Waar kan de hond nog echt fijn los?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Waar kan de hond nog echt fijn los?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-22 13:27

Naar aanleiding van mijn wandeling gisteren bij de Drieberg in Ede en de teleurstelling dat dit prachtige losloopgebied nog maar 1/3 meet van wat het eerst was ben ik benieuwd welke plekken in NL de hond nog echt fijn los kan. Ik ben bekend met de DoggyDating app. Maar daar kan ik niet echt zien of je er een behoorlijke wandeling kan maken, en of er andere dingen zijn waar je rekening mee moet houden zoals:
- MTB routes en fietspaden die dwars door het gebied lopen.
- veel honden die niet onder appel staan (en die je dan bijv achtervolgen)
- hoe druk is het er
- kun je er een fatsoenlijke wandeling maken (minstens een uur) zonder steeds dezelfde paden te moeten lopen
- zit er veel wild (met een jachthond handig om te weten)

We hebben hier in de buurt alleen maar losloopgebiedjes waar het heel druk is, waar je het bos moet delen met mtb'ers (niet fijn) , en waar je maar kleine stukjes bos hebt waar de hond los mag, dus de wandeling is deels aangelijnd en deels los. Ook het stukje waar ze los mogen moet je de hond geregeld bij je roepen omdat je een mtb pad kruist. Maar goed, ik ben dus benieuwd naar aanraders. Waar kun je nu echt fijn lopen in een gebied groter dan een postzegel met zo min mogelijk stoorzenders onderweg.

Nyaleti

Re: Waar kan de hond nog echt fijn los?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 13:31

Behoorlijk uit de richt als je Ede noemt maar wel een mooi stuk: Chaamse bossen, beginnen bij de Steengroeve. Heb je het water, Putven en een groot losloopgebied.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 13:32

Die honden die niet onder appel staan kan je helaas niet van te voren ontwijken. Ja, op minder mooie dagen gaan, niet in vakanties of weekend en dan niet de standaard parkeerplaats. Maar alsnog kom je ze tegen.

Ik heb dat probleem ook. Mijne jaagt absoluut niet, maar houdt niet van andere honden en ontwijkt ze actief. Alleen te veel die zijn signalen compleet negeren en ik ben altijd de boosdoener dan, dus relaxed lopen is het niet. De plekken waar ik fijn kon lopen was bijvoorbeeld wel op de Veluwe, maar dan wel aan de lange lijnen helaas want geen losloopgebied.

Ik lees dus nog even mee, vroeger was het veel makkelijker :')

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 13:34

Ik loop hier regelmatig met asielhonden.
Dan wel aan de lijn want die mogen niet los. Maar de rode route is een mooie route van 5 km.

https://www.doggydating.com/hondenloslo ... harderwijk

Ik loop dus met de honden aan de lijn en ik heb echt zelden last van opdringerige loslopende honden.
Laatst bijgewerkt door Sure_lee op 13-05-22 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Moon10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 13:34

Ik wandel bijna dagelijks op het Rozendaalse Veld, al jaren. Tijdens de coronaperiode op zonnige dagen was het niet te doen (veel te druk, geen parkeerplek meer vrij) maar nu men in het weekend weer genoeg andere bezigheden heeft is het zelfs in het weekend weer heerlijk wandelen.
Als ik de buitenste paden pak en een ronde maak ben ik een uur onderweg.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 13:36

Ik volg :o , ben altijd in voor een leuke losloop wandeling met onze doggies.

Niet echt bij je in de buurt misschien maar bij de renderklippen in Heerde Epe is het heerlijk wandelen, wel druk maar wij en onze honden vinden dat altijd super gezellig!

En helaas die MBT routes lopen tegenwoordig door elk bos, het is net een plaag al die MBTérs

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-22 13:37

Ja vroeger was het zeker makkelijker. Idd ontwijken kun je ze helaas niet, honden die niet luisteren, maar ik begrijp oa via de reviews op doggydating dat in sommige omheinde gebieden het aantal honden wat niet onder appel staat best hoog is. Dat zoek ik dus niet, ik kom om lekker te lopen. Niet om gestalkt te worden :').

En alle tips zijn welkom :j fijn juist en wellicht ook voor anderen prettig om te weten.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 13:37

In de Soesterduinen kun je je uren vermaken, vaak wel veel honden, maar je kan elkaar prima ontlopen daar!

