Waarom heeft jouw hond een muilkorf om?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fair

Waarom heeft jouw hond een muilkorf om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-22 19:17

Hi,

Omdat ik er zelf over na zit te denken om er eentje aan te schaffen, vroeg ik me af hoe jullie een muilkorf gebruiken en in wat voor situaties. En ook wat voor muilkorf jullie gebruiken + hoe het is aangeleerd.

Alvast bedankt!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 21:24

Ik doe alleen een muilkorf aan als ik de veiligheid van een ander niet kan garanderen. Bij mijn reu is dat bijvoorbeeld bij de trimmer of de dierenarts. Hij duldt het niet als er iemand aan z'n achterpoten zit, dus dan beter op veilig spelen.
Omdat het minder dan eens per jaar is, heb ik het niet uitgebreid aangeleerd. Gewoon thuis een paar keer laten snuffelen en even rond z'n snoet gedaan, daarna goed belonen. Hij vindt een muilkorf niet erg gelukkig.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 22:13

Omdat het moet als ze samen lopen op de renbaan :Y)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ze wil nog wel eens vliegbeestjes proberen te vangen en ze is bloedsnel dus ze heeft al een keer een wesp gevangen -O- dus soms draagt ze een muilkorf om te voorkomen dat ze spicy vliegbeestjes vangt :=

Muilkorf gaat ook mee naar de dierenarts, het is tot nu toe nog nooit nodig geweest gelukkig maar dan heeft ze iig een passende bekende muilkorf.

_Zsazsa_

Re: Waarom heeft jouw hond een muilkorf om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 22:19

Onze Cane Corso’s dragen er 1 naar de dierenarts en hondenpension. Het zijn waakhonden en niet sociaal naar mens en dier. Dus die zijn altijd gekorft als ze ergens heen gaan.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 22:22

Ik gebruikte de muilkorf op stal als ik even niet kon opletten (als ik ging rijden longeren of uitmesten bijv). Ze vrat echt hele bulten poep. Naast dat niet fris is ook heel ongezond (als er 1 wormeneitjes heeft of juist net ontwormd is)
Maar ze at ook kuil, stro, steentjes en ga zo door. Normaal let ik altijd op maar dat lukt niet altijd
Ze vond het geen probleem en ging dan maar lekker slapen haha

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 22:56

De mijne als we naar plekken toegingen waar de kans groot was loslopende (niet luisterende) honden tegen te komen. Mijn hond toont helaas agressie, maar gingen wel eens naar het water waar je eerst doe een stuk (aanlijnplicht) bos moest voor je privé aan het water kon zitten. Je had verschillende inhammen zeg maar.

In dat stuk naar het water toe kom je standaard mensen met loslopende honden tegen die niet luisteren. Dood vermoeiend, vervelend voor mijn hond, maar dan dus een muilkorf om.

Zodra je hij het water bent kan hij af, maar hond blijft ten alle tijden aangelijnd.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 23:21

Ik heb tijdelijk een snuitje gebruikt bij mijn Shih Tzu omdat hij (gericht) uithaalde wanneer ik hem kamde.
Ik werd daar onzeker van in mijn handelen waarop hij misbruik maakte van mijn onzekerheid.
Met snuitje durfde ik weer door te zetten waardoor de omgang tijdens het kammen ook weer beter werd en hij vlot inbondt.

Verder zou ik alleen muilkorven als dat nodig is om bijvoorbeeld de dierenarts heel te houden ofzo.
Is niet (meer) nodig met mijn honden dus ik gebruik geen muilkorf/snuitje.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 23:39

Eigenlijk alleen in het openbaar vervoer. Dat is hier in Italië verplicht.

