Labrador eet constant alles tijdens wandelen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Herfstblad

Labrador eet constant alles tijdens wandelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 21:39

Hoi!

Mijn broer heeft een labrador, een teefje van 1 jaar en 4 maanden. Tijdens de wandelingen die we maken eet ze alles wat op de grond ligt. Van poep tot plastic. Corrigeren helpt niet, dus ik dacht wellicht zijn er nog andere mogelijkheden zijn?

Thanks!

roekes

Re: Labrador eet constant alles tijdens wandelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 21:47

Er zijn speciale muilkorven voor. T lijkt net een netje. Zo kunnen ze niet vanalles eten

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 21:56

roekes schreef:
Er zijn speciale muilkorven voor. T lijkt net een netje. Zo kunnen ze niet vanalles eten

Wat ik me afvraag bij die korfjes.. kunnen ze dan niet alsnog kak eten? Of dat ze juist het netje in de kak duwen :=

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 21:58

Nee. Zijn fijnmazige netjes

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 22:03

Ook het eerste waar ik aan dacht, een muilkorf. Voorkomen is beter dan genezen.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 22:04

Ik heb daar ook wel eens naar gekeken ivm streng eliminatiedieet van mijn pup. Die netjes worden afgeraden, omdat ze niet goed kunnen hijgen en daardoor slechter warmte kwijt kunnen. Dan kun je beter een goed passende reguliere muilkorf gebruiken.

Is er met de hond gewerkt aan voedselinhibitie en het laat commando?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 22:06

Nyaleti schreef:
roekes schreef:

Wat ik me afvraag bij die korfjes.. kunnen ze dan niet alsnog kak eten? Of dat ze juist het netje in de kak duwen :=

Jawel. Als ze willen duwen ze die gewoon in de kak en die kunnen ze dan lekker uit het netje likken. Geen probleem. Werkt niet.

De mijne vreet ook kak. Gelukkig geen andere dingen. Welkom bij de club, ik ken zoveel labradors die het doen. Ik heb echt alles geprobeerd, van training tot supplementen tot straffen etc.
Ik laat het erbij. Hij wordt trouw ontwormd en buiten dat het supersmerig is, wordt hij er niet ziek van ofzo.

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 22:11

Ik zou hier eerlijk gezegd eens met een dierenarts of dieren diëtist over praten. Kijken wat die er over te zeggen hebben. Het beestje komt vast niks te kort maar misschien horen zij het vaker.
Het gebruiken van een muilkorf klinkt voor mij als symptoombestrijding?

Wat zegt een hondentrainer hierover? Waarom doen honden dit en wat is hun advies?
Overigens heb ik geen ervaring met honden maar dit kwam in mij op.
Ik weet wel dat Cesar Millan toen een baasje/klant had met (kleine) hond die poep at en daar een aflevering over gemaakt is. Misschien kan je die opzoeken op youtube en heb je daar iets aan?

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 22:19

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 22:24

Mijn grote kruising reu deed het ook. Stenen, stokken, echt alles ging naar binnen. Muilkorf op gedaan, paar maanden er op gelaten en het was over :j

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 22:25

Wij hebben ook zo'n labrador. Wij hebben hem aangeleerd om iets te ruilen (meegekregen vanuit hondencursus). Wanneer ik zie dat hij iets wil gaan eten roep ik 'ruilen!', dan komt hij naar ons toe en beloon ik hem uitgebreid (maak er echt een feestje van dus beloon hem met stem en strooi iets lekkers op de grond). Werkt 9/10 keer. Je moet wel goed timen, maar als het er eenmaal goed in zit dan reageert hij als een reflex. Natuurlijk eerst makkelijk beginnen met alleen het commando oefenen en belonen. Daarna pas met iets lekkers in de buurt, maar (nog) niet iets wat héél lekker is en zo verder uitbreiden.

In eerste instantie probeerde ik hem ook steeds te corrigeren, maar daar werden we beiden alleen maar gefrustreerd van en dat maakte dat hij het nóg liever wilde hebben. :')

Edit: de link van Gaabje 'laat maar' komt denk ik ongeveer op hetzelfde neer. :j

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 22:42

Soms is het inderdaad het doorbreken van zo'n patroon. Zelf vinden ze het vaak niet eens lekker maar puur het eten van vanalles geeft een kick. Een tijdje consequent een muilkorf op werkt vaak genoeg. Wij hadden een rottweiler die graag als vuilnisbak door het leven ging en daardoor een aantal keren in het weekend bij de dierenarts is beland. De muilkorf het ze een maand of 2 mee gelopen en toen was het klaar. Alleen met poep moeten we nog op letten, maakt niet uit wat voor poep helaas.

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 23:01

Zoals aangegeven hierboven zijn er idd van anti lokaassnuitjes hiervoor!
Ik heb zelf ook een labrador gehad en die at ook alles tijdens het wandelen (dan zijn ze echt onwijs snel ineens :') )
Helaas is hij een keer ontsnapt en denken we dat die buiten iets heeft gegeten wat toch giftig voor hem was (je hoort de raarste dingen wat mensen wel niet neerleggen)
Helaas had dit geen goede afloop.
Dus ik kan het echt aanraden om te zorgen dat hij niks kan pakken

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 23:03

Een bekend probleem bij labradors, veel meer dan een fatsoenlijke muilkorf om doen kun je niet.
De netjes en snuitjes klinken leuk maar zijn waardeloos in het gebruik.

Veel labradors hebben het gen niet wat zegt dat ze vol zitten en hebben dus steeds honger. De drollen van brokkenhonden ruiken naar brokken dankzij de geurstoffen en tadaa je hebt een poep etende hond. Zijn ze gecastreerd dan wordt de neiging om oneetbare dingen te eten nog groter.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 09:52

Mijn eerste labrador at ook continue hondenpoep.
Viavia kreeg ik de tip om hem ananas te geven omdat daar een enzym in zou zitten dat ook in hondenpoep zit.
Geen idee of dat zo is.
Maar ik gaf hem enkele dagen wat stukken ananas en hij stopte met het eten van hondenpoep
Gemiddeld 2 keer per jaar begon hij weer hondenpoep te eten
Dan gaf ik hem wederom een paar dagen ananas en het eten van hondenpoep stopte wederom.
Misschien hebben jullie honden ook baat bij ananas

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 10:12

Grappig dat iedereen hier eerst aan een fysieke barrière denkt. Het eerste wat in mij opkomt is dat als ze op correcties niet reageert je dus niet duidelijk genoeg corrigeert.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 10:22

Doet ze dat terwijl ze aan de lijn loopt?

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 10:37

Dorus schreef:
Grappig dat iedereen hier eerst aan een fysieke barrière denkt. Het eerste wat in mij opkomt is dat als ze op correcties niet reageert je dus niet duidelijk genoeg corrigeert.

Ik denk dat dat komt omdat het aan de ene kant een zelfbelonend gedrag is en aan de andere kant er ook een veiligheidsrisico aan zit.

De hond heeft nu al een patroon ontwikkeld van buiten eten oppakken. Dit gedrag eruit wordt alleen maar versterkt als ze af en toe toch iets te pakken krijgt. Pin me hier niet op vast maar ik heb ergens gelezen dat ze door de zoektocht van spullen op de grond en iets vinden om op te eten zelfs iets van dopamine vrij kan komen. Het is nu dus in eerste instantie zaak om te managen, dus het voorkomen dat het kan gebeuren. En dan kun je gecontroleerd werken aan de inhibitie zoals hier eerder genoemd is. Dus het 'laat maar' of 'ruilen' of wat je daar dan ook aan zou willen koppelen.

Als de hond dusdanig snel is geworden met iets vinden en direct doorslikken is de kans groot dat je te laat gaat zijn met correcties waardoor je het gedrag alleen maar versterkt, want de ene keer lukt het wel en de andere keer niet maar dat maakt het alleen maar uitdagender.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 10:48

Nee, dat komt omdat er tegenwoordig meer mensen met honden rondlopen die aan symptoombestrijding doen dan hondenmensen die de hond goed leiderschap geven.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 10:52

Poep eten kan ook door een tekort aan vitamine B , ijzer of calcium veroorzaakt worden. Ook als de voeding slecht wordt opgenomen en ze dus honger houden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 14:46

Dorus schreef:
Nee, dat komt omdat er tegenwoordig meer mensen met honden rondlopen die aan symptoombestrijding doen dan hondenmensen die de hond goed leiderschap geven.

Heb jij wel eens een hond meegemaakt waarvan het intrinsieke zelfbelonende gedrag zó sterk was dat geen beloning hogere waarde heeft, en correcties niet werken ( i.e zó sterk moeten zijn dat ze onder mishandeling vallen). Dit kan je gebeuren met labradors met gestoord eetgedrag zoals die van de ts, sommige jacht- of drijfhonden met een overontwiikeld instinct etc.
In zulke gevallen kan management aanpassing wel degelijk een betere oplossing zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 14:56

Dorus schreef:

Labradors zijn vaak (zoals hierboven ook aangehaald) leptinedeficient. Maw, ze missen het gen dat zegt dat ze vol zitten, en hebben dus gewoon honger. Continu. Een dier dat denkt dat het brullende honger heeft, is slecht te trainen. Dan is een barriere dus het enige dat werkt.

Daarom zijn er dus ook zoveel moddervette Labradors. Zelf hebben ze geen rem, en als de eigenaar dat niet weet en echt denkt dat de hond tekort komt, groeien ze dus dicht.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 15:49

Dorus schreef:

Nee, symptoombestrijding is de korte termijn oplossing die veiligheid van de hond garandeerd zodat er tijd is om de oorzaak op te sporen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 15:50

tamary schreef:
Dorus schreef:

Nee, symptoombestrijding is de korte termijn oplossing die veiligheid van de hond garandeerd zodat er tijd is om de oorzaak op te sporen.

Jammer genoeg staat gentherapie nog in de kinderschoenen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 15:56

Ik heb eigenlijk geen idee of je leptine toe zou kunnen dienen aan zo'n dier. Zou net als insuline gespoten moeten worden vermoed ik.