Kat in appartement, minimale ruimte + foto's?

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Kat in appartement, minimale ruimte + foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-22 18:48

Hallo!

Ik ben langzaamaan eens aan het kijken of ik een katje uit het asiel kan halen. Sinds een aantal maanden heb ik een klein huurappartementje, waar ik nu niet woon maar vanaf september weer terug in ga.

Het is echter kleinklein, en ik vraag me af hoe jullie daar tegenaan kijken, aangezien ik op internet veel verschillende antwoorden tegenkom. Hoeveel m² zouden jullie minimaal aanhouden voor een kat? En zitten daar nog bepaalde voorwaarden aan?

Het appartement is zo'n 45m². Bestaat uit woonkamer, slaapkamer, hal, badkamer, keuken allemaal aparte ruimtes. Via het raam in de slaapkamer kan kat eventueel naar buiten in een compleet ommuurde binnentuin (oud klooster), maar dit zou alleen kunnen als ik thuis ben/kort weg ben want geen kattenluik. Het is een compleet autovrije wijk, maar ik heb liever m'n dieren niet los op straat.

In m'n hoofd wil ik een rustig oudje uit het asiel halen, geen kitten o.i.d.

Wat denken jullie daarvan? Te doen, of echt te klein?

En verder ben ik benieuwd naar mensen die ook katten in hun appartement houden en hoe jullie dan eventueel de ruimtes hierop hebben ingericht. Foto's ter inspiratie zijn zeer welkom!

Alvast dank :)

Tango1979

Berichten: 2599
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Kat in appartement, minimale ruimte + foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 18:53

Gewoon doen. Ik heb er 3 op iets van 80m2. Wat leuke slaapplekken creëren mss wat planken/kasten waar ze op kunnen springen.

Dees

Berichten: 19106
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 18:53

Kan prima hoor. Zeker een oudere kat, die liggen overdag toch vooral te slapen. Mooie krabton aanschaffen en dan kun jij zo'n dier prima een fijne plek bieden. Even buiten in die binnentuin is helemaal mooi en zeker wel goed genoeg.

Imre

Berichten: 14262
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 18:54

Ik heb een appartementje van 50m2 en heb een poes op leeftijd uit het asiel gehaald vorig jaar. Ze heeft veel plekjes om lekker een dutje te doen, zit graag op de vensterbank vogels te spotten en speelt soms met een nepmuis. Ik woon in de binnenstad op de eerste verdieping, ze kan dus niet naar buiten, maar ik heb in het asiel aangegeven dat ik op zoek was naar een binnenkat.

Afbeelding

Century

Berichten: 6203
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Kat in appartement, minimale ruimte + foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 18:59

Ik heb ook zoiets gedaan, ik vond het wel krap allemaal, maar het was te doen. Ook oudere (binnen)kat uit het asiel.

Selina

Berichten: 14651
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Kat in appartement, minimale ruimte + foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 19:03

Dat kan prima hoor. Je kan ook de hoogte in eventueel met van die ligplankjes aan de muur. En het asiel heeft vast katten die niet met andere katten kunnen en dan dus perfect passen waar ze ergens ‘enig kind’ zijn.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-22 19:08

Bedankt voor jullie reacties, dat klinkt al bemoedigend! Mag ik vragen hoe jullie dan zoveel mogelijk fijne plekjes voor de kat hebben gemaakt? Plankjes aan de muur vind ik een leuke :j En waar zetten jullie de kattenbak?

ellepel

Berichten: 47853
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 19:32

ik heb er twee zussen op 65 vierkante meter.
heb een paal met slaapplekjes in de achterkamer,daar staat ook de kattenbak.

Afbeelding
rechts klimpaal.links naast het buro de bak
ze kunnen in de vensterbank, op de bank, op een stoel liggen.
snachts laat ik de slaapkamerdeur op een kier en er ligt dan eentje op bed.
ze hebben heel veel speeltjes, ik speel elke dag met ze.
of nou ja dat probeer ik, soms vergeet ik het :o

maar geloof dat ze wel happy zijn zo.
ja ik heb een tuin,maar ik wil ze niet buiten hebben.

Selina

Berichten: 14651
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Kat in appartement, minimale ruimte + foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 19:41

Wat mijn kat fijn vindt, is een vensterbankkussen (al werkt een handdoek ook) en dan bij het raam liggen en beetje naar buiten kijken. Daar staat ook de krabpaal.

Nou woon ik niet in een appartement, maar één van m'n kattenbakken staat onder de eettafel. Ja, dat klinkt smerig, maar mevrouw is hoogbejaard en niet zo soepel dus ze haalt niet altijd die op zolder meer. Moet zeggen dat ik hem nooit ruik, schep hem altijd direct uit en heb grit dat het opzuigt.

Blacky94

Berichten: 3553
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 19:54

Het zal een beetje van het karakter van je kat afhangen denk ik, maar hier ook 2 katten op iets van 60-70m2, 1e verdieping.
De ene is oud (16) en net zoals hierboven slaapt die veel op verschillende plekjes. En af en toe eens buiten op het balkon vind ze meer dan prima.
Daarnaast nog een jonkie van een jaar of 4. Asielkat, is op een camping gevangen. Hij weet hoe hij buiten op de begane grond kan komen. Theoretisch gezien zou hij dus hele dagen de hort op kunnen en je zou denken dat een voorheen buitenkat dat ook wel zou doen, maar verassend genoeg is hij ook vooral binnen of op het balkon te vinden. Gaat er af en toe aan de voorkant eens uit maar is dan ook vaak met 5-10 minuten weer terug. We hebben voor hem laatst een grote krabpaal van Feandrea gekocht ( https://www.amazon.nl/dp/B0928T7JN5/ref ... =UTF8&th=1 ) waar hij veel op/in zit, hij klimt regelmatig op de kast, heeft een ton waar ie in kan, ligt graag voor het raam en heeft zo nog een paar andere slaapplekjes. Af en toe spelen we eens in de woonkamer met een touwtje oid of heeft ie de zoomies en rent ie heen en weer tussen de woonkamer en slaapkamer. En overal liggen hier en daar wel wat speeltjes etc.
Kattenbakken staan hier in de gang en de 2e slaapkamer. 2e slaapkamer is ook de ''kattenkamer'' (met o.a. de krabpaal) waar de jongste 's nachts in zit om te voorkomen dat ie 's nachts het hele huis op stelten zet := :z

Een vriend en vriendin van ons hebben ook elk 2 katten in hun huizen. Zolang ze wat plekken hebben waar ze op/in kunnen kruipen en speeltjes om mee te spelen vinden die het al lang prima. Die vriend van ons heeft trouwens ook een soort hangmat op het raam, die is daar ook erg populair ( https://www.bol.com/nl/nl/p/nixnix-katt ... 0sQAvD_BwE , zoiets alleen dan goedkoper via Ali).

Memories

Berichten: 2652
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 19:57

Kan prima als je een rustige kat neemt die aan wat beperktere woonruimte gewend is. Plankjes aan de muur maken is een goeie, ook in zo’n kleine ruimte kan je vast een leuke kattentoren met meerdere verdiepingen kwijt. Plekje maken waar ze fijn uit het raam kunnen kijken is ook top.
Hier staat nu een hop-in kattenbak in een hoek. Kan je aanraden om met zo’n beperkte leefruimte de kattenbak in de grootste kamer te zetten (waar je lekker kan luchten en kattenbak minstens 1x per dag doet scheppen) en niet in een halletje weg te proppen.

ellepel

Berichten: 47853
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 20:12

blacky,werkt dat echt met van die zuignappen op het raam?
ik heb ook naar zoiets zitten kijken,maar kan me zo niet voorstellen dat dat goed blijft zitten.

Amber_anne

Berichten: 7106
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kat in appartement, minimale ruimte + foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 20:22

Ik heb drie binnnekatten op 100m². Dat is wel verdeeld over 3 verdiepingen en als wij er niet zijn en snachts mogen ze niet in de woonkamer.

Katten slapen eigenlijk de hele dag. Die van ons spelen met elkaar maar daar gebruiken ze de woonkamer voor of het bed. Ik heb ook plankjes aan de muur maar die gebruiken ze vrij weinig. Een krabpaal doet het wel goed. Verder slapen ze op bed, de bank, een vlinder stoel en een kussensloop met schapenwol op tafel.

Als je de kat het hele huis geeft is het echt prima te doen!

future_vet
Berichten: 2643
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 20:24

Ik heb er 3 op 100m2. Binnenkort wel t balkon ook afgeschermd, maar ook zonder zijn ze volgensmij wel content met de ruimte. Ze kunnen aardig wat meters rennen en trappen op en af. (Maisonnette woning)

Een oudje moet zeker kunnen :)


BaileyMix schreef:
Bedankt voor jullie reacties, dat klinkt al bemoedigend! Mag ik vragen hoe jullie dan zoveel mogelijk fijne plekjes voor de kat hebben gemaakt? Plankjes aan de muur vind ik een leuke :j En waar zetten jullie de kattenbak?


Afbeelding

Blacky94

Berichten: 3553
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 20:26

ellepel schreef:
blacky,werkt dat echt met van die zuignappen op het raam?
ik heb ook naar zoiets zitten kijken,maar kan me zo niet voorstellen dat dat goed blijft zitten.

Ik heb daar inderdaad ook zo mijn twijfels over gehad maar hij heeft dat ding al een paar jaar op z'n raam zitten. Heb het nog even snel nagevraagd, hij heeft alleen in het begin van gedoe gehad met dat ie niet goed wilde blijven zitten omdat de zuignappen wat vervormd waren, maar als je die in een pan heet water doet wat net van de kook is herstelt de vorm weer en sindsdien doet ie t prima. Hij denkt dat +- 1x per jaar een keer een zuignap los laat maar die plak je dan weer terug en blijft t weer een tijdje zitten :) Maar altijd als we op bezoek zijn zit standaard wel 1 van de katten er in, soms ook met z'n 2en :)

Eileen_

Berichten: 4824
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 20:27

Onze kat vermaakt zich prima op 50m2 :) grootse nadeel is geen buitenruimte. Maar de ruimte in het appartement is geen probleem. We gaan toevallig over een week verhuizen naar een groter appartement met veel buitenruimte, maar hij heeft hier nu 3 jaar gewoond en dat gaat prima. Wij hebben de krabpaal naast de (kleding)kast staan in de slaapkamer (ruime slaapkamer, net zo groot als woonkamer). Dit vindt hij erg prettig omdat hij dan op de kast kan liggen. Hoog op en de kast staat tegen het raam, kan jij lekker naar buiten loeren.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-22 20:59

Dank! En erg lachen om je 'kakhuis', future_vet :')

Eén raam in de woonkamer is tot aan de grond en is een top mensen-kijkplekje. Raam in de slaapkamer heeft een 'vensterbank' van 90 centimeter ervoor, dus top kattenligplek denk ik :))


*\o/* Bedankt allen

eilleen333

Berichten: 12911
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Kat in appartement, minimale ruimte + foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 22:19

Minty komt alleen in de woonkamer. Die is vrij groot, maar niet bijzonder uitdagend. Kan hier niet zomaar alles neerzetten en boren enzo, want het is mijn huis niet (iets met woningnood). Maar ik zit veel met minty in de tuin. Eerst aan de riem, maar nu gewoon los. Is in de zomer wel makkelijker. Toen het slechter weer was hield ik haar via het raam in de gaten.

Maar ik neem haar ook vaak nee op stap, naar stal, werk, vrienden. Dus haar wereld is best groot ookal is het huis niet enorm.

Muiz
Moderator Algemeen

Berichten: 8542
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Kat in appartement, minimale ruimte + foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 22:25

Dat kakhuis _O-

Ik heb het zelf niet geprobeerd maar ik denk zeker dat een oudere (binnen) kat best blij is met 45m2 om zelf in rond te kuieren en lekker in de zon te liggen :j

daantjuhhh

Berichten: 27392
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Kat in appartement, minimale ruimte + foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 22:35

Ik denk ook dat een oude asiel kat geen probleem moet zijn.
Die slapen toch 80% van de dag.
Dus als een paar lekkere plekjes en hoekjes creëert is dat prima.

Mijn oudje ligt het liefste de hele dag op schoot of op de bank.

purny

Berichten: 27861
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Kat in appartement, minimale ruimte + foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 08:33

Ik heb tot 1,5 jaar terug met mijn kat op 35m2 gewoond. Jackie lag gewoon lekker op bed enzo.
Kattenbak stond en staat nog steeds in de woonkamer aangezien mevrouw niet in de bak kan maar op het randje gaat staan. Met als gevolg dat de bak omkiepert dus staat ie onder een kast.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 104129
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 08:35

IK woon ook op 45 m2 maar heb wel een tuin en ik heb er 4. := Ja, dat zijn er eigenlijk 2 teveel maar goed ze zijn er en het gaat. Die van mij komen ook alleen in de tuin als ik thuis ben en de tuin met gaas afgezet op de schutting zodat ze erin blijven.

Ik zou het doen, misschien zelfs 2 om elkaar gezelschap te houden. Tenzij het asiel zegt dat het beter is als de kat alleen blijft, die heb je natuurlijk ook.

Sem_
Berichten: 7810
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 10:08

Hier ook een kat geadopteerd toen we op 50m2 woonde. Wij zijn ook bewust gegaan voor een oudje die gewend is om binnen te zijn. Beste beslissing ooit! Inmiddels zijn we drie jaar verder (en ook twee verhuizingen), ik zou haar niet willen missen en volgens mij heeft ze het prima naar haar zin. :j

Ons oudje gaat niet meer de hoogte in (we hebben plankjes hangen, maar die zijn nog nooit gebruikt). Ze ligt wel graag in de vensterbank, kan ze lekker naar buiten kijken. In de winter ligt ze ook graag op een dekentje op de bank.

Yv_
Berichten: 19139
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Kat in appartement, minimale ruimte + foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 10:28

Ligt echt totaal aan de kat. Ik woon op 87m2 met 1 kat. Slaapkamer, badkamer, wc en washok is verboden terrein voor haar. Huis is BG, dus met lekker weer staat de deur eigenlijk altijd open, maar ze wil niet naar buiten. Pas de laatste 2 jaar komt ze mee de tuin in als ik in de zon ga zitten. Dan ligt ze er heerlijk bij, maar zodra ze een gek geluid hoort, vliegt ze weer naar binnen en zie ik haar vervolgens een uur niet meer :'). Ze kan gewoon de tuin uit, maar doet het niet. Ondertussen is ze 15, maar ze heeft nooit graag naar buiten gewild.

Mijn oude kat wist nieteens wat mijn tuin was. Die vloog naar buiten en liep via vele omwegen naar mijn ouders, om daar vervolgens in de zon te gaan slapen :'). 's Avonds met het laatste rondje van de honden liep die kat weer mee naar mij en zag ik 'm weer even.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-22 19:21

Dank, iets om naar uit te kijken dus *\o/* Zin om het huis katvriendelijk te gaan maken en op zoek te gaan naar een passend maatje.