Kat op dieet maar erg zeuren...

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24663
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Kat op dieet maar erg zeuren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 08:41

Mijn 'kleine' katje (net 1 jaar) is inmiddels een grote wannebee kater. Inmiddels 6 kilo schoon aan de haak en hij is nu goed maar dikker is niet de bedoeling. Mede door z'n hart probleem is het van belang dat hij geen obesitas krijgt.

Toen m'n oude kat nog leefde hadden ze onbeperkt voer. De jonge kon daar niet echt maat bij houden. Mede door zijn moeilijke start in het leven (zwerver en veel honger gehad) at hij echt mega veel. Het stabiliserende wel iets naarmate hij wist dat er altijd eten zou staan, maar hij scheet soms 3x op een dag door het vele eten.... Toen de oudere kat overleed zag ik de kans de input wat te beperken, want ook bij de DA gaven ze aan dat hij wel erg snel en veel was gegroeid in een paar maanden en hij niet dikker mag ivm z'n hart.

Ik ben porties gaan geven en heb de hoeveelheid afgebouwd naar de aanbevolen hoeveelheid op de zak (en overgestapt naar royal Canin satiety, onderhoud dosering). Maar door de porties is hij enorm geobserveerd door voer. Zodra ik thuis kom blijft hij maar zeuren om eten. Of ik nu na uren of na 5 minuten weer thuis ben. Hij vraagt meerdere dagen per dag om eten en heeft dan geen rust. Ik heb eerst zelf meerdere kleine porties per dag gegeven maar inmiddels overgestapt op een voermachine die 3x daags voer geeft in de hoop de focus op voer bij mij weg te halen. Maar nog begint hij te piepen, en soms tot irritant zijn toe ruim een uur voor voertijd....

Ik ga twijfelen of hij niet echt honger heeft, en het liefst geef ik hem meer voer. Maar hij blijft nu wel al weken op gewicht (niet af en niet bij) dus het lijkt wel de juiste hoeveelheid....

Iemand tips en ervaringen met een kat op rantsoen en ze blij te houden, de focus op eten wat te verminderen?

Stybba

Berichten: 3022
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 08:57


Vanillia

Berichten: 7670
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Kat op dieet maar erg zeuren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 09:06

Ik zou een voerautomaat aanschaffen. Dan kun je hem 3x per dag voeren en linkt hij jou niet meer aan het voermoment. Werkte perfect voor die van mij :)

Kiwiaa

Berichten: 983
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 09:08

Bovenstaande voerpaal heeft onze veelvraat goed geholpen. Maar wel echt consequent zijn en niét in een bakje geven / zelf aan de paal gaan schudden, want dan zit je alsnog met een zeurende kat. (Vriendlief heeft het zelf mogen ondervinden :\ )

Hannanas
Berichten: 13341
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Kat op dieet maar erg zeuren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 09:11

Soms geeft voer met weinig koolhydraten meer voldoening, power of nature zou je kunnen proberen. En veel koolhydraat arm natvoer!

Prairy
Berichten: 9495
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 09:13

Ik heb die voerpaal ook gehad. Dikke pret voor 1 minuut want mijn main coone had dat ding al heel snel om getrokken en de brokjes vielen er als een jackpot uit...

Ik heb hier zo'n puzzelbord, dat werkt wat beter maar dan voer je dus wel nog zelf.

Ik heb hier ook 3 dikkertjes rond lopen en ben zoekende hoe ik dat opgelost krijg want de 4e niet juist niet magerder worden... En ze allemaal apart voeren vind ik ook niks

mingming

Berichten: 2522
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Kat op dieet maar erg zeuren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 09:16

Is natvoer voeren een optie? Dat bevat minder kcal dus daarvan meerdere porties gedurende de dag?

Soepblik
Berichten: 1205
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Kat op dieet maar erg zeuren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 09:24

Bij ons heeft holistisch voer erg geholpen toen onze poes snel aankwam na sterilisatie. Dus geen royal canin waar over het algemeen heel veel koolhydraten inzitten wat katten helemaal niet in die mate horen te krijgen (voerden wij eerst ook), maar waar alles in zit wat ze van nature in de natuur vinden en eten.

Wij hebben deze:

Afbeelding

Valt ook mee in prijs. Het is minder dikmakend en ook is ze sneller voldaan.

kiwiwitje

Berichten: 20228
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 09:27

Hier krijgt de veelvraat eten in speelgoed. Dus brokjes in een toren, bal of slowfeeder van de hond oid.
Wat ook werkt is de lickmat. Brokjes even in de blender, water erbij tot een papje en op de likmat. Een half uurtje in de vriezer voor net iets langer werk.

https://www.barkkinghondensnacks.nl/lic ... 20-cm.html

Prairy
Berichten: 9495
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 09:27

Soepblik schreef:
Bij ons heeft holistisch voer erg geholpen toen onze poes snel aankwam na sterilisatie. Dus geen royal canin waar over het algemeen heel veel koolhydraten inzitten wat katten helemaal niet in die mate horen te krijgen (voerden wij eerst ook), maar waar alles in zit wat ze van nature in de natuur vinden en eten.

Wij hebben deze:

[ [url=m/E4ENNv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Valt ook mee in prijs. Het is minder dikmakend en ook is ze sneller voldaan.


Waar bestel je dit?

Soepblik
Berichten: 1205
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 09:28

Prairy schreef:
Soepblik schreef:
Bij ons heeft holistisch voer erg geholpen toen onze poes snel aankwam na sterilisatie. Dus geen royal canin waar over het algemeen heel veel koolhydraten inzitten wat katten helemaal niet in die mate horen te krijgen (voerden wij eerst ook), maar waar alles in zit wat ze van nature in de natuur vinden en eten.

Wij hebben deze:

[ [url=m/E4ENNv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Valt ook mee in prijs. Het is minder dikmakend en ook is ze sneller voldaan.


Waar bestel je dit?


Wij kopen hem bij ons om de hoek bij een speciaalzaak in Amsterdam. Maar volgens mij is hij op allerlei plekken goed beschikbaar online.

Edit: hier vond ik 'm op een nederlandse website.
https://www.hondjekoek.nl/eden-cat-orig ... ilynbakker
Laatst bijgewerkt door Soepblik op 23-05-22 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Siamsmeesje

Berichten: 2302
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 09:29

Ik heb zelf deze bal:
https://www.medpets.nl/beeztees-verstelbare-snackbal/

Past voer van diverse formaten in, en ze moeten moeite doen om het eruit te krijgen. Mijn vraatzuchtig exemplaar kan er uren mee zoet zijn. En hoe leger de bal, hoe moeilijker het wordt voor haar, maar ze blijft doorgaan zolang er geluid uit komt :=

Amber_anne

Berichten: 7183
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 09:30

Royal Canin is junkfood en vult dus slecht. Ik zou zoeken naar een kwalitatief beter merk.
Ook overstappen op natvoer kan helpen, dan volledig natvoer.

De site van Catmoneo heeft een voerlijst voor nat en droog voer. Ook staat er veel meer interessante informatie op

daantjuhhh

Berichten: 27510
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Kat op dieet maar erg zeuren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 09:36

Maar even, 3 x per dag poepen vind ik niet veel.
Die van mij gaan wel 6x denk ik.

Sellyxx

Berichten: 1287
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 09:37

Vanillia schreef:
Ik zou een voerautomaat aanschaffen. Dan kun je hem 3x per dag voeren en linkt hij jou niet meer aan het voermoment. Werkte perfect voor die van mij :)


TSgeeft letterlijk aan dit al te doen, maar nog niet van het probleem af te zijn :)

“maar inmiddels overgestapt op een voermachine die 3x daags voer geeft in de hoop de focus op voer bij mij weg te halen. Maar nog begint hij te piepen, en soms tot irritant zijn toe ruim een uur voor voertijd....”

Ik heb niet veel inhoudelijke tips behalve het feit dat ik iig niet zou opgeven omdat het me voor deze kat niet gezond lijkt om onbeperkt brokken te eten. Je zou inderdaad kunnen kijken naar in hoeverre de brokken die je geeft echt voeden, dus een klein onderzoekje doen naar ingrediënten van verschillende soorten brokken etc. Dat kan wel veel uitmaken, op die manier dat het niet altijd hoeft te zitten in de kwantiteit (hoeveelheid brokken) maar ook kan zitten in de kwaliteit (en daarbij niet of ze het lekker vind of goed eet maar vooral qua voedingsstoffen).

Tancreda4

Berichten: 24663
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 11:44

Bedankt voor alle reactie!!

Stybba schreef:
Is een voerlabyrint misschien wat om hem langer bezig te houden?
https://zooplus.page.link/BGJ9


Deze wilde ik idd proberen! Maar heb voor nu voor de voerautomaat gekozen, omdat ik eigenlijk wil dat hij mij los van het voer gaat zien. Ik heb liever dat hij weer gezellig bij mijn komt liggen voor aandacht, en niet op af op af komt omdat hij voer wilt :o

Vanillia schreef:
Ik zou een voerautomaat aanschaffen. Dan kun je hem 3x per dag voeren en linkt hij jou niet meer aan het voermoment. Werkte perfect voor die van mij :)


Dit heeft hij idd nu sinds ongeveer 2 weken.

Kiwiaa schreef:
Bovenstaande voerpaal heeft onze veelvraat goed geholpen. Maar wel echt consequent zijn en niét in een bakje geven / zelf aan de paal gaan schudden, want dan zit je alsnog met een zeurende kat. (Vriendlief heeft het zelf mogen ondervinden : )

:= := Het is ook zo lastig om het te negeren... Ik moet ook echt mijn best doen om hem niet meer te geven tussendoor :o


kiwiwitje schreef:
Hier krijgt de veelvraat eten in speelgoed. Dus brokjes in een toren, bal of slowfeeder van de hond oid.
Wat ook werkt is de lickmat. Brokjes even in de blender, water erbij tot een papje en op de likmat. Een half uurtje in de vriezer voor net iets langer werk.

https://www.barkkinghondensnacks.nl/lic ... 20-cm.html

Oh, dat in de vriezer is ook wel een goed idee! Ik prak het nu op het likmatje, maar hij is er best handig mee :))

Siamsmeesje schreef:
Ik heb zelf deze bal:
https://www.medpets.nl/beeztees-verstelbare-snackbal/

Past voer van diverse formaten in, en ze moeten moeite doen om het eruit te krijgen. Mijn vraatzuchtig exemplaar kan er uren mee zoet zijn. En hoe leger de bal, hoe moeilijker het wordt voor haar, maar ze blijft doorgaan zolang er geluid uit komt :=


Ik heb ook een voerballetje, maar die slaat hij ook wel eens onder de kast, best sneu :o

Amber_anne schreef:
Royal Canin is junkfood en vult dus slecht. Ik zou zoeken naar een kwalitatief beter merk.
Ook overstappen op natvoer kan helpen, dan volledig natvoer.

De site van Catmoneo heeft een voerlijst voor nat en droog voer. Ook staat er veel meer interessante informatie op


Bedankt voor de tip :)

daantjuhhh schreef:
Maar even, 3 x per dag poepen vind ik niet veel.
Die van mij gaan wel 6x denk ik.


Dat is wel echt veel! Ik vond 3x wel echt veel, helemaal omdat hij (toen) nog zo klein was. Maar hij bleef maar bunkeren... ik had de hoop dat hij rustiger werd als hij er aan wende dat het er altijd stond. Dat hielp iets, hij is toen wel minder gaan eten en dus poepen. Nu poept hij 1x per dag (of eigenlijk 1x per 3/4 dag :)))

@ Alle tips voor ander voer, bedankt! Ik ga er eens wat dieper induiken. Ze stonden hier eerst op sensible van RC, daar mocht hij een stuk minder van dat Satiety dus daar was ik al blij mee. Kon hij iig wat meer brokjes eten volgens de zak (66 gram volgens mij). Ik zie dat Eden ook alweer meer gram aangeeft voor een kat van 5.5 / 6 kilo. Als het dan ook nog beter zou vullen zou dat helemaal top zijn. Ik ga er eens in duiken!

Nat voer krijgt hij 2x per dag ivm zijn medicatie. Ik doe nu een mini beetje in een bakje met de pilletjes en de rest prak ik op een likmatje. Hij doet ongeveer 2 dagen met een zakje natvoer (dus 4 porties). Ik zit te denken ook het natvoer in een voermachine te doen (van Catmate met vakjes en koelelement), zodat ik ook dat niet persoonlijk hoef te geven.

Overigens ziet hij er verder echt prachtig uit. Qua vachtglans kan er weinig meer bij, dus wat dat betreft doet hij het wel goed op de Royal Canin. Alleen valt er dus op ander gebied misschien wel wat te behalen. Ik ga er eens goed naar kijken.

Ik moet dus vooral kijken naar koolhydraat arm? Wat maakt voer dat het beter vult/ voldoening geeft?

Soepblik
Berichten: 1205
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Kat op dieet maar erg zeuren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 11:52

Op je laatste vraag: Katachtigen hebben van oorsprong geen tot zeer weinig koolhydraten in hun dieet. Hun verteringsstelsel kan ze niet efficient verwerken, en de darmen raken ervan geprikkeld. En aangezien veel soorten kattenvoer vaak bijna voor de helft uit koolhydraten bestaat, is dat dus niet erg voedzaam. Sommige onderzoeken wijzen zelfs uit dat koolhydraten in het voer de eiwitopname - de belangrijkste voedingsstof voor een kat - kan verstoren.

Koolhydraten zijn niets meer dan een vulmiddel om de prijs te drukken. Als je op holistisch voer over gaat wordt vrijwel alles in het voer gebruikt en opgenomen, waardoor het langer duurt voordat je kat weer honger heeft.

zonnebloem18

Berichten: 25008
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 11:53

Voer ook niet naar het gewicht wat hij heeft, maar het gewicht wat hij moet hebben of werk daar in elk geval rustig naar toe.
Onze kat deed het erg goed op Satiety, de eerste maand was er al 300 gram af.

Verder het gezeur negeren en de brokjes op zo'n manier aanbieden dat hij er langer mee bezig is. Wij gooien de helft van de brokjes 1 voor 1 door de kamer, krijgt ze ook meteen wat beweging.

Needje

Berichten: 19230
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 12:05

daantjuhhh schreef:
Maar even, 3 x per dag poepen vind ik niet veel.
Die van mij gaan wel 6x denk ik.


:o
Volgens mij hoort een kat gewoon gemiddeld 1x per dag te poepen....

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2501
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 12:06

zonnebloem18 schreef:
Verder het gezeur negeren en de brokjes op zo'n manier aanbieden dat hij er langer mee bezig is. Wij gooien de helft van de brokjes 1 voor 1 door de kamer, krijgt ze ook meteen wat beweging.


Dit doen wij ook idd. Wij hebben er 4, waarvan 1 op dieet en 1 aan de rand van, de andere 2 zijn goed. Maar ze vinden het stuk voor stuk leuk om erachteraan te gaan. Zo krijgen ze extra beweging en wordt hun jachtinstinct ook meteen een beetje gestimuleerd :D

daantjuhhh

Berichten: 27510
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 12:08

Needje schreef:
daantjuhhh schreef:
Maar even, 3 x per dag poepen vind ik niet veel.
Die van mij gaan wel 6x denk ik.


:o
Volgens mij hoort een kat gewoon gemiddeld 1x per dag te poepen....

Nou dan zijn mijn beide katten niet oké.

Ik weet zeker dat ik 10 of meer drollen schep elke dag.

Edit. Ik heb gegoogled en 1 x per dag is normaal inderdaad. Ik ga kijken naar andere brok.

Amber_anne

Berichten: 7183
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 12:17

Needje schreef:
daantjuhhh schreef:
Maar even, 3 x per dag poepen vind ik niet veel.
Die van mij gaan wel 6x denk ik.


:o
Volgens mij hoort een kat gewoon gemiddeld 1x per dag te poepen....

Nou dan zijn mijn beide katten niet oké.

Ik weet zeker dat ik 10 of meer drollen schep elke dag.

Edit. Ik heb gegoogled en 1 x per dag is normaal inderdaad. Ik ga kijken naar andere brok.[/quote]

Welke brok voer je nu? Je zou op de site Catmoneo naar reviews kunnen kijken en naar de voer lijst.

Die van mij poepen alle drie trouwens twee keer per dag en krijgen kwalitatief goed voer. Staar je dus niet blind op de 1x

daantjuhhh

Berichten: 27510
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Kat op dieet maar erg zeuren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 15:48

Nee en ach 3 of 4 kan ook wel een keer voorkomen denk ik. Soms dan doe ik de ene dag de bak smorgens en de volgende dag in de avond. Dus dan staat hij ook 2 dagen.

CalipsoLover

Berichten: 5596
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:00

Ik lees mee want hetzelfde probleem, ik voer 3x op een dag maar het houdt me op bepaalde momenten dus echt thuis omdat ik haar geen honger wil laten lijden en heb ook echt een hele zeurende kat. Ben de automatische voerbak nu ook sterk aan het overwegen. Consequent zijn en negeren helpt hier echt niet.

Samy

Berichten: 11085
Geregistreerd: 16-07-02

Re: Kat op dieet maar erg zeuren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:10

Die van mij heeft een automatische voerbak omdat hij ook af moest (en nog steeds wel) vallen en suiker zou hebben. Dus via DA op RC overgegaan en in de automaat gestopt. Deze gaat 5x per dag af en hij krijgt 5x afgewogen en dan de 6e keer een paar brokjes omdat ik hem vul.
Blijkt hij geen suiker te hebben en kunnen we dus van de RC af, nu heb ik nog 1,5 zak dus die gaat eerst op, maar alle tips die hier voorbij komen zijn ideaal!

Ik wil echt niet meer zonder een automaat, die van mij zeurt niet meer. Als hij hem "af" hoort gaan loopt of soms rent ie er naar toe, maar als het op is is het prima! Ideaal want als ik een dag weg ga hoef ik me er geen zorgen over te maken.