Inslapen, herplaatsen, help?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tigress

Inslapen, herplaatsen, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-22 23:01

Lang verhaal...maar moet het van me afschrijven.

Mijn onderbuurvrouw heeft de zorg van een kat op zich genomen. De vorige eigenaren zouden zijn verhuisd en hebben haar achtergelaten, waarna zij is begonnen met voeren en de kat (genaamd Poes) bij haar in huis is gekomen.
Nu is mijn onderbuurbrouw in slechte gezondheid, en had zij mij gevraagd dat als zij kwam te overlijden, ik Poes zou laten inslapen. Op dat moment dacht ik nog dat poes 17+ was, medicatie had, en niet te herplaatsen zou zijn.
Nu stond de onderbuurvrouw gisteren in de tuin, en vroeg ze mij of ik met Poes naar de DA wilde voor een spuitje. Ik dacht dus dat Poes in haar gezondheid achteruit was gegaan, en dat het daarom moest. Nu blijkt dat mijn onderbuurvrouw zelf in gezondheid achteruit is gegaan, en de zorg niet meer op zich kan nemen. Ik ben erachter gekomen dat Poes niet 17, maar 12 is. De medische zorg die Poes heeft gehad, is tegen een verstopping. Ze geeft over, maar dat overgeven wat ze doet zou maar zo simpelweg haarballen kunnen zijn. (ze krijgt geen borstelbeurten o.i.d). Waar ze het ene moment nog vertelde dat Poes at en dronk, zou ze dit het volgende moment weer niet doen.
Ik heb dus het gevoel dat we hier te maken hebben met een middelbare leeftijd/senior kat, die op zichzelf kan zijn, maar ook wel weer aandacht opzoekt bij haar mensen. Ze is niet gigantisch mensenschuw, al houdt ze liever haar afstand bij mensen anders dan de buuv.

Mijn dubio is dat de kat hier duidelijk weg moet, voor gezondheid voor beide partijen.
Echter in het reguliere asiel vrees ik dat ze er niet uit zal komen. Een kat die niet meer de jongste is, niet zo aanhalig is...Ik ben bang dat ze er langer en langer zal blijven zitten. Een dierenarts zal een gezonde kat (logischerwijs) niet zomaar in laten slapen, naast dat dit ook tegen mijn gevoel in gaat naar wat eerlijk is naar Poes.
Onderbuurvrouw wil zo snel mogelijk van Poes af, ze had ''nog niet eerder een kat gehad die zoveel aandacht nodig had'', ze werd ineens het beest benoemd, en dat ze met 1 spuitje wel dood zou zijn. Ik kan haar niet in huis nemen in verband met mijn eigen kat, maar de huidige situatie is ook geen doen. Poes heeft nu soms dagen geen brokjes vertelde ze, omdat ze niet uit bed kan om voor haar te zorgen.

Ik wil de onderbuurvrouw niet pissig maken met tegen haar wensen in gaan, maar een gezond dier in laten slapen is voor mij niet te doen. Dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen.
Ze vertrouwd organisaties tevens ook niet. Ze denkt dat alles dan weer wordt losgelaten en weer terug wordt uitgezet, waardoor Poes alsnog alleen ronddwaalt. Ik kan haar dit ook niet duidelijk krijgen dat het niet zo is.

belle_boef

Re: Inslapen, herplaatsen, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 23:05

Volgens mij is die kat het beste af met het asiel. Dan wordt ze goed nagekeken en als ze gezond is herplaatst. Is ze niet gezond maken zij wel een keuze tot inslapen.
Ook voor de minder gezellige katten is wel een plekje te vinden.
Daarnaast is het de snelste professionele oplossing volgens mijn

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 23:07

Waar is het ergens? In Wassenaar heb je een senioren club waar oudere katten een geweldig leven kunnen krijgen. Bij het NDZ.

Verder is er ook kat in nood en nog veel meer organisaties!

Maar als buurvrouw ooit de kat opgevangen heeft en nooit als eigendom heeft gezien kun je de kat beter laten ophalen door een dierenambulance of zelf naar een dierenasiel brengen. Zeggen dat je buurvrouw hem weliswaar eten gaf maar de kat is komen aanlopen. Wie weet heeft de kat wel een chip en is er straks een baasje dolblij herenigd met zijn kat!

Er zijn mensen die juist geen jong dier willen maar een oudere en juist daarvoor naar het asiel gaan.
En wellicht is er ook wel een bokker die mogelijk nog een plekje heeft op het erf.

Is er een mogelijkheid dat jij de kat zolang opvangt en zegt ervoor te zorgen? Daarna kun je alsnog op zoek gaan naar een goede plek, is de druk er af. Dan denkt buurvrouw de kat komt zeker goed terecht en een gezond dier inslapen is zeker ook niet waar dierenartsen voor zouden moeten staan. En zelf hou je er ook mogelijk levenslang een rotgevoel over naast dat inslapen meer kost dan een dier wegbrengen naar een asiel als zijnde aan komen lopen, eigenaar is vertrokken.

Edit; stichting kat in nood vangt katten op die moeilijk plaatsbaar zijn.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 16-06-22 23:16, in het totaal 4 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 23:08

Ik zou toch even contact opnemen met een opvang en kijken wat die voor je kunnen betekenen. Misschien kunnen zij ook met de vrouw praten of met de kat eens langs een dierenarts?
Er zijn plaatsen die geen gezonde dieren inslapen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 23:09

Ken je geen mensen in je omgeving (of op bokt) die vrij wonen en een kat erbij willen. Eventueel als stal kat

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-22 23:17

Ik heb contact met een opvang, maar of dat gaat lukken geen idee. Buurvrouw gaf aan de kat zo snel mogelijk ingeslapen willen hebben. Ze vroeg me gisteren, en toen ik zei dat ik morgen vrij zou zijn, was dat nog wel snel genoeg.

Zelf opvangen is een no-go. Behalve dat ik een bovenwoning heb, is die tevens al bewoond is door een kat die andere katten het licht in de ogen niet gunt :+

Ze is zo gefocussed op inslapen, dat ik bang ben dat herplaatsen achter d'r rug om zal moeten. Ze vertrouwd de dierebambu niet, volgens haar hebben die jaren geleden de kat eens opgehaald om naar het asiel te brengen, om haar vervolgens hier weer los te laten. Ik moet er ook bij blijven als het tot inslapen zou komen, want dierenartsen zouden de kat in leven laten en weer loslaten als je er niet bij blijft.
Daar komt haar wantrouwen in die organisaties vandaan, en dat kan ik haar niet uit het hoofd praten. Laten herplaatsen bij een andere stichting/organisatie ga ik voorzichtig opbrengen, al vrees ik dat ze er niet voor open staat.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 23:24

Je buurvrouw lijkt in de war en is paranoia. Daar hoef jij niet in mee te gaan. Die kat is zwervend en zij gaf hem enkel eten, ging niet naar dierenarts etc. Lok die kat bij je binnen(in een aparte kamer/desnoods badkamer) en bel gewoon de dierenambulance of breng het dier weg naar een opvang of de dierenambulance.

Stichting kat in nood of een gewoon dierenasiel. In Nederland worden geen gezonde katten ingeslapen.

Tegen de buurvrouw kun je zeggen dat je de kat hebt weggebracht en deze zeker niet weer terug bij haar komt. Geef er maar een draai aan! Zeg maar het beest is weg hoor!!!

Als kat maar weg is daar. Kom op zeg, zij is niet eens de eigenaar en kat kan ook wel zomaar een kat van iemand anders zijn!

Geef in ieder geval die kat even wat water en brokken zeker nu met de hitte! Maar beter pak je de kat en breng je hem netjes naar het asiel als zijnde zwervend, buurvrouw voerde hem maar kan dit niet meer. Dan is buuf van haar zorg van 'het beest' af, en kat ook veilig.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 23:45

Er zijn echt wel mensen die expres een oudje uit het asiel halen. Mijn eerste kat was een bejaarde opa van 18. Ik denk toch dat dat een prima optie is.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 23:47

Overleg met de dierenambulance of het asiel. Er zijn echt wel mogelijkheden en dan vertel je haar gewoon dat de kat is ingeslapen.

Katten zitten echt niet jarenlang in het asiel. In Beilen heeft voor zover ik weet de langste langzitter er net een jaar gezeten. Katten krijgen een goede medische check en zullen de verzorging krijgen die ze nodig hebben. Alleen als een dier echt niet meer te redden is wordt het ingeslapen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 23:55

Wij halen ook alleen oudjes uit het asiel.

Juist die oude kat die niets liever wil dan pitten op de bank en niet meer in je gordijnen hangt heeft bij mensen een voorkeur.

Ik denk ook dat de kat daar het beste af is.

Terwijl ik dit type ligt mijn bejaarde asielkat op mijn schoot te spinnen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 00:07

Als het snel moet zou ik meegaan met de rest en de kat zsm wegbrengen. Niet praten over organisaties want voor je het weet vertrouwt ze je niet meer en zoekt ze iemand anders om het voor haar te doen

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 00:47

daantjuhhh schreef:
Wij halen ook alleen oudjes uit het asiel.

Juist die oude kat die niets liever wil dan pitten op de bank en niet meer in je gordijnen hangt heeft bij mensen een voorkeur.

Ik denk ook dat de kat daar het beste af is.

Terwijl ik dit type ligt mijn bejaarde asielkat op mijn schoot te spinnen.

Ach wat leuk *\o/* Ik heb nu mijn tweede ook uit het asiel, geeft zoveel voldoening hè?

Verder mbt de buuf, eventueel leugen om bestwil. Zou niet zover gaan om te zeggen dat hij is ingeslapen maar nadat de kat weg is(zonder haar te vertellen want dan krijg je weer vragen) inmiddels bij anderen is. Ziet ze je met de kat weggaan kan je altijd zeggen dat de dierenarts een beter adres wist waar 'het beest' heenkon. En deze het beest opgehaald hebben.

En ik zou ook even checken hoor of je buurvrouw wel ook nog goed voor zichzelf kan zorgen. Misschien wat extra water aanbieden of een ijsje met de hitte en even praatje maken doet wonderen. Kun je gelijk zien of haar huis nog wel oké is, want als ze zo wantrouwend is met instanties heb je grote kans dat ze zelf ook moeite heeft om hulp voor haarzelf te durven vragen. Mocht ze echt hulp nodig hebben kun je ook samen met haar haar huisarts bv eens bellen, ook zijn er vaak sociale wijkteams. Want vaak blijven dit soort mensen te lang onder de radar..

De kat moet je tegen asiel of ambulance wel duidelijk zeggen dat deze mevrouw enkel de voedster was van deze kat en meer deed ze niet, want kat was aangelopen en de kat was niet haar kat. Wel gaf ze brokken maar daar hield het op en dat kan mevrouw niet meer, ze wil ook de kat niet meer voeren, dus daarom dat jij nu je om deze zwervende kat brengt zodat hij wel weer een echt huisje kan krijgen.

Zou er gezien de hitte wel spoed achter zetten! Liefst morgen overdag haar even wegbrengen. Ook omdat je schrijft dat de kat mogelijk geen eten meer krijgt. En al paar dagen niet eet en drinkt!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 02:36

Gewoon met de poes naar haar eigen dierenarts gaan en het hele verhaal uitleggen. Ze slapen echt geen gezond dier in en kunnen bemiddelen in herplaatsen mochten de asiels vol zitten en niks aan nemen. Dan heb jij gedaan wat werd gevraagd, de poes gaat daar weg en haar vertrouwen wordt niet geschaad. Ik vraag me af hoe lang ze die poes al verzorgd....zij wordt nl houder en dus verantwoordelijk.

Een dierenambulance komt zo'n diertje ook niet ophalen, dan mogen ze eerst 3 weken niet gevoerd worden, pas dan komen ze, als de poes dan niet al weg is.

Dat achter de voordeur kijken met een ijsje is wel een goede. Misschien heeft ze inderdaad zelf hulp nodig en weigert ze ook alles voor zichzelf....melding wijkagent is dan op zijn plaats om de hulpverlening in te schakelen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 02:48

Urbanus schreef:
Er zijn echt wel mensen die expres een oudje uit het asiel halen. Mijn eerste kat was een bejaarde opa van 18. Ik denk toch dat dat een prima optie is.

Mijn oma is gek op katten maar wil geen kittens meer (ook niet ivm haar eigen leeftijd).
Zij haalt dus altijd oudjes uit het asiel. Nu ook weer een vijftienjarige.
Oma woont zelfstandig in een groot flatgebouw, maar het stikt daar van de oude dames die gek zijn op oudere katten, dus bij overlijden van iemand schuift de kat vaak gewoon door. Zo is er altijd wel een huisje te vinden :j
Kwaaltjes vinden ze ook helemaal niet erg want: "Ja, die hebben we zelf toch ook?! :+ " :D

Dus zo'n oudje gaat idd echt wel een huis vinden. Vaak is het "aww gehalte" van zo'n dier ook erg hoog.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 06:16

Ik zou ermee naar de da gaan en het verhaal uitleggen. Een da slaapt geen kat in die niet doodziek is en dan hoef je ook niet tegen de eigenaresse te liegen, kan er gewoon een huisje of opvang worden gezocht voor poes.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 06:40

Ik zou tegen de buuv zeggen dat je d'r wel wilt helpen maar dat inslapen niet gaat gebeuren. Dat kan ze wel aan je vragen maar dat je niet verplicht bent dat te doen. Dat ze dus de keus heeft dat je of een plek voor het dier gaat zoeken of dat ze het leuk zelf oplost. Is ze nou van de pot gerukt...
Wie weet is de kat wel aanhaliger bij iemand anders trouwens..

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 06:49

Ik zou in ieder geval naar de dierenarts rijden met de poes om een eventuele chip uit te lezen en daar het verhaal uitleggen. De dierenarts kan dan met je meedenken voor een oplossing en jij hoeft niet te liegen dat je niet bij de dierenarts bent geweest. Heel veel succes!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 06:55

Een gezond dier inslapen omdat zijn verzorger er niet meer voor kan of wil zorgen…
Dat is een onredelijke eis van de buurvrouw. Een kat van 12 zonder grote medische problemen vindt echt nog wel een ander huisje. Inslapen is niet eerlijk naar het dier toe.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 07:15

Ai, begrijp je frustratie. Ik denk dat je eerst moet besluiten of je je buurvrouw wenst te helpen of de kat. Allebei klinkt in dit verhaal als een utopie. :\

Het asiel in kootstertille staat bekend als meedenkend en helpen je denk ik graag. Hebben ook opvang voor oudjes zoals ik begrijp. Adventure heten ze. Dat zou mijn tip zijn.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 07:19

Bravura schreef:
Een dierenambulance komt zo'n diertje ook niet ophalen, dan mogen ze eerst 3 weken niet gevoerd worden, pas dan komen ze, als de poes dan niet al weg is.

Dat is niet iets wat een landelijk beleid is ofzo, daarbij zijn de vrijwilligers ook mensen en dierenliefhebbers die echt wel mee willen denken.

Technisch gezien is de buurvrouw van TS de eigenaar van de kat geworden door de kat al zo lang te voeren. Officieel zou ze gewoon afstand moeten doen, maar er zijn echt wel andere oplossingen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 07:45

Ik wil een beetje sen ander geluid laten horen :o

Jij zegt dat het 'zomaar iets anders zou kunnen zijn. ' maar eigenlijk weet je dit niet toch? Dier krijgt medicatie en is bij een DA geweest?

Is dit dier nou echt gezond?

Ik vind er wat van dat een eigenaar besluit dat het genoeg is, en jij dan achter iemands rug om een dier in leven houd :o

Je zal maar je paard meegeven naar de slager en hem 4 weken later op markplaats zien staan zeg maar :o

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 07:56

Ruitje een paard is wat anders dan een op middelbare leeftijd zijnde htk kat.
Zo’n kat kun je niet verkopen.

De eigenaar ( ofja eigenaar? De kat is aan komen lopen ) kan er zelf niet meer voor zorgen. Het zou haar meer sieren als ze een ander huisje voor zoekt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 08:10

Mevrouw wil en kan de (aangelopen) kat niet meer verzorgen en daarom moet hij weg. Er zijn veel mensen die liever een ouder dier (kat,hond of ook paard!) hebben dan een jong. Dus herplaatsen,asiels zijn daarvoor.Waarom zou een dier zomaar dood moeten? Daarbij is de kat niet eens eigendom van deze mevrouw.De chip moet uitgelezen worden,dat doen ze in een asiel ook voor ze hem herplaatsen.En als het een asielkat is blijft hij eigendom van het asiel en mag je hem zelf niet eens verkopen,weggeven of euthanaseren zonder overleg met het asiel.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 08:12

Omdat dit topic beter op beestenboel[BB] past, verplaats ik hem daarheen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 08:17

@TS: maak een afspraak bij de DA voor de kat en neem 'm mee. Bespreek vooraf alvast met de DA dat de eigenaar 'm wil laten inslapen, en dat - wanneer de kat daar te goed voor is - de kat niet terug kan naar de eigenaar. Overleg tevens met de DA of zij een vaste opvang hebben voor zwervertjes die gewond bij ze worden binnengebracht (want dat gebeurt uiteraard) en of zij deze kat daar heen willen brengen (of willen bemiddelen voor je)

Kijk verder of je iets kunt regelen met een 'factuur' voor euthanasie van de DA (als de DA in z'n boekhouding een debit én creditfactuur aanmaakt zou dat verder voor z'n bedrijfsvoering geen gevolgen moeten hebben), die de afstandskosten bij een asiel compenseren. Dan kan jij de afstandskosten voor het asiel betalen (want dat kost geld) en de buuf de 'euthanasie' aan jou (want zij wil bewijs van euthanasie) - kom je er qua kosten ook redelijk ongeschonden uit.