Watervoorziening kippen/eenden voor 2 a 3 dagen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pearlx

Watervoorziening kippen/eenden voor 2 a 3 dagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-22 19:58

Hallo allemaal,

Wij hebben in de tuin kippen en eenden. Nu moeten wij door omstandigheden steeds vaker 2 a 3 dagen van huis zijn.

De dieren lopen los als wij thuis zijn en dan doe ik ze savonds in het hok en laat ik ze in de ochtend weer los. Ze gaan in een groot hok + overdekte ren als wij langer weg gaan vanwege vossen en marters.

Normaal gesproken laat ik als we een dagje weggaan water en voer achter voor 2 dagen in de betreffende ren. Dit gaat prima en is ook niet op als wij terugkomen.

Nu merk ik bij 2 a 3 dagen weggaan en vooral nu het warmer wordt dat ze nog maar een bodempje water hebben bij terugkomst. Hoeveel ik ook achterlaat! Vooral de kippen drinken ineens heel veel als ze een "beperkte" watervoorziening hebben. Soms hebben ze op de dag zelf hun waterbak al half a driekwart leeg gedronken, terwijl als ze los lopen gaat nog niet eens zichtbaar een kwart van dezelfde bak op.

Ook de eenden maken hun water snel op, omdat ze het tevens als badwater proberen te gebruiken.

Hebben jullie tips voor een systeem of drinkbak waarbij de dieren wat langer kunnen doen met water? Ik heb al het volgende geprobeerd:

-Klassieke kippen drinkbak met water reservoir en dan zo'n rode rand aan de onderkant (deze drinken ze bijna helemaal leeg in 1 dag en de eenden blijven "lebberen" tot het water op is, wat ze vaak in 10 minuten voor elkaar krijgen)

-Meerdere grote drinkbakken langs elkaar (formaat teil) met water voor meerdere dagen. (Dit ging in de winter prima, maar deze zijn nu ook heel snel leeg, vaak ligt de halve inhoud op de grond door het badderen van de eenden)

-vijvertje of cementkuip ingegraven in de ren (zie vorige optie, ren was een modderpoel, water alsnog op bij terugkomst)

Voor nu vragen we iemand om ze nog een keer extra water te geven als wij weg zijn, want ik wil gewoon dat dieren onbeperkt drinkwater hebben. Het zou echter fijn zijn als we niet continu beroep hoeven te doen op iemand anders.

Heeft iemand de gouden tip? Misschien een soort drinkbak die aangesloten kan worden op de kraan? Ik hoor graag ideeën!

Brimi_Disa

Re: Watervoorziening kippen/eenden voor 2 a 3 dagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 20:05

Ik gebruik voor de kippen een drinkemmer (+/- 10 liter) met drinknippels, daar doen mijn kippen een paar dagen mee. Misschien is dat iets?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 20:11

Je hebt van die zandbak speel schelpen voor kinderen. Als je die deels vult met wat keien kan er nog welvan gedronken worden maar is badderen misschien minder aantrekkelijk. En je hebt voor bv duiven van die grijze voersilos met een dakje. Daar water indoen. Al weet ik niet of eenden dan snappen. Mijn kippen dronken er wel uit :j

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 20:13

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 20:44

Ik heb ook een 12l emmer met nippels... Ideaal

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 20:50

Ik heb voor mijn kippen een drinkbakje met vlotter. Super makkelijk.
Geloof dat hij van landbouwwinkel kwam. Zoals een paarden drinkbak, maar in kleiner formaat. Bestaan bv ook voor honden.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 20:55

Laurievc schreef:
Ik heb voor mijn kippen een drinkbakje met vlotter. Super makkelijk.
Geloof dat hij van landbouwwinkel kwam. Zoals een paarden drinkbak, maar in kleiner formaat. Bestaan bv ook voor honden.

Voor eenden is dit een groot feest....

Zou idd een hang emmer voor de kippen doen.. en een doorgezaagde jerrycan voor de eenden met loop plankje..

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 21:25

Ik verplaats dit topic naar [BB] Beestenboel

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 21:34

Brimi_Disa schreef:
Ik gebruik voor de kippen een drinkemmer (+/- 10 liter) met drinknippels, daar doen mijn kippen een paar dagen mee. Misschien is dat iets?

Die heb ik ook, werkt perfect, alleen mijn eenden drinken er niet uit

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-22 22:09

Bedankt voor de antwoorden! Zo'n emmer met nippels is ideaal, maar hoe zit dit met kippen die gewend zijn uit een open drinkbak te drinken? Gaan zij wel snappen dat er water uit komt?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 22:12

Ik heb twee "kippen drink emmers" met zo'n rode onderkant.
2x 20L en daar doen mijn 6 kippen zeker 3 weken mee.
En een automatisch deurtje dus ik hoef hun nachthok niet open en dicht te doen.

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 10:00

Pearlx schreef:
Bedankt voor de antwoorden! Zo'n emmer met nippels is ideaal, maar hoe zit dit met kippen die gewend zijn uit een open drinkbak te drinken? Gaan zij wel snappen dat er water uit komt?

Al het andere water weghalen en de emmer ophangen :j ze hadden het hier snel door en ik had eerst ook een open waterbak.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 13:25

Mijn kippen dronken er gelijk uit, die pikken naar glimmertjes en de nippels glimmen... Geen enkel probleem ;)