Nestje mereltjes in de tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babsiej

Nestje mereltjes in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-22 22:14

Hoi allemaal,

Wij hebben een nestje mereltjes in de tuin. Ze zitten OP een vogelhuisje(voor koolmeesjes) tegen de schuur. Vlakbij de schuurdeur :')

Om mamma niet te storen zijn we dus al die weken niet in de schuur geweest. Inmiddels zijn de kuikens geboren. Hoe lang blijven zij nog?

Mijn katjes willen ook wel erg graag de tuin weer in :') :D

Afbeelding

Afbeelding

Desi_2409

Re: Nestje mereltjes in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 22:18

Oh wat leuk, houd je katten alsjeblieft er nog bij weg. Ook als ze uitvliegen zijn ze heel kwetsbaar.. Ze zijn traag, maken veel geluid als ze honger hebben, dus een makkelijke prooi voor katten...
En Merels hebben het al niet makkelijk met deze droogte..
Als beloning zingen ze heel mooi van s morgens vroeg tot s avonds laat :)

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-22 22:23

Ik hou de katten zeker binnen! Daarom de vraag hoe lang ze nog blijven. Ook als ze straks uit het nest gaan worden ze nog gevoerd las ik?

Pappa en mamma zingen idd prachtig <3

Water is niet het punt. Wij hebben een vijver op 3 meter ofzo van het nest (met net erover) en daar badderen pappa en mamma in, en drinken daar ook..

Verder strooien we buitenvogel voer en meelwormen (wij hebben kippen).

Maar wij willen graag de schuur opruimen en de beestenboel weer naar buiten :D

Papa merel aan t badderen :

Afbeelding

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 22:44

Merels vliegen na 2 weken ongeveer uit. De eerste dagen vaak wel nog dicht bij het nest. Als het leeg is wel snel het nest weghalen, anders beginnen de ouders gewoon aan de volgende leg.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 22:52

Ooh merels zijn zo leuk.
Ze zingen inderdaad prachtig.
Ik heb er altijd 1 op de nok van mijn dak en 1 in de boom. Ze zingen altijd zo mooi naar elkaar.

Ik heb verder geen verstand van het uitvliegen enzo.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 23:57

Merels schoppen de jongen nogal snel en hulpeloos het nest uit. Ze blijven ze wel voeren maar ondertussen wordt er aan een volgend legsel gebouwd. Moeders houdt het dan vrij snel voor gezien en paps zorgt nog ff door. Katten zou ik nog even binnen houden maar zodra het nest leeg is kunnen jullie de schuur weer prima gebruiken.
Hier houden we niet heel veel rekening met nestelende vogels als het gaat om gebruik van onze zaken. We zorgen er alleen voor dat nesten en inhoud heel blijven en halen bescheuting niet weg. Soms lijkt het dat sommige vogels zo met ons bekend zijn dat ze zelfs door hebben dat ze ons (of de hond) kunnen 'roepen' bij gevaar (ekster, kraai, etc).

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 05:46

Jongen zitten 12-15 dagen op het nest. Als ze zijn uitgevlogen, worden ze nog 2-3 weken verzorgd door soms alleen het mannetje, terwijl het vrouwtje alweer aan een nieuw broedsel begint.

Voor meer info

https://www.vogelbescherming.nl/ontdek- ... ogel/merel

Gelukkig gaat het weer beter met de merelstand. De laatste jaren is hun aantal achteruit gegaan door een dodelijk merelvirus dat rond ging.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 08:06

herr_balou schreef:
Merels schoppen de jongen nogal snel en hulpeloos het nest uit. Ze blijven ze wel voeren maar ondertussen wordt er aan een volgend legsel gebouwd. Moeders houdt het dan vrij snel voor gezien en paps zorgt nog ff door. Katten zou ik nog even binnen houden maar zodra het nest leeg is kunnen jullie de schuur weer prima gebruiken.
Hier houden we niet heel veel rekening met nestelende vogels als het gaat om gebruik van onze zaken. We zorgen er alleen voor dat nesten en inhoud heel blijven en halen bescheuting niet weg. Soms lijkt het dat sommige vogels zo met ons bekend zijn dat ze zelfs door hebben dat ze ons (of de hond) kunnen 'roepen' bij gevaar (ekster, kraai, etc).

Dat ze ons bij gevaar zouden roepen is me niet opgevallen, maar ik weet wel dat merels goed mensen herkennen.
Dit nestje had ik pas in de stal.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rechts tegen de witte muur is de wasbak. Ik kon gewoon mijn handen wassen of water pakken. Als ik rustig deed kon ik zelfs terwijl moeder op het nest bleef handveger en blik pakken of terug hangen.
Maar toen de smid binnen kwam, vloog moeders meteen weg. Hetzelfde bij de tandarts of als de eigenaren van wie de stal is, daar bezig waren. Zodra zij weg waren kwam moeders terug. En aan mij stoorde ze zich niet. (vaders bleef wel uit mijn buurt)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 08:42

Oh leuk! We hebben hier in de buurt ook altijd een paartje met een nestje. Ik zet dan vaak een bakje met meelwormen voor ze neer, papa staat als dat bakje leeg is zelfs een beetje te bedelen bij het tuinhekje :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 10:15

Wat schattig zeg! Die ene in de tuinslanghouder ook. Superlief.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 16:18

Suzanne F. schreef:
Wat schattig zeg! Die ene in de tuinslanghouder ook. Superlief.

Ja, en lekker binnen, vorig jaar had ik hier ook andere al een nestje in (ik denk dezelfde merel, deze was ook niet bang) en toen heeft deze lekker binnen met de jonkies gezeten terwijl het buiten geen weer was (ik weet niet meer wat, storm of koude, iets was het.)

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 15:23

ooit een jonge merel opgevangen, gered uit de bek van een kat. Stond eerst in kooitje in mijn kamer, maar toen hoorde ik moeders roepen en kuiken antwoorden. dus kooi met kuiken buiten in de tuin op de tafel met deurtje open. Kuiken eruit moeders voeren, maar 's avonds ging kuiken zelf in kooitje (stond er nog met kleptje open) Ik klepje dicht voor de katten en 's morgens om 5 uur hoorde ik ze roepen, naar beneden en klepje open. Dit heeft paar dagen geduurd, toen waren ze weg. Maar sindsdien, altijd zeer tamme merels in de tuin gehad.. ik had ook het idee dat ze me (her)kende..

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 15:26

Desi_2409 schreef:
ooit een jonge merel opgevangen, gered uit de bek van een kat. Stond eerst in kooitje in mijn kamer, maar toen hoorde ik moeders roepen en kuiken antwoorden. dus kooi met kuiken buiten in de tuin op de tafel met deurtje open. Kuiken eruit moeders voeren, maar 's avonds ging kuiken zelf in kooitje (stond er nog met kleptje open) Ik klepje dicht voor de katten en 's morgens om 5 uur hoorde ik ze roepen, naar beneden en klepje open. Dit heeft paar dagen geduurd, toen waren ze weg. Maar sindsdien, altijd zeer tamme merels in de tuin gehad.. ik had ook het idee dat ze me (her)kende..

Slim kuiken