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 13:42

Rozendaalse veld idd

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 13:45

Garderen, aan de weg naar Drie (Speulderweg), net buiten bebouwde kom, links parkeerplaatsje 'De duinen'. Losloopgebied over de stuwwallen. Is een wandeling uitgezet van 6 km, deel daarvan is wel aangelijnd. Je kunt ook in het losloopgebied blijven, kun je ook nog 4-5 km lopen zonder iedere keer dezelfde paden.

Ginkelse Hei. Groot, maar druk

Boeschoten - aan de N344, weg Voorthuizen/Garderen. Parkeren kan aan de zevenbergjesweg of aan de harderwijkerkarweg, aan de noordkant. Ongeveer 120 ha, rondje van 4 km zonder dubbele paden mogelijk.

De Grote Ark: parkeren aan de Arnhemsekarweg vanaf de Putterweg (weg van Garderen naar Putten). Niet echt groot, wel rustig.

Af te raden: het omheinde losloopgebied bij aan de Harskamperweg. Is maar 30 ha, je kan er je kont niet keren, en loslopende ongehoorzame rothonden :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 13:45

SusanH schreef:
Ja vroeger was het zeker makkelijker. Idd ontwijken kun je ze helaas niet, honden die niet luisteren, maar ik begrijp oa via de reviews op doggydating dat in sommige omheinde gebieden het aantal honden wat niet onder appel staat best hoog is. Dat zoek ik dus niet, ik kom om lekker te lopen. Niet om gestalkt te worden :').

En alle tips zijn welkom :j fijn juist en wellicht ook voor anderen prettig om te weten.

Precies! :') Ik kom idd on lekker samen met mijn hond op pad te gaan, niet om andersmans hond op te voeden of te vermaken.
Ik schrijf ook gewoon mee op mijn lijstje

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-22 13:48

Ginkelse Hei (officieel heet het dus de Drieberg) is helaas niet meer zo groot Ibbel. Vandaar dit topic. Het is gedecimeerd omdat defensie aan de Natura 2000 norm moet voldoen, en de herder een groter gebied wil om zijn schapen te laten grazen. Dat gaat helaas niet als er ook honden loslopen. Daarom is het hele stuk wat onder de Drieberg loopt nu geen losloopgebied meer. Helaas wordt het daardoor ook drukker, want ik liep juist graag onder de Drieberg door, omdat dat het meest rustige stuk van het losloopgebied was.

Moon10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 13:50

SusanH schreef:
Ginkelse Hei (officieel heet het dus de Drieberg) is helaas niet meer zo groot Ibbel. Vandaar dit topic. Het is gedecimeerd omdat defensie aan de Natura 2000 norm moet voldoen, en de herder een groter gebied wil om zijn schapen te laten grazen. Dat gaat helaas niet als er ook honden loslopen. Daarom is het hele stuk wat onder de Drieberg loopt nu geen losloopgebied meer. Helaas wordt het daardoor ook drukker, want ik liep juist graag onder de Drieberg door, omdat dat het meest rustige stuk van het losloopgebied was.

Sinds wanneer is dat eigenlijk? Vorig jaar zijn we er nog een paar keer geweest, ik vond dat ook altijd een mooi gebied om te wandelen. Eens een keer wat anders dan het RV.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 13:50

Aha. Ik ben er idd al lang niet meer geweest. Andere gebieden die ik genoemd heb kom ik wel regelmatig, dus die info klopt :D

Ermelose Hei is trouwens ook nog een optie. Je mag je hond er niet altijd laten loslopen, zitten tijdstippen aan vast. Hangt ook daar samen met de schaapskudde.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 13-05-22 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-22 13:51

Vanaf 1 april dit jaar. Defensie wilde het per 1 jan, maar dat wilde de gemeente Ede niet ivm de verkiezingen in maart :+

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 14:08

Ik vond het bos bij Herpen een fijn losloopbos. Bos/ven/zandverstuiving bij elkaar, alleen niet overal losloop ivm grote grazers. Je moet het wel delen met MTB en soms ruiters, en heb het idee dat het er in het weekend wel vrij druk kan zijn. Maar, de laatste keer dat ik er was was nog vollop Corona-tijd.

Soesterduinen is in het weekend heel druk, maar je kan er wel je ruimte pakken ja. Loonse en Drunense duinen net zo.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 14:17

Ibbel schreef:
Aha. Ik ben er idd al lang niet meer geweest. Andere gebieden die ik genoemd heb kom ik wel regelmatig, dus die info klopt :D

Ermelose Hei is trouwens ook nog een optie. Je mag je hond er niet altijd laten loslopen, zitten tijdstippen aan vast. Hangt ook daar samen met de schaapskudde.

Dit wilde ik ook opperen. Ermelose Heide, parkeren bij de Schaapskooi. Drieerweg oprijden vanuit Ermelo richting Drie en dan staat het vanzelf aangegeven na een km of 2 of 3. Ben een beetje slecht in schatten. Je hond mag daar los na 4 uur in de middag tot zonsondergang. Het is daar echt prachtig en nooit heel erg druk. Wij komen er zo’n 3x per week en lopen dan ongeveer 5 kwartier. Dan heb je echt de hele hei nog niet gezien.
Laat je niet op het verkeerde been zetten door de bordjes waarop staat dat honden niet los mogen. Dat gaat dus op tot 4 uur. Verder mogen ze niet los bij de schaapskooi en ook niet in het omliggende bos. Zou er zeker eens gaan kijken, het is er fantastisch mooi

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 14:22

Strand bij Noordwijk is ook leuk

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 14:55

Alle bossen zijn hier doorkruist met fietspaden en MBT routes. Ook lopen wandelpaden vaak parallel langs drukke wegen. Ook in het bos zelf is het erg druk, zeker in de losloopgebieden.
Ik vind Rhenen nog wel leuk. Maar ook daar heb je te maken met bovenstaande.

https://www.opdeheuvelrug.nl/verken-de- ... aarsenberg

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-22 15:11

Dat is ook niet zo groot toch? Ik vind het daar altijd best druk ook. Wel dichtbij voor ons.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 15:27

SusanH schreef:
Dat is ook niet zo groot toch? Ik vind het daar altijd best druk ook. Wel dichtbij voor ons.

Staat bij hoeveel km. Ik denk 4 of 5, uurtje lopen. Druk ja, maar mooie route en ik kom er eigenlijk alleen maar leuke honden tegen.

Wel op tijd in de ochtend komen, zeker in het weekend. Maar dat is overal op de heuvelrug.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 15:28

Rozendaalse veld :j

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 16:29

Misschien niet in de buurt maar duinen bij Noordwijk is (het hele jaar) een groot losloopgebied (niet de hele duinen daar maar wel een heel groot stuk). In Katwijk de zuidduinen, in broedseizoen aangelijnd maar daar omheen mogen ze los.

En natuurlijk het strand. Katwijk mag je in de zomer onder de 18 graden de hele dag, boven de 18 graden tot 09.00 en vanaf 19.00. In de winter de hele dag honden toegestaan. Je kan dan einden lopen richting Wassenaar/Scheveningen, evt nog de zuidduinen in. Die kant op is ook vrij rustig. In Noordwijk heb je geloof ik ook een hondenstrand waar je het hele jaar op mag maar weet niet precies waar dat is.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 16:56

Hellendoorn, kun je rustig 2 tot 3 uur lopen
Af en toe een mtb pad maar nooit hinderlijk
Was vandaag in Kuinderbos ook best wel groot

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 17:05

Ibbel schreef:
Af te raden: het omheinde losloopgebied bij aan de Harskamperweg. Is maar 30 ha, je kan er je kont niet keren, en loslopende ongehoorzame rothonden :D

En baasjes van honden die naar andere honden schoppen, baasjes die lopen te klagen dat andere honden naar hun honden komen om te begroeten die daar aangelijnd wandelen. Baasjes die het heel normaal vinden dat hun honden een pup als roedel de stuipen op het lijf jagen en achter op gaan. Baasjes die het motto hebben het is een losloopgebied dus ik hoef mijn hond niet in de gaten te houden, hij gaat zijn gang maar.....Het is er zo druk geworden dat rustig wandelen er niet meer bij is, tijdstip maakt niet veel meer uit helaas.

Het valt me op dat juist in de omheinde gebieden de eigenaren met honden komen die last hebben van bananen in de oren. En dat de eigenaren er een bijzondere denkwijze op na houden. Ook merk ik een verschuiving in de mensen die er komen. Bij de Leesten bij Apeldoorn was een grote groep die daar niet echt leuk waren en die lopen nu ook in Harskamp.