan altijd samen zijn staat mij heel erg aan op de een of andere manier.

Alleen schrik ik wel van de prijzen! Ik wil ze dan liever alleen laten cremeren en niet in een groep ik hoef dan weer geen as van andermans huisdier en vindt dat ook een beetje vreemd.

Maar het is een lastige keuze die voor iedereen weer verschilt. Beide is mooi dat het kan in ieder geval.

Mars

Berichten: 33377
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 16:37

Hier laat ik alles cremeren. Maar dat komt omdat er hier veel katten, vossen etc rondlopen en het lijkt me afschuwelijk als je dier opgegraven wordt door een wild dier ofzo.

SandAndOak
Berichten: 159
Geregistreerd: 18-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 17:35

Sterkte met het verlies van je konijntje.
Zelf begraaf ik al mijn dieren. Ik snap dat het voor jouw eng klinkt, maar ik bekijk het anders. Er is niets mooiers dan dat dat lichaampje weer terug gaan naar de basis componenten en in de afbraak weer voeding wordt voor het nieuwe leven op aarde? Ik zou er een mooie plant op zetten of bv een boompje op zaaien, dan wordt je konijntje langzaam de voeding voor al het nieuwe dat groeit en bloeit en heb je een mooi aandenken!

Anoniem

Re: Konijntje laten cremeren of begraven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 17:44

Mijn konijntjes worden begraven in de tuin.
Het dier merkt er niets van, dus het is enkel voor je eigen gevoel. Maar niet zo diep begraven, zodat je het eventueel weer kunt opgraven?

Jacquel
Berichten: 456
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 17:46

Ik heb al mijn katten in de tuin begraven en de eerste tijd dagelijks een kaarsje erop aangestoken als het donker werd. Als ik naar bed ging, keek ik altijd naar het grafje en wenste Beestje/Dikkie of Poek goedenacht. Vooral bij Beestje heb ik dat heel lang volgehouden, meer dan een jaar, omdat ze onverwacht overleed en ik mezelf de schuld gaf dat ik niet doorhad dat ze niet in orde was. Dit ritueel heeft me zeker geholpen om eroverheen te komen.
Van een vriendin, die haar overleden kat wilde opgraven om mee te nemen bij een verhuizing, hoorde ik dat er helemaal niets van over was. Dat vind ik op zich ook wel mooi, we vergaan uiteindelijk allemaal tot stof. En het ging min of meer synchroon met mijn verwerkingsproces.

amen

Berichten: 5042
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 18:15

Sterkte met het verlies..

begraven.

je kan ook wat haar van je komijn afknippen en dat verwerken in een sierraad..

wat ze ook met paardenhaar doen.

Ik ken bv ook iemand die haar in hanger verwerkt,met epoxy.

evelien poorte uit st anna parochie

https://www.facebook.com/10000587223969 ... vdM1jrThl/

dit is link naar haar fb en zie je paar voorbeelden,, ze maakt ze ookmet transparante epoxy of lichtere kleur epoxy

Nico12
Berichten: 831
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 18:24

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd omdat het niet aan de regels van Bokt voldoet