Wanneer is genoeg echt genoeg?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Justme_Lisaa

Wanneer is genoeg echt genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-22 11:35

Lieve Bokkers,

Ik heb een lange tijd getwijfeld of ik dit topic moest maken of niet, want uiteindelijk moeten wij zelf de keuze maken over hoe nu verder.

Een tijd geleden dacht ik dat ik mijn hond moest laten inslapen, na veel overwegingen toch voor pijnstillers gekozen in de hoop dat dit de laatste maanden/ jaren kan vergemakkelijken.
Voordat we hiermee waren begonnen, ging het slecht, weinig willen eten, geen levenslust, niet meer willen wandelen en eigenlijk alleen maar slapen. De dag dat we naar de dierenarts gingen, kreeg ze weer een opleving, dierenarts vond haar er heel goed uitzien en kregen vervolgens pijnstillers mee.
Daar deed ze het 1,5 erg goed op. De begin de hond weer te worden die we kenden. Plezier in het leven, goed willen eten en drinken en de persoonlijkheid die we van haar gewend waren.
Nu is het sinds 1,5 week weer aan de slechtere kant. Nauwelijks willen eten, veel diarree, spugen en vooral veel slapen en niet willen wandelen. We hebben nieuwe pijnstillers met maagbeschermers geprobeerd, net zoals de oude pijnstillers met de maagbeschermers.

De hond wordt dit jaar 11 jaar, is van 62 kilo maar 58 kilo al afgevallen. Is dus een grote hond en ben me er zeker van bewust dat een gemiddelde grote hond minder oud wordt dan de kleinere honden. Een operatie is iets in die richting wil ik niet, mede vanwege haar leeftijd en dat wil ik haar niet aan doen. Bloed is gecheckt, daar kwam niets uit. Complete check was ook in orde, baarmoeder is wel iets aan de hand, we verdenken een ontsteking en daar heeft ze ook medicijnen voor gekregen.
Sommige mensen zeggen, probeer nog anti diarree remmers, iets voor haar ontlasting of andere pillen. Maar daardoor ga ik twijfelen, ze geniet van de vroege wandelingen, maar de rest hoeft niet meer van haar. Dus wanneer is genoeg genoeg? Waar trek je de lijn en hoe vindt je die lijn? Ik zit er meer mee dan dat ik dacht. De ene helft van mijn omgeving zegt dat ze klaar en op is, maar de andere helft vind dat ik nog dingen moet proberen..

Wat ik hiermee wil bereiken? Geen idee, mijn hart luchten en hopen dat iemand me misschien op het goede pad kan sturen ;(

Poosje81

Re: Wanneer is genoeg echt genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 11:42

Oh wat een moeilijke situatie, maar heel eerlijk, als ik in jouw schoenen stond zou ik morgen de dierenarts bellen voor een afspraak. Als ze niet meer wil eten of wandelen, dan voelt ze zich dus echt (honds)beroerd slecht en dan is het gewoon genoeg geweest.

Je verstand zegt volgens mij hetzelfde en is het vooral je gevoel die nog hinkt tussen 2 opties. Maar in zulke situaties is morgen niet te vroeg en kan overmorgen te laat zijn, bij wijze van. Sterkte in ieder geval!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 11:54

Lees je hele bericht nog eens en doe alsof het niet jouw hond is waar je over leest.
Wat zou dan je advies zijn?

Heel veel sterkte!

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 11:54

lastig. wij hebben toen ook pijnstillers geprobeerd bij onze hond. zware pijnstillers. De motivatie van de dierenarts: knapt hij hierdoor zichtbaar op en wordt hij weer zichzelf, dan heeft hij dus veel pijn zonder de medicatie. langdurig zware medicijnen is geen lange termijn oplossing. Dus blijf ze geven in de tijd die jullie nodig hebben om afscheid te nemen, verwen hem extra goed en kom hem dan laten inslapen.

Klinkt misschien heel raar, maar voor ons was het heel logisch. Zo hadden wij nog anderhalve week onze oude hond terug. Ons maatje en konden we op een goede manier afscheid nemen. Foto's van een hond met een blije blik in zijn ogen. Hij liep kwispelend de praktijk in en kreeg de verdoving toegediend die voor de euthanasiespuit gegeven wordt, maar die laatste was al niet meer nodig. Hij was op en bij de verdovende spuit sliep hij al in. Dus het was goed zo

Misschien heb je hier wat aan. En zo niet, dan alsnog onwijs veel steun toegewenst bij deze moeilijke beslissingen en de tijd erna. *edit* ik weet niet hoe lang je precies al de medicijnen gaf. ik las 1,5 week maar volgens mij heb ik dat verkeerd gelezen Sorry*

Wat hierboven ook gezegd wordt: in deze situaties kun je eigenlijk niet echt "te vroeg" afscheid nemen, maar inderdaad wel te laat. En dat wil je ook voor jezelf niet

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-22 12:08

Bedankt iedereen, ergens weet ik het ook wel, maar ik ben bang dat ik te vroeg zal zijn. De pijnstillers geven we nu 1,5 maand. Typfoutje, maar dat zei mijn dierenarts ook, dan kan hij tenminste nog een pijnvrij verder leven. Als dit niet hielp, wilde de dierenarts verder willen onderzoeken. Maar in hoeverre kan je daar nee tegen zeggen? De dierenarts zei zelf dat hij 1,5 maand geleden te goed was en zij hem absoluut niet in zouden laten gaan slapen.

Daardoor twijfel ik ook, want als wij vinden dat ze er klaar mee is, maar de dierenarts niet, in hoeverre sta je dan sterk..

