Hond deels buiten / deels binnen houden, is dit mogelijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vankje

Hond deels buiten / deels binnen houden, is dit mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 16:01

Sinds twee maanden wonen we in een huis met tuin en over een half jaartje ongeveer zouden we graag voor een pup willen gaan.
Omdat we vinden dat de komst van het nieuwe gezinslid goed voorbereid moet worden zijn we al over een aantal dingen aan het nadenken.

Zo ook over het binnen en/of buiten blijven van de hond als wij weg zijn.
Ik vraag me af of het voor de hond fijn zou zijn om een buitenverblijf (deels hok waar hij beschut kan zitten/liggen met uitloop) te hebben voor de uren die wij niet thuis zijn? Zo ja, hoe zouden we dat in de winter dan moeten doen? Kan hij dan ook in dat buitenverblijf?
De uren die wij thuis zijn zouden we de hond graag bij ons (binnen) willen hebben, als wij in de tuin zijn kan ie uiteraard ook in de tuin.

Of is het voor de hond juist fijner als ie gewoon binnen kan blijven, ook als wij weg zijn?
Ik zelf ben bang dat het een probleem zou opleveren met de vacht (vooral in de winter dan). Zou bang zijn dat ie niet voldoende vacht aanmaakt omdat hij 's nachts en de uren die wij thuis zijn gewoon binnen is.

Zijn hier mensen die ervaring hebben met het deels buiten en deels binnen houden van een hond? Ik hoor graag alle voors en evt. tegens :j

We willen overigens graag een Australian Shepherd.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:07

wij hebben een kruising bordercollie x australian shepherd, die we half binnen en half buiten houden.
Alleen bij ons is het juist andersom, als we er niet zijn is de hond binnen, zijn we er wel, dan is ie meestal buiten (behalve 's nachts).
Let er wel op dat een australian shepherd een werkhond is, die je fysiek en mentaal bezig moet houden!
Het zijn geen honden die je 3 keer per dag 10 minuten uitlaat en verder niks mee kan doen.
Succes ermee!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:10

Ik heb buiten in mijn tuin een ren voor mijn honden dit puur om te voorkomen dat ze achter de kinderen aanloopt.

Nadeel van een buitenren is dat zodra hij gaat blaffen het wel erg gehorig is voor de buren. Ons blok heeft per huis 2 honden en af entoe is het met de buren een drama omdat ze altijd blaffen en niet onder controle hebben. En hoe veilig je het ook maakt mensen komen er overheen met alle gevolgen van dien. Vooral in een woonwijk niet handig.

Zelfs zou ik ervoor kiezen binnen op te voeden en daar met een bench een eigen plek te maken zodra je thuis bent lekker de deur open en buiten laten. Dat doe ik namelijk ook.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:11

Ik hou mijn honden ook grotendeels buiten alleen in de winter wil ze minder graag naar binnen omdat ze dat dan te warm vind .(border collie)

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:13

Wij hebben een rottweiler die overdag buiten is en als wij thuis zijn mee naar binnen mag als hij dat wil.
Wel heeft hij overdag genoeg ruimte en heeft hij gras, zand en beton veel schuil mogelijkheden en hij slaapt in de schuur of in zijn eigen mand of in de paardenstallen. Hij zit dan wel achter een hek, zodat we zeker weten dat hij niet weg kan.
S'nachts slaapt hij sinds 3 jaar binnen(hij is nu 9), omdat hij s'morgens erg actief is en zo zijn voor poten te veel belast, maar we houden hem overdag niet binnen als het weer slecht is, hij kan goed tegen de kou.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:15

mag ik vragen waarom je de hond niet binnen wilt als je weg bent?

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 16:16

@Meikemarieke: En hebben jullie dan een buitenverblijf waar de hond in gaat als ie buiten is, of loopt ie gewoon los door de tuin (aangezien dat gebeurt als jullie er zelf wel zijn)?
Wat het ras betreft zijn we op de hoogte en hebben we ons al goed ingelezen :j Ik realiseer me dat het geen honden zijn die je 3x per dag even uitlaat. Daar kiezen we ook bewust voor :) (zijn zelf nl. ook vrij actief buiten)

@Prisca: Onze tuin ligt niet aan de woning vast, dus de buitendeur openzetten is helaas geen optie. En hoe bedoel je dat mensen er overheen komen?
Onze tuin is alleen omringd door andere tuinen/grasvelden, tot nu toe heb ik nog niemand die daar niet hoort in onze tuin aangetroffen :=

@Kohtje: Ja, daar ben ik dus ook bang voor... Dat het een probleem wordt met de vacht. Te warm binnen of te koud buiten.

