Muizen of jonge ratten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MiVita

Muizen of jonge ratten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-22 06:16

Hallo,

Gisteren zagen we dat we (ongewenst) bezoek hebben bij onze kipjes.
We komen er echter niet uit of het gaat om muizen of jonge ratten?
Ze komen af op het graan bij de kippen, en lijken de hele dag door te gaan. Iemand raad?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Caira

Re: Muizen of jonge ratten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 06:38

Ratten…

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 06:51

Yep, dat zijn jonge ratten.
Nu nog best schattig... Ik heb een tijdje 1 rat in mijn schuur gehad, pfff die heeft toch een hoop vernield :roll:

MiVita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-22 07:09

Ja, vreesde ik ook al voor :\
Kids vinden ze inderdaad nu nog super schattig (en zijn ze stiekem ook wel een beetje O:) ) maar een rattenplaag willen we niet…

Iemand oplossingen om ze weg te krijgen?
Er wordt al door de gemeente gif gelegd aan de gracht langs de openbare weg, maar schijnbaar verhuizen ze dan naar de tuinen

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 07:58

Zorgen dat je kippen geen voer verspillen/ laten liggen en idd klemmen.of vergif

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 08:05

Ratten zijn verschrikkelijk
Wens je veel sterkte om het tegen te gaan met voer wat open en bloot staat.

MiVita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-22 08:12

Bestaan er systemen om de kippen te voeren waar het voer niet open en bloot staat?
Het zal volgens mij niet veel uitmaken als er minder gevoerd wordt zodat er niks blijft liggen.
Zag ze gisteren gewoon vrolijk mee eten met de kippen, samen uit het bakje :x

Onze kippen zitten er nog maar pas, bij de buren vlak ernaast zitten ook kippen, dus waarschijnlijk ook voer te vinden, vermoed dat ze daar al langer zaten. Zie ze ook steeds onder de afsluiting door kruipen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 08:20

Zo snel mogelijk aanpakken; liever gisteren dan vandaag. Ze zijn binnen weken al geslachtsrijp; ik denk dat die twee van je foto zelfs al zo ver zijn.

Ik heb een hekel aan gif omdat dat gif in de voedselketen belandt. Pakt een kat, roofvogel, vos, uil etc. zo'n vergiftigde rat, dan krijgt die dat gif ook binnen, evenals de beestjes die die kadavers weer opruimen. Er zijn bedrijven die eerst een andere aanpak proberen en gif pas als laatste redmiddel gebruiken, maar die zou ik dus wel z.s.m. bellen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-05-22 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 08:29

Ieuww ratten vreselijk en als ze gewoon met de kipjes mee eten dan zou ik zsm klemmen/vallen gaan zetten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 08:38

Ik vind ratten ook schattig :)) Maar je wil ze liever niet in je tuin inderdaad.
Je kan vallen kopen waar je ze levend in kan vangen, werkt vrij goed vind ik, en dan ver weg buiten de bewoonde wereld uitzetten.

En er zijn ook voerbakken te koop die open gaan zodra de kippen erop gaan staan, die hebben wij ook. Werkt perfect.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 08:38

MiVita schreef:
Bestaan er systemen om de kippen te voeren waar het voer niet open en bloot staat?
Het zal volgens mij niet veel uitmaken als er minder gevoerd wordt zodat er niks blijft liggen.

Google maar eens op FEED-O-MATIC TRAPBAK. Heb ik al jaren, scheelt veel gemors. Ik had ook veel mussen die kwamen mee eten, Dat was toen ook snel over. Scheelde me ook een hoop voer, wel fijn in deze dure tijden :D .

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 08:48

Die trapbak heb ik ook gehad, werkte niet bij mij, plus het gaf een hoop herrie.. Ik heb wel eens voerbakken van pvc pijp gezien, miss dat dat wat is?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 09:14

Billy schreef:
Die trapbak heb ik ook gehad, werkte niet bij mij, plus het gaf een hoop herrie.. Ik heb wel eens voerbakken van pvc pijp gezien, miss dat dat wat is?

Herrie... heb er hier stuk of 4 in de verschillende verblijven en hoor ze alleen als deze leeg is.. en het zijn geheel metalen.. wel even puzzelen qua afstelling om echt op voer te besparen en bij veel regen even in de gaten houden of ze blijven lopen.. verder elke week vol gooien en klaar

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 19:26

MiVita schreef:
Ja, vreesde ik ook al voor :
Kids vinden ze inderdaad nu nog super schattig (en zijn ze stiekem ook wel een beetje O:) ) maar een rattenplaag willen we niet…

Als je ze gewoon zo midden op de dag open en bloot af en aan ziet lopen, dan vrees ik dat je die rattenplaag al hebt -O-

MiVita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-22 20:34

Vanmiddag alles uit de ren gehaald waar ze onder kunnen schuilen. Enkele zien wegvluchten onder de afsluiting naar de buren toe, we vermoeden dat ze daar vandaan komen. We hebben in of langs onze ren niks van hol of nest kunnen ontdekken…

Ook een andere voerbak gehaald ( trapbak, bedankt voor de tip _/-\o_ ) dus hopelijk haalt dit al een deel van het probleem weg.

Waarschijnlijk gaan we toch enkele bakken met gif plaatsen, want idd als je ze ziet lopen overdag wil ik niet weten wat er nog zit die we niet zien :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 21:00

Goedzo! Minder toegankelijk voer maakt het al minder aantrekkelijk.

Ik begrijp je wel, maar hoop dat je toch eerst een alternatief probeert. Muizen/ratten gaan niet direct dood aan gif, maar lopen er even mee rond tot ze sterven aan interne bloedingen. Intussen kunnen ze gepakt worden door andere roofdieren. Maar ook kleinere dieren, zoals slakken, eten graag van het gif. Die slakken worden later weer gegeten door bijvoorbeeld tuinvogels, die vervolgens ook weer zo'n nare dood kunnen sterven en/of op hun beurt weer worden gegeten door roofvogels en zo. Het is jammer dat dat gif niet alleen die ratten treft.

Ik ben echt geen boomknuffelaar en heb gemakkelijk praten vanaf de zijlijn hoor, dat snap ik ook wel. Hoop dat je er gauw van af bent!

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 21:05

MiVita schreef:
Vanmiddag alles uit de ren gehaald waar ze onder kunnen schuilen. Enkele zien wegvluchten onder de afsluiting naar de buren toe, we vermoeden dat ze daar vandaan komen. We hebben in of langs onze ren niks van hol of nest kunnen ontdekken…

Ook een andere voerbak gehaald ( trapbak, bedankt voor de tip _/-\o_ ) dus hopelijk haalt dit al een deel van het probleem weg.

Waarschijnlijk gaan we toch enkele bakken met gif plaatsen, want idd als je ze ziet lopen overdag wil ik niet weten wat er nog zit die we niet zien :x

Trap bak wel even aan leren aan de kippen.. paar x per dag baksteen er op tot dat je er aantal tussen door ziet eten ( handje voer strooien net onder eet gedeelte als je steen weg haalt) leren ze binnen enkele dagen

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 21:25

Ah wij hebben ze af en toe ook, moet ik zeggen dat ik hier wel vooral oudere ratten af en toe in de tuin zie lopen. Onze buren hebben kippen en hebben het hok gewoon dusdanig dicht gemaakt dat ze er niet door kunnen. Wij zelf hebben vogels, maar nu ook gezorgd dat alles goed afgeschermd is.
Inderdaad vooral zoveel mogelijk zorgen dat ze niet bij het voer kunnen komen, zag hier al wat goede tips voorbij komen.
Verder echt niet met gif of klemmen werken, een afschuwelijke dood voor de ratten en andere dieren treft het ook nog eens, ze zijn dan voor jou niet gewenst, maar voor ratten is op zoek gaan naar eten overleven, dan bied je het zelf aan en geef je ze vervolgens ook nog een langzame pijnlijke dood.. Wij mensen zijn in dat opzicht vreselijke en egoïstische wezens -O- Gewoon je spullen en eten goed afschermen :j En desnoods vriendelijk vallen neerzetten, hebben wij ook gedaan in het begin toen het even nodig was, daarna ver in het bos uitzetten, werkte prima.

MiVita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-22 21:41

Gif heeft zeker ook niet onze voorkeur, we gaan het met de aanpassingen nu even bekijken en zien dan wel hoe of wat. Als het echt een plaag wordt/ blijft zullen we wel drastischer moeten ingrijpen helaas.

De trapbak lijken ze al meteen door te hebben gelukkig, toch al 2 van de 4 dus de rest volgt wel denk ik :D

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 21:47

MiVita schreef:
Gif heeft zeker ook niet onze voorkeur, we gaan het met de aanpassingen nu even bekijken en zien dan wel hoe of wat. Als het echt een plaag wordt/ blijft zullen we wel drastischer moeten ingrijpen helaas.

De trapbak lijken ze al meteen door te hebben gelukkig, toch al 2 van de 4 dus de rest volgt wel denk ik :D

Ja dan volgt de rest idd wel

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 22:06

Kijk even op Facebook ‘ ratten vangen, gifvrije methodes’, er zit bijna altijd wel iemand in de buurt. Bij mij heeft het goed geholpen, hij werkte met hondjes en fretten.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 22:36

Die trapbak eten de ratten bij mijn ouders gewoon uit…. Zijn zat slimme dieren, en ze ruiken het voer, dus komen er sowieso wel bij ook.

Hier was enige wat helpt, voer in afgesloten ton en een keer per dag 2 handjes eten tot ze hun buik vol hebben en niets meer overblijft, de rest van de dag scharrelen ze rond en pikken diverse dingen op. Gaat al lang goed zo, en er is voor andere dieren niets meer te eten.