Hoe help ik mijn middelgrote hond comfortabel naar de 2e verdieping?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

xelodi

Hoe help ik mijn middelgrote hond comfortabel naar de 2e verdieping?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-22 10:34

Fijn dat je even komt kijken!
Ik ben binnenkort afgestudeerd en ik ben inmiddels verhuisd naar een appartement op de 2e verdieping.
Nu heb ik een middelgrote hond (Roest) die bij mij komt wonen.
Het appartement ligt op een prachtige locatie met veel wandelmogelijkheden en hij zal in die zin niets tekort komen.
Roest wordt deze zomer 10 jaar en heeft al een tijdje last van artrose aan zijn achterpoten.
Het enige nadeel van dit appartement is dat er geen lift is om naar de 2e verdieping te komen (ik had geen andere optie ivm de woningmarkt momenteel |o ).
Omdat ik zijn achterpoten niet teveel wil belasten, ben ik opzoek naar een manier om hem gemakkelijk naar boven/beneden te brengen.
Zelf was ik aan het denken aan een soort tuigje waarmee ik hem kan optillen (maar welke?) of een andere manier. Het is een heerlijk dier die alles goed vind qua optillen en in al zijn enthousiasme zou hij het liefst zelf de trappen lopen.
Ik hoor graag jullie advies hierover om Roest een fijne oude dag te bezorgen :+:
Hieronder nog een foto van de schat <3 (even in spoiler want ik weet niet hoe ik de foto kleiner maak haha
Spoiler:
Afbeelding

"Love the life you live, live the life you love."

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 10:42

Hee, ik heb zelf ook 3 jaar op de eerste etage gewoond en mijn hond vaak getild. Ik tilde haar gewoon, arm onder dr achterpoten door en de andere arm tussen de voorbenen onder haar buik.

Mijn hond woon 28 kilo dus was best een aanslag op mijn rug. Blij dat dat nu dus ook niet meer hoeft :+ zeker als ze nat en vies zijn. Ik weeet niet hoeveel jou hond weegt, maar een tuigje til je vaak met 1 hand, of hij hangt voor je en dan word je uit evenwicht getrokken als je hem bijv voor je draagt met beide handen

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 10:44

Het enige waar je spijt van krijgt zijn de risico's die je niet neemt
All men will be sailors, untill the sea shall free them

Vanillia

Re: Hoe help ik mijn middelgrote hond comfortabel naar de 2e verdieping?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 10:50

Toen wij een (grote) pup hadden en nog een trap op moesten naar onze woning hadden wij een tuig met een handvat bovenop zodat we haar konden ondersteunen. Helemaal tillen lukte mij al vrij snel niet meer veilig, dus dit was een mooie tussenoplossing. Ik zou dan wel gaan voor een tuig met een groot draagvlak, dus niet alleen riempjes onderlangs, maar echt een stevig stuk stof.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 10:53

ik zou een systeem maken, soort loopplank net als bij een trailer met dwarslatjes voor steun. En dan een manier verzinnen om deze bij niet gebruik weg te klappen.

Maar je wil je hond niet belasten.. mankeert ie wat? Heeft ie slechte heupen of is het preventief?
Hond met goede heupen kun je best trap laten lopen, met beleid op een normale manier, dus niet rennd en dollend.

Ook een hond met slechte heupen kan je in veel gevallen goed laten trappen lopen, je bouwt hier mee ook spieren op die juist bij slechte heupen belangrijk zijn.

voor wecken/drogen/slowcooken inkoop: https://www.facebook.com/groups/1253569438664800

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 10:55

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 11:03

speurneusc schreef:
ik zou een systeem maken, soort loopplank net als bij een trailer met dwarslatjes voor steun. En dan een manier verzinnen om deze bij niet gebruik weg te klappen.

Maar je wil je hond niet belasten.. mankeert ie wat? Heeft ie slechte heupen of is het preventief?
Hond met goede heupen kun je best trap laten lopen, met beleid op een normale manier, dus niet rennd en dollend.

Ook een hond met slechte heupen kan je in veel gevallen goed laten trappen lopen, je bouwt hier mee ook spieren op die juist bij slechte heupen belangrijk zijn.

Heb je wel goed gelezen? 2e verdieping en loopplank gebruiken? Dat wordt een hoop gesleep met flinke lange plank, en ja, de hond heeft last van artrose, vandaar minder belasten met trap lopen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 11:15

Anneert schreef:
Wat een moppie <3

Wij tillen onze border vaak over wildroosters of in de auto omdat ze nogal eens de lak raakt, maar dit is maar een stukje.
Ik zou pleiten voor een traplift, maar zonder gekheid, zo'n hulp lijkt me prettig voor jou en voor Roest. En wat fijn dat hij het allemaal toelaat.

Zoiets bv: https://www.dehuisdiersuper.nl/auto-draag-hulp

Of, als je hem dit krijgt aangeleerd: https://huisdier-online.nl/wp-content/u ... 8/354.jpeg

Ik zou bij die eerste bang zijn dat je er voorover uit kukelt :+

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 11:15

CharleyT schreef:
speurneusc schreef:

Heb je wel goed gelezen? 2e verdieping en loopplank gebruiken? Dat wordt een hoop gesleep met flinke lange plank, en ja, de hond heeft last van artrose, vandaar minder belasten met trap lopen.

over elke trap plank, trap in woongebouw mag maar beperkt aantal treden zijn dus zullen 4 korte trappen zijn, elke trap een plak die je bv wegklapt.. maar ook met atrose kan hond best bewegen, met beleid, zat honden in de behendigheid die atrose en hele slechte heupen hebben.

maar als dat allemaal te moeilijk is, is herplaatsen nog een optie want tig x hond van 20 kilo trap op en af zeulen gaat opbreken, zowel bij baas als hond.

voor wecken/drogen/slowcooken inkoop: https://www.facebook.com/groups/1253569438664800

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 11:16

Gewoon laten lopen? Traplopen is helemaal niet slecht voor heupen, zeker trap op maakt mooie spieren aan, tenzij je hond echt iets mankeert waardoor deze geen trap zou mogen lopen?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 11:24

@speurneusc: zomaar planken monteren in een gemeenschappelijk trappenhuis zal niet gebeuren vermoed ik. En herplaatsen als dat allemaal te moeilijk is vind ik een bot advies/opmerking. Het gaat om een hond, niet om een fiets die naar boven moet.
Achja, ieder zijn mening zullen we maar denken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 11:24

https://www.dehuisdiersuper.nl/auto-dra ... el_code=74
Dit is idd een handige hulp (kan je trouwesn ook met een opgerolde badhanddoek doen.
Traplopen is inderdaad niet slecht voor de heupen, mits je hond er stap voor stap opgaat en netjes druk zet.
Ik zou dus zeker opteren om trappen enkel aan de leiband te doen, en indien de hond wel moeite heeft met een dergelijk systeem de achterhand te ondersteunen zonder dat je hem hoeft te dragen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 11:34

kimmie261 schreef:
Gewoon laten lopen? Traplopen is helemaal niet slecht voor heupen, zeker trap op maakt mooie spieren aan, tenzij je hond echt iets mankeert waardoor deze geen trap zou mogen lopen?

Artrose is een pijnlijke aandoening van slijtage in de gewrichten.
Een tuigje met handvat op de rug, zoals bv de Ruffwear Webmaster heeft vaak smalle banden die wel een dergelijk gewicht kunnen tillen maar dit is niet aangenaam voor de buik en maag van de hond (snijdt zelfs). Zo'n brede draagband zoals hier eerder in een link staat ontlast bij dragen de gewrichten enigszins. Toch zal traplopen niet fijn zijn met artrose. En artrose wordt alleen maar erger.

Ook al gedacht aan een goed voedingssupplement wat de aanmaak van synovia (gewrichtsvloeistof) bevordert? Bv Soulmate Dog? Heb daar meerdere oude honden van zien opknappen mbt gewrichtsproblemen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 12:06

Afbeelding
CharleyT schreef:
@speurneusc: zomaar planken monteren in een gemeenschappelijk trappenhuis zal niet gebeuren vermoed ik. En herplaatsen als dat allemaal te moeilijk is vind ik een bot advies/opmerking. Het gaat om een hond, niet om een fiets die naar boven moet.

ligt er aan hoe, tegenwoordig is men heel inventief daarmee.

en hoezo bot advies, stel hond word 4 a 5x per dag trap op en afgezeuld, eigenaar krijgt het aan zijn rug mede daardoor, kom in revalidatie terecht, hopelijk niet in een rolstoel.. hond wordt hier ook niet gezonder door...

wat niet gaat, gaat niet, dan is herplaatsen voor het allemaal zover komt voor beiden een super oplossing.
Laatst bijgewerkt door speurneusc op 13-05-22 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

xelodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-22 12:07

Wat fijn dat er al zoveel reacties zijn! Ik zal wat meer info geven.
De artrose zit vooral in zijn heupen en op sommige dagen heeft hij er wat meer last van dan andere en loopt hij echt lastig. Ik wilde sowieso kijken naar voedingssupplementen, ik heb daar ook veel goede dingen over gelezen!
Qua tuigjes zie ik al een aantal goede dingen, ik denk dat bredere banden mijn voorkeur hebben ook ivm het snijden/schuren.
Heel leuk die laatste optie @Anneert ik denk dat hij dat een aantal keer leuk vind maar uiteindelijk het zat is _O- :')
Ik dacht altijd dat traplopen de heupen extra belastte maar misschien ben ik verkeerd geïnformeerd? Ik wil hem wel sowieso dragen op de dagen dat hij er meer last van heeft.
Misschien dat het 'deels' dragen dan een goede middenoplossing is. En dan maar oefenen op rustig naar boven lopen met meneer O:) ik kan me overigens voorstellen dat dat de spieren zal aansterken ja!

"Love the life you live, live the life you love."

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 12:13

Traplopen met artrose in je heup is echt heel pijnlijk spreek ik uit ervaring.

Poking Stick: about 30cm long [&], that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.

Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 12:15

Onze vroegere DA raadde juist traplopen af, dus je bent niet verkeerd geïnformeerd hoor, TS. En zeker met artrose moet je extra voorzichtig zijn.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 12:18

Oh ik zie dat hij artrose heeft, nee dan kan traplopen inderdaad pijnlijk zijn, je hebt van die heupriemen misschien kan je daarmee helpen ?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 12:25

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 17:27

speurneusc schreef:
[ [url=m/YMG9e8.jpg]Afbeelding[/url] ]
CharleyT schreef:

ligt er aan hoe, tegenwoordig is men heel inventief daarmee.

en hoezo bot advies, stel hond word 4 a 5x per dag trap op en afgezeuld, eigenaar krijgt het aan zijn rug mede daardoor, kom in revalidatie terecht, hopelijk niet in een rolstoel.. hond wordt hier ook niet gezonder door...

wat niet gaat, gaat niet, dan is herplaatsen voor het allemaal zover komt voor beiden een super oplossing.

Schitterende loopplank, en mogelijk bij deze portiek woning. De bijzondere blik op de toekomst : eigenaar rugproblemen, revalidatie en misschien zelfs rolstoel vind ik (netjes gezegd) nogal somber en fantasie rijk. Ts is een jonge vrouw, geen kwakkelend oudje die dit tillen wel aan kan denk ik.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 17:29

Daphne__ schreef:
https://www.praxis.nl/gereedschap-insta ... xJEALw_wcB

Krat erop waar hij in kan zitten en gaan? :+ Geen idee of het echt werkt, maar kwam meteen in me op.

Lijkt me een handig ding, alleen in de praktijk? boven gaat ie waarschijnlijk het appartement in, beneden zal een fietsketting o.i.d. nodig zijn ander is ie zo verdwenen.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 17:54

Stel niet uit tot morgen, wat je vandaag wilt doen! :)

En dan ben je, na ruim 40 jaar, paardloos ....

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 22:47

Schitterende loopplank, en mogelijk bij deze portiek woning. De bijzondere blik op de toekomst : eigenaar rugproblemen, revalidatie en misschien zelfs rolstoel vind ik (netjes gezegd) nogal somber en fantasie rijk. Ts is een jonge vrouw, geen kwakkelend oudje die dit tillen wel aan kan denk ik.[/quote]

was ik ook, totdat ik overbelast werd op werk, nu zelfs paard verkocht en niet meer rijden naar 50 jr. Het kan zomaar "ineens" gebeuren dat het niet meer lukt wat je altijd deed..

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 01:33

Misschien een hele gekke....ik zag afgelopen week een filmpje van een kat die hing in een doodsimpele boodschappen tas. Beestje liep zelf (gat voor kopje,pootjes en staart) en het baasje kon het diertje iets verlichten door de tas aan de hengsels op te tillen.
Het ziet er niet (mooi) uit maar het katje leek er prima mee geholpen.

Daar heb je een punt -> .

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 02:34

Mijn oudje heeft ook artrose is de heupen en ik woon 1 hoog, ik heb geprobeerd haar te tillen maar dat wil ze absoluut niet.
We hebben de afgelopen 3 maanden door omstandigheden in een gelijksvloerse woning gewoond en ik verwachtte dat dat gaat goed zou doen en was bang dat ze stijver zou worden als ze thuis de trap weer op zou moeten maar niets daarvan is waar.
Zolang ze rustig loopt gaat het goed, in de periode dat ik haar wilde tillen, probeerde ze voor me uit te rennen de trap op, dat was geen succes, maar met rust en beleid gaat het voor nu nog prima.
Trap af is 0 problemen en doet ze met een vaartje soms, trap op rustig.
Ik lees hier over spieren die op deze manier intact blijven. Nooit zo over nagedacht maar ik denk dat er wel wat in zit.
Ze is wel enorm opgeknapt van glucosamine en duivelsklauw door haar voer.

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour