Vaarwel lieve Emori

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nientsje

Berichten: 5267
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Vaarwel lieve Emori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-22 09:45

Wat als een fijne dag begon, eindigde in een nachtmerrie.

Gistermiddag ging mijn vriend onze 2 katten (Texel, gecastreerde kater 5jaar & Emori, gesteriliseerde poes, 2 jaar) een zakje vlees geven. Dat krijgen ze soms, omdat het kan.

Ineens hoorden we een "bonk" en Emori lag op de grond. Mijn vriend zei tegen mij: "Wat ligt Smoorie er raar bij." (We noemden haar vaak Smoorie)

Ik kwam kijken en pakte haar op, ze was helemaal slap en het leek of ze adem hapte.

Meteen haar op de bank gelegd en geprobeerd haar te reanimeren terwijl ik de spoedlijn van de da belde. Snel naar de auto, mijn vriend op zijn sokken mee met Smoorie in zijn armen.

Maar het mocht niet baten... binnen 10 seconden was ze weg.

Huilend doorgereden naar de da. Wat was er gebeurd? Net speelde ze nog. Had nooit klachten, altijd vrolijk en blij en gezond geweest en ineens was ze dood...

Bij de da is ze bekeken; ze zag er perfect uit. Schone oogjes, schone oortjes, schoon bekje, schoon neusje, prachtige vacht, goed op gewicht. Aan de buitenkant niets anders te zien dan een "gezonde" goed verzorgde poes. Die ochtend net haar nageltjes geknipt...

Haar tandvlees echter was ineens blauwer dan blauw... dus de dierenarts heeft haar hartje aangeprikt, omdat het vermoeden er was dat ze een aangeboren hartafwijking had wat nooit gemerkt is, ondanks dat we haar keurig door de apk deden elk half jaar.

De dierenarts heeft 4 spuiten vol vocht uit haar hart gehaald... hoe dan?!

Ze was nooit benauwd en sjeeste altijd door het huis. Wat kon die kleine meid spelen. En in 1 klap wordt ze uit ons leven gerukt... wat doet dat pijn... ze heeft door dat vocht niet genoeg zuurstof gekregen waardoor ze in 1x gewoon zonder enige symptomen omviel en weg was. Ze heeft er, hopelijk, zelf niets van mee gekregen en er was niets wat wij eraan konden doen.

We hebben het nooit geweten en konden het ook nooit geweten hebben... Dit was symptoomloos. En zodra ze viel was ze al weg, haar ziel was al uit haar prachtige oogjes. We waren machteloos.

Ondanks dat wij weten dat wij echt niks konden... doet het pijn... het is zo oneerlijk. 13 mei pas 2 geworden en in 1 klap was ze weg... en dan het gevoel "wist ik het maar..." ik voel me nu een slecht baasje, want hoe kon ik dit niet weten? De dierenarts kent mij en die zegt wel dat ik altijd alles voor mijn beestjes doe en dat ik goed voor ze zorg en dat we dit nooit konden voorzien of voorkomen. Maar toch geef je, jezelf de schuld...

Huilend hebben wij afscheid genomen, ze zal worden gecremeerd en in een urntje naar huis komen. Maar wat had ik graag háár nog bij mij gehad.

Vermoedelijk had ze Hypertrofische cardiomyopathie (HCM).
Symptomen van HCM bij de kat

In het begin merkt u niets aan uw kat.

Pas als uw dierenarts een hartruis of een onregelmatige hartslag vindt, of als uw kat klachten ontwikkelt zoals benauwdheid, verlammingen of hersenafwijkingen, wordt de diagnose HCM gesteld.

Sommige katten overlijden plotseling, zonder andere symptomen.


Mijn vriend en ik zijn ontroostbaar en huilen alleen nog maar. We missen haar...

Vaarwel lieve Mama'sSmoorie.
We houden van je en missen je.
Afbeelding
☆ 13-05-2020 / 21-05-2022 ☆

Afbeelding

Sorry voor het lange verhaal, maar ik moest dit even van mij afschrijven....

Petunia27

Berichten: 216
Geregistreerd: 29-06-17

Re: Vaarwel lieve Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 09:49

Sterkte met het verlies! Wat afschuwelijk om haar zo plots te verliezen

xsiroccox

Berichten: 1222
Geregistreerd: 10-06-06
Woonplaats: Riep

Re: Vaarwel lieve Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 10:06

Ach, wat een mooi poesje :knuffel: Sterkte met dit plotselinge verlies.

Nientsje

Berichten: 5267
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Vaarwel lieve Emori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-22 10:57

Bedankt beiden... het voelt zo onwerkelijk... zo plotseling...

Het klopt niet meer thuis... ;(

Sharani
Berichten: 4692
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Vaarwel lieve Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 11:06

Wat verschrikkelijk om je nog zo jonge katje zo plotseling te verliezen, veel sterkte Y;( .

kally
Berichten: 5285
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 11:08

Heel veel sterkte gewenst met het verlies van jullie geliefde Emori Y;(

Helaas zelf ook meegemaakt met een kat op 6 jarige leeftijd alleen helaas met heel veel ellende en hoe moeilijk ook had ik liever op deze manier gehad, onze kat was zelfs getest op HCM maar toch gekregen!

Vreselijk om mee te maken en ook wat je zegt onbegrijpelijk als het je zo ineens overkomt.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 11:09

Wat heftig... Sterkte :(:)

Amber_anne

Berichten: 7050
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 11:09

Gecondoleerd ts Y;(

Heeft je andere kat afscheid kunnen nemen? Hoe gaat het daar nu mee?

Selina

Berichten: 14509
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Vaarwel lieve Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 11:19

Wat heftig zeg, heel veel sterkte :knuffel:

Nientsje

Berichten: 5267
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-22 11:21

Bedankt Sharani, Kaus en Selina.

@kally, wat vreselijk. Ook zo'n lijdensweg. Het is ergens een "troost" dat ze ineens weg was en niet geleden heeft. Maar dat maakt het voor ons niet minder heftig natuurlijk. Zo onwerkelijk ook omdat zij ook nooit symptomen had en hartje altijd goed klonk. Naar iets dat HCM.

@Amber-anne, het ging zo snel en we vlogen in paniek meteen met haar weg. Arme Texel snapte het niet. Het ene moment zouden hij en zijn zusje lekker vlees krijgen waar hij helemaal blij op stond te wachten. Het andere moment zit hij op de gang en zijn we weg. Toen we naar de auto gingen was Emori nog niet overleden dus wij gingen op standje megaspeed... we hebben besloten haar daar te laten ipv met haar lichaam terug te gaan... voor niemand leuk om een weekend haar lichaampje in huis te houden. Hij heeft wel gezocht en haar geur is nog in huis. Behalve dat hij mij nu overal volgt is hij rustig. Maar ik vindt het voor hem ook zo erg. Ze hielden van elkaar, altijd samen.

Afbeelding

Tancreda4

Berichten: 24344
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Vaarwel lieve Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 08:21

Oh nee, wat ontzettend verdrietig zo plots.... Heel veel sterkte....

Nientsje

Berichten: 5267
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 14:19

Tancreda4 schreef:
Oh nee, wat ontzettend verdrietig zo plots.... Heel veel sterkte....


Dankjewel!

Het moet nog steeds bezinken. Het is gewoon niet te bevatten dat ze er niet meer is. Mijn knuffelkattie |(

Elisa2

Berichten: 38786
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vaarwel lieve Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 14:35

He wat triest..en ook zo jong nog! heel veel sterkte..lijkt me echt afschuwelijk om mee te maken.

NibbitLotus

Berichten: 1702
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Onnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 15:16

Och wat ontzettend verdrietig om zo plotseling je maatje te verliezen. Wat een gemis.
Heel veel sterkte :knuffel:

Chapeau2002

Berichten: 898
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Vaarwel lieve Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 15:19

Wat vreselijk! Heel veel sterkte de komende tijd :(:)

soesie

Berichten: 762
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Re: Vaarwel lieve Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 15:24

Wat vreselijk! Veel sterkte met dit enorme verlies ;(

Celine_Famke

Berichten: 6743
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Vaarwel lieve Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:00

Ach wat vreselijk, enorm veel sterkte. Zomaar uit je leven gerukt. Afschuwelijk! Wat een groot verlies en wat veel verdriet. Ze zal voor altijd door leven in je hart! En gelukkig heeft ze er zelf niets van gemerkt (om je een troost te geven).

Wij hebben dit ook meegemaakt met de kater van mijn broer. Die is niet gecontroleerd na zijn dood, maar het is wel een vergelijkbare situatie. Wij fokken Maine Coons en die worden allemaal compleet getest, dus als vanzelfsprekend ook hartafwijkingen als HCM. De moeder van zijn kater was toen nog onze fokpoes. Compleet gezond en vrij van genetische afwijkingen (voor zover je kan testen tenminste natuurlijk). Zijn kater was net 2 jaar oud geworden. Speels, hyper, gezond. Zijn hart is toen hij ongeveer 1 was ook nog bekeken op de echo. Niets aan het handje. Gezond. En toch vonden ze hem op de beruchte dag plotsklaps dood... 's Ochtends vroeg. Mijn broer had hem een uur ervoor nog gezien en toen was er niets aan de hand. Hij was gewoon zichzelf. Een uur later komt hij uit bed en ligt hij dood naast de bank. Afschuwelijk en hartverscheurend! Hij was nog warm dus ze hebben hem ook proberen te reanimeren, maar hij was ook al weg... Het broertje van deze kat is voor de zekerheid ook nog door de molen gehaald, maar niets mee aan het handje. Soms heb je gewoon ongeluk...

Nogmaals heel veel sterkte!

Nientsje

Berichten: 5267
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Vaarwel lieve Emori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 17:13

Bedankt voor de lieve woorden iedereen :+:

@Celine_Famke, ja zo machteloos. Het ene moment een blij beestje en plots weg... ik wens dit niemand toe. De schok, de machteloosheid.

Zojuist haar urntje besteld bij het crematorium... pittig en enorm emotioneel. Dit had nog lang niet gemoeten... maar hoe dan ook; ze komt naar huis zodra ze gecremeerd is. Ze hoort thuis, bij ons.

Eowyn3003
Berichten: 2223
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: Le Sud de la France

Re: Vaarwel lieve Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 17:18

Ach wat erg, veel sterkte... Y;(

nardxash

Berichten: 4056
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Re: Vaarwel lieve Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 17:51

Heel veel sterkte gewenst de komende tijd :knuffel:
Weet hoe het voelt als je je huisdier zo jong overlijd

Amber3

Berichten: 240
Geregistreerd: 25-02-11
Woonplaats: Heelweg

Re: Vaarwel lieve Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 17:58

Heel veel sterkte!

Tinkermuts

Berichten: 9414
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 18:33

Ach wat ontzettend triest, ze gaan zo in je hart zitten die dieren.
En 2 jaar, wat oneerlijk zo jong uit het leven gerukt .
Rotziekte.
Neem jezelf niets kwalijk, je hebt met heel je hart voor het mooie meisje gezorgd en er zijn helemaal geen voortekenen geweest.
Veel sterkte met het verwerken en het verdriet een plekje te geven

Virtuele knuffel

Ir111

Berichten: 12084
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Vaarwel lieve Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 18:43

Wat een prachtig katje en wat vreselijk om haar zo te moeten verliezen. Sterkte.

Nientsje

Berichten: 5267
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Vaarwel lieve Emori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-22 08:34

Bedankt allemaal. Ja ze gaan diep in je hart zitten.

Momenteel gaat het nog niet super. Mijn hart wil nog niet geloven wat mijn hoofd wel weet. Het heeft echt nog een plekje nodig.

Om het zekere voor het onzekere te nemen ga ik vandaag met mijn andere kat naar de dierenarts. Niet omdat hij klachten heeft, maar die had Emori ook niet. Ik wil hem gewoon even goed laten controleren voor wat rust in mijn hoofd. Heb een beetje die angst in mijn hoofd dat hij straks ook ineens weg is... Nee dan maar even laten bekijken extra.

Roosch

Berichten: 36999
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Vaarwel lieve Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 08:41

Wat vreselijk naar, veel sterkte voor jullie :(:)