Kat gebitsprobleem niezen - spoed of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DideH

Kat gebitsprobleem niezen - spoed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 23:03

Hi allemaal,

Gezien altijd alle hulpvragen in een lang weekend met feestdagen vallen is het weer eens raak. Mijn kat Milo is bekend met chronische niesziekte en heeft zo nu en dan opvlammingen daarvan waarbij de snotklodders lekker in het rond vliegen. Nu dacht ik dat dat weer het geval was en was van plan dinsdag weer te bellen voor een afspraak (meestal krijgt hij dan antibiotica en is het weer een tijdje onder controle). Hij is daar niet echt beroerd van als hij een opvlamming heeft.

Nu merkte ik toenstraks op dat er bij een harde nies ook wat uit zijn mond vloog (wit korrelig spul wat gigantisch stinkt). Na een heel gevecht inclusief oorlogswonden aan mijn kant, meneer is echt geen fan van mensen die aan zijn bekje zitten, zag ik net een bloedende tand met dat witte korrelige spul eromheen. Lijkt iets van pus te zijn? Kon niet helemaal goed kijken want meneer maaide weer van zich af.

Nu vraag ik mij dus af: is dit spoed genoeg om morgen de spoedlijn (ze zijn gesloten door pinksteren) van de dierenarts te bellen? Of kan dit wachten tot dinsdag?

Milo eet en drinkt overigens nog wel gewoon en wil ook nog spelen als ik speelgoed aanbied.
Op internet (ja slim om te gaan googlen..) las ik o.a. horrorverhalen over dat de holte tussen mond en neus kapot kan gaan en ze daarom ook zo kunnen snotteren. Misschien dat ik mezelf ook een beetje gerust probeer te stellen met dit bericht, want wil natuurlijk niet dat mijn maatje onnodig lijdt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 23:04

Bel een dierenarts en leg het voor!
Daar zijn ze voor!
En het is nu zondag, dinsdag lijkt me nogal laat.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 23:14

Ik zou zeker even bellen! Desnoods alleen voor overleg.

Eet en drinkt nog goed? Kan je evt koorts meten?
Ik zou iig even bellen om te overleggen. Ben zelf nog wel geneigd om voor dingen die wel kunnen wachten, maar als het rustig is en ik de tijd toch heb, om klanten aan te bieden dat het wel kan. Is wel iets duurder dan een gewoon consult, maar het is soms gewoon fijn om snel gehoord te worden en niet iedereen kan zomaar de eerst volgende werkdag ivm zelf moeten werken. Dan is een weekend een uitkomst.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 23:22

eilleen333 schreef:
Ik zou zeker even bellen! Desnoods alleen voor overleg.

Eet en drinkt nog goed? Kan je evt koorts meten?
Ik zou iig even bellen om te overleggen. Ben zelf nog wel geneigd om voor dingen die wel kunnen wachten, maar als het rustig is en ik de tijd toch heb, om klanten aan te bieden dat het wel kan. Is wel iets duurder dan een gewoon consult, maar het is soms gewoon fijn om snel gehoord te worden en niet iedereen kan zomaar de eerst volgende werkdag ivm zelf moeten werken. Dan is een weekend een uitkomst.

Ja hij drinkt en eet (zowel hard droogvoer als natvoer) gewoon goed. Als ik een snoepje pak komt hij net zoals altijd aangeraced en staat hij daarom te springen.
Hij lijkt verder niet ziek ofzo (op het gesnotter na en die tand na). Als hij echt ziek zou tonen had ik nu meteen nog aan de telefoon gehangen, maar omdat hij dat niet doet vind ik het een lastige. Moet wel zeggen dat hij vanuit het asiel (daar sterk vermagerd gevonden) bij mij is gekomen en daardoor echt een moord doet voor eten. Dus wellicht dat hij daarom ook gewoon met pijn zou eten.

Ik ga morgenochtend gewoon even bellen!

_xManadisx_

Re: Kat gebitsprobleem niezen - spoed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 23:27

Hier gaat in het weekend weinig mee gedaan worden verwacht ik. Als het een ontstoken kies is moet deze er uit, maar dat word niet in de spoed gedaan omdat het geen spoedgeval is. Echter zou ik wel bellen, waarschijnlijk krijg je antibiotica en metacam mee en word er een afspraak gemaakt voor op een later moment om de kies te trekken.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 23:31

Ik zou gewoon bellen. Zij hebben vaak een behoorlijk goed idee van hoe dringend het is. Ik belde ooit eens voor een van mijn katten die ineens niet meer wilde eten en wat lusteloos was. Op een zaterdag. Ik moest meteen komen. Hij heeft 5 dagen aan een infuus gezeten en had het anders waarschijnlijk niet overleefd, en dat terwijl het niet ernstig of acuut leek en ik toch echt niet had gezien hoe ernstig het was, ondanks dat ik mijn hele leven al katten heb...

