Wel of geen haan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

monsera

Wel of geen haan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-22 15:44

Wij zijn bezig een hok te bouwen en dan kippetjes uit te gaan zoeken. Een wat groter ras die ook lekker eitjes leggen. Voor wie nog tips hebben :D

Maar de vraag is moet er een haan bij of niet? We willen geen kuikentjes. Is het echt nodig zeg maar voor de kippen? We zitten te denken aan 7 kippen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 15:46

Waarom een haan erbij als je geen kuikens wilt?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 15:49

Suzanne F. schreef:
Waarom een haan erbij als je geen kuikens wilt?

Die begrijp ik ook niet :)

En ik weet niet hoe je woont. Maar hoe ver zitten de buren?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 15:49

Een haan brengt meestal wel rust in het hok, kippen kunnen best gemeen zijn tegen elkaar. Maarcals je ergens woont waar een haan overlast kan veroorzaken zou ik het niet doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 15:50

Rust in het toom. Maar of een kip broeds wordt heeft niks met wel/geen haan te maken, die is enkel belangrijk voor vruchtbare eitjes (en die kan je elders kopen in zo'n geval).
Je kan zonder haan, mits je je kippen genoeg te doen geeft qua scharrelen al functioneerd een toom wel fijner met. Echter hanen die nogal eens voorzien zijn van een accurate inwendige klok beginnen te kraaien richting 45min voor zonsopgang, en dat zullen je buren en jijzelf minder vinden. Stikdonker nachthok is voor de preventie daarvan geen garantie.

Muronia

Re: Wel of geen haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 15:53

Ik vind persoonlijk een haan wel toegevoegde waarde hebben. Hij beschermt zijn dames, waarschuwt ze bij gevaar, zorgt voor orde in de groep. Ik heb een tijdje geen haan gehad toen mijn vorige was overleden, maar toen toch gauw weer een mooi exemplaar opgehaald.

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 15:59

Ik heb geen haan, maar daardoor wel een hen die kraait. Het kan dat een hen de rol van de haan dus overneemt.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-22 16:03

Ik las inderdaad dat een haan voor rust zorgt. Maar was benieuwd naar ervaringen of dat echt zo werkt. En of het zonder haan echt onrustig is.
Buren hebben zelf ook een gaan dus dat zal mee vallen. Behalve als die dan tegen elkaar gaan kraaien. Zit een meter of 10/15 tussen de hokken.
Wij horen die haan nooit. Dus verwacht van mijn eigen haan ook niet wakker te worden.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 16:06

Ik heb eerst kippen gehad zonder haan en nu een toom met haan. Zou niet meer zonder willen.
Veel meer rust en het is ontzettend leuk om te zien hoe de haan voor zijn dames zorgt. <3

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 16:08

Ligt een beetje af ook van de ruimte die de kippen hebben O:)

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 16:10

Hier 9 dames en geen haan meer. Ik werd er knettergestoord van, dat beest kraaide de hele dag door. Gelukkig woon ik buitenaf dus geen probleem met de buren. Voor mij geen haan meer. Ik vond het ook voor de hennen af en toe sneu dat ze door de haan kaalgetreden werden.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 16:12

Oei, met buren die een haan hebben zou ik het niet doen ivm het lawaai. Of de dames zonder haan rustig zijn, hangt ook wat van het ras af. Ik heb hennen gehad zonder haan erbij, en met. Dat maakte niet veel verschil qua rust vond ik.
En persoonlijk vind ik een bevrucht ei geen smakelijk idee.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 16:16

-Namiro- schreef:
Ik heb eerst kippen gehad zonder haan en nu een toom met haan. Zou niet meer zonder willen.
Veel meer rust en het is ontzettend leuk om te zien hoe de haan voor zijn dames zorgt. <3

Dit idd
Wij hebben 2 hanen en 4 hennen. En 2 kuikens. Gaat prima samen. Nou hebben wij wel veel ruimte, maar Snachts zitten ze toch in 1 hok. Hebben hok wel in 2 en gedeeld zodat iedere haan een eigen plek heeft met zijn hennen.
Onze hanen maken wel kabaal voor zonsopgang. Maar veel mensen hebben hier hanen, dus niemand klaagt. En ik hoor het zelf ook niet meer. Valt alleen op als ik heel vroeg zelf op sta

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 16:25

Wij hebben eerst kippen zonder haan gehad, en later een haan erbij gekregen. De groep deed het eerst ook prima, een van de kippen was wel duidelijk de baas.
Het leuke van de haan vind ik dat hij continu voor zijn kippen aan het zorgen is. Hij zoek eten voor ze, en roept ze dan ook, hij zoekt veilige plekjes, en hij heeft al een paar keer een roofvogel weggejaagd.

Onze haan kraait niet enorm veel. Ik hoor hem zelf eigenlijk nauwelijks nog ondanks dat ik onder het raam slaap dat richting de stal ligt.
Als je buren hebt dan zou ik eerst even vragen of zij het ook goed vinden. Onze buren hadden er helemaal geen problemen mee en hebben zelf ook een haan gehad, en de overburen hebben ook een haan. Dat ging trouwens ook prima, ondanks dat er alleen wat gaas tussen onze kippen/haan en die van de buren zit.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 17:19

Ik zou altijd een haan erbij nemen. Een haan zorgt geweldig voor zijn dames, beschermt ze (tegen roofvogels, ratten, kraaien etc etc) , roept ze als er iets lekkers is, plukt zelfs moeizaam bessen die hij dan voor ze op de grond legt. Dat groepsgedrag is superleuk.

Als je alleen hennen hebt, loop je ook de kans dat een (of soms zelfs meer dan een) hen langzamerhand steeds haniger wordt, stopt met leggen en gaat kraaien.

En tot slot, er zijn zoveel thuisloze hanen die of een rotleven hebben, of afgemaakt worden, ook dat is een goede reden. De eieren zijn bevrucht of onbevrucht even lekker, en voor jouw hennen is een haan echt veel leuker.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 17:20

Ligt ook een beetje aan de kippen.
Wij hebben een paar week geleden een toompje met een haan gehaald (5 kippen, 1 haan)
Er was veel onrust in de groep, enkele kippen hadden alleen maar ruzie met elkaar, en er werden flink veren gepikt.
Vorige week is de haan plotseling overleden en sindsdien zijn alle dames opeens de beste vriendjes.
Wij wachten dus af hoe het zich ontwikkeld en laten ze nu eerst even zonder haan zitten.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 17:24

Ik heb geen haan, wel gehad maar hij maakte voor mij te veel herrie en is uiteindelijk gepakt door een roofvogel.

We hebben nu nog maar 3 kippen maar hebben er ook 14 gehad. Ze hebben hier wel echt alle ruimte maar zonder haan doen ze het ook echt prima.

Ik vind Brahmas tot nu toe het rustigste. Marans gaat ook goed. Leggen allemaal goed eieren.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 17:49

Lukasje schreef:
En persoonlijk vind ik een bevrucht ei geen smakelijk idee.

Dit is grote onzin. 9 vd 10 eieren die je eet zijn bevrucht en daar merk je helemaal niets van. Pas als ze bebroed worden begint zich een kuiken te ontwikkelen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 17:53

Hier ook al jaren geen haantjes meer. Nooit problemen gehad wat betreft onrust.
Ze lopen hier wel gewoon vrij op het erf.
Zijn cochin krieltjes. Bijzonder rustige kipjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 18:35

Ik heb wyandotte krielen en eentje die is aan komen lopen, geen idee wat voor. De laatste hen wordt wel wat moeilijker geaccepteerd. Maar geen haan. De hanen in de buurt gaan om 400 in de ochtend al los momenteel, waar toch veel gemopper over is. Dus geen haan hier, hoe mooi ik ze ook vind.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-22 20:14

Bedankt voor jullie ervaringen.
De meningen zijn toch nogal verdeeld zie ik.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-22 20:21

Prairy schreef:
Ik vind Brahmas tot nu toe het rustigste. Marans gaat ook goed. Leggen allemaal goed eieren.

Ik vind de brahmas niet zo mooi :o
Marans zijn wel mooie kippen. Zijn ze ook wat tam?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 20:25

Heb hier kortgeleden 2 maransen gekocht, en die zijn wel tam. En leggen ook goed, vind de chocoladekleurige eieren ook erg mooi om te zien.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 20:27

Hier een haan bij de dames en ze gedragen zich naar elkaar een stuk beter.

Overigens als tip,jersey giants.

Ik heb ze,makkelijk tam te krijgen en een rustig ras die elke dag een ei legt.
Mijn haan is ook heel vriendelijk en mijn dochter van 3 jaar kan gewoon het hok in om de eieren te rapen.
Mijn krieltjes zijn een stel krengen.

Mijn jersey giant haan.

Afbeelding

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 20:32

Eilinora schreef:
Hier een haan bij de dames en ze gedragen zich naar elkaar een stuk beter.

Overigens als tip,jersey giants.

Ik heb ze,makkelijk tam te krijgen en een rustig ras die elke dag een ei legt.
Mijn haan is ook heel vriendelijk en mijn dochter van 3 jaar kan gewoon het hok in om de eieren te rapen.
Mijn krieltjes zijn een stel krengen.

Mijn jersey giant haan.

[ [url=m/INYn5Z.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat leuk. Die heb ik ook. Mega haan maar zooo lief. Hennen zijn ook heel rustig . Daarentegen zijn mijn cochin haan en hen echte drukte makers