@xMarloes: Nou, het is niet dat we 'm niet binnen willen als we weg zijn. We vroegen ons af of het voor de hond zelf misschien fijn zou zijn als ie gewoon in de frisse lucht kan :)

Bedankt voor de reacties tot nu toe.

meikemarieke

Re: Hond deels buiten / deels binnen houden, is dit mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:21

wij hebben een melkveehouderij, dus onze hond loopt los op het erf, waar die overigens niet vanaf komt.
Een keer per week gaan we met hem schapen drijven, dat vindt hij helemaal geweldig!
Daarnaast helpt hij elke dag met de koeien, o.a. binnen zetten en naar de andere stal drijven.
Bij de vorige eigenaar had hij ook veel ruimte buiten, maar niks te doen, hierdoor ging hij uit verveling op zn eigen poten zitten kauwen.... Gelukkig is dat nu helemaal over. Puur om even aan te geven dat zo'n hond meer nodig heeft dan alleen ruimte :)
Qua warmte heeft die van ons het vaak te warm en ik heb nog nooit meegemaakt dat hij het koud heeft.
Ze hebben een enorme vacht natuurlijk, dus ik zou me er in de winter niet druk om maken, als ie buiten moet zitten, zolang hij een schuilplaats heeft.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:22

Ohh oké :)
Ja dat is wel fijn. Verder heb ik geen ervaring met buitenhokken voor honden hoor maar het was eigenlijk gewoon een vraagje.
Misschien word het voor de vacht een probleem indd, maar ik heb er geen ervaring mee dus ik zou het niet weten. Maar je hebt ook verwarmde buitenhokken!?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:22

Een hond die buiten is kan je in de winter niet voor een paar uren binnen leggen. Dat is verre van gezond. Dus zou wel kiezen voor of in huis of buiten.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:29

[quote="Vankje@Prisca: Onze tuin ligt niet aan de woning vast, dus de buitendeur openzetten is helaas geen optie. En hoe bedoel je dat mensen er overheen komen?
Onze tuin is alleen omringd door andere tuinen/grasvelden, tot nu toe heb ik nog niemand die daar niet hoort in onze tuin aangetroffen :=

@xMarloes: Nou, het is niet dat we 'm niet binnen willen als we weg zijn. We vroegen ons af of het voor de hond zelf misschien fijn zou zijn als ie gewoon in de frisse lucht kan :)

Bedankt voor de reacties tot nu toe.[/quote]

Euh diefstal of gewoon irritant doen omdat hij bv blaft?. Dit kan echt heeeel vervelend zijn.
Ene hond is graag binnen andere buiten die van mij slaap graag buiten en is ook veel buiten. De andere is altijd wel binnen en ligt bij me. Is maar net hoe de hond is en wil.
Honden en vooral pups slapen heeeeel veel zeker 17 uur als ze dan buiten zijn moeten ze ook die rust krijgen vraag me af als dat kan met allemaal huizen erom heen. Plus zou ik de basis in huis beginnen en niet buiten.

Als de tuin niet aan huis zit zoud at voor mij al helemaal over gaan dus alleen buiten als ik er ben.

Hoeft niet vele honden zijn liever bij de baas dan buiten alleen...daarom blaffen er ook altijd zo veel.

Dit is veilig maar of dit plezierig is:
http://www.snuffelmarkt.net/var/ads_ima ... gant2.jpeg
Laatst bijgewerkt door UrbanL op 03-09-12 16:31, in het totaal 2 keer bewerkt

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:30

Nog nooit problemen gehad in de winter hij kan beschut in zijn mand met hooi of in de stal liggen. De hond denkt dat hij paard is :D :j

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:32

Wij hebben 3 honden die deels binnen deels buiten leven. We hebben een hele grote buitenren (met manden en dekens en zelfs een zwembadje), die aan de stal vast zit gemaakt. Er moet nog een luik in zodat ze zelf in de stal kunnen als ze dat willen. Ze hebben een paardenbox als binnenhok.
Het luik zit er nog niet in omdat ze nog erg jong zijn (1,5) en nog erg sloperig zijn. Zodra ze uit hun sloopfase zijn dan komt het luik erin en kunnen ze zelf kiezen of ze binnen of buiten willen liggen. Ze zijn nu alleen met mooi droog weer in de buitenren en als het slecht weer is dan zijn ze in huis. S'avonds en s'nachts zijn ze altijd in huis. Dat gaat eigenlijk prima. Dus volgens mij kan het best hoor. In het begin blaften ze veel maar dat hebben we gelijk de kop in gedrukt door er elke keer iets van te zeggen en nu doen ze dat niet meer. Enkel als er iemand op het erf is, maar dat is de bedoeling ook.

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:33

Wij hebben de hond niet binnen overdag als we moeten werken, ik vind de keuze tussen de keuken ( 9 vierkante meter) of lekker buiten ( 1200 vierkante meter) heel gemakkelijk gemaakt+ dat het eigenlijk een waakhond voor ons is.

UrbanL

Re: Hond deels buiten / deels binnen houden, is dit mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:37

Ligt eraan of jullie een erf hebben of midden in een woonwijk. In een woonwijk kan je zeggen gaat het niet ecgt werken. Denk ook als je thuis bent overdag dat het anders is als je moet werken.
Als die overlast veroorzaakt heb je een probleem vooral als je wegbent want dan kan je niet corrigeren.

Helaas heel wat te stellen met buren en overlast honden dus in een wijk NO GO.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:58

Als ik ben werken zit mijn hond buiten, ik woon wel achteraf. Hij heeft dus een erf en daarop een hondenhokje waar hij in kan schuilen. Wanneer ik thuis ben ligt hij altijd gewoon binnen.
Als het vriest is mijn vriend eigenlijk altijd thuis dus dan zit hij ook gewoon binnen in huis.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 17:45

Wilawander schreef:
Een hond die buiten is kan je in de winter niet voor een paar uren binnen leggen. Dat is verre van gezond. Dus zou wel kiezen voor of in huis of buiten.

Daar was ik dus al bang voor :j Voor de zomer zou een buitenverblijf dan misschien wel een optie zijn. Hoewel het op hele warme dagen in huis eigenlijk fijner is (oud huis, dus lekker koel binnen).

@Prisca: Zoals ik al zei is onze tuin alleen omringd door andere tuinen en/of weiland. De huizen liggen ver genoeg ervan af, zouden iig geen overlast van de hond hebben.
Hoezo zijn honden in een woonwijk een No Go? Je hebt ze zelf toch ook :?
Wij wonen in een heel hond-rijke buurt, maar heb nog van geen enkele hond overlast gehad. Zijn wel vrijstaande huizen met veel tuin, maar toch. Kan dus prima denk ik :j

@Aisie: Dat klinkt wel fijn, maar zo te lezen hebben jullie honden echt een heel erf en zijn ze er ook een beetje als waakhond.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 17:52

Onze Bouvier woont in principe buiten.
Hij is altijd buiten wanneer we niet thuis zijn en ook altijd 's nachts. Hij heeft bij de stallen een lekker dik kussen...
Wanneer we thuis zijn mag hij naar binnen als hij wil.Dat resulteert in binnen liggen tot we naar bed gaan.

We scheren hem 3 toy 4 keer per jaar kaal. Hij heeft het veel te warm met zijn vacht.
Maar de laatste keer is rond deze tijd, dan heeft hij een beetje vacht wanneer het echt koud wordt.
Ook met -15 is hij gewoon buiten.

We hebben een groot erf waar hij losloopt, lijkt me fijner dan binnen in een huis opgesloten zitten.
Hij fungeert tevens als erf/waakhond. Buren hebben we niet, en degene die om ons heen zitten hebben ook buiten honden, dus blaffen is niet zo'n probleem..

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 17:53

@Aisie: Dat klinkt wel fijn, maar zo te lezen hebben jullie honden echt een heel erf en zijn ze er ook een beetje als waakhond.[/quote]

Klopt we wonen buiten en hebben veel ruimte om huis. Ze lopen overigens niet los op het erf als we er niet bij zijn. Ze zijn erg waaks (mechelse herders) en bewaken niet alleen ons terrein van een hectare maar ook alle landen er omheen. Dus dat is niet altijd even handig.

Maar wat warmte betreft in de winter. Onze honden hebben daar niet echt last van als ze binnen zijn in de winter. We stoken de kachel ook niet heel erg op maar wel een graad of 20 maar geen problemen mee gehad tot nu toe.

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 18:33

Een aantal jaar geleden heb ik een labrador van mensen overgenomen, een echte binnenhond.
Ik heb hem ook echt als maatje gekregen en was zelf van huis uit ook niet anders gewend dan dat de hond of mee zou gaan of binnen zou blijven tot we terug waren.
Al heel snel stond dit laatste mij tegen en ben ik gaan kijken hoe het ging als hij buiten bleef als ik bijv. boodschappen zou gaan doen.
Liet duidelijk weten dat ik weg ging en dus niet alleen maar naar binnen ging omdat hij dan zeker zou blaffen omdat hij graag bij je wilt zijn.
De buren ook ingelicht over mijn plannen en gevraagd of ze even wilden gluren.
Nou voorbeeldig, hij dacht waarschijnlijk hetzelfde als ik.. Hij kan beter lekker buiten in de frisse lucht liggen dan binnen.
Hem wel moeten leren dat hij in de "tuin" mag plassen en poepen want dat was vreemd voor 'm maar op deze manier kon ik ook een dagje weg.

Inmiddels zijn er 2 honden bij.
2 jaar geleden in de zomer een pup erbij genomen, woonde toen in een woonwijk en dat ging prima.
De pup is een Friese stabij x border collie en blaffen doet ze graag.
Heb haar geleerd dat ze niet om ieder wissewasje blaffen moet en dat gaat goed.
Tuurlijk blaft ze wel eens maar het is en blijft een hond... buurkinderen gillen ook wel is.
Maar het is gelukkig geen dagelijkse kost dat ze blaft, alleen als er iemand op visite komt of bij de buren op visite komt en dan is het 1x dr naam roepen en ze is bijna altijd meteen stil, niks geen overlast voor de buren (wat ik ze zo nu en dan wel is vraag)

Half april nog een kooikerhondje (pup) er bij genomen, woon inmiddels niet meer in een woonwijk maar een heeeel klein beetje buitenaf, wel in een rijtjeshuis.
Met de pup gaat het ook prima.

Ze zijn altijd buiten als ik weg ga, tenzij ik kort weg moet en het pijpenstelen regent of -20 vriest, dan laat ik ze lekker even binnen als ze daar al zijn.
Ga ik lang weg zijn ze gewoon buiten.

Voorheen kon ik het huis open laten en konden ze in de "hondenkamer" komen, waar ze op hun bedje kunnen liggen.
Nu heb ik een tuinhuis in de tuin gezet en wil ik dat proberen aan te leren dat als het regent dat ze daarin kunnen schuilen.
Ik heb ook heel vaak logeerhonden over de vloer (lees: iedere dag eigenlijk wel een vreemde hond in huis) en ook zij draaien gewoon in dit ritueel mee en kunnen dus lekker buitens pelen en liggen wat zij willen.
Geeft voor mij een fijn gevoel en de honden zijn stuk voor stuk liever buiten dan binnen.
Hoor ook vaak van mensen dat als de honden op vakantie bij mij zijn geweest voor 3 weken ofzo dat ze thuis ineens ook graag in de tuin willen liggen wat voorheen dan niet zo was.

Als er (over 2 jaar) weer een pup bij komt dan word dit zeker weer een voorjaar/begin van de zomer pup, want ik merk dat ze liever buiten als binnen zijn en dat echt als hun "thuis" voelen.
Supersnel zindelijk ook maar ze mogen bij mij dus wel gewoon hun behoefte in de tuin doen, ze hebben een eigen grasveldje waar ze op poepen en plassen en dit ruim ik 1x per dag op.

S'avonds en snachts zijn ze binnen, alleen moet ik er bij zeggen dat ik al vanaf mei ofzo de deur open heb staan en ze dus ook snachts buiten kunnen liggen.

Nooit geen problemen met hun vacht gehad, zelf heb ik het ook niet al te warm binnen omdat ik daar niet van hou dus denk dat dat misschien scheelt.
Soms trek ik de kou er even uit met 21 graden maar dan gaat ie weer op 18 graden en blijft het ook lekker behaaglijk.
Nu heb ik wel een goed geïsoleerd huisje (wel oud 1934) dat als ik de oven of de droger aan heb gehad ik bij wijze van de cv niet eens aan hief te zetten haha!

Ze gaan overigens wel 5 dagen in de week mee werken, heb een eigen hondenuitlaatservice dus misschien zijn ze daarom ook wel extra makkelijk omdat ze hun energie echt kwijt kunnen overdag.
Maar daarin tegen als ik geen logeerhonden heb loop ik in het weekend helemaal niet met ze, of ik moet er echt zin in hebben en dan zijn ze niet vervelend, je merkt wel wat aan ze maar is nog wel te overzien die 2 dagen.

Zelf vind ik het fijner om 2 honden of meer alleen te laten dan 1 hond, zodat ze zich niet vervelen, maar dat vind ik eigenlijk sowieso wel, het is toch een roedeldier.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 11:17

[quote="Vankje"]@Prisca: Zoals ik al zei is onze tuin alleen omringd door andere tuinen en/of weiland. De huizen liggen ver genoeg ervan af, zouden iig geen overlast van de hond hebben.
Hoezo zijn honden in een woonwijk een No Go? Je hebt ze zelf toch ook :?
Wij wonen in een heel hond-rijke buurt, maar heb nog van geen enkele hond overlast gehad. Zijn wel vrijstaande huizen met veel tuin, maar toch. Kan dus prima denk ik :j

Ik bedoel in de tuin zonder toezicht?. Daarom omdat het zo hondenrijk is. Zou wel als je wegbent voor een goede afsluitbare plek zorgen je hond is anders zo meegenomen.

Ik zit op dit moment met zo'n kwestie met de buren met honden die veel blaffen en buiten vast liggen. Gevolg is dat de honden aan de andere kant ook iedere keer aanslaan.... Gelukkig die van mij niet maar toch erg vervelend.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 11:21

mellen95 schreef:
Wij hebben de hond niet binnen overdag als we moeten werken, ik vind de keuze tussen de keuken ( 9 vierkante meter) of lekker buiten ( 1200 vierkante meter) heel gemakkelijk gemaakt+ dat het eigenlijk een waakhond voor ons is.

Een hond zal als je er bent vaak liggen slapen. Heb je je hond wel eens op afstand zitten bekijken?. Ik hou beide via webcam in de gaten er liggen ballen, speelgoed enz.. en ze doen er echt niets mee. Alleen als ik er ben willen ze spelen.

Honden (volwassen) slapen gemiddeld 14 uur op een dag en pubs zelfs tot 17 uur. Daarom is het fijn voor een pup duie regelmaat van weggaan en slapen in te bouwen.
Ik heb altijd honden gehad en nooit problemen met blaffen als ik wegben ze weten het gewoon. Ze gaan dan lekker slapen.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 11:33

Mijn Duitse herder telt nog even niet mee met haar 8 maanden, maar mijn berghond loopt dag en nacht vrij rond op het erf met een hondeluik in de achterdeur. Buiten kan hij onder de veranda liggen of in de overdekte kennel, waar ook een gesloten nachthok in staat of hij huppelt het luik door en kan dan in de bijkeuken/keuken liggen.

Wanneer ik thuis ben, ligt hij graag aan mijn voeten (in de zomer met hitte is het binnen koeler), maar hij peert hem zeker in de winter wanneer ik mijn kacheltje stook toch zeker weer vrij snel naar buiten. Hij ligt nu eenmaal het liefste buiten en met min 15 op het bevroren ijs leigen van de vijver betekend een vacht waarbij ik hem niet verplicht om binnen te komen liggen.

De herder is dan weer veel meer baas gericht en kan prima buiten vertoeven, maar komt wel binnen liggen bij de baas. We zullen zien wat zij gaat doen wanneer ze echt de keuze heeft, maar denk dat die wat meer binnen zal zijn en niet buiten gaat liggen slapen.

Mijn honden hebben dus de keuze, maar ik zou zeker geen hond met een dikke wintervacht (zoals de berghond) verplichten om bijvoorbeeld de nacht wel in huis door te brengen. Dan stikt hij de moord.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:53

mijn hond kruizing boxer . leeft ook half binnen half buiten . hij slaapt gewoon in huis . en als ik weg ben loopt hij los op het erf . hij heeft in de stallen zijn eigen bank , ook hebben we verwarmde kennel . maar daar zit hij eigenlijk nooit in :+ we hebben een groot erf waar die zich prima vermaakt

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 18:45

@Prisca: Het zou de bedoeling zijn om echt een buitenverblijf voor te maken, dus idd afsluitbaar. Al zie je vanaf de straat onze tuin niet liggen, ik zou niet zo bang zijn dat de hond gestolen wordt. Al weet je het natuurlijk nooit.

Een hondenluik zou helemaal ideaal zijn, maar dat is hier helaas echt geen optie omdat de tuin niet direct aan het huis vast ligt.