Ruiperiode hond, wat te doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Farjen

Ruiperiode hond, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 09:55

Hoi iedereen :)

Onze hond (Labrador van 1 jaar) is aan het verharen en niet zo'n beetje.. -O- :D
Het is de eerste labrador dat ik heb (altijd andere rassen gehad).
Op aanraden van een vriendin heb ik ze naar de trimmer gebracht, zodat ze haar konden wassen en met de krachtige haardroger alle losse haren konden wegblazen.

De trimmer heeft toen gezegd dat ik nooit onze hond mag borstelen. Dit zou het verharen nog meer stimuleren en dan zou ze zelfs het hele jaar door continue verharen.

Nu sinds vorige week is het verharen weer enorm begonnen, dus weer naar de trimmer gebracht. Ik had ze zelf al gewassen (aangezien ze helemaal in de modder was gaan rollen :') ) en toen was er al enorm veel haar afgekomen. Bij de trimmer enkele dagen later opnieuw erg veel.
Maar ik moet nog steeds 3 keer per dag stofzuigen nu, zo erg is het :+

Maar als ik google, lees ik allerlei dingen dat je wel mag borstelen.
Wie weet raad? Wel of niet borstelen? Terug naar de trimmer?
Verder glimt ze je tegemoet, ze krijgt kwaliteitsbrokken, geen gezondheidsproblemen, ...

Sem_

Re: Ruiperiode hond, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 10:03

Ik volg even, hier ook een (zwarte) labrador en ik snap niet hoe hij nog haar over heeft. :')

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 10:06

:+
Het is een periode die straks over is…. Hier 3 verharende honden in huis…. Binnen hier en enkele weken wordt het beter.

We doen er hier niets aan…
Als er te veel af komt ga ik wel soms buiten wat borstelen zodat alles wat echt los zit, tenminste al buiten achterblijft…

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 10:08

Ik borstel mijn lab wel degelijk en nog regelmatig ook.
Hij verhaart zeker niet het hele jaar door, waar komt dat verhaal vandaan?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 10:42

Geen labrador hier maar een Keesje die middenin de rui zit.
Ik borstel haar weinig maar heb een waterblazer waarmee ik het losse haar uitblaas.
Dit doe ik in deze periode 1x per week en wanneer ze in de heftigste periode zit qua haarverlies was ik haar eens goed en blaas haar daarna net zolang tot er geen los haartje meer uit komt.
Het uitblazen doe ik buiten trouwens, anders is mijn hele interieur zwart. :+

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 10:44

Als het zo erg is dat je drie keer per dag kan stofzuigen dan zou ik ook gewoon eens een herderharkje oid over de hond heen halen. Kijk wel dat je geen kammen hebt met messen zoals een furminator oid, die beschadigen de vacht en trekken veel meer los dan nodig is.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 10:49

Hier een keesje in huis die regelmatig geborsteld wordt. Haart niet altijd extreem.
En nog 3 honden op stal/erf. Die gaan omstebeurt ofzo. Top. Super. 1 aai en je zit er helemaal onder. Die worden eigenlijk niet geborsteld en niet gewassen. Rampzalig. Dus over gegaan op af en toe borstelen en das stukken beter, vinden ze zelf ook erg fijn.

En dan gewoon een soort harkje ofzo, niet een harde of zachte borstel van een paard

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 10:56

Borstelen mag an sich wel, maar niet te vaak. Hoe meer je gaat borstelen hoe meer je de vacht stimuleert om los te komen. Het hangt er ook vanaf waar je mee borstelt en ook wat je er uit haalt: zijn het nieuwe haren of wel echt doffe/dode/oude/ondervacht haren. Ook inderdaad het dieet en dergelijke speelt mee maar kijk ook eens naar het weer, dat is zo veranderlijk als de pest en werkt echt niet mee voor alle dieren.

Het is dus best lastig maar ik weet niet beter dan dat mijn BC's verharen :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 10:59

Schaf een waterblazer aan. Dan kan je in de rui de haren er zelf uitblazen en het is heel fijn als ze nat zijn :+

Ik borstel mijn herders niet als ze niet in de rui zijn, pas in de rui borstel ik met een borstel voor onderwol. Absoluut geen furminator oid! De enige die het hele jaar verhaarde was de teef die gecastreerd was. Castratie zorgt er baak voor dat ze hele jaar blijven ruien en vacht anders wordt := dat was echt vreseljjk

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 11:01

De trimmer goed plannen, dus écht tijdens het hoogtepunt van de periode. Daarnaast een goeie waterblazer aanschaffen en in de periode dat de hond verhaart een paar keer per week uitblazen. 8-)

Als het echt extreem is was ik ze ook, laat het sop lekker lang intrekken en blaas ze dan zo'n 20-30 minuten helemaal uit totdat ik het haar zichtbaar minder die rondvliegen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 12:31

Tja een labrador die verliezen nu eenmaal veel haar ook als ze niet in de rui zijn. Ik heb een blonde van 7 en daarvoor 13 jaar een blonde gehad dus al 20 jaar labrador haren.
Ik borstel idd nooit. Zwemmen, naar de trimmer en daarnaast gewoon veel stofzuigen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 12:39

Ik heb een sheltie. Heel ander type vacht, maar nooit kammen of borstelen is echt kansloos met zijn vacht.