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 23:37

Fijn dat er wel meer mensen van kamp bellen zijn, dan voel ik me niet zo de overbezorgde kat-mama die onnodig belt :j

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 23:44

Mijn ervaring is dat katten veel te lang door eten met meerdere ontstoken tanden. Heb me daar heel rot over gevoeld dus nu veel alerter op en ze worden dan ook direct behandeld. Als ze stoppen met eten, moet het naar mijn idee al heel heel veel pijn doen. Zou dus inderdaad bellen voor in ieder geval pijnstillers tot ie goed nagekeken kan worden.

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 07:42

Een beetje water na de wijn. Maar ik zou ook bellen om te overleggen. Mogen degene die er verstand van hebben een inschatting maken of het spoed is of niet.

Hier toevallig ook een kater met chronische niesziekte, snot en een slecht gebit. Nu dus benieuwd of dat verband houdt.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 09:06

Net na een kwartier aan de telefoon te hebben gehangen de spoeddienst van dierenziekenhuis hier in de buurt gesproken (eigen dierenarts doet dus zelf geen spoeddienst). Was kennelijk niet de enige met overlegvraag :')

Ze zeggen: tenzij zijn gedrag anders wordt en/of hij sloom wordt, of er iets veranderd waardoor ik het niet meer vertrouw gewoon morgen naar eigen dierenarts.

Kan inderdaad wel aan elkaar verbonden zijn (het snotteren en gebitsproblemen). Maar zolang hij gewoon zijn ding doet, slijmvliezen in zijn mond zelf gewoon lichtroze blijven, blijft eten/drinken/zijn behoeftes doet zien ze dit niet als spoedgeval die ze vandaag moeten zien. Mocht er wel wat veranderen dan moest ik gewoon weer bellen en dan kon ik vandaag nog langskomen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 09:15

Prima! Goed dat je hebt gebeld, dat geeft houvast.

Het fijne van dierenartsen is dat ze je altijd serieus nemen en dat is meer dan van de meeste huisartsen gezegd kan worden.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 11:12

Hevonen schreef:
Prima! Goed dat je hebt gebeld, dat geeft houvast.

Het fijne van dierenartsen is dat ze je altijd serieus nemen en dat is meer dan van de meeste huisartsen gezegd kan worden.

Ja dat vind ik ook altijd fijn aan dierenartsen! We kunnen natuurlijk ook niet voelen wat ze voelen, dus liever dan inderdaad laagdrempeliger daarheen kunnen, om te voorkomen dat ze lijden :j

Meneer ligt lekker naast me op de bank te tukken in het zonnetje. Al geregeld dat ik morgen thuis kan werken, dus dan ben ik mooi flexibel voor de DA.

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 13:50

Mijn kat heeft ook chronische niesziekte, een had ook steeds opvlammingen, vooral in de winter. Hij had ook een heel slecht gebit. Uiteindelijk na de zoveelste antibiotica kuur maar besloten om alle kiezen eruit te laten halen en ook 1 hoektand die aangedaan was. Rib uit mijn lijf en het moest in 2 operaties, eerst de ene kant en na 2 maanden herstel de andere.
Maar de kat is er enorm van opgeknapt, vrolijker, meer zelfvertrouwen, veel minder hoesten en niezen en geen constant loopoog meer. Ook afgelopen winter geen kuur nodig gehad.
Slecht gebit zorgt voor een zwakker immuunsysteem waardoor de niesziekte steeds kans krijgt.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 14:20

ChelseaAyLee schreef:
Mijn kat heeft ook chronische niesziekte, een had ook steeds opvlammingen, vooral in de winter. Hij had ook een heel slecht gebit. Uiteindelijk na de zoveelste antibiotica kuur maar besloten om alle kiezen eruit te laten halen en ook 1 hoektand die aangedaan was. Rib uit mijn lijf en het moest in 2 operaties, eerst de ene kant en na 2 maanden herstel de andere.
Maar de kat is er enorm van opgeknapt, vrolijker, meer zelfvertrouwen, veel minder hoesten en niezen en geen constant loopoog meer. Ook afgelopen winter geen kuur nodig gehad.
Slecht gebit zorgt voor een zwakker immuunsysteem waardoor de niesziekte steeds kans krijgt.

Oef dat klinkt als een duur grapje.
Gelukkig zit het probleem hem bij Milo echt in 1 tand, dus hoop dat als die eruit is dat hij dan ook opknapt zoals die van jou!

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 16:27

Wat fijn dat het er maar 1 is! Maar zelfs 1 rottende tand kan natuurlijk al het systeem omlaaghalen, ik denk wel dat hij er zeker van zou opknappen als die die kwijt is. Hopelijk voelt Milo zich snel beter.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-22 13:55

Kleine update: net bij de dierenarts geweest. Die kies moet er inderdaad echt uit. Voor nu antibiotica en volgende week donderdag onder het mes. Ze hadden het echt giga vol staan in de planning met operaties, maar ze hebben hem nog ergens ertussen weten te squeezen gelukkig.

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 17:35

Fijn dat hij nog redelijk vlot geholpen kan worden ondanks de drukte. Hopelijk knapt Milo er snel van op.