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 07:10

Mijn hond krijgt alleen de muilkorf om als ik bezig ben met mijn paard en hij wel vrij mag rond lopen. Dit voor de veiligheid van de stal Kat. Met begeleiding gaat het prima, kan ik zeggen dat hij het moet laten. Maar zonder begeleiding weet ik niet of hij het ooit niet kan laten om er achteraan te jagen. Dus voor de zekerheid doe ik hem liever om, veiligheid van alle dieren is het belangrijkste.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 07:22

Mijn hond nooit. Maar ik heb er wel eens aan zitten denken om hem om te doen om andere honden op afstand te houden. Mijn hond is als de dood voor andere honden en gaat als een jekko blaffen enzo. Dus dacht als andere baasjes dan een muilkorf zien,blijven ze misschien op afstand. Maar toen dacht ik, ja als er dan een hond komt die hem aanvliegt(wat ik absoluut begrijpen zou doordat mijn hond zo tekeer gaat) kan hij zich niet verdedigen. Dus toch maarzo der muilkorf en gaan oefenen met Monique Bladder. Dit heeft geholpen en we kunnen nu naar een hond op afstand kijken zonder dat ie uit z'n plaat gaat.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 10:35

Altijd tijdens het wandelen en uitlaten.
Ze zit al lang aan de prednoral wegens meningitis. Hierdoor vreet ze alles wat los en vast zit.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 10:45

Hij krijgt een snuitje om bij de dierenarts.
Hij snapt als het hem zeer doet.
En je wilt niet dat zo'n formaat ook echt een keer hapt.
Verder gelukkig niet nodig. Op het erf is hij erg fel en dan doen we hem bij bezoek even in de kennel.
Maar buiten de poort is hij heel sociaal.

De jack russell is altijd een blij ei.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 11:47

Bij de dierenarts als ze aan zijn poten of kop moeten zitten. Bij de rest van het lijf krijgt hij een bal in zijn bek en sta ik bij zijn kop. Maar poten vindt hoi sinds pup al verschrikkelijk nadat de regelmatig openlagen door allergie en kop is gewoon te dichtbij. Hij houdt absoluut niet van vreemde mensen en zal ze altijd ontwijken en negeren zolang dat kan. Maarja, bij de da kan dat niet :')
Thuis gaat hij gewoon in de kennel.

Ik heb echt een muilkorf en geen snuitje, want ik vind spuitjes heel oncomfortabel en hond vindt het ook erg vervelend, terwijl muilkorf vanaf de 1e keer al geaccepteerd werd.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 11:53

De mijne krijgt soms een muilkorf aan op plekken/momenten dat ik hem niet de hele tijd in de gaten kan houden, puur om te voorkomen dat hij vanalles op gaat vreten! Het oefenen hebben we gewoon gedaan door elke keer als het ding aan gaat, krijgt hij een snoepje. De eerste keer ging hij heel zielig zitten maar na een week had hij door dat hij gewoon alles kon (behalve eten dan) en rent hij weer als een gek rond!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 11:57

Maar degene die zeggen dat ze niet kunnen eten, hebben jullie echt een muilkorf dan? Want de mijne krijgt juist gewoon nog snoep met muilkorf om en zou ook rustig dingen van de grond kunnen eten. Misschien omdat hij er heel handig mee is. Die drinkt er ook mee haha

Helaas zie ik ook mensen die honden een snuitje omdoen en zich niet realiseren dat je die niet langer als een paar minuten om moet doen vanwege het niet kunnen hijgen oa.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 12:23

Met snuitje kon mijn Shih Tzu idd niet meer eten of drinken.
Wel deed ik hem los genoeg dat hij nog iets meer ademruimte had maar strak genoeg dat bijten bijna niet meer lukte.
En zodra ik klaar was met kammen ging hij eraf en gaf ik een koekje oid.
Inmiddels kam ik zonder dat er een snuitje om gaat, hij weet dat als hij zich gedraagt hij nadien volgestopt wordt met lekkers en eten is zijn nummer 1 motivatie. :')

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 12:32

MyWishMax schreef:
Maar degene die zeggen dat ze niet kunnen eten, hebben jullie echt een muilkorf dan? Want de mijne krijgt juist gewoon nog snoep met muilkorf om en zou ook rustig dingen van de grond kunnen eten. Misschien omdat hij er heel handig mee is. Die drinkt er ook mee haha

Helaas zie ik ook mensen die honden een snuitje omdoen en zich niet realiseren dat je die niet langer als een paar minuten om moet doen vanwege het niet kunnen hijgen oa.

Ik had deze. Als ze zou willen zou ze dat hele ding in de poep kunnen drukken. Maar met de muilkorf om gaf ze het eigenlijk direct op haha. Lekker rondrennen en blij doen zonder proberen alles op te eten
(Tuig om was om te passen, paste niet)
Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 13:49

:') Dat was een mooie oplossing dan! Ze zou het makkelijk kunnen idd.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 14:33

Hier een muilkorf als we ergens binnengaan waar er mensen vanuit onzichtbare hoeken kunnen komen. Mevrouw is niet tuk op vreemde mensen, en het is een speciaal ras (wolfhond) dus maar al te vaak dat mensen er vanboven opduiken, met uitvallen als gevolg. Met een muilkorf krijgt ze plots wél ruimte van mensen en laten mensen hun honden niet zomaar snuffelen (WaNt HiJ iS lIeF hOoR).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 14:35

DuoPenotti schreef:
Hij krijgt een snuitje om bij de dierenarts.
Hij snapt als het hem zeer doet.
En je wilt niet dat zo'n formaat ook echt een keer hapt.
Verder gelukkig niet nodig. Op het erf is hij erg fel en dan doen we hem bij bezoek even in de kennel.
Maar buiten de poort is hij heel sociaal.

De jack russell is altijd een blij ei.

Hier ook, DA "staat" daar ook op hier. Wat ik ook wel snap. Er zullen vast genoeg eigenaars zeggen "doet ie anders nooit" maar daar heb je niks aan als DA. :+
En tijdens de training als hij moet "boxen".

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 14:48

De da waar ik hiervoor heenging had ook standaard muilkorven liggen die je kon lenen. Daar kwamen heel veel mensen met werkhondenrassen dus die was wel wat gewend, maar juist daarom lagen ze daar te leen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 14:55

Die liggen hier bij de DA ook standaard.
Ik leen er dus ook 1.
Maar dat zeg ik ook meteen vooraf.
Inderdaad ik wil het risico gewoon niet. Hij krijgt er niets van even zo'n ding om.

En ja toen meneer dus een winkelhaak in zijn lip had, is voor onderzoek maar meteen onder zeil brengen de optie geworden.
Ik had dus al gezien dat het gehecht moest worden, dus ook zelf aangegeven, hechten gaat het ook echt niet worden, dus laat maar even slapen, kun je ook meteen goed onderzoeken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 14:58

Ja, het hecht zo lastig dan :') maar precies. Ik geef ook aan dat ik niet in de wachtkamer ga zitten als er meerdere mensen en dieren zitten. Dat is bij huidige wel eens, heb je afspraak, maar komen er toch steeds mensen binnen die honden vrolijk rond laten gaan. Die ruimte is maar 2,5 bij 4 oid, dus te krap om de ruimte op te zoeken.
Nu houden zij netjes rekening met ons hoor, alleen de andere klanten niet altijd. Dus heb wel eens achter de balie gestaan toen ik buiten spreekuur om kwam speciaal op afspraak en er al 4 mensen binnen kwamen om op tijd te zijn voor spreekuur...

Maar die muilkorf is idd niet erg. Hij mag bal vasthouden als het niet te erge onderzoeken zijn en ik zijn kop kan vasthouden. Anders muilkorf en het enige vervelende vindt hij dat die bal dan niet kan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 15:01

Dat is hier dan weer geen probleem.
Kan zo in een drukke wachtkamer zitten.
Het is echt dat aan hem zitten en hij iets voelt.
In zijn puppy tijd heeft hij ook 1 keer echt geloeid van een inenting. Toen nog zonder snuit.
Ik denk dat dat wel de aanleiding is geweest.
DA gaf aan dat dit vaker bij Rotties zo was dat die kleinzerig waren? Geen idee of dat zo is, maar bij die van ons zou hij dat deel geërfd kunnen hebben dan :D

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 15:12

Wij hebben de muilkorf aangeleerd ivm vakantie. (power breed) in vele landen is het verplicht op openbare plaatsen.

Als we naar de losloopweide gaan of een gebied met véél honden, dan gaat de muilkorf nog aan. Omdat hij soms uit onzekerheid/stress kan uithalen. Zeker als andere mensen hun hond als ongeleid projectiel op ons laten afkomen.
Verder is het géén agressieve hond. maar wel 1 die schade zou kunnen aanrichten, dus better safe than sorry.

Ik heb een draadkorf die op maat is gemaakt.