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 12:22

Wat je eventueel nog zou kunnen overwegen is om röntgenfotos te laten maken. Gewoon om te kijken hoe de gewrichten eruit zien. Dit geeft wellicht de doorslag

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 12:48

maar als er iets zit bij de baarmoeder en je hond heeft baarmoederontsteking dan kunnen ze daar echt behoorlijk ziek van zijn.
ook dat spugen en lusteloos zijn hoort er bij.
heb vroeger bij een oudere hond dit ook gehad en nadat de baarmoeder verwijderd was knapte ze enorm op.
is er een echo van de baarmoeder gemaakt?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 12:59

Ik moet ook zeggen dat ik het stukje medische beeldvorming mis.
Ik zou wat concreter proberen toewerken naar een diagnose met daaropvolgend een mogelijk behandelplan.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 13:03

Diep van binnen weet jij het antwoord op je vraag wel.

Voor mezelf: ik kijk goed naar mijn dier, en als het een lang onzeker medisch traject wordt en het beestje is al op leeftijd, probeer ik het nog een mooie tijd te geven (desnoods in uren) en dan laat ik het gaan. Ik sluit zo'n periode af door het maken van een foto-album (albelli-therapie). Het is nooit leuk, maar per saldo... het afscheid kun je uitstellen, afstellen lukt je nooit.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 13:12

Te vroeg ben je niet zo snel. Als je als baasje het denkpad inslapen inslaat, dan is dat niet zomaar. :(:)

Het is verschrikkelijk moeilijk. Ik heb ervaren dat je het weet wanneer het tijd is. Begin dit jaar heb ik de keuze moeten maken voor mijn maatje, mijn kat. Hij had al 2 jaar nierfalen, maar was met aangepast management heel erg goed opgeknapt. Je weet dat het een kat met een ziekte is, maar hij was blij, speels en zag er heel goed uit. In januari begon hij af te vallen. Uiteindelijk besloot ik een check te laten doen door de DA, hij was nog helemaal zichzelf verder maar misschien konden we hem ergens in ondersteunen. Ik werd gebeld dat met deze nierwaardes het advies inslapen is. Ik kon het niet geloven, ik zag klinisch een heel vrolijke kat. Binnen een week holde hij achteruit. We hebben nog wat behandelingen toegepast en medicatie, maar waar ik hem donderdag nog lang niet zag als een kat die ingeslapen moest worden, wist ik zondag dat de strijd gestreden was en is hij maandag thuis rustig ingeslapen.
Veel wijsheid en sterkte toegewenst Y;(

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-22 13:29

Dankjewel iedereen, ik haal hier veel wijsheid uit. Dat ik ook rust vind in het feit dat je eigenlijk niet te vroeg kan zijn..

Ik zal proberen het wat duidelijker proberen te zijn. Echo van de baarmoeder is niet gemaakt, ze zal daarvoor onder narcose moeten vanwege haar verleden. Dit durven wij en de dierenarts niet aan, volgens de dierenarts rommelt het daar wel, mede vanwege de verandering in loopsheid. Opereren is voor mij sowieso geen optie, niet vanwege het geld, maar vanwege haar leeftijd en dat wij weten dat ze al een aantal jaar met slijtage loopt. Dit is erger geworden en zit nu ook in haar achterpoten en erg in haar rug.
Dierenarts heeft gevoelt en gecheckt bij de buik/maag/ baarmoeder ed, voelde niets specifieks. Wel een lage temperatuur.

Bloed is verder prima, geen bijzonderheden. Tanden en tandvlees is prima. Wat voor mij vreemd is, is dat het met vlagen komt. Aantal weken geleden was ze zo erg dat we ook dachten aan inslapen, nu de laatste 5 weken ging het weer goed en had ze goede oplevingen en de laatste 1,5/2 weken weer heel slecht.

En verder wat ik heb gezegd, 2 verschillende pijnstillers werken niet en een maagbeschermer ook niet. In die pijnstillers zitten ook ontstekingsremmer

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 13:34

Dit is zo verschrikkelijk moeilijk. Het is makkelijker om te zeggen over een ander zijn huisdier maar wanneer je zelf voor de keuze staat...
Ik heb hetzelfde met mijn kat nu.

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 13:38

Het is verschrikkelijk moeilijk maar ik probeer altijd aan te houden dat wanneer ik mij af ga vragen wanneer genoeg ook echt genoeg is, dat dat het punt is waarop het ook echt genoeg is.
Dit heb ik met mijn paard gedaan en was niet leuk (understatement). Maar tot op heden sta ik 100% achter die keuze.

Maar het lastige is dat je zelf die beslissing moet maken en die beslissing maken vind ik het moeilijkste van alles. Veel sterkte met je keuze, wat die ook zal zijn

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 13:46

Mij heeft het geholpen om mezelf af te vragen voor wie ik het deed. Op een gegeven moment had ik het idee dat het voor m'n pony wel goed was en dat ze meer slechte dan goeie momenten had. Dat was het moment om de knoop door te hakken. Maar het scheelde wel dat m'n beide dierenartsen en hoefsmid allemaal achter die beslissing stonden. Dus ik had er toen vrede mee.

Als pijnmedicatie niet voldoende helpt en ze pijn hebben en je hebt geen uitzicht op spoedig herstel dan zegt dat wel wat natuurlijk.

Succes en sterkte met je moeilijke keus

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 19:11

Ken je het boekje “Zijn we niet te vroeg?” http://alstublaft.nl/zijn-we-niet-te-vroeg/
Wellicht kunnen de handvatten die in dit boekje staan jou helpen.
In een ander Bokt topic stond een link naar de website. Ik lees het regelmatig door om te toetsen hoe de status is van mijn inmiddels 16-jarige hond.
Sterkte!