Verandering gedrag kat

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Verandering gedrag kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 22:24

Helaas is mijn kat in een jaar flink afstandelijk geworden en is zijn gedrag nogal veranderd. Ik weet echt even niet meer waar ik hem blij me maak, vandaar dit topic.

Dit is mijn aller liefste Happy, een kat (mannetje) van, sinds gister *\o/* , 5 jaar oud.

Afbeelding
Afbeelding

Het is echt een schat, maar hij is zo veranderd.

Laat ik maar eerst beginnen met zijn karakter voor lente 2021. Hij was echt een super blije kat. Hield ontzettend van knuffels en had engelen geduld. Hij kwam graag bij mij slapen en lekker op de bank chillen. Hij hield zo van aandacht, dat als je hem even van je schoot af tilde, hij meteen terug kwam rennen <3 _O-
Happy mag naar buiten wanneer hij wilt en hier maakt hij ook goed gebruik van. Maar toen was hij ook gewoon veel thuis. Nu niet meer -O-

Nu is hij ontzettend afstandelijk. Komt niet naar je toe en is bijna nooit thuis. Ik zie hem eens in de 5 dagen denk ik. Af en toe vaker, maar echt voor een seconde. We hebben al gehoord dat hij door veel mensen gevoerd wordt. We vragen altijd om dit niet te doen, maar vooral op 1 plek blijven ze maar doorgaan...
We weten gewoon echt niet meer hoe we hem thuis moeten houden. Happy niet naar buiten laten is geen optie.


Ik heb een tijdje lang gedacht dat hij misschien verdrietig was over zijn broertje, Simba, we zijn hem helaas kwijt geraakt Y;(
De twee samen <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik mis zelf kleine Simba ook heel erg ;(

Maar zou dat het zijn? Dat hij een maatje mist? De verandering in gedrag begon wel na Simba's verdwijning...

Ik weet het niet meer... Wat is er toch met mijn kleine man ;(

troi
Berichten: 17076
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Verandering gedrag kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 22:27

Katten zijn soms ondoorgrondelijk ben ik bang. Ik gok dat het voeren door anderen er veel mee te maken heeft.

Amber_anne

Berichten: 7050
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Verandering gedrag kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 22:30

Kan je hem niet in de tuin houden door deze af te zetten? Katten die gevoerd worden blijven daar vaak hangen.

Een gedragstherapeut is ook nog een optie. Het kan namelijk ook zo zijn dat er in huis iets is waardoor hij liever buiten is

Esther_

Berichten: 4002
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Verandering gedrag kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 22:54

Is er iets veranderd sinds de lente 2021? Misschien jij meer thuis, waardoor hij rust mist? Of iets anders?

Matheno

Berichten: 8019
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 23:06

Op zich is dat niet heel vreemd gedrag rond deze tijd hoor. Onze poezen zijn in de winter veel binnen en liggen dan het liefst de hele dag op je, maar in de zomer zien we ze soms hele dagen niet.

Fijne temperaturen, veel insecten waar je op kunt jagen dag en nacht en veel verstopplekjes door alles wat weer groeit en bloeit.

Silenna

Berichten: 2992
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 23:33

Tuin af (laten) zetten en hem in je eigen huis/tuin houden. Sowieso dat vreemde mensen hem voeren moet je niet willen, plus het risico dat hij overreden/"ontvoerd" wordt door één van je buren zou ik niet willen nemen. Waarschijnlijk als je hem bij je houdt wordt hij weer aanhankelijk, nu ligt ie gewoon bij een paar andere huizen in de vensterbank. :=

ellepel

Berichten: 47710
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 07:00

nou ja je kunt hem toch gewoon wat meer binnen houden?
dan alleen overdag er uit en de avond en nacht binnen.
dan heb je dacht ik tijd om met hem te spelen,voeren en gezellig doen en zo de band weer wat te verstevigen.
ik ben er persoonlijk sowieso een voorstander van om katten nachts en vroege ochtend binnente houden vanwege de vogels, en ja ik heb twee katten die helemaal nooit buiten komen.
maar steek er wat tijd in, gezellig binnen,snoepjes en spelen en mocht hij dan nog raar blijven doen misschien medisch laten nakijken?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 111424
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Verandering gedrag kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 07:02

Zo te lezen heeft hij andere baasjes uitgekozen.

Goof

Berichten: 29428
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 07:06

Cayenne schreef:
Zo te lezen heeft hij andere baasjes uitgekozen.


Dit.
En hoe je hem bij je kan houden? Door hem binnen de tuin te houden.

Memories

Berichten: 2648
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Verandering gedrag kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 10:42

Wat vervelend dat hij zo anders is geworden :(:)

Ik vrees er ook voor dat hij het ergens anders meer naar z’n zin heeft momenteel. Kat bij huis willen houden maar hem enerzijds ook niet op willen sluiten: daar zul je echt een middenweg in moeten vinden bijv. op gezette tijden naar buiten, met een tuigje naar buiten of je tuin cat proof afzetten.
En verder het thuis heel erg leuk maken en zelf ook lekker voer en veel fijne aandacht aanbieden. Ik denk echter dat dat alleen niet voldoende is nu hij al nauwelijks meer thuis komt, dan had je al eerder in moeten grijpen. Is hij er echt van de een op de andere dag niet meer of is het wel geleidelijk aan zo ontstaan?

Gitana

Berichten: 2728
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 11:33

Mijn ouders kat is ook een heel andere kat geworden nadat zijn broer doodging. Die is nooit meer dezelfde geweest en wilde het eerste jaar nieteens meer in huis komen, hij sliep toen liever in de garage en werd heel "serieus" en wat afstandelijk.

En zoals de andere ookal aangeven denk ik ook zeker dat het te maken heeft met aandacht en voer wat elders gegeven wordt..
Heel jammer dat mensen dit doen. Kan je ze er niet op aanspreken?