Ik vind het ook niet heel logisch, dat een hond meer ruit door meer borstelen.
Wellicht íets, maar ik geloof nooit dat je de natuurlijk groei van de vacht zodanig kunt manipuleren met borstelen dat de hele vachtgroei anders wordt

En dan nog, stel dát de ruiperiode iets verlengd wordt.
Ook geen drama.
Gewoon een borstel erover heen af en toe hoor, als dat zoveel ellende scheelt in huis.

(Tis marketingtechnisch natuurlijk ook wel leuk voor zo'n trimmer... De eigenaar zo ongeveer verbieden om zelf vacht onderhoud te doen, en daarmee zo ongeveer verplichten om vaker naar de trimmer te gaan...)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 12:52

Goof schreef:
Ik borstel mijn lab wel degelijk en nog regelmatig ook.
Hij verhaart zeker niet het hele jaar door, waar komt dat verhaal vandaan?

Dat verhaal komt van de borstel die ook een beetje snijdt. Hoe heet dat ding ook al weer.
Nou ja, daar kom ik straks wel op.

Warm wassen, shampoo een tijdje laten intrekken. Goed uitspoelen met warm water. Dan blazen en met een grove kam doorkammen zodat het losse haar weggeblazen kan worden. Dit kan je in de rui periode meerdere keren herhalen. Sterkte, het is een hele klus.

Edit: Furminator. Die is volgens mijn trimmer niet goed voor de vacht. Geeft veel beschadigingen waardoor de vacht gestimuleerd wordt om te groeien en dat is nou precies wat je niet wilt.

Deze kam bedoel ik: https://www.bol.com/nl/nl/p/rvs-hondenk ... 106605706/

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 18:40

Bedankt voor de vele reacties! :D

Ik heb al mijn hele leven honden, dus ben wel wat gewoon. Maar deze labrador is echt enorm harig :') Ik stofzuig, ze krabt 1 keer met haar achterbeen en er ligt alweer een halve hond op de vloer.

Die waterblazer is een goeie tip! Beter zelf zo 1 aanschaffen dan steeds naar de trimmer :$
Welke waterblazers zijn aanraders?

Ook een goeie tip van die furminator, deze heb ik liggen en was al bijna aan het denken om daarmee aan de slag te gaan := Ik ga even googelen naar een herderharkje

Volgende week wordt ze trouwens gesteriliseerd... Ik hoop echt dat haar vacht niet verschrikkelijk gaat zijn erna

Hierbij de 2 harige bewoners (al ruift de teckel amper gelukkig :D )
Afbeelding

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 18:45

Een Labrador heeft een dikke ondervacht. Ze verliezen altijd wel wat haar, maar hebben 2 keer per jaar de rui. Ik borstel ze wel altijd. Bij mij zijn ze er eigenlijk altijd wel met een paar weken doorheen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 19:08

Stofzuiger op je hond zetten. En tijdelijk niet meer stofzuigen. ( heeft toch geen zin) zeg maar dat je hoogpoligtapijt aan het kweken ben. :D
Hier 6 honden en 4 katten…. En 2 aras die de boel op doen waaien tijdens het n rondje vliegen. Heb inmiddels borden in de woonkamer staan dat t eenrichtingsverkeer is :+

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 19:28

Mijn hond verhaart maar 2x per jaar, 6 maanden in het voorjaar en 6 maanden in het najaar. :+
Soms laat ik haar ook weleens wassen en drogen in een trimsalon. Het lastige is dat de echte rui periode heel moeilijk te voorspellen is en de trimsalon zo vol zit dat je 4 weken van tevoren een afspraak moet maken.
Bij de dierenwinkel in de buurt kun je zelf je hond wassen. Je betaalt € 7,50 voor een half uur, inclusief shampoo en gebruik handdoek. Misschien zit er bij jou in de regio ook zo’n dierenwinkel?

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 19:52

Labrador van kennissen verhaarde ook enorm. Zij hebben de hond laten wennen aan de stofzuiger. Op een gegeven moment stond het beessie zelf met de slang in de mond, zo van: “baas, alsjeblieft nu, ik heb jeuk!?”

Is misschien een makkelijker oplossing om meteen hond te stofzuigen, dan de pluis eerst op de grond te laten dwarrelen en daarna te zuigen. :Y)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 20:23

Farjen schreef:
waterblazer is een goeie tip! Beter zelf zo 1 aanschaffen dan steeds naar de trimmer :$
Welke waterblazers zijn aanraders?

Ik heb een vrij simpele waterblazer, de Tritra T Doodle geloof ik.
Ik heb bewust een blazer gekozen die geschikt is voor wat heftiger gebruik maar nog in de lagere prijsklasse zit.
Deze heeft een warme en koude stand en een draaiknop om de blaassterkte te regelende warme stand wordt wel goed heet, daarmee moet je even opletten ivm verbranden vd huid.
Puur voor het losse haar uitblazen gebruik ik de koude stand en hoogste blaaskracht.
Qua kammen gebruik ik enkel een groffe kam maar een Keesje heeft een andere vacht dan een labrador. :)

edit:
Deze waterblazer heb ik: https://www.trim.nl/waterblazers-droger ... r-1306150/