informatie voeding kittens/katten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

iiSunshine

informatie voeding kittens/katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-22 13:03

over een aantal weken zijn wij van plan 2 kittens op te halen van dan 11 weken oud. ik weet wel de basis dingen over katten en kittens, maar wil me graag inlezen en verdiepen in voornamelijk voeding. ik wil geen troep kopen, maar wat koop je dan wel? er zijn zoveel websites en die raden natuurlijk vaak hun eigen product aan.

mijn vraag is dus, wat zijn goede en betrouwbare bronnen met daarin informatie over voeding voor kittens/katten en verzorging en opvoeding van kittens algemeen?

alvast bedankt!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 13:10

Ik lees graag even mee aangezien ik sinds gisteravond plotseling en ongepland een kitten heb van 8 weken <3 . Is 18 jaar geleden dat ik kittens had, dus geen idee wat er tegenwoordig allemaal te verkrijgen is :D . En zinvolle tips zijn altijd welkom natuurlijk.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 13:12

Catmoneo.nl is een hele fijne site voor het vergelijken van voer en uitleg over welke soorten voer.
Ze geven ook weleens webinars die heel informatief zijn en waar je vragen kunt stellen.

Voor gedrag vind ik deze website altijd interessant
https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/

Ook de Facebook pagina van natuurlijke katten heeft veel informatie over voer en gedrag. Je kan ook vragen stellen en krijgt goede fijne antwoorden

Muiz
Moderator Algemeen

Re: informatie voeding kittens/katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 13:59

Voor mij was voerwijzer.com altijd een fijne onafhankelijke website met veel info. Wordt ook nog vaak iets nieuws op geplaatst en je krijgt ook reactie op vragen.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 14:51

Wij hebben jaren katten gehad bij mijn ouders thuis, maar deze katten kregen altijd gewoon voer van de supermarkt. Ik heb heel veel onderzoek gedaan sinds wij onze eigen katten hebben wat betreft het voer. Het meeste voer is goedkoop en slecht, of het voer is goed maar knalduur. Er zijn zelfs dure merken die ook erg slecht zijn. Aan de hand van Catmoneo ben ik uiteindelijk ook Nutrivet uitgekomen. Deze brokken heb ik een hele tijd gevoerd, maar omdat de brokjes erg klein zijn moest onze poes er van overgeven. Ik ben nu overgestapt op Smilla en dit bevalt mij erg goed. Dit is vrij goedkoop voer in verhouding met de kwaliteit.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:17

tja vanuit de opleiding die ik nu volg (voedingsadviseur hond en kat) zou ik moeten zeggen: vlees/ nat voer is voor een kat het aller beste. Waarom? Omdat katten hele slechte drinkers zijn! Ze halen normaal gesproken veel van het benodigde vocht per dag uit hun voeding. Een kat die buiten komt vangt gemiddeld 5 tot 12 muisjes of andere kleine prooien per dag.

Wil je toch brokjes voeren, let er dan op dat er niet tot nauwelijks granen in zitten, een kat kan dit niet verteren. Bij meerdere katten moet je niet alleen zorgen voor meerdere kattenbakken maar vaak ook voor meerdere water plaatsen en de voerbakken kunnen ook niet altijd bij elkaar staan! Katten eten van nature in hun eentje , het kan dus stress geven wanneer ze perse samen moeten eten.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-22 18:49

bedankt iedereen! ik ga me binnenkort eens rustig inlezen

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 23:01

ik heb me vanavond eens even een beetje ingelezen. weinig granen en een hoog vlees gehalte lijkt me vrij duidelijk. kvv is voor mij (nog) geen optie. heb ook beide sites bekeken. vind vooral carmoneo heel fijn. voor nu heb ik sowies power of nature meadowland op het lijstje staan. maar ik zag daar bij dat je die beter niet altijd kunt voeren omdat hij soms leverprovlemen heeft. dus voor de rest nog even verder kijken. taste of the wild, thrive premium plus chicken en eden 85/15 ga ik ook onthouden. iemand ervaring met kittens en bovenstaande merken?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 23:03

Ik heb zelf thrive gevoerd aan mijn katten maar die vonden hem alle drie niet lekker

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 23:06

oké, dankjewel voor je snelle antwoord! het is natuurlijk ook even proberen. geen idee wat ze wel en niet lusten. ze krijgen nu kittenbrok van de supermarkt. dus ik moet sowieso eerst gaan mengen. kan ik ook ergens vinden hoeveel dagen en in welke verhouding ik moet mengen?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 23:18

Ja sommige merken vinden ze beter dan andere. Ik voer vier verschillende tegelijkertijd en ze hebben echt een voorkeur maar ik merk ook dat ze tijdens het eten van bakje wisselen. Ze vinden de keuze wel fijn

https://www.catmoneo.nl/wisselen-van-ka ... ng-methode

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het er gewoon bij doe maar ze hebben dan ook 4 verschillende soorten

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 23:28

ah oké! maar geef jij dan 24/7 toegang tot voer zonder af te wegen? dat heeft namelijk wel mijn voorkeur, maar ik zie ook op veel sites zoveel gram per dag. en dat lijkt mij lastig vooral met 2 katten. ben nu ook nog opzoek naar een lekkernij voor tussendoor voor ze, dus als iemand aanbevelingen heeft hoor ik het graag :D

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 23:43

Ik geef idd onbeperkt. Ik geef op het moment nutrivet inne kip en de vis versie, Porta 21 en taste of the wild.

In de ochtend krijgt er eentje een staafje met van dat vloeibare voer (van de action). We proberen nog nieuw voer te introduceren maar het gaat erg lastig.
De ander krijgt yarrah vis uit blik. De laatste drinkt af en toe katten melk want die weigert alle natvoer

Ze krijgen ook een snoepje in de ochtend.
Twee krijgen cosma gevriesdroogde kip snacks (zijn bij Zooplus te bestellen en je kunt ze ook gratis krijgen met de punten die je spaart)
De ander krijgt normale snoepjes want dat is ook het enige wat ze eet.

Ik ben van mening dat als je je kat afgewogen wilt geven je dit minstens 3 of 4 keer per dag moet doen en dat red ik niet. Ook eten ze hier gewoon naar behoefte en zijn ze allemaal goed op gewicht. Het scheelt daarin ook dat ze niet alleen brok hebben die ze super lekker vinden

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 00:13

3 heel verschillende katten zo te horen :D toevallig, die vloeibare sticks van de action heb ik van de week alvast als cadeautje gekregen voor de poesjes. en ik zat net even naar de ingrediënten te kijken, die zien er niet heel gek uit. dus dat lijkt me prima voor af en toe als beloning. cosma had ik inderdaad ook gezien. goed om te weten dat je punten krijgt bij zooplus!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 06:44

hier krijgen ze natural Greatness als brokvoeding (of brit care grainfree cat). Daarnaast kvv. Maar eigenlijk ook van alles aan natvoer zo tussendoor.

Er is veeeel te krijgen aan gedroogde snacks voor katten. :)
Denk aan visjes, kippenpoten, kippenvleugels, sticks etc.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 07:45

Ik voer mijn kat Carnilove. Is graan en aardappelvrij. Ik voerde eerst Royal Canin Kitten, en bij de overgang naar dit voer vond ik hem in eerste instantie meer stinken, maar dat is helemaal bijgetrokken. Hij ziet er ook echt super uit. En niet onbelangrijk, hij eet het graag.

Voor natvoer voer ik Rosie's Farm. Ook graanvrij. Het bestaat eigenlijk voornamelijk uit vlees/vis en bouillon. Dat krijgt hij 1x per dag en doet hij een moord voor (vorige keer had ik het iets langer in de doos laten zitten en toen heeft hij door de verzenddoos, doos waar de bakjes inzitten én het aluminium bakje heen geknaagd om er bij te komen :oo Ik moet het dus ergens bewaren waar hij er niet bij kan _O- ).

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 08:40

iiSunshine schreef:
ik heb me vanavond eens even een beetje ingelezen. weinig granen en een hoog vlees gehalte lijkt me vrij duidelijk. kvv is voor mij (nog) geen optie. heb ook beide sites bekeken. vind vooral carmoneo heel fijn. voor nu heb ik sowies power of nature meadowland op het lijstje staan. maar ik zag daar bij dat je die beter niet altijd kunt voeren omdat hij soms leverprovlemen heeft. dus voor de rest nog even verder kijken. taste of the wild, thrive premium plus chicken en eden 85/15 ga ik ook onthouden. iemand ervaring met kittens en bovenstaande merken?

Ik voer al jaren power of Nature en in de Corona tijd is het heel even slecht leverbaar gehad, maar nooit zonder gezeten en prima leverbaar.

Het is in ieder geval een merk met veel eiwitten en weinig KH. Dus prima voer.

Wil je alleen brok voeren of ook natvoer. Voordeel van brok is dat je het makkelijker kan laten staan, zodat ze de hele dag door kleine beetje kunnen eten. Bij natvoer krijgen ze genoeg vocht binnen. (Bijv. Animonda carny, bij zooplus te krijgen)

Kijk ook eens op Facebook bij Happy Cats van Felinova/Anneleen Bru, https://www.facebook.com/groups/happyca ... ?ref=share .
Veel tips over het houden van katten

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:36

iiSunshine schreef:
ik heb me vanavond eens even een beetje ingelezen. weinig granen en een hoog vlees gehalte lijkt me vrij duidelijk. kvv is voor mij (nog) geen optie.

Mag ik vragen waarom kvv (nog) geen optie is voor je? :)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:38

Nog een tip om verschillend voer af te wisselen of samen te geven. Als er dan eentje niet leverbaar blijkt te zijn dan heb je er nog een om op terug te vallen

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:50

Hier ook heel veel ingelezen in voer. Had onverwachts binnen 1 dag een kitten in huis een half jaar geleden.
Inmiddels is ze 8 maanden en gecastreerd. Ze krijgt vanaf het begin 24/7 voer waar ze het heel goed op doet. In het begin kreeg ze een half kuipje/zakje natvoer per dag erbij maar na haar castratie merkte ik dat ze honger bleef houden dus krijgt ze nu een hele maar dan de helft savonds en de andere helft sochtends.

Voor de vochtigheid hoef ik het niet te doen. Mijn kat is gek maar dan ook gek op water _O- _O- Ben eerder bang dat ze af en toe teveel drinkt.

We voeren Sams field brokjes. Wilde iets wat je wel gewoon bij de pets place kon halen en ze doet het er goed op. Is ook wel eens in de aanbieding.
Samenstelling Kip 42% (vers bereid 20%), rijst, pluimveevet (geconserveerd met tocoferolen, een bron van vitamine E), aardappel, gedroogde appel 6%, bakkersgist, zalmolie, kippenlever, tomaten 1%, wortel 1%, yucca, mineralen, prebiotica (MOS & FOS 200 mg/kg), kamille (Matricaria chamomilla, 50 mg/kg).

Daarnaast als natvoer:
Almo Nature
Sams field
Welness Core
Applaws.
Deze wissel ik af alleen niet de pate soorten want die eet ze niet zoals edgard en cooper.

Ik zoek specifiek naar minimaal 70% vlees in natvoer.
Bijvoorbeeld: Smaak: Atlantische Tonijn. Atlantische tonijn (Skipjack) (75%), kookvocht (24%), rijst (1%).

Voor mij doet ze het hier goed op. En ze eet nooit al haar brokjes op. Heb het wel eens gewogen en ze zit op de normale hoeveel heid voor haar leeftijd.

Snoepjes probeer ik ook de soorten te nemen met veel vlees.
Zoals deze: Vitakraft Cat Yums 40 g - Kattensnack - Leverworst
vlees en dierlijke bijproducten 72,8% (lever 24%, leverworst 1%), groente, plantaardige eiwitextracten, gist, mineralen, plantaardige bijproducten.

Of deze:
Whiskas Sticks 18 g
Vlees en dierlijke bijproducten (totaal 90%, waarvan 26% rund), gist, suikers, plantaardige bijproducten, mineralen, kruiden

En ja ik geef toe ik geef wel te veel snoepjes maar dan merk ik wel meteen dat ze dus minder voer eet. En ach zolang in de snoepjes ook veel vlees zitten gedoog ik het :')

Volgens de dierenarts zag ze er super uit.
De kat. Stiekem op bed
Afbeelding

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 14:12

ik begin toch wel een beetje keuze stress te krijgen nu. maar ik bestel in ieder geval eerst power of nature, kijken of ze dat willen eten. en dan zien we wel weer.

Suikerspinda schreef:
iiSunshine schreef:
ik heb me vanavond eens even een beetje ingelezen. weinig granen en een hoog vlees gehalte lijkt me vrij duidelijk. kvv is voor mij (nog) geen optie.

Mag ik vragen waarom kvv (nog) geen optie is voor je? :)

ja hoor. verschillende redenen. dit worden onze eerste katten en vind het allemaal wat overweldigend. dus wil later misschien uitzoeken hoe kvv precies werkt. daarnaast ook niet genoeg opslag ruimte. en ook het gemak dat je droogvoer altijd kunt laten staan.

edit: af en toe natvoer uit blik is natuurlijk geen probleem. maar ik wil alles een beetje rustig introduceren. ook voor mezelf.

en bedankt voor de tip over animonda cardy. maar zo te zien is dit voor volwassen katten. wij hebben straks kittens van 11 weken

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 14:30

Ik lees graag even mee. Sinds zaterdag hebben wij twee kittens en laat de familie nou goedkoop dierenwinkel voer gehaald hebben. Lijkt mij niet het beste alternatief zeg maar.
Al valt kvv ook in de smaak, want dat zaten ze al stiekem mee te eten uit de bak van de hond. :')

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 14:45

iiSunshine schreef:
en bedankt voor de tip over animonda cardy. maar zo te zien is dit voor volwassen katten. wij hebben straks kittens van 11 weken

Animonda heeft ook natvoer voor kittens. De carny is een prima variant als ze ouder zijn.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 15:10

Hondenvoer is echt niet goed voor kittens, zitten niet de juiste stoffen in. Speciaal kittenvoer, kittennatvoer en eventueel wat 'kattenmelk' (lactosevrije melk voor katten) zijn in allerlei soorten en maten te koop.

Ontzettend leuk dat je kittens krijgt. Vraag vooral wat ze bij de 'fokker' krijgen, de overstap naar ander voer (als je iets anders neemt) moet heel geleidelijk gebeuren (steeds beetjes mengen) anders kunnen ze er heel veel buikpijn van krijgen... ze zijn nog maar klein.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 15:44

Esther_ schreef:
iiSunshine schreef:

Animonda heeft ook natvoer voor kittens. De carny is een prima variant als ze ouder zijn.

ik zie het inderdaad, bedankt! ik zie daar alleen wel veel slechte recensies bij de carny kitten staan van de laatste tijd. de vom feinsten lijkt wel goed te zijn dus die sla ik even op.
Hevonen schreef:
Hondenvoer is echt niet goed voor kittens, zitten niet de juiste stoffen in. Speciaal kittenvoer, kittennatvoer en eventueel wat 'kattenmelk' (lactosevrije melk voor katten) zijn in allerlei soorten en maten te koop.

Ontzettend leuk dat je kittens krijgt. Vraag vooral wat ze bij de 'fokker' krijgen, de overstap naar ander voer (als je iets anders neemt) moet heel geleidelijk gebeuren (steeds beetjes mengen) anders kunnen ze er heel veel buikpijn van krijgen... ze zijn nog maar klein.

bedankt voor de tip, maar zoals ik hier al eerder benoemd krijgen ze nu dus kittenbrok van de supermarkt en vroeg ik al eerder naar een meng schema :D dus dat komt goed.