Katten eten graag opgeweekte brokjes, erg?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Katten eten graag opgeweekte brokjes, erg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-22 22:12

Even een korte inleiding.
Drie weken geleden hebben wij twee katten uit het asiel gehaald. Bij één van de twee is een deel van zijn gebit geruimd en werd geadviseerd om de brokjes die ze krijgen, op te weken voor hem. Prima, geen probleem, hij eet dat graag.

Maar inmiddels lopen deze katten tussen onze eigen katten.
Wij hebben altijd brokjes staan in twee licki- matten zodat er niet gepropt kan worden omdat onze oudste kat enorme stress ontwikkeld als er niet altijd eten beschikbaar is en met deze constructie hebben we dat prima onder controle.

Maar naast die licki- matten staat nu dus ook nog steeds een bakje met opgeweekte brokjes. En daar zie ik twee van de andere katten ook van snoepen.

Hoe erg vind ik dat? Ze eten niet extra veel. Ze krijgen wel extra vocht binnen, wat misschien gewoon een voordeel is, maar verder?

Hannanas

Re: Katten eten graag opgeweekte brokjes, erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 22:47

Zo lang ze niet gaan aankomen is het goed toch?
Onze kater zonder tanden eet trouwens prima brokjes :)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-22 22:56

Hannanas schreef:
Zo lang ze niet gaan aankomen is het goed toch?
Onze kater zonder tanden eet trouwens prima brokjes :)

Dat verwachten wij ook, dat als zijn kaak genezen is na het trekken van kiezen, dat hij harde brokjes gaat eten.

Ze komen er tot nu toe niet van een, aan gram brokjes eten ze netto niks extra's...

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 23:59

Sterker nog, het is zelfs beter voor ze als ze geweekte brokken eten! :D
Katten zijn slechte drinkers, dus geweekte brokken voorkomt dat ze stiekem wat uitdrogen en voorkomt dus op die manier weer blaas en nier problemen

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-22 08:34

Dat was mijn eigen vermoeden ook al. Maar omdat ik dit niet eerder voorgehad heb, dacht ik toch ook even meningen te vragen op het grote Bokt. Dank daarvoor!

Overigens drinken ze wel vrij goed sinds we een fontein voor ze gekocht hebben en er dus altijd bewegend water is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 09:17

Voedsel weken doen bv kippenhouders ook wel, meer met als doel fermentatie/kiemen van graan, maar het vocht zorgt ook voor meer massa en dus eerder een vol gevoel en een besparing op voer (10% ong.) zonder verlies van gewicht, etc. van de dieren. Zolang ze net zoveel eten qua droog gewicht is het zeker geen probleem.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 21:57

Een probleem is het niet maar je kunt het niet zo lang laten staan ivm bacteriegroei. Ik zou het dus geen hele dag laten staan persoonlijk.

Verder is het geen issue :)

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 22:34

Vind wel een interessante vraag, vocht opname en een vol gevoel vind ik wel positief. Dacht alleen dat het meer aan de tanden zou plakken en dat ze dan sneller tandplak kunnen krijgen omdat ze dus niet echt de tanden schuren, hoe zit dat puntje. Ga eens kijken of het ook geschikt is voor mijn kat 1x per dag

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 22:39

Deze brokjes krijgen zeker niet de kans om een dag te staan, dus bacterie groei die ik gelukkig niet snel gebeuren.
Maar ik ben wel van plan dit af te bouwen als degene voor wie de dit doen echt harde brokjes eet.
Onder andere omdat ik denk dat ze dat nodig hebben tegen de vorming van tandsteen.
Maar .. nu ik weet dat ze dit eigenlijk best lekker vinden ga ik deze optie er wel in houden bij lang warm weer bijvoorbeeld.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 22:44

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 22:45

Ze krijgen een keer per dag een portie nat voer er naast. Maar eentje er dat niet, die eet alleen maar brokjes.