Puppy's uit Oekraïnse helpen, hoe pak ik dat aan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

callippo

Puppy's uit Oekraïnse helpen, hoe pak ik dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-22 08:21

In het kader "bokt weet raad" en omdat de meningen hier toch wat milder zijn dan op Facebook, vraag ik jullie advies.

Een buurvrouw van mij heeft een vluchtelingengezin opgenomen, die 2 drachtige honden bij zich had. Een Berner Sennen en een Pomeriaan. Intussen zijn de pups (5+2) geboren. Allemaal gezond, so far so good. Maar 9 honden in een opvanghuis is niet ideaal. Nu zou je denken "verkoop die puppies", maar dat blijkt toch even wat lastiger gedaan dan gezegd.

- Buurvrouw zelf is niet internet-savvy (vandaar dat ze mij vroeg om te helpen)
- De fokster wil absoluut niet dat ze de 'handel' in gaan (iemand die hier een slaatje uit wil slaan)
- Om stamboompapieren te krijgen uit Oekraïne is nu natuurlijk superlastig. (ouders staan wel in een database en zijn bekend incl resultaten op keuringen)
- Ze had testcertificaten... thuis. Of dat huis er nog is, weet ze zelfs niet eens.

Zijn hier (hobby)fokkers die mij willen vertellen hoe ze een goede plek voor hun puppies gevonden hebben? Via-via is meestal mijn manier voor aan- of verkoop van een paard, maar ik zit totaal niet in hondenkringen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 08:29

Via facebookgroepen van het ras gat het vaak!

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 08:32

Hoe oud zijn de pups nu? Ze mogen sowieso pas op een leeftijd van minimaal 7 weken bij de moeder weg.

Hou ook rekening met de regels van thuisquarantaine voor deze dieren als ze niet voldeden aan alle geldende rabiësregels. Zie ook https://www.nvwa.nl/onderwerpen/oorlog-in-de-oekraine/informatie-voor-vluchtelingen-met-hun-huisdier. Alleen als de ouderdieren al volledig gevaccineerd waren én een bloedtiterbepaling gehad hadden voordat ze de EU binnenkwamen, is dat niet van toepassing :)

Verder kun je misschien ook eens contact opnemen met https://www.hulpvoordierenuitoekraine.nl/nl/.

Life is like a box of chocolates, you never know what you're gonna get.
Always look on the bright side of life :)ddd

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 08:33

Verkoop de pups wel gewoon voor de normale (de rasvereniging kan je daarbij adviseren) pupprijs. Pomeriaan is in het Nederland dwergkees (pomeriaan is een broodfokterm hier) en gaan voor 2500+ weg wat ik mee krijg. Voor veel minder is de kans op handel juist groot.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 08:34

Ivm de eventuele papieren zou ik contact opnemen met de raad van beheer. Of de FCI. Ik geloof dat hier wel iets mee kon.

Voor de verkoop van de pups zou ik denk ik vooral via facebookgroepen van de rassen gaan.
Maar het chippen etc zijn sinds een paar maanden nieuwe regels voor gekomen. Dat mag de dierenarts of de raad niet meer zonder bepaald nummer.
Daarom zou ik absoluut met de raad contact opnemen hoe dit nu t makkelijkste te regelen is.

Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.specialmuchi.nl - Instagram: @specialmuchi

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 08:35

zijn de ouderdieren in orde met Rabies entingen en chips? Zo ja dan kunnen de dieren gemeld worden en de pups verkocht.
De dierenarts en fokker moeten nu wel een ubn hebben geloof ik, maar dat weet de dierenarts waarschijnlijk wel.
In geval de rabiesentingen niet kloppen, contacteer de nvwa en houdt de puppies thuis, tot je bericht van hen hebt.

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 08:40

Ik zal raad van beheer berichten of er mogelijkheden zijn vanuit Nederland om stambomen aan te vragen.Volgens mij is dit gewoon mogelijk !!!

Verder voor verkoop iid rasgroepen via FB of zelf de rasgroepen direct benaderen. De meeste hebben wel telefoonnummers die je kunt bellen voor informatie.
Scheelt dat het puppies zijn die vinden wel een goed thuis.

Ik zoek voor de hond van mijn overleden oom, een podenco mix reu van 7 jaar oorsprong uit Spanje een plek. Dat is een stuk lastiger, hij gaat niet samen met mijn reu dus mijn partner en ik zijn behoorlijk moe aan het worden van het politie agentje spelen. Maar deze hond vist echt achter het net. Er lijkt geen plek voor hem te zijn |(

Succes maar gaat echt wel goed komen met deze puppies.

Momo94

Re: Puppy's uit Oekraïnse helpen, hoe pak ik dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 08:55

Ik zou eerst contact opnemen met raad van beheer. Dit is een uitzonderlijke situatie en je moet in nederland eigenlijk als fokker een ubn nummer hebben om ze ook te mogen laten chippen en verkopen.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-22 09:02

Wauw, wat een antwoorden zo snel, dankjullie wel!!

MarlindeRooz schreef:
Via facebookgroepen van het ras gat het vaak!

Check, dan ga ik daar even zoeken.

Oehlala schreef:
zijn de ouderdieren in orde met Rabies entingen en chips? Zo ja dan kunnen de dieren gemeld worden en de pups verkocht.
De dierenarts en fokker moeten nu wel een ubn hebben geloof ik, maar dat weet de dierenarts waarschijnlijk wel.
In geval de rabiesentingen niet kloppen, contacteer de nvwa en houdt de puppies thuis, tot je bericht van hen hebt.

Ja, de moeders zijn beide volledig geënt, gechipt, met paspoort en inschrijving bij de rasvereniging. Puppies hebben hun eerste enting ook al gehad en staan onder controle bij de dierenarts (echt, ik dacht dat ze Oekraïne achter zouden lopen op gebied van dierenwelzijn, maar deze vrouw bewijst het tegendeel.)

Mizora schreef:
Verkoop de pups wel gewoon voor de normale (de rasvereniging kan je daarbij adviseren) pupprijs. Pomeriaan is in het Nederland dwergkees (pomeriaan is een broodfokterm hier) en gaan voor 2500+ weg wat ik mee krijg. Voor veel minder is de kans op handel juist groot.

Dankje! Zelfde als in de paardenwereld dus "lage prijs voor goed tehuis" geeft geen garantie op een goede plek.

kiwiwitje schreef:
Ivm de eventuele papieren zou ik contact opnemen met de raad van beheer. Of de FCI. Ik geloof dat hier wel iets mee kon.

Thanks! FCI had ik ook al gehoord, hopelijk lukt het allemaal om de papieren rond te krijgen.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-22 09:09

Roadracer schreef:
Hoe oud zijn de pups nu? Ze mogen sowieso pas op een leeftijd van minimaal 7 weken bij de moeder weg.

Deze mogen pas met 12 weken weg (van de fokster).
Rabiës zal ik ook even navragen.

mag

Re: Puppy's uit Oekraïnse helpen, hoe pak ik dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 09:21

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 09:31

mag schreef:
Toevallig pas in het nieuws gelezen dat honden uit oekraine door de nvwa in beslag worden genomen omdat ze eerst in quarantaine moeten. De kosten kunnen hoog oplopen. Zou dus oppassen met instanties inschakelen.

https://www.linda.nl/nieuws/binnenland/ ... ls-rabies/

Dat kán, als dieren vanuit Oekraïne komen zonder geldige rabiësvaccinatie en bloedtest, en vervolgens verkocht worden. Aangezien deze pups in NL geboren zijn is er sprake van een andere situatie. Maar de regels rondom (thuis)quarantaine bij honden waarbij rabiësbescherming niet op orde is, moeten wel opgevolgd worden. Rabiës komt in Oekraïne nog regelmatig voor, sterven jaarlijks honderden honden en katten aan. Dat wil je echt niet in Nederland krijgen!

Life is like a box of chocolates, you never know what you're gonna get.
Always look on the bright side of life :)ddd

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 09:46

Roadracer schreef:
mag schreef:
Toevallig pas in het nieuws gelezen dat honden uit oekraine door de nvwa in beslag worden genomen omdat ze eerst in quarantaine moeten. De kosten kunnen hoog oplopen. Zou dus oppassen met instanties inschakelen.

https://www.linda.nl/nieuws/binnenland/ ... ls-rabies/

Dat kán, als dieren vanuit Oekraïne komen zonder geldige rabiësvaccinatie en bloedtest, en vervolgens verkocht worden. Aangezien deze pups in NL geboren zijn is er sprake van een andere situatie. Maar de regels rondom (thuis)quarantaine bij honden waarbij rabiësbescherming niet op orde is, moeten wel opgevolgd worden. Rabiës komt in Oekraïne nog regelmatig voor, sterven jaarlijks honderden honden en katten aan. Dat wil je echt niet in Nederland krijgen!

Rabies is ook voor mensen besmettelijk en ongeneeslijk.In bijv. India sterven er ook nog veel mensen aan.Als je gebeten wordt door een verdachte (hond of ander dier of zelfs mens!) zou je direct een vaccinatie kunnen gaan halen waardoor besmetting dan nog voorkomen kan worden.Anders ga je dood.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie