Cavia’s in volière?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LieveLoes

Cavia’s in volière?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-22 13:14

Hoi Bokkers,

Ik heb onlangs een mooie ruime nieuwe volière gebouwd. Hij is ongeveer 2,25 m2 groot.

Nu ben ik me aan het inlezen over “grond dieren” voor er in en het lijkt me erg leuk om cavia’s te houden.

Ik wil hier niet zomaar aan beginnen en me goed laten informeren. Volgens mijn onderzoek zou ik in dit hok 4 cavia’s kunnen houden qua ruimte. Ook zou dat in de winter fijn zijn zodat ze elkaar warm kunnen houden.

Hoe pak ik dit aan? Klopt bovenstaande? Waar moet ik aan denken? Waar kan ik de cavia’s het beste vandaan halen? Welke samenstelling man/vrouw?

Brand los! En laat voorop staan; het kan niet is ook een antwoord! ;)

Groetjes!

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 13:16

Er is een bokker met allemaal cavia's weet even niet wie

MarjanB

Re: Cavia’s in volière?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 13:18

Er is een cavia topic dus wellicht even daar kijken?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 13:19

Sweetgirl1 schreef:

Melody7

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 13:20

Saaams schreef:
Sweetgirl1 schreef:

Melody7

Die ja

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-22 13:24

Dank jullie wel! Dan pb ik haar ook even!

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 13:29

Soms zeggen ze dat de combinatie met vogels niet goed is. Omdat dan de vogelpoep natuurlijk op de cavia en op de grond valt. Hiervan zouden ze ziek kunnen worden. Weet dat het in de praktijk wel soms gebeurt. Weet niet hoe breed het is. Maar voor 4 klinkt het wel ruim genoeg mits het ook een beetje breed is.

Zelf haal ik ze graag uit de opvang.
Wat je vaak ziet is twee beren. Die zijn er in overvloed.

Anders zou een gecastreerde beer met bijvoorbeeld 3 zeugjes ook goed kunnen.

Heel soms zie je een beren groep maar dat gaat volgens mij niet altijd helemaal goed. En dan geen zeugjes erbij.

Een zeugengroep zonder beer kan ook. Zijn vaak wel iets meer aan het kibbelen is mijn ervaring.

Verder zijn het leuke beestjes en ik vind ze niet heel moeilijk

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 13:31

Ik zou dan voor 4 vrouwtjes kiezen of 3 vrouwtje en 1 gecastreerd mannetje.
Mannetjes bij elkaar gaat bijna alleen als ze van jongs af aan al samen zitten en er absoluut geen vrouwtjes in de buurt zijn.

Verder zorg voor hokjes waar ze onder gaan zitten. Ze kunnen in de winter prima buiten blijven met voldoende stro en eten.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 13:34

Skessa_ schreef:
Mannetjes bij elkaar gaat bijna alleen als ze van jongs af aan al samen zitten en er absoluut geen vrouwtjes in de buurt zijn.

Verder zorg voor hokjes waar ze onder gaan zitten. Ze kunnen in de winter prima buiten blijven met voldoende stro en eten.

Dat is absoluut niet waar. Ik heb inmiddels ruim 20 jaar ervaring met het koppelen van beren zowel jong als oud en een combinatie ervan. Ik heb nu een setje van twee beertjes die een half jaar schelen qua leeftijd maar daarvoor had ik een set van beertjes die een paar jaar scheelden. Ook de vrouwtjes in de buurt hoeft geen probleem te zijn.

Ik zou alleen de combinatie vogels en cavia's niet doen.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-22 13:35

Afbeelding

Dit is hem! Hij is ongeveer 1.70m bij 1.30m.
Hoeveel hokjes zou ik op de grond moeten zetten?

Waar zit zo’n opvang? Is dat gewoon dierenasiel? Ik woon in Brabant.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-22 13:36

Tazzey schreef:
Skessa_ schreef:

Dat is absoluut niet waar. Ik heb inmiddels ruim 20 jaar ervaring met het koppelen van beren zowel jong als oud en een combinatie ervan. Ik heb nu een setje van twee beertjes die een half jaar schelen qua leeftijd maar daarvoor had ik een set van beertjes die een paar jaar scheelden. Ook de vrouwtjes in de buurt hoeft geen probleem te zijn.

Ik zou alleen de combinatie vogels en cavia's niet doen.

Vogels zijn kanaries, dus op zich vriendelijk soort. Wat is de reden dat je ze niet samen zou doen?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 14:13

Cavia's zijn prooidieren die dingen boven zich als angstig kunnen ervaren, ik denk dat het te veel stress gaat opleveren. Ik vind de oppervlakte, voor zover te beoordelen vanaf de foto, ook niet groot genoeg voor cavia's.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 14:15

Kanarievoer (aangezien ze zat zullen morsen), lijkt mij ook niet echt geschikt als caviavoer en het opruimen van voer is vaak de reden voor een grondvogel oid in een voliere.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 14:25

Tazzey schreef:
Cavia's zijn prooidieren die dingen boven zich als angstig kunnen ervaren, ik denk dat het te veel stress gaat opleveren. Ik vind de oppervlakte, voor zover te beoordelen vanaf de foto, ook niet groot genoeg voor cavia's.

170 x 130 niet groot genoeg? Dat is onzin er kunnen wel 4 in. Ik zou wel een bak of hokje maken waar ze in kunnen en je hun voer in kunt zetten. Een vriendin van mij heeft ze bij parkieten en dat gaat al jaren goed.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 14:42

Cavia's zijn prooidieren en vogels boven zich geeft veel stress..
Ook moet je goed uitkijken met tocht en vocht en wat voor mij de grootste reden is om ze nooit buiten te houden is muizen en/of ratten.
Als die in het voer plassen dan is het ook zo gedaan met de Cavia's..

Op de website van Stichting cavia staan ook adressen van andere opvangen.

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 14:59

Vogels en cavia's is vaak geen goede optie. Veel cavia's reageren daar angstig op en we hebben al vaker bij de caviaopvang cavia's binnen gehad met een uitgepikt oog door een vogel...het kam goed gaan, maar ik vraag me af of je het moet willen.

Denk dat een groot deel van de caviaopvangen in ieder geval geen cavia's zullen herplaatsen in een volière.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 15:11

Ik ben het eens met de mensen boven me dat cavia’s om verschillende redenen nier geschikt zijn.
Heb je al eens gedacht aan een andere vogelsoort op de bodem? Bijvoorbeeld dwergkwartels?

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-22 15:14

Stybba schreef:
Ik ben het eens met de mensen boven me dat cavia’s om verschillende redenen nier geschikt zijn.
Heb je al eens gedacht aan een andere vogelsoort op de bodem? Bijvoorbeeld dwergkwartels?

Iedereen bedankt! Kwartels heb ik aan gedacht, maar die vragen bijvoorbeeld veel beplanting ivm schuilen enzo, en dat gaat helaas niet.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 15:15

Zoals hierboven al gezegd werd, prooidier / roofdier verhaal, ben bang dat de cavia's te veel stress gaan krijgen.

Als je dieren op de grond zou willen, kun je beter denken aan een kwartel, dit zijn grondvogels die vriendelijk zijn en niet groot zijn.

Vroeger hadden wij deze ook in onze volière en geeft meer levendigheid op de grond.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 15:19

LieveLoes schreef:
Stybba schreef:

Iedereen bedankt! Kwartels heb ik aan gedacht, maar die vragen bijvoorbeeld veel beplanting ivm schuilen enzo, en dat gaat helaas niet.

Hoezo gaat dat niet? Ook niet als je zou denken aan bosjes met losse takken tegen de zijkant, huisjes waar ze in kunnen schuilen en beplanting in lage bloembakken/schalen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 15:22

LieveLoes schreef:
Stybba schreef:

Elke hoek + midden langs de randen kom je al een heel eind en je kan zelf goed uit de voeten in het midden.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 16:14

pillow schreef:
Tazzey schreef:

170 x 130 niet groot genoeg? Dat is onzin er kunnen wel 4 in. Ik zou wel een bak of hokje maken waar ze in kunnen en je hun voer in kunt zetten. Een vriendin van mij heeft ze bij parkieten en dat gaat al jaren goed.

Ik had over de maten geen gelezen, de oppervlakte zou op zich moeten kunnen maar de combinatie is echt niet goed.
Ik zou geen cavia’s uitplaatsen bij iemand die ze in een vogelkooi zou gaan houden met vogels erbij.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 16:17

Ik zou ook eerder voor kwartels kiezen dan cavias.. Als ik na ga hoeveel vogelpoep ik uit de volieres op mijn werk kon harken elke dag, daar zou ik allereerst al geen cavia's in willen zetten, vogels poepen in het hooi, water etc. Daarnaast waarderen cavias, zeker buiten en met rondvliegende vogels boven hun hoofd, ook veel beschutting. En met kwartels ben je qua verzorging ook nog een beetje hetzelfde uit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 16:30

Cavia's vinden 'buiten' heel leuk, maar ik vrees dat dit hok daar niet geschikt voor is. Als nachthok heb je iets nodig wat geïsoleerd is en waar ze ook de ruimte in hebben om fatsoenlijk rond te lopen óók overdag!
Toen ik nog cavia's had was alleen het nachthok al 2 m2.
In de winter komen cavia's nl niet graag buiten zéker niet als het regent/sneeuwt, vriest of hard waait.
Dit hok is dus veels te open.

Als je het goed dicht kunt maken én je geeft ze een apart stuk met wat gras dan doe je ze daar meer plezier mee.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 17:59

De ruimte is groot genoeg voor 4. Voor de winter moet er wel een warm genoeg hok in, met lekker veel stro, die kun je op poten zetten; warmer in de winter, en zomers kunnen ze er verkoeling onder zoeken. Ik heb 3 volwassen vrouwtjes gehad, via marktplaats, van een gezin dat ging emigreren. Die 3 waren dus al aan elkaar gewend. Ik vond het wel heel veel werk die schattige